اخبار داغ

در نشست خبری مطرح شد؛

بین المللی بودن و مشارکت چندین کشور؛ مهمترین ویژگی پنجمین کنگره امام رضا(ع)

بین المللی بودن و مشارکت چندین کشور؛ مهمترین ویژگی پنجمین کنگره امام رضا(ع)
رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس گفت: بین المللی بودن و مشارکت چندین کشور؛ مهمترین ویژگی پنجمین کنگره امام رضا(ع) است و این نشان دهنده فراملی بودن ابعاد این کنگره مردمی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) با حضور سعیدرضا عاملی دبیر کنگره جهانی، عبدالحمید طالبی رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس و زهره خوارزمی مسئول بخش بین‌الملل کنگره ظهر امروز، هجدهم اردیبهشت ماه در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

 در این نشست طالبی با ارائه کلیاتی از برنامه‌های دهه کرامت و اشاره به فرمایشات رهبری در ابتدای سال گفت: برنامه‌های دهه کرامت را با حدیث امام رضا(ع)؛ «ان الامام زمام الدین و نظام المسلمین و صلاح الدنیا و عز المؤمنین» شروع  و با شعار محوری تحت عنوان «با شما ما سربلندیم» در دستور کار قرار دادیم که این برنامه‌ها در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی بیش از ۳۸۰ برنامه را در بخش‌های مختلف در حرم مطهر حضرت رضا برای زائران و میهمانان مشهد مقدس برنامه‌ریزی کرده که از بیست و یکم تا سی و یکم اردیبهشت برگزار می‌شود و بارزترین فعالیت در حوزه علمیه کنگره جهانی رضا علیه السلام است، بعد از آن حرکت مردمی ۱۷ ساله‌ای تحت عنوان کاروان زیر سایه خورشید در ۳۱ استان و ۶۱ هیئت و در بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نقطه شهری و بخشی با پرچم مقدس حضرت رضا از مشهد مقدس داریم  در واقع یک زیارت از دور را برای عاشقانی که در این ایام نتوانستند در مشهد حضور یابند اجرا می‌کنیم و این کاروانها برای همین منظور در ۱۲ کشور هم اعزام می‌شوند.

طالبی افزود: اختتامیه جشنواره گنجینه مهر توسط موسسه آفرینش‌ها در قالب امتداد اجتماعی زیارت برگزار می‌کنیم همچنین رونمایی از تازه‌های نشر در آستان قدس رضوی توسط انتشارات آستان قدس همزمان با نمایشگاه کتاب اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان علمی فرهنگی آستان قدس اظهار داشت: رویداد بعدی هم اهدای ۲۰ هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های سرار کشور است و بازآفرینی موزه قرآن کبیر بعد از ۴۰ سال در حرم مطهر را داریم و همچنین خدمت‌های مختلف اجتماعی فرهنگی و تبلیغی هم توسط کانون رضوی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: بارزترین این خدمات تجهیز و تحویل ۵۵۰ چاهک آبرسانی در استان سیستان و بلوچستان است که امیدواریم با برنامه‌های متنوعی که با کمک شما و مرکز رسانه آستان قدس طراحی و اجرا می‌شود، شادی مومنانه ما در سراسر کشور با پیوست انقلاب فرهنگی تقدیم عاشقان اهل بیت و مخصوصاً حضرت رضا علیه السلام شود.

در ادامه سعیدرضا عاملی با اشاره به اینکه این کنگره قدمت ۴۰ ساله دارد، بیان کرد:  سال ۱۳۶۲ اولین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) آغاز شد و تا سال ۷۲، ۴ کنگره جهانی امام رضا(ع) در سطح بسیار بالایی با حضور دانشمندان و اندیشمندان و مراجع عظام برگزار می‌شد که کتاب انسان ۲۵۰ ساله از انعکاس‌های سخنرانی‌ها در این کنگره است.

وی عنوان کرد: توقفی سی ساله در برگزاری این کنگره ایجاد شد، سال ۱۴۰۱ تولیت معظم آستان قدس رضوی عرض کرد که دوباره این کنگره زیرسایه پرچم هویتی سرمایه اجتماعی امام رضا علیه السلام احیا می‌شود که بتواند امتداد ملی و جهانی پیدا کند.

دبیر کنگره جهانی افزود: در طی مدت یک ساله، ۵۰ نشست برگزار کنیم که ۱۷ نشست در بیرون از ایران و ۳۳ نشست در داخل ایران بود در نشست‌های بیرون از ایران ۳۰ کشور شرکت کردند و در این پیش نشست‌ها ارتباط میان شیعه شناسان، ایران شناسان و علاقمندان به مطالعه فرهنگ اهل بیت در رشته‌های مختلف از حوزه‌های معارف دینی گرفته تا کسانی که تخصصشان ریاضیات و کامپیوتر بود برقرار شد.

وی ادامه داد: عنوان کنگره پنجم و ۶ کنگره که بعد از این کنگره، دو سال یکبار برگزار خواهد شد، راه‌ها و رویکرد تمدنی حضرت رضا علیه السلام و مسائل متفاوت است و در این رویکرد تلاش کردیم به مسائل و چالش‌هایی که در جهان وجود دارد را بپردازیم لذا کنگره اول موضوعش «عدالت برای همه و ظلم برای هیچکس» است در واقع موضوع عدالت و تبعیض که امروزه از اساسی‌ترین مسائل جهان معاصر ما هست موضوع کنگره حضرت رضا علیه السلام است.


عاملی با اشاره به موضوع کنگره تحت عنوان «عدالت برای همه و ظلم به هیچکس» گفت: عدل اساس احکام الهی است بنابراین همه چیز در لوای ظلم از بین می‌رود، در قدیم ۲۸ درصد جمعیت جهان موضوع نابرابری اجتماعی بودند ولی امروزه ۸۵ مردم جهان موضوع نابرابری اجتماعی هستند لذا کنگره حضرت رضا(ع) تلاش می‌کند این موضوع را با رویکرد معرفتی و جامعه شناسی و توجه به نظام قدرت از نظر علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، به مسئله عدالت و ظلم را از منظر امام رضا(ع) بپردازد.

وی ادامه داد: تمام ائمه صفاتشان امام عادل است و امام رضا نیز حاکم عادل است لذا از ظرفیت امامت بسیار می‌توانیم بهره‌مند شویم، امام ما، امام رئوف و حکیم است که هر ساله ۲۵ میلیون زائر ایرانی و ۵ میلیون زائر خارجی  دارد که رافت امام را دریافت کرده‌اند البته و در کنار رافت امام، درک حکمت، عقلانیت و عدالت امام را نیاز داریم.

دبیر کنگره جهانی بیان کرد: امروز جهان نیاز به الگویی همچون امما رضا(ع) دارد البته طبق فرمایشات امام رضا، عدالت مطلق در زمان حضرت مهدی(عج) برقرار می‌شود و البته عدالت نسبی توسط امامان و حاکمان عادل برقرار می‌شود لذا کنگره تلاش می‌کندبه این ابعاد بپردازد.

وی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی ۵ حوزه را حوزه اصلی نیازهای انسان می‌داند که شامل؛ غذا، سلامت و امنیت، آب سالم، مسکن و آموزش است. این‌ها را عرض کردم تا بگویم کنگره جهانی امام رضا ناظر بر چالش‌های جهانی است و دایه این را دارد که از طریق سرمایه اجتماعی رضوی بتواند یک فضایی را ایجاد کند برای مبارزه با مظالم و ظلم‌هایی که در سطح جهانی صورت می‌گیرد.

عاملی تصریح کرد: ما همه متعلق به یه جامعه هستیم عنصر اصلی سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی عضویت ایجاد می‌کند و امید و حس جمعی به وجود می‌آورد همه اینا عناصر تمدنی هستند، تمدن عرصه تعلق، احساس بودن و نبودن و هویت است. امام معصوم که پرچم برافراشته همه مسلمین مومنین جهان است مرجعیت هویتی است بنابراین با نگاه رضوی عدالت دامنه‌ای در حوزه حقوق و امنیت اجتماعی جهانی برای انسان‌ها ایجاد می‌شود بنابراین تلاش داریم در کنگره پنجم بحث امتداد اجتماعی، ملی و جهانی اندیشه‌های امام را تامین کنیم و در کنگره‌های بعدی هم مسائل کلیدی را دنبال می‌کنیم که همه از جنس مسائل اساسی است.

در ادامه عاملی گفت: کنگره بیست و چهارم و بیست و پنجم اردیبهشت با پیام رهبر معظم انقلاب و سخنرانی رییس جمهور و سه مرجع آیت الله جوادی و ایت الله مکارم و آیت الله سبحانی سخنران خواهند بود و در اختتامیه هم با سخنرانی برخی مسئولین و اندیشمندان با برپایی بیست نشست در این دو روز در مشهد مقدس خواهد بود.

خوارزمی در ادامه نشست افزود: ۲۰۰مقاله در سطح ملی و بین‌المللی برای کنگره دریافت شده است. در سطح بین الملل تلاش کردیم گفتمان‌سازی رضوی در مسیر زیست و گفتگو کردن رخ دهد. مخاطبین ما عموماً شیعه هم نیستند و از نژاد، کشور و طبقات مختلف بودند، در ابتدا ۱۱۶جلد کتاب در بیست و چهار زبان در اختیار محققان قرار گرفت و استفاده کننده از اساتید دانشگاه‌های بزرگ جهان بودند.

وی با تاکید بر اهمیت امتداد اجتماعی در این کنگره گفت: الان کتاب‌هایی در برخی کشور‌ها درباره امام رضا با زبان همان کشور منتشر شده  و در برخی مدارس کشور‌ها هم اتفاقاتی افتاده و الان از چندین کشور درخواست ارتباط رسانه‌ای داشتند. امیدواریم زمینه خوب فرهنگی در این عرصه بین همه دنیا ایجاد شود.

خوارزمی گفت: همانطور که امام رضا هم اهل احتجاج و گفتگو با غیر بودند بنابراین ما نیز در یونان، رم، واتیکان، برزیل، عراق، بغداد، کویت، روسیه، امریکا، مراکش، لبنان و …. محفل گفتگو برای روشن شدن ابعاد مختلف عدالت از منظر امام رضا(ع) داشتیم.

 

 

 

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه