اخبار داغ

چگونه برنج هاشمی اصل را تشخیص دهیم

چگونه برنج هاشمی اصل را تشخیص دهیم
برنج هاشمی یکی از معطرترین برنج‌های ایرانی محسوب می‌شود. به طوری‌که به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و خواص بسیار مغذی، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برنج هاشمی یکی از معطرترین برنج‌های ایرانی محسوب می‌شود. به طوری‌که به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها و خواص بسیار مغذی، طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. اما یکی از مشکلاتی که اکثر افراد زمان خرید این برنج با آن مواجه می‌شوند، عدم توانایی تشخیص برنج اصل هاشمی است. به همین منظور قصد داریم در این مقاله روش‌هایی را که می‌توانید به کمک آن برنج اصل را از نمونه‌های تقلبی تشخیص دهید به شما آموزش دهیم تا در انتخاب برنج ایرانی هاشمی که دارای عطر و طعمی خاصی است دچار چالش نشوید.

ویژگی‌های برنج هاشمی

برای شناخت برنج ایرانی هاشمی در ابتدا بهتر است با ویژگی‌های اصلی این برنج و محل کاشت آن آشنا شوید. به این طریق می‌توانید با آگاهی بالا و اطلاعات کافی این برنج را از سایر برنج‌های ایرانی تشخیص دهید. لازم است بدانید برنج اصل هاشمی اولین بار توسط فردی به نام یوسف هاشمی کشف گردید و کاشت آن گسترش پیدا کرد. به طوری‌که در تمامی استان‌های شمالی ایران (مازندران، گیلان و گلستان) شالیزارهای بسیاری پیدا یافت می‌شود که برنج ایرانی هاشمی را کشت می‌کنند. اما بهترین نوع این برنج مربوط به شهرهای آستانه اشرفیه و فریدون کنار است.

البته لازم به ذکر است این برنج در هر شالیزاری به عمل نمی‌آید و پرورش گیاه برنج اصل هاشمی فقط در یک شالیزار قوی با مواد مغذی، املاح و کود مناسب امکان‌پذیر خواهد بود. در غیر این‌صورت اگر شالیزار مورد نظر ظرفیت کافی برای رشد این گیاه را نداشته باشد، ساقه‌های برنج در مرحله رشد خم شده و از بین می‌روند.

در حقیقت برنج اصل هاشمی یک برنج کاملاً ارگانیک بوده که در طبیعت رشد پیدا کرده است. به طوری‌که در کاشت و برداشت برنج هاشمی هیچ‌گونه روش صنعتی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل برنجی کاملاً خالص و مرغوب بوده و طعم و عطری بی‌نظیر دارد.

خواص برنج ایرانی هاشمی

قبلا هم اشاره کردیم برنج اصل هاشمی یکی از برنج‌های کاملاً طبیعی بوده که از دل طبیعت رشد پیدا می‌کند. به همین دلیل دارای مواد معدنی و ویتامین‌های بسیاری است که آن را از سایر برنج‌های دیگر متمایز می‌کند. به عنوان برخی از خواص این محصول برگرفته از دل طبیعت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. جلوگیری از کم خونی: طبق بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که برنج ایرانی هاشمی حاوی مقدار مناسبی آهن است. بنابراین مصرف آن منجر به تشکیل هموگلوبین‌های خون و جلوگیری از کم خونی می‌شود.
  2. کمک به سلامت کلیه‌ها: این برنج حاوی ماده‌ای به نام Diuretic (دیورتیک) است که باعث افزایش ادرار و رفع اسید اوریک بدن می‌شود. بنابراین مصرف این برنج کمک شایانی به حفظ سلامت کلیه‌ها کند.
  3. درمان یبوست: یکی از بارزترین ویژگی‌های این محصول برخورداری از مقدار مناسبی فیبر است که می‌تواند به واسطه آن مشکلات گوارشی به ویژه یبوست را برطرف کند.
  4. بهبود عملکرد سلول‌های عصبی: ویتامین ب موجود در برنج ایرانی هاشمی برای تغذیه سلول‌های عصبی بسیار مناسب بوده و باعث بهبود عملکرد آنها در بدن می‌شود.
  5. کاهش فشار خون: از جمله خواص برنج اصل هاشمی مقدار پایین سدیم موجود در آن است. بنابراین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی با مصرف این برنج کاهش پیدا می‌کند.

اهمیت تشخیص اصل بودن برنج هاشمی

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت اصل بودن برنج در وهله اول توجه به سلامتی بدن و در مرحله دوم جلوگیری از به هدر رفتن انرژی، وقت و سرمایه محسوب می‌شود. باید بدانید در صورتی می‌توانید از خواص مغذی برنج هاشمی بهره‌مند شوید که برنج استفاده شده اصل باشد.

ویژگی‌های ظاهری برنج ایرانی هاشمی

برنج اصل هاشمی به عنوان یکی از برترین برنج‌های ایرانی دارای ویژگی‌های ظاهری مانند موارد زیر است:

  • برخورداری از بو و عطر بسیار زیاد در بین برنج تمام برنج‌های ایرانی
  • داشتن طعمی بسیار مطبوع
  • برخورداری از رنگ سفید متمایل به کرم
  • داشتن دانه‌های بسیار بلند و باریک نسبت به برنج‌های دیگر
  • برخورداری از دانه‌های ۶ میلی‌متری قبل از پخت و قد کشیدن آنها تا ۱۳ میلی‌متر بعد از طبخ
  • قدرت جذب بالای آب هنگام پخت
  • مقاومت در برابر بیماری‌ها انتقال یافته به ساقه برنج هنگام رشد به دلیل باریک بودن ساقه‌ها

نحوه تشخیص اصل بودن برنج هاشمی

با توجه به ویژگی‌ها و مشخصاتی که برنج ایرانی هاشمی دارد اکثر افراد تمایل دارند از این برنج در مصرف روزانه استفاده کند. بنابراین هنگام خرید، تشخیص اصل بودن برنج از نوع تقلبی آن اهمیت زیادی دارد که در ادامه این مطلب در خصوص این موضوع توضیحات مهمی را خدمتتان ارائه خواهیم کرد.

ظاهر دانه‌های برنج

اولین فاکتوری که می‌تواند به شما در تشخیص اصل بودن برنج ایرانی هاشمی کمک کند، توجه به ظاهر دانه‌های برنج است. دانه‌های این برنج بسیار قد بلند و کشیده‌ هستند، به طوری که در این مشخصه تفاوت بسیار بارزی نسبت به برنج‌های دیگر ایرانی دارند.

رنگ دانه‌های برنج

نکته دیگری که می‌تواند در تشخیص برنج اصل هاشمی به شما کمک کند، رنگ دانه‌های این برنج است. رنگ دانه‌های برنج ایرانی هاشمی سفید مایل به کرم است که آن را از سایر برنج‌ها متمایز می‌کند.

عطر و بوی دانه برنج

یکی از مشخصات بارز برنج اصل عطر و بوی آن است. شاید برخی گمان ببرند حتماً باید برنج پخته شود تا عطر آن احساس گردد. اما با توجه به این‌که برنج هاشمی عطر بسیار زیادی دارد، قبل از پخت نیز بوی آن کاملاً استشمام می‌شود. برای آنکه بهتر متوجه عطر برنج شوید بهتر است هنگام خرید، مقداری از آن را داخل دست قرار داده و با ها کردن روی برنج‌های داخل مشت خود بوی آنها را حساس کنید. به این نکته توجه کنید که برنج‌های تقلبی یا بدون عطر هستند یا عطر و بوی بسیار کمی دارند.

توجه به ظاهر برنج

یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید برنج ایرانی هاشمی می‌تواند بر اصل بودن آن صحه بگذارد، یک‌دست بودن برنج است. به این نکته توجه نمایید که برنج‌های تقلبی ظاهر یک دستی ندارند؛ در حالی‌که بیش از ۹۰ درصد از دانه‌های برنج اصل هاشمی یک اندازه، کشیده و بلند هستند.

تشخیص برنج در به شالیزار

همانطور که می‌دانید شالیزار محلی است برای کاشت گیاه برنج، بنابراین از فاکتورهای مهم تعیین کننده کیفیت برنج محل کاشت آن محسوب می‌شود. لازم به ذکر است برای تشخیص برنج اصل هاشمی می‌توانید به شالیزار برنج مراجعه کرده و با بررسی شلتوک‌های برنج، به اصل بودن آن پی ببرید.

باید بدانید یکی از اصلی‌ترین روش‌های تشخیص برنج اصل هاشمی، شلتوک‌های بسیار بلند آن نسب به سایر برنح‌ها است. علاوه بر آن زائده کوچکی به اسم دم شلتوک به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای در انتهای شلتوک برنج ایرانی هاشمی قرار دارد که آن را از سایر برنج‌های ایرانی متمایز می‌کند.

قیمت برنج هاشمی

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید برنج باید به آن توجه کنید، قیمت این محصول است. باید بدانید با توجه به کیفیت و مرغوبیت برنج اصل هاشمی، قیمت آن در رده برنج‌های مرغوب و گران قیمت قرار دارد. بنابراین در صورتی‌که فردی برنج هاشمی را با قیمت پایین‌تر به شما پیشنهاد دهد، باید به اصل بودن آن شک نمایید.

سخن پایانی

برای خرید برنج ایرانی هاشمی، حتماً باید به نکاتی که در قبل اشاره کردیم توجه نمایید تا بتوانید برنج مرغوبی را خریداری کنید. البته برای افرادی که نسبت به این مسئله تجربه کافی ندارند یا تمایل به خرید اینترنتی برنج اصل هاشمی دارند، بهترین گزینه مراجعه به فروشگاه‌های معتبر فروش این محصول محسوب می‌شود.

برای این منظور جهت خرید برنج هاشمی می‌توانید به سایت برنجیلا مراجعه کنید. این فروشگاه اینترنتی به منظور دسترسی آسان خانواده‌های ایرانی به برنج ایرانی راه‌اندازی شده است و به طور مستقیم محصولات خود را از کشاورزان تامین، با دستگاه‌های مدرن فرآوری نموده و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه