اخبار داغ

نخستین کنفرانس سرمربی والیبال؛

پائز: به معجزه اعتقادی ندارم، از تصمیم نمی‌ترسم/ اگر کسی با شیوه کارم مخالف است، بهتر است نیاید

پائز: به معجزه اعتقادی ندارم، از تصمیم نمی‌ترسم/ اگر کسی با شیوه کارم مخالف است، بهتر است نیاید
سرمربی تیم ملی والیبال گفت: با قلب و عشق‌ و تمام دانش‌مان می‌خواهیم یک افتخار خلق کنیم و به المپیک برسیم.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری موریس موتا پائز، سرمربی برزیلی – فرانسوی تیم ملی والیبال به همراه وحید مرادی، سرپرست تیم ملی در محل سالن پارالمپیک کمیته ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد.

مرادی: یک ماراتن را برای تعیین سرمربی داشتیم

وحید مرادی نایب رئیس فدراسیون والیبال و سرپرست تیم ملی در ابتدای این نشست اظهار داشت: ۳ تصادف در بزرگراه نیایش شده بود که به این علت دیر به محل نشست رسیدیم. جلساتی را قبلا با هم داشته‌ایم، چه در بدو مسئولیت فدراسیون و پس از آن. در جریان کم و کیف به‌کارگیری موریس هستیم و یک ماراتن را برای تعیین سرمربی داشتیم که این توفیق را به‌دست آوردیم. مسئولیتی که اشاره شد، به‌دلیل شرایط حساسی است که با آن مواجه‌ایم. رئیس فدراسیون از من خواستند سرپرستی کاروان و مدیریت تیم ملی را قبول کنم. ان‌شالله با هم‌دلی تیم را جلو ببریم و باانگیزه تمام تلاش‌مان را بکنیم تا در این شرایط سخت المپیکی شدن، این باور شدنی بودن را داشته باشیم.

مرادی درباره مذاکره با مربیان مختلف و توصیه مسئولان FIVB برای انتخاب پائز گفت: با فابیو ملاقاتی داشتم اما قاطعانه می‌گویم چند جلسه با وی داشته‌ام اما وقتی مربیانی که انتخاب کردیم از دست دادیم، از هر کسی در دنیای والیبال آگاهی داشت کمک خواستم. فابیو هم به همکارانش گفت اگر می‌توانید، به مرادی کمک کنید. این قضیه تمام شد و هیچ پیشنهادی از دوستان FIVB دریافت نکردیم. پائز را بر اساس سوابق انتخاب کردیم و ایشان مربی جنگنده‌ای هستند که این، فاکتور انتخابش بوده. توجه او به حقایق ورزشی تیم ملی، ظرفیت‌های والیبال ایران. یکی از پیشکسوتان عزیز والیبال ایران اسم وی را مطرح کرده بود و بحث تحمیل او نبوده‌ است.

مرادی در پایان گفت: آقای پائز به تمامی سوالات پاسخ دادند اما نکته جالب این بود که گاهی اوقات برخی سوالات حاشیه ای و کنایه آمیز بود اما او فقط روی موضوع جنگندگی تاکید داشت.ما در مقطع حساسی هستیم و زمان را از دست دادیم و همه این موضوعات را می‌دانیم ، اما گذشته‌ها گذشته است. الان باید انرژی مثبت بدهیم، نیاز است که ۸۰ میلیون ایرانی تیم را حمایت کنند. الان موقع انتقاد و غلط گرفتن نیست. قرار نیست تیم ملی والیبال به برخی بازیکنان متصل باشد. این بازیکنان بسیار با غیرت هستند و در تعامل با فدراسیون این اجازه را خواستند که در این مقطع در تیم ملی نباشند. این نه است و نه اختلاف.تیم ملی باید با روحیه بالا در مسابقات شرکت کند تا نتیجه بگیرد. عامل پیروزی ذهن برنده است.امیدوارم همه به این مسولیت توجه داشته باشیم و شاهد حضور تیم در المپیک پاریس باشیم.

پائز: به معجزه اعتقادی ندارم، از تصمیم نمی‌ترسم

موریس موتا پائز در این نشست اظهار داشت: از حضور در ایران خیلی خوش‌حالم و احساس خوبی با این ترکیب و بازیکنان دارم. داریم خیلی خوب و نزدیک با فدراسیون و آقای مرادی کار می‌کنیم. به تازگی کارمان را شروع کردیم و این همکاری نزدیک اهمیت زیادی دارد. با قلب و عشق‌ و تمام دانش‌مان می‌خواهیم یک افتخار خوش‌آیند را در تابستان خلق کنیم که همان سهمیه المپیک است.

وی پیرامون ملیت‌اش و شناخت‌اش از موجودیت والیبال ایران بیان داشت: من اصالتاً اهل و متولد برزیل هستم و خانواده‌ام برزیلی‌اند اما ۳۷ سال پیش با همسرم برای بازی به اروپا و فرانسه مهاجرت کردم‌. مربیان واقعا خوبی را در فرانسه دیدم و کار کردم. ۳ فرزندم در فرانسه متولد شدند اما اصالت برزیلی را حفظ کردم اما فرهنگ و تجربیات ورزشی هر ۲ کشور را دارم و امیدوارم همه را به ایران منتقل کنم. همه دنیا به کیفیت والیبال و بازیکنان ایران واقف هستند. حس فوق‌العاده‌ای از کار کردن در ایران دارم و سطح پایه ایران هم خوب است. عشق زیادی به تیم ملی والیبال بین بازیکنان هست ولی ماموریت آسانی پیش روی ما نیست اما تحقق این هدف، ممکن است و من حس خوبی به رهبری این تیم دارم.

پائز درباره عدم حضور برخی بازیکنان در اردوی تیم ملی عنوان داشت: حضور بازیکنان بزرگ خیلی مهم نیست. عقیده دارم باید ساخت یک تیم را باور کنیم. در ۲ سال پیش خیلی از این بازیکنان حضور داشتند اما نتیجه خوبی کسب نشده. زمان زیادی نداریم و کار ۴ ساله را باید در یک ماه انجام بدهیم. یک هدف داریم که مردم ایران باید آن را باور کنند. هر بازیکنی قرار است به تیم ملی بیاید، باید با قلب و باورش بیاید. بازیکن باید برای هواداران بجنگد. اگر کسی این باور را ندارد، بهتر است جزو تیم ملی نباشد. تلاش می‌کنیم تا به این هدف واحد برسیم.

وی در مورد این که اسامی زیادی پیش از او برای هدایت تیم ملی مطرح شده، گفت: نمی‌توانم باور کنم که مسئله دیدار مرادی با مسئولان برزیلی FIVB در انتخابم موثر بوده. من رزومه خودم را دارم اما فکر نمی‌کنم کسی منفعتی در این بحث داشته باشد. موضوع مهم، هدفی این که ما داریم. من این موضوع را باور ندارم. من هر جا رفتم، بهترین خودم بودم و ۲۵ مقام در ۳ قاره آورده‌ام. در کشورها و فرهنگ‌های مختلف کار کردم و ساخته شده‌ام. این تجربه من بوده که مهم‌تر است، نه این که کسی توصیه کرده یا نه. اگر این بحث را مطرح کنیم، بی‌احترامی به فدراسیون ایران است چون مطلب منطقی‌ای نیست. در ورزش چیزی به اسم معجزه نداریم، کار سختی پیش روی ماست و رقبا هم کار چالشی‌ای دارند. باید بهتر باشیم و تلاش بیش‌تری بکنیم تا نتایج بهتری بگیریم. من به معجزه معتقد نیستم.

سرمربی تیم ملی والیبال ایران راجع به بازیکنانی که الان در اردو هستند و چه‌قدر انتخابش بوده‌اند، تاکید داشت: همیشه به توصیه‌ها گوش می‌دهم ولی در ۲ ماه اخیر در اوکراین بودم و مربی‌گری می‌کردم، زمان کمی داشتم اما بیش از حد ممکن بازی‌ها را دیدم و کمبود خواب پیدا کردم. باید هم در ایران و اوکراین کار می‌کردم. لیست تیم ملی بر اساس عملکرد گذشته بازیکنان هست. ۲ تورنمنت زیر ۲۱ سال و یکی دیگر را از نزدیک دیدم اما بازی‌های لیگ ایران را تقریباً دنبال کردم. اطلاعات و همکاری با دستیار برزیلی‌ام و پیمان اکبری دارم که اطلاعاتی گرفته‌ام. در لیگ جهانی با تیم ملی برزیل به ایران آمده بودم و شناختی از مربیان ایرانی داشتم. قطعاً وقتی از نزدیک با بازیکن کار می‌کنیم، ارزیابی دقیق‌تری از بازیکنان خواهیم داشت. زمانی که مربی‌ای را برای کادرم انتخاب کردم، یعنی به کارش باور دارم. شیوه و سبک کاری من این است که تمام نظرات را می‌شنوم و تمام تصمیمات و مسئولیتش با من است. از تصمیم نمی‌ترسم. گذشته را می‌دانیم اما والیبال ایران وارد فصل جدیدی از خودش شده و باید تمرکزمان روی فصل جدید باشد.

وی در رابطه با اختلاف‌نظر با پیمان اکبری خاطرنشان ساخت: مهم‌ترین چیز درباره کادر فنی این است که توانمندترین افراد با بالاترین کیفیت را بیاوریم. بدنسازمان را می‌شناسم و کارش در برزیل فوق‌العاده بوده که در المپیک ۲۰۱۶ ریو هم خیلی بازیکنان به این بحث اذعان داشتند. درباره لئوناردو که در کسب سهمیه جهانی با او حضور داشتیم و در فینال قهرمان شدیم. از نظر فرهنگی بین برزیل و آرژانتین همیشه رقابت هست و برای فقط فوتبال نیست. معیار انتخاب دستیاران ایرانی هم همین است. اکبری به لحاظ توان‌مندی و رزومه مشخص است و همه می‌دانیم. از طرف فدراسیون بود و باید از همین راه هم می‌بود چون من هر روز در ایران نبودم که عملکرد مربی را رصد کنم. صددرصد با این پیشنهاد فدراسیون موافق بودم. شاید اختلاف نظر در هر مسیری باشد اما کلید پیشرفت، همین است. نیاز به این اختلاف نظر دارم. فدراسیون هم باید نگاه‌های مختلف را به من بدهد ولی من تصمیم‌گیر هستم. نمی‌خواهم یک پائز دیگر روی نیمکت کنارم باشد، کسی را می‌خواهم که وقتی کار گره خورد، یک نظر متفاوت بدهد. نقش اکبری در اردوی ما از وقتی شروع شد که ۳ هفته پیش استارت زدیم و مهم است.

سرمربی تیم ملی درباره بازیکن‌سالاری در تیم ملی والیبال گفت: در پاری‌سن‌ژرمن امباپه را داریم، جای دیگر هم ستاره داریم اما باید مشخص شود رئیس تیم کیست. من از بقیه قوی‌تر نبوده‌ام اما همیشه به بازیکنانم اهمیت داده‌ام و می‌دانستند من آن‌ها را دوست دارم. شیوه کارم باعث شده بگویم تیم از همه‌چیز مهم‌تر است. در زمان کم نمی‌شود تغییرات اساسی در والیبال ایران داشته باشیم.

پائز درباره پایان کارش در تیم ملی و تغییرات لیست پیش از حضور او در ایران گفت: کار جدیدم در کره‌جنوبی امیدوارم بعد از المپیک باشد که سهمیه را بگیریم. این رویا نیست و واقعیت است. کره شاید یک ماجراجویی جدید برای من باشد و بعد از المپیک این اتفاق بیفتد. لیست ما لانگ‌لیست است و می‌تواند بعد از هفته اول و دوم تغییر کند. استعدادهای جوان خیلی خوبی در اردو هستند اما در شرایط مسابقات حساس، فشار ذهنی زیادی روی بازیکنان هست. در پست پاسور بازیکنان خیلی خوبی داریم اما می‌دانیم به تجربه نیاز است. آمادگی جسمانی بازیکنان اهمیت زیادی دارد و تطبیق‌پذیری هم هست. باید جلو برویم و ارزیابی کنیم. این ۳ روزی که در تمرین هستم، اطلاعات بیش‌تری کسب کردم. کادرفنی ما هم کامل‌تر می‌شود.

سرمربی تیم ملی والیبال درباره مشورت با مربیانی که پیش از این در ایران بوده‌اند، تصریح داشت: اولین سرمربی تیم ملی والیبال زنان فرانسه بوده‌ام و این اولین تجربه هدایت تیم ملی من نیست. اعتمادبه‌نفس کامل برای هدایت تیم ملی را دارم‌. همه مربیان را نمی‌شناسم ولی با آلکنو در فرانسه بودم و ولاسکو هم شناخته شده‌است. با کولاکوویچ هم در فرانسه بودم اما جلسه‌ای با آن‌ها نداشتم و خودم تحقیق کردم. در چند حرکت بچه‌ها حس جنگندگی آرژانتینی را احساس کردم که از خلق و خوی ولاسکوست. در برهه تاریخی هستیم و باید یک اتفاق خوب را خلق کنیم.

وی در رابطه با شانس کم صعود به المپیک و فشار مضاعف به بازیکنان گفت: در ورزش کسی نمی‌تواند چیزی را قول بدهد. چیزی که قول دادم این است که‌ تمام تلاشم را بکنم و با تمام عشقم کار کنم. در پایان چیزی که هست، این است که همه کنار هم کار کنیم تا نتیجه بگیریم اما اگر نشد، حریف‌مان از ما بهتر بوده. عامل ذهنی بازیکنان خیلی مهم است و این از فرهنگ ایران نشات می‌گیرد که جنگنده باشند. رقابت با کوبا، صرب، ترکیه و هلند داریم. اگر فشاری روی ماست، روی همه هست. در ۲۰۱۴ با ایران در برزیل بازی داشتیم که خیلی تجربه خوبی بود.

پائز در پاسخ به دانا راجع به اینکه آیا سایه خولیو ولاسکو مانع از تحقق اهداف او و فشار روی ذهنش نمی‌شود، گفت: این که در گذشته مربیان خارجی در ایران بودند، قابل احترام است اما فلسفه من این است که هیچ‌کس از من بالاتر یا پائین‌تر نیست. ولاسکو میراث عالی‌ای برجای گذاشته اما باید کارش را ادامه بدهیم. فکر نکردم که فشاری روی من باشد اما می‌دانم بازیکنان و هواداران درباره وی احترام قائلند. باور دارم که باید در آینده چه کنیم. شبح او را بالای سر خودم حس نمی‌کنم. آلکنو، ولاسکو و ... در ایران عملکرد خوبی داشتند اما مهم این است چه چیزی پیش روی ماست. ذهنم درگیر قیاس با ولاسکو نیست ولی او مربی بسیار خوبی است.

سرمربی تیم ملی والیبال درخصوص مقابله با چنددستگی‌هایی که قبلا رخ می‌داد، بیان داشت: اگر بخواهیم کسب سهمیه المپیک کنیم، این شیوه انتقاد و معضل درست نیست. اگر کسی با شیوه کارم مخالف است، بهتر است نیاید. اگر کسی پذیرفت، دیگر انتقاد معنی ندارد. در لیگ ملت‌ها هدف‌مان تاریخ‌سازی است و باید گذشته را فراموش کنیم. در جلساتی که داشتیم، گفتم درک نمی‌کنم با توجه به شناختی که از تیم ملی ایران دارم، توانایی بازیکنان متناسب با جایگاه‌شان نیست. انتقاد به مربی و فدراسیون اتفاق جالبی نیست. الان در این برهه زمانی انتقاد یعنی اتلاف وقت. باید بیش از گذشته کنار هم باشیم و بعد از VNL باید در این باره صحبت کنیم. قبل از شروع مسابقات، این انتقادات درست نیست. ما زمان زیادی نداریم. در مربی‌گری نتیجه مهم‌تر از شیوه بازی است. این فشار مرا اذیت نمی‌کند. من فشار مربی‌گری والیبال را دوست دارم چون یک شانس مثبت برای من است. اگر فشاری روی من نباشد، پیشرفت نمی‌کنم. من عاشق فشارم.

وی در مورد این که تجربه امیر غفور و سیدمحمد موسوی به کار تیم ملی می‌آمد اما در لیست نیستند، گفت: آن‌ها بازیکنان بزرگی هستند و بحثی در کیفیت‌شان نیست اما باید برای کمک به ما آماده می‌بودند. وقتی بازیکن احساس می‌کند در این شرایط آماده نیست، عدم حضورشان قابل درک است. اگر با ما بودند، به ما کمک زیادی می‌کردند اما بازیکن باید ۱۰۰درصد ذهنش با تیم باشد. باید با خودمان صادق باشیم و آن‌ها با خودشان صادق بودند. الان چون زمان کمی داریم، آمادگی کامل برای ما مهم است. بازی مقابل صربستان و کوبا برای ما خیلی مهم است و تعیین‌کننده. تشکر می‌کنم از صداقت غفور و سید.

پائز در مورد رویایی که با تیم ملی دنبال می‌کند، گفت: اگر بگویم ماموریتم سخت و غیرممکن است، برای هر ۴ تیم این هست. بازی‌های پایاپایی داریم. وقتی احساس فشار می‌کنی، هدف داری. این یعنی عشق و هیجان در فرد بیدار شده. این که چرا کار در ایران را قبول کردم، چون فکر می‌کنم این کار سخت، ممکن است. کار ما عشق است. این برای من شغل نیست، عشقی از ۸ سالگی است.

سرمربی تیم ملی والیبال تصریح داشت: وقتی بحث ستاره‌ها هست، شاید نتوانستم خوب توضیح بدهم. ستاره مهم است اما تعریف من از جایگاهش اهمیت دارد. من ستاره را در قالب تیم بیان می‌کنم. بازیکن ستاره باعث می‌شود هم‌تیمی‌هایش بهتر بازی کنند. ستاره این نیست که قرارداد بالاتری بسته، ما به این ستاره‌ها نیازی نداریم. در تیم ملی به ارزش‌های درست نیاز داریم. من ستاره‌هایی با این روحیه و نگاه می‌خواهم.

پائز در پایان گفت: از حضور در این مکان و اشتراک گذاشتن صحبت‌هایم با شما خیلی مفتخر و خوش‌حالم. می‌دانم قرار نیست همیشه نظرات‌مان یکی باشد اما راه پیشرفت، تلاش همگانی است. همیشه در خدمت شما هستم و باید ارتباط هماهنگ داشته باشیم.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه