اخبار داغ

تجلیل رئیس جمهور از مدال‌آوران ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ با حضور وزیر ورزش و قهرمانان؛

هاشمی: واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی انجام شد/ رئیسی: دغدغه قهرمانان ایران باید فقط رسیدن به قهرمانی باشد

هاشمی: واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی انجام شد/ رئیسی: دغدغه قهرمانان ایران باید فقط رسیدن به قهرمانی باشد
رئیس جمهور از مدال‌آوران ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ تجلیل کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال‌آوران ورزش کشور در سال ۱۴۰۲، با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، قهرمانان و مدال آوران رشته های مختلف ورزشی، روسای فدراسیون‌های ورزشی و ... امروز سه‌شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد. برگزار شد.

در این مراسم محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی المپیک، مناف هاشمی دبیرکل کمیته، علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزنه برداری، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، مرتضی قربانی رئیس فدراسیون تیراندازی، روح الله حسینی رئیس فدراسیون بوکس، مجید هنرجو رییس فدراسیون اسکیت، حسن طباطبایی رئیس فدراسیون کاراته، هادی ساعی رییس فدراسیون تکواندو، محمدمهدی نبی نایب رئیس فدراسیون فوتبال، برنا فیروزی معاون وزیر، محمدشروین اسبقیان معاونت توسعه ورزش حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش، آرش میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو و ... در این مراسم حضور داشتند.

طی این مراسم از ۱۵۱۷ ورزشکاران المپین، قهرمانی جهان، بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا و مدال آوران پارالمپیکی تجلیل به عمل آمد.

پیمان اسدیان به عنوان مجری، اجرای این برنامه را عهده داشت.

پس از تلاوت قرآن، پخش صحبت‌های مقام معظم رهبری و اجرایی آیین زورخانه‌ای، رئیس جمهور همراه با هاشمی وارد سالن شد و پس از دست تکان دادن با اهالی ورزش با پرویز مظلومی، حسین رضا‌زاده و تیمور غیاثی خوش و بش کرد.

مراسم تجلیل از مدال‌آوران با نوای مرشد و طنین زنگ مرشد در سالن اجلاس سران آغاز شد و اجرای ورزش زورخانه‌های در سالن با استقبال و تشویق شدید ورزشکاران همراه شد.

پخش پیام تشکر رهبر معظم انقلاب از اقدامات ورزشکارانی که در بعد فرهنگی در سال ۱۴۰۲ صحنه‌های ماندگاری را در ورزش کشور رقم زدند، بخش آغازین مراسم بود.

در ادامه برخی از مدعوین و اهالی ورزش پشت تریبون رفتند و در حضور رئیس جمهور صحبت کردند.

صفایی: به خود می‌بالم که به عنوان یک زن مسلمان در غرورآفرینی و تقویت هویت ملی کشورم سهم داشته باشم

ملیحه ملی‌پوش تیم شطرنج نابینایان و کم‌بینایان در مراسم تجلیل از مدال‌آوران گفت:

جناب آقای رئیس جمهور

سلام علیکم

اینجانب ملیحه صفایی از دیار قهرمانان و پهلوانان خراسان رضوی خدمت رسیده ام و افتخارم زندگی در قطعه ای از بهشت، در جوار آستان ملکوتی امام مهربانی ها است.

جناب آقای دکتر رئیسی، سخن جناب عالی که فرمودید ورزش جلوه ای از غرور و هویت ملی است که عدالت باید در تمام بخش های آن رعایت شود، همواره برای بنده امید آفرین بوده است و از اینکه به عنوان یک زن مسلمان ایرانی توانسته ام، سهم کوچکی در غرورآفرینی و تقویت هویت ملی کشورم در کاروان سرافراز فرزندان ایران در بازیهای پاراآسیایی هانژو داشته باشم به خود می‌بالم.

امروز من و تمام قهرمانان و پیشکسوتان عرصه ورزش بعد از استعانت از درگاه خداوند متعال، امیدمان به حمایت و توجه جناب عالی و تلاش های مجدانه مسئولین محترم وزارت ورزش و جوانان است تا در مسیر تحقق اهداف والای نظام جمهوری اسلامی ایران در اهتزاز پرچم پرافتخار کشورمان نقش آفرینی نماییم. بدون شک در این مسیر پرفراز و نشیب، تدابیر شایسته جناب عالی و مسئولان کشور می تواند راهگشا باشد.

امید است با پیگیری های مجاهدانه جناب عالی، لایحه اصلاح قانون سرباز قهرمان که بیش از 2 سال به مجلس محترم تقدیم شده است، در مجلس جدید مجددا در اولویت قرار گرفته و به سرانجام برسد تا به واسطه آن بخشی از دغدغه های اشتغال ومعیشت قهرمانان جانباز و توان یاب مرتفع گردد.

در پایان از تمام حمایت های جناب عالی و مدیران ورزش کشور تشکر می نمایم.

الفتی: ورزشکاران ایران جهت رسیدن به سکوهای پرافتخار قهرمانی ثابت قدم خواهند ماند

ملی‌پوش و المپین تیم ژیمناستیک ایران در مراسم تجلیل از مدال‌آوران سال ۱۴۰۲ گفت:

ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر رئیسی

سلام علیکم

اینجانب مهدی الفتی عضو تیم ملی ژیمناستیک به نمایندگی از ورزشکاران و قهرمانان ایران زمین از جنابعالی بابت حمایت‌ها و توجه ویژه به جامعه ورزش و جوانان صمیمانه سپاسگزارم.

جناب آقای رئیس جمهور، ورزشکاران، جهت رسیدن به سکوهای پرافتخار قهرمانی و اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی ایران، مجاهدانه در هر شرایطی تمرین کرده و در راه رسیدن به اهداف خود ثابت قدم خواهند ماند.

آنچه می‌تواند سختی‌های این مسیر را برای آنان هموارتر نموده و توان مضاعفی برای کسب افتخارات و تاریخ‌سازی در عرصه قهرمانی را رقم بزند، کمک به ورزشکاران جهت تمرکز بر خویشتن سازی، خویشتن‌بانی و تمرینات حرفه ای است. بی‌شک وجه تمایز دولت شما در توجه شایسته به ورزشکاران و امیدآفرینی جهت تلاش مستمر و مضاعف در مسیر قهرمانی است.

جناب آقای دکتر رئیسی، درحال حاضر برخی از ورزشکاران امکانات تمرینی حداقلی را در استان خود ندارند. لذا از جناب عالی استدعا دارم دستور بفرمایید فضاهایی را در استان ها برای قهرمانانی که سال ها تجربه کسب کرده اند در نظر بگیرند تا بتوانند با راه‌اندازی آکادمی‌های تخصصی در رشته‌های خود علاوه بر دنبال کردن تمرینات حرفه‌ای، به قهرمان پروری در کشور کمک نمایند. دستور مساعد جناب‌عالی در این خصوص آینده ورزش کشور را تضمین خواهد کرد.

امید است با همت جناب عالی و مسئولان دلسوز ورزش کشور، روزی فرا برسد که قهرمانان ورزشی هیچ دغدغه‌ای به جزء انتقال علم و تجربه خود به نسل‌های بعدی را نداشته باشند.

در پایان از وقتی که در اختیار اینجانب گذاشتید کمال تشکر را دارم.

رنگرز: آیین تجلیل از مدال‌آوران ورزش کشور قدرشناسی را به ما آموزش می‌دهد

حسن رنگرز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در مراسم تجلیل از مدال‌آوران سال ۱۴۰۲ گفت:

بسم الرحمن الرحیم و الحمدلله رب العالمین و العاقبته للمتقین

با سلام و صلوات بر ارواح طیبه و تابناک شهدا و درگذشتگان جامعه ورزش و آرزوی رحمت واسعه الهی برای آنانی که افتخارات امروز ورزش کشور را مرهون و مدیون فداکاری و ایثار آنان هستیم.

عرض سلام و ادب و اخلاص محضر ریاست محترم جمهور و وزیر معزز ورزش و جوانان و مدعوین ارجمند که شرف حضور در این مراسم را دارند.

به نیابت از جامعه ورزش از تلاش شبانه روزی و اقدامات موثر جناب مهندس هاشمی کمال امتنان را دارم همین بس که در بازه زمانی کوتاه یکسال خدمت ایشان، شاهد برگزاری دومین آیین تجلیل از مدال‌آوران ورزش کشور هستیم.

مربیگری در بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته حرفه معتبر و قابل احترامی است، چرا که وظیفه مربیان صرفاً تربیت جسم و ارتقای آمادگی جسمانی ورزشکاران نیست، بلکه آنها مرشد و راهنمایان سبک زندگی هستند کما اینکه در ادبیات دینی ما نیز مربی گری و معلمی رسالت اولیا الهی بوده است و معمولاً ورزشکاران منش و روش زندگی‌ مربیان را به‌عنوان الگو می‌پذیرند تا آنان را به سلامت از پبج و خم تند حوادث روزگار عبور دهند.

توسعه مربیگری یکی از 9 محور موفقیت کشورها در عرصه ورزش قهرمانی است ولیکن متأسفانه در کشور ما چالش اصلی حرفه مربیگری ناپایدار بودن وضعیت درآمدی به سبب دو یا چند شغله بودن مربیان است.

همانگونه که حضرتعالی در مفاد مصوبات جلسه واگذاری پروژه های نیمه تمام با تسهیلات بانکی کم بهره به قهرمانان و پیشکسوتان عرصه ورزش به پاس قدردانی از افتخار آفرینی های غرور انگیزشان توجه و اهتمام جدی معمول داشته اید و در این راستا رهنمودهای ارزشمندتان به نقش سازنده و اهمیت محوری مربیان نیز تاکید فرمودید به نیابت از قشر پرورش دهندگان مدال آور ورزش کشور تقاضا دارم با بهره گیری از ظرفیت های مواد قانونی دستور فرمایید تا به منظور اجرایی شدن مصوبات فوق با محوریت وزارت ورزش و جوانان با لحاظ مکانیزم های ترک تشریفات و سطح معاملات نسبت به تهیه و تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی اقدام عاجل مبذول فرمایند.

آیین تجلیل از مدال آوران ورزش کشور، بهانه‌ای است که قدرشناسی را به ما یادآور می شوند. قدرشناسی از مربیانی که محبت درس دیروزشان بود و صداقت درس امروزشان بر دستان پر توان همه مربیان دیروز و اساتید امروز و فردای مان بوسه زده و تمام قد به احترام آنها می ایستیم و با صدای بلند خطاب به آنها فریاد می زنیم: بمانید برای ما، که وجودتان همواره برای جامعه برکت و حرکت بوده است.

کوتاه سخن اینکه مربیان سرمایه‌های محوری ‌ورزش کشور هستند و‌ حل چالش‌ها و مشکلات فراروی آنها، موضوعی است که صرفاً نیازمند اراده است در غیر اینصورت، فرآیند توسعه ورزش نیز سرعت چندانی نخواهد یافت.

ظرفیت ها در ورزش ما بسیار و امیدواری فراوان است و بی شک آینده درخشانی در انتظار ورزش ماست به شرطی که نگاه‌ها نسبت به اهمیت و جایگاه‌ مربیان در ورزش کشور تغییر کند و موانع خود ساخته حرفه مربی گری از سر راه برداشته شود تا شاهد حضور حماسی نسلی باشیم که پدران آنها در دفاع مقدس ثابت کردند که می توانند دنیایی را به شگفتی و تحسین وا داشته و کشور خود را بر پایه هایی پولادین از عزم و ایمان و اعتقاد بنا کنند.

در خاتمه ضمن حمایت از مردم مظلوم غزه ، مراتب انزجار جامعه ورزش کشور را از اقدامات غیرانسانی رژیم غاصب صهیونیستی اعلام می داریم.

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار

یا علی مدد

شمسایی: هر هزینه ای که برای ورزشکاران و ورزش کشور شود، مردم از آن بهره مند می شوند

وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال در مراسم تجلیل از قهرمانان اظهار داشت: از آقای هاشمی وزیر ورزش وجوانان به خاطر همراهی تیم ملی فوتسال تشکر می کنم و این همراهی و همدلی موجب شد تا قهرمان جام ملت های آسیا شویم.

وی در ادامه گفت: هرلحظه که ورزشکاران قدمی برمی دارند شور و نشاط به مردم تزریق میشود و  ما در فوتبال ساحلی، فوتبال و همچنین کرسی های بین المللی عملکرد خوبی داریم و از شما می خواهیم به ورزش کشور توجه بیشتری داشته باشید زیرا که هر هزینه ای که برای ورزشکاران و ورزش کشور شود مردم کشور از آن بهره مند می شوند.

هاشمی: واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی و خروج وزارت از باشگاه‌داری انجام شد

کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان در مراسم تجلیل از مدال‌آوران از رییس‌جمهوری به خاطر افزایش ۹۴ درصدی اعتبارات حوزه ورزش و جوانان در سال ۱۴۰۳ قدرانی کرد.
متن سخنرانی کیومرث هاشمی به این شرح است:

در ابتدا خداوند متعال را شاکرم که بار دیگر توفیق دیدار جامعه پرافتخار ورزش با ریاست محترم جمهوری اسلامی جناب آقای دکتر رئیسی فراهم شد تا گواه دیگری باشد از صداقت رئیس‌جمهوری که از نخستین روز فعالیت دولتش، همواره بر ضرورت حمایت خاص و ویژه از قهرمانان و مدال‌آوران تأکید نمود و امروز تکرار حضور سبز ایشان در این محفل گرم و صمیمی، آن هم به بهانه تجلیل از قهرمانان
و مدال‌آوران، نشانگر اراده راسخ دولت سیزدهم برای توجه به قهرمانان و حل مشکلات و چالش‌های آنان است. جامعه ورزش، قدردان این مهربانی و حضور است و باید اذعان داشت که این سطح از حمایت و همراهیِ عالی‌ترین مقام اجرایی کشور با این قشرِ تأثیرگذار، هرگز در تاریخ ورزش کشور سابقه نداشته است.

در این لحظه اجازه می‌خواهم مراتب سپاس و قدردانی خود را به محضر سپاهیان غیور ایران اسلامی تقدیم نمایم که با هماهنگی میدان و دیپلماسی کاری کردند کارستان، که موجبات تبلور غرور ایرانیان و اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را در سراسر گیتی توأماً فراهم نمود و نشان داد؛ آنجا که پای غرور و غیرت ایرانی و دفاع از مظلوم در میان باشد، با یک حرکت، هِیمَنه پوشالی دشمن منحوس صهیونیستی را در هم شکسته و آنان را در صفحه شطرنج خودشان مات می‌کنند. غرور و غیرتی که برایمان آشناست و چه دلنشین است طنین سرود و اهتراز پرچم پر افتخار کشورمان در قله‌های بلند ورزش جهان که در سال 1402 با کسب 1005 مدال رنگارنگ در 79 رشته ورزشی به ثمر نشست.

این قهرمانان، شیرزنان و شیرمردانی از جنس شجاعت و پایمردی اند که علی‌رغم کمبودها و مشکلات، لحظه‌ای از تلاش برای افتخارآفرینی و شاد کردن دل مردم دست نکشیدند و هرگز دست نخواهند کشید. تلاش آنان مجاهدتی است که به فرموده امام راحل (ره)؛ اجرش کمتر از اجر رزمندگان نیست. امروز این مراسم ارزشمند در حالی برگزار می‌شود که سازمان‌های بین‌المللی ورزش جهان، همچنان در قبال جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی در غزه سکوت اختیار کرده و سر در لاک خاموشی فرو برده‌اند. آیا شهادت بیش از 14000 کودک غزه که مصداق حقیقی نسل‌کشی محسوب می‌شود، برای واکنش سازمان‌های بین‌المللی ورزش کافی نیست؟ آیا مشاهده خیزش جهانی دانشجویان در دفاع از مردم مظلوم غزه که امروز تبلور گستردهء آن را در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا مشاهده می‌کنیم، برایشان کافی نیست؟ اگر بگویند که ورزش از سیاست جداست، باید ده‌ها رفتارِ متناقض خودشان را به آنان یادآور شد که هر جا منافعشان ایجاب کرد، سیاست را در بالاترین سطح خود با ورزش عجین کردند و امروز که پای ملت مظلوم فلسطین در میان است، خود را به خواب زده‌اند. در همین راستا بنده به نمایندگی از جامعه بزرگ ورزش تأکید می‌نمایم؛ ما همچنان به تلاش‌های دیپلماتیک و اِعمال فشار بر نهادهای بین‌المللی ورزش مبنی بر خارج کردن این نهادها از انفعال پایبندیم و برای تحقق این مهم با تمام توان، تلاش خواهیم کرد.

جناب آقای رییس‌جمهـور
خوشبختانه به لطف خداوند متعال و حمایت‌های مستمر و بی‌دریغ دولت مردمی و بویژه حضرتعالی، گام‌های بلندی در جهت حل مشکلات قهرمانان و مدال‌آوران عزیزمان در سال گذشته برداشته شد:
تسویه بدهی چندین ساله دولت به قهرمانان و مربیان تا پایان سال 1402.
فراهم شدن مقدمات احداث شهرک مدال با هدف رفع دغدغه مسکن قهرمانان و مربیان ملی.
اصلاح آیین‌نامه تجلیل از قهرمانان با محوریت بهره‌مندی هر چه بیشتر ورزشکاران از حمایت‌های مالی دولت مردمی.
برقراری و افزایش مستمری مدال‌آورانی که در فهرست انتظار بودند.
همسان‌سازی پاداش مالی قهرمانان آسیایی و پاراآسیایی.
و همچنین اصلاحات قانون سرباز قهرمان و آیین‌نامه اجرایی آن که زمینه‌ی کاهش دغدغه اشتغال و سربازی قهرمانان و افزایش دامنه شمول آن را فراهم نموده است.

در کنار این موارد، به منظور تحقق دستور حضرتعالی مبنی بر انجام دیدارهای نزدیک و چهره به چهره با قهرمانان و نخبگان، به استحضار می‌رسانم؛ طی همین مدت کوتاه، تلاش شد با حدود 5000 ورزشکار، مربی، نخبه‌ی علمی و پیشکسوت، نشست‌های خصوصی و عمومی مؤثری برگزار شود تا ضمن استماع دغدغه‌ها و مشکلات این عزیزان، نسبت به پیگیری ویژه و رفع اثربخش چالش‌های ایشان با تشکیل کارگروه‌ها و اتاق‌های اندیشه‌ورز اقدام شود که بحمدالله این کارگروه‌ها به نتایج ارزشمندی نیز رسیده است.

رئیسی: دغدغه قهرمانان ایران باید فقط رسیدن به قهرمانی باشد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در مراسم تجلیل از قهرمانان و مدال آوران ورزش کشور که صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت با حضور کیومرث هاشمی وزیر ورزش و جوانان، قهرمانان و مدال آوران ورزش، روسای فدراسیون‌های ورزشی در سالن اجلاس سران برگزار شد، تصریح کرد: در ابتدای دولت به جمعی از قهرمانان‌وپیشکسوتان و نام آوران عرض کردم بنا دارم در وزارت ورزش به ورزش هم نگاه مدیریتی شود و هم کسانی در این کسوت باشند که ورزش را بشناسند و سابقه داشته باشند وبر این‌وعده خود وفا دار بودیم. خوشحالیم مدیران وزارت ورزش عمیقا با ورزش آشنا دارند و ورزش را خوب‌ می شناسند و با مشکلات ورزش آشنا هستند وگام های موثری در جهت رفع این مشکلات برداشته اند. وعده مدیریت ورزشی با مدیر ورزشی را عملی کردیم.

رئیس جمهور ورزش کشور را همراه با فتوت و مردانگی و همراه با ورزش های دینی و الهی دانست و گفت: این نقطه تمایز ورزش ما است که زیبایی وصف ناپذیری به قهرمانی وحضور در میدان می‌دهد. احساس مسئولیت برای یک قهرمان و ورزشکار امر مهمی است این همان روحیه بزرگان این عرصه است. بالاترین سکوی قهرمانی از آن کسی است که در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده وحاضر به رسمیت شناختن این رژیم کودک‌کش نشده است این بالاترین سکوی قهرمانی است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: افزایش اعتبارات برای ورزش مورد تاکید بنده است اعتقاد و باور ما در دولت این است که هزینه کردن برای ورزش، سرمایه گذاری است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه استعداد یابی و پرورش استعداد بسیار مهم است‌، خاطر نشان کرد: همه زیرساخت ها برای ورزشکاران است. تولیدات ورزشی و یا اقتصاد ورزش هم باید در کنار ورزش مورد توجه باشد. اقتصاد ورزش باید در خدمت نیاز های ورزشی باشد. افرادی که دراین میدان حضور دارند بدانند که تمام تولیدات کشور با استاندارد های لازم در خدمت ورزشکاران است. ورزشکار در شهرستان ومرکز استان وروستا باید احساس کند تجهیزاتی که در اختیارش است از استاندارد های لازم برخودار است و هم‌می‌تواند این تجهیزات به وی‌کمک کند. نباید گذاشت این حرفه و این نیاز در میدان سوداگری سوق پیدا کند زیرا از کیفیت آن کاسته خواهد شد. ارتقای کیفیت در همه جا مورد توجه است.

آیت الله رئیسی متذکر شد: باشگاه ها باید به دست خود ورزشکاران و پیشکسوتان و قهرمانان در سراسر کشور اداره شود. گسترش باشگاه ها به دست قهرمانان رقم خواهد خورد و دولت امکانات لازم را در این زمینه فراهم خواهد کرد وحمایت خواهیم کرد.

رئیس جمهور قهرمانان را پیشتازان ایجاد امید و غرور ملی دانست و گفت: حقیقتا قهرمانان برسکوی قهرمانی و با به اهتزاز آمدن پرچم پر افتخار ایران دل مردن را شاد می‌کند و این شادی بسیار ارزشمند و قیمتی است. زیر ساخت های لازم برای گسترش ورزش قهرمانی باید فراهم شود تا قهرمانان هیچ دغدغه ای جز میدان وقهرمان شدن نداشته باشند. ورزش همگانی و ورزش حرفه ای و ورزش زنان بسیار اهمیت دارد در کنار اینها باید به ورزش عشایری و روستایی توجه شود.

تجلیل از ورزشکاران و خروج زودهنگام رئیسی

به ازای هر امتیاز ۵ میلیون تومان جایزه به هر ورزشکار تقدیم می‌شد‌. در زمان پرداخت جوایز برخی روسای فدراسیون‌ها مثل مهدی تاج با رئیس جمهور برای لحظاتی گفت و گو کردند. رئیس جمهور پیش از اتمام مراسم و در شرایطی که تجلیل از برخی فدراسیون‌ها بقی مانده بود، سالن را ترک کرد‌. نکته قابل توجه درددل برخی اهالی ورزش و درخواست‌های آنها از رئیس دولت سیزدهم پیش از ترک سالن بود. ورزشکاران رشته بدنسازی با لباس منقش به عبارت وعده صادق در مراسم شرکت کرده بودند.

دیدار خصوصی رئیسی با برخی ورزشکاران

پس از پایان مراسم برخی ورزشکاران کشورمان به دیدار خصوصی با رئیس جمهور رفتند.

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه