اخبار داغ

10 ترفند آشپزی سریع و خوشمزه در خانه

10 ترفند آشپزی سریع و خوشمزه در خانه
همه ما دوست داریم غذاهای خوشمزه بخوریم، اما گاهی وقت‌ها اصلا حوصله آشپزی کردن نداریم، مخصوصا بعد از یه روز پرکار. خبر خوب اینه که میشه با چند تا ترفند ساده و کاربردی، غذاهای لذیذ و متنوع رو تو کمترین زمان ممکن آماده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛همه ما دوست داریم غذاهای خوشمزه بخوریم، اما گاهی وقت‌ها اصلا حوصله آشپزی کردن نداریم، مخصوصا بعد از یه روز پرکار. خبر خوب اینه که میشه با چند تا ترفند ساده و کاربردی، غذاهای لذیذ و متنوع رو تو کمترین زمان ممکن آماده کرد.

پس بزن بریم سراغ این ترفندهای طلایی:

با خرد کردن سبزیجات از قبل، دیگه لازم نیست موقع آشپزی معطل خرد کردن بشی. میتونی از هر نوع سبزیجاتی که دوست داری، چه تازه چه فریز شده، استفاده کنی. اینجوری با یه تیر دو نشان میزنی؛ هم توی زمان صرفه‌جویی میکنی، هم غذات کلی خوشمزه‌تر میشه.

استفاده از یه قابلمه یا تابه بزرگ بهت این امکان رو میده که مواد رو راحت‌تر هم بزنی و مانع چسبیدنشون به ته ظرف میشه. دیگه لازم نیست نگران سوختن غذا باشی و با خیال راحت میتونی آشپزیت رو به رخ بقیه بکشی!

یادت باشه که کیفیت مواد اولیه تاثیر مستقیم روی طعم نهایی غذا داره. سعی کن از مواد تازه و مرغوب استفاده کنی. با این کار حتی با یه دستور ساده هم میتونی یه غذای فوق‌العاده خوشمزه درست کنی.

پختن بیش از حد غذا باعث میشه هم خشک بشه و هم طعم اصلیش رو از دست بده. پس حواست رو حسابی به زمان پخت مواد غذایی مختلف جمع کن. با کمی دقت میتونی مطمئن بشی که همیشه غذاهایی با طعم و بافت عالی رو روی میز سرو میکنی.

ادویه‌ها و چاشنی‌ها مثل یه شعبده‌باز ماهر میتونن طعم و عطر غذا رو به کل متحول کنن. پس از قدرت جادویی ادویه‌ها غافل نشو و با خیال راحت از فلفل، زردچوبه، آویشن، دارچین و هر ادویه دیگه‌ای که دوست داری استفاده کن.

باقی‌مونده غذا رو به جای ریختن داخل سطل زباله کابینتی میشه به راحتی به یه غذای جدید و خوشمزه تبدیل کرد. مثلا مرغ یا گوشت باقی‌مونده رو میتونی توی سالاد یا ساندویچ استفاده کنی و یا باهاشون یه کوکوی خوشمزه درست کنی. اینجوری هم از اسراف غذا جلوگیری میکنی و هم یه غذای جدید و هیجان‌انگیز رو امتحان می‌کنی.

فر یه راه عالی برای پختن یه وعده غذایی کامل و خوشمزه بدون دردسر و توی کمترین زمانه. کافیه مواد رو توی ظرف مناسب بریزی و بذاری تو فر تا کارش رو به نحو احسن انجام بده. تو این فاصله میتونی به کارهای دیگه‌ برسی و بعد با یه غذای فوق‌العاده از زحمات خودت لذت ببری.

سوپ و سالاد یه راه عالی برای اضافه کردن سبزیجات و فیبر به وعده‌های غذایی هستن. اینجوری هم غذای خوشمزه‌ای میخوری و هم به سلامتیت اهمیت میدی.

برای دسر لازم نیست حتما ساعت‌ها تو آشپزخونه وقت صرف کنی. یه کاسه میوه تازه، ماست با کمی عسل یا یه تکه شکلات تلخ میتونه به عنوان یه دسر ساده و لذیذ، کامت رو شیرین کنه.

آشپزی کردن باید یه تجربه لذت‌بخش باشه. پس موقع آشپزی با مواد غذایی مختلف ور برو، طعم‌های جدید رو امتحان کن و از این کار زیبا لذت ببر. به این ترتیب آشپزی کردن دیگه یه وظیفه خسته‌کننده به نظر نمیاد، بلکه به یه سرگرمی مهیج و یه راه عالی برای ابراز خلاقیت تبدیل میشه.

حالا دیگه با این ترفندهای جادویی میتونی تو خونه‌ انواع غذاهای خوشمزه رو تو کمترین زمان ممکن درست کنی و از آشپزی کردن و سرو غذاهای رنگارنگ برای عزیزانت لذت ببری.

مزایا آشپزی در خانه

غذاهای بیرون معمولا پر از روغن، نمک و چاشنی‌های مصنوعی هستن که به مرور زمان سلامتت رو به خطر میندازن. وقتی خودت آشپزی می‌کنی، روی مواد اولیه کنترل داری و میتونی از مواد تازه و سالم استفاده کنی. اینجوری خیالت راحته که داری یه غذای مقوی و مفید می‌خوری که بدنت رو حسابی شارژ می‌کنه.

وقتی غذا بیرون سفارش میدی، یه عالمه ظرف یک‌بار مصرف تولید میشه که هم برای محیط زیست مضره، هم آخرش باید کلی وقت صرف جمع کردنشون کنی. آشپزی تو خونه به کاهش زباله‌های پلاستیکی کمک می‌کنه و آشپزخونه‌ هم مرتب و تمیز می‌مونه.

غذا خوردن تو رستوران یا سفارش دادن غذا بیرون، هزینه زیادی داره. با آشپزی کردن تو خونه، میتونی همون مواد رو با قیمت مناسب‌تر تهیه کنی و کلی غذا درست کنی که برای چند وعده هم کافی باشه. اینجوری هم شکمت رو حسابی سیر می‌کنی، هم جیبت رو شاد نگه میداری.

دیگه لازم نیست نگران کم و زیاد بودن ادویه‌ها یا طعم‌های عجیب غذاهای بیرون باشی. وقتی خودت آشپزی می‌کنی، میتونی هر طور که دوست داری غذا رو مزه‌دار کنی و از اون لذت ببری. اینجوری دیگه با هر لقمه، یه حس رضایت فوق‌العاده رو تجربه می‌کنی.

آشپزی کردن می‌تونه به یه فعالیت سرگرم‌کننده و لذت‌بخش با اعضا خانواده یا دوستات تبدیل بشه. میتونین با هم مواد رو خرد کنید، غذا رو بپزید و در نهایت از اینکه یه غذای خوشمزه رو با دسترنج خودتون درست کردین، کلی ذوق کنید. اینجوری هم غذا می‌خورین، هم با هم وقت می‌گذرونین و خاطره‌های قشنگ می‌سازین.

هر بار که یه غذای خوشمزه تو خونه درست می‌کنی، اعتماد به نفست تو آشپزی بیشتر میشه. دیگه کم‌کم می‌تونی انواع غذاهای مختلف رو امتحان کنی و به یه آشپز ماهر تبدیل بشی.

با اینهمه مزیت فوق‌العاده، دیگه جای تعجب نداره که آشپزی کردن تو خونه تا این حد محبوب باشه. پس همین الان برو سراغ یخچال و فریزرت، مواد اولیه رو بیرون بیار و یه غذای خونگی خوشمزه برای خودت و عزیزانت درست کن. قطعا از طعم و مزه بی‌نظیرش لذت می‌برین!

لوازم مورد نیاز برای آشپزخانه

اجاق گاز: قلب تپنده هر آشپزخانه‌ایه. چه اجاق رومیزی رو ترجیح بدی چه اجاق ایستاده، مهم اینه که شعله پخش‌کن خوب و فندک داره باشه.

فر: برای پختن کیک، لازانیا، مرغ سوخاری و کلی غذای خوشمزه دیگه لازمه. فرهای گازی و برقی هر کدوم مزیت‌های خودشون رو دارن، انتخابش با تو!

هود: بوی غذا و چربی رو به طور کامل جذب می‌کنه و باعث میشه آشپزخونه‌ همیشه تمیز و بدون بو بمونه.

سرویس قابلمه: به چند تا قابلمه و تابه در سایزهای مختلف نیاز داری تا بتونی انواع غذا رو راحت بپزی. سرویس‌های استیل ضد زنگ یا چدن، هم زیبا هستن و هم دوام بالایی دارن.

چاقوهای تیز: یه چاقوی سرآشپز خوب، یه چاقوی اره‌ای برای خرد کردن و یه چاقوی میوه‌ای تیز لازمه تا بتونی مواد اولیه رو به راحتی و با تمیزی خرد کنی.

کاسه و بشقاب: برای سرو غذا، سالاد و دسر لازمن. انتخاب جنس و طرحش با سلیقه‌ خودته، ولی حواست باشه که اندازه‌های مختلف رو داشته باشی.

قاشق و ملاقه: از هم زدن مواد غذایی تو قابلمه تا سرو غذا، به انواع قاشق و ملاقه با جنس‌های مختلف مثل استیل یا پلاستیکی نیاز پیدا می‌کنی.

کتری برقی: برای درست کردن سریع چای، قهوه یا آب جوش عالیه.

مایکروویو: برای گرم کردن غذا یا پختن فوری بعضی از مواد غذایی خیلی به درد بخوره.

سرخ‌کن: اگه اهل خوردن سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌، ناگت یا فلافل هستی، سرخ‌کن می‌تونه یه دستیار تو آشپزی باشه. فقط یادت باشه که سرخ‌کردنی رو نباید زیاد تو برنامه غذاییت داشته باشی.

مخلوط‌کن: برای درست کردن اسموتی، سس و سوپ‌های پوره شده عالیه.

آبمیوه‌گیری: با داشتن یه آبمیوه‌گیری می‌تونی هر روز یه لیوان آبمیوه تازه و خونگی نوش جان کنی.

رنده: برای رنده کردن پنیر، هویج، سیر و سیب‌زمینی لازمه. رنده‌های برقی هم هستن که کار رو آسون‌تر می‌کنن.

ظرف نگه‌دارنده: برای نگه‌داری مواد غذایی تو یخچال و فریزر لازمت میشه. ظرف‌های درب‌دار شیشه‌ای یا استیل بهترین انتخاب هستن.

این یه لیست کلی از لوازم مورد نیاز آشپزخانه بود. بسته به علاقه و عادت آشپزی‌، می‌تونی کم و زیادش کنی.

راستی، یادت نره که چاشنی‌ها و ادویه‌های مختلف مثل فلفل، زردچوبه، آویشن، دارچین و غیره رو هم باید تو قفسه‌ داشته باشی تا طعم و عطر بی‌نظیری به غذاهات بدی.

حالا دیگه با خیال راحت می‌تونی آشپزخونه‌ رو تجهیز کنی و همه فنون آشپزی رو تو خونه‌ امتحان کنی.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه