اخبار داغ

نگاهی به بخش کشاورزی استان زنجان؛

وقتی ظرفیت هست، مدیریت نیست/سنتی بودن بخش کشاورزی عامل عقب ماندگی

وقتی ظرفیت هست، مدیریت نیست/سنتی بودن بخش کشاورزی عامل عقب ماندگی
با وجود اینکه استان زنجان سرشار از ظرفیت های بخش کشاورزی است و در این زمینه در خیلی از موارد از سایر استان ها جلوتر است اما عدم مدیریت صحیح منابع موجب شده تا این بخش آنچنان که باید رشد نداشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا, بخش کشاورزی از بخش های مهم هر جامعه ای در کنار سایر بخش ها است که از اهمیت بالایی در میزان اشتغالزایی و تامین مایحتاج اولیه مردم برای زندگی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

در واقع اقتصاد هر کشوری بیشتر به بخش کشاورزی متکی است، در استان زنجان نیز که به عنوان استانی با ظرفیت های کشاورزی بالا محسوب می شود، این بخش دارای اهمیت بوده و نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد.

,

در حال حاضر 31 درصد اشتغال استان زنجان در بخش کشاورزی تحقق یافته است در حالی این که میزان در کشور تنها 18 درصد است.همچنین کشاورزی 26 درصد تولید ناخالص استان زنجان را تشکیل می‌ دهد در حالی که متوسط میزان این بخش در کشور 12 درصد است.

,

محصولات کشاورزی استان زنجان نیز 70 درصد به صورت دیم و 30 درصد به صورت آبی انجام شده و سالانه 3 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان زنجان تولید می ‌شود که بیش از دو سوم این میزان مازاد بر تولید استان است و به مناطق دیگر یا کشورهای همجوار صادر می ‌شود.

,

تولید بیش از 65 نوع محصول کشاورزی یکی از ظرفیت های بالای این بخش است که استان زنجان را در تولید زیتون رتبه به جایگاهی اولی رسانده و در تولید زردآلو رتبه سوم کشور، در تولید انگور رتبه ششم و در تولید سیب رتبه هشتم کشور از آن این استان است.

,

علاوه بر مزیت های فراوان بخش کشاورزی محصولات تولیدی کشاورزی استان زنجان به دلیل استفاده پایین از سم و کود از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که مصرف سم و کود در محصولات کشاورزی استان زنجان یک سوم میانگین جهانی بنا بر گزارش مسئولان استانی است.

,

, ,

همچنین 3 هزار فارغ‌ التحصیل رشته کشاورزی نیز در استان زنجان فعالیت می کنند که  می‌ توان از این ظرفیت برای انتقال فنی این بخش به کشورهای دیگر جهان استفاده کرد.

,

اصلاح نژاد گوسفند یکی از مهمترین برنامه های انجام گرفته در بخش کشاورزی استان زنجان است که این موضوع موجب شده تا در تولید گوسفند افشار استان زنجان بدرخشد.

,

در بخش آبیاری تحت فشار نیز تاکنون 43 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده به طوری که یک هزار و 695  هکتار از این سطح در سال جاری محقق شده است.

,

تجهیز مزارع و باغات به سیستم های آبیاری نوین سبب افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی شده و در ارتقای بهره وری تولیدات نقش تعیین کننده ای دارد.در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی در زمینه اعطای تسهیلات آبیاری تحت فشار در استان زنجان وجود ندارد.

,

اگر چه طی سفر ریاست جمهوری به استان زنجان مقرر شد  25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبیاری های نوین مجهز شوند اما از این میزان تاکنون 11 هزار هکتار محقق شده است.

,

تحقق تجهیز 25 هزار هکتاری اراضی کشاورزی استان زنجان به آبیاری های نوین از نظر کارشناسان جهاد کشاورزی استان زنجان حداقل دو سال دیگر زمان می برد،امسال تاکنون 17 میلیارد تومان برای اجرای آبیاری های نوین در سطح استان اختصاص داده شده است.

,

همچنین به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، طی 9 ماهه نخست سال جاری 187 هزار و 724 تن انواع محصولات زیر بخش امور دام و طیور شامل شیر خام، گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و عسل در سطح استان تولید و به بازار مصرف عرضه شده است.

,

رحمان رستمخانی با اشاره به رشد تولیدات زیربخش دام و طیور استان زنجان طی 9 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزود: ظرفیت تولید فعلی استان در این حوزه سالانه به بیش از 240 هزار تن می رسد به طوری که 156 هزار تن از این میزان در داخل استان مصرف و مابقی به استان های همجوار ارسال می شود.

,

وی از فعالیت بالغ بر 2 هزار واحد صنعتی و کوچک روستایی دارای مجوز با اشتغالزایی مستقیم  بیش از 8 هزار و 500 نفر در استان زنجان خبر داد و عنوان کرد: ارزش سرمایه‌ گذاری انجام گرفته برای این واحدها نیز بالغ بر 13 هزار و 400 میلیارد ریال بوده است.

,

, ,

*مشکلات بخش کشاورزی استان زنجان

,

"عبدالله جعفری" مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان معتقد است در کنار ظرفیت های بخش کشاورزی در استان زنجان، بازار فروش در کنار تولید محصولات کشاورزی باید مورد توجه تولیدکنندگان و مسئولان کشاورزی قرار گیرد.

,

وی با بیان اینکه معرفی محصولات کشاورزی استان در بازار و جلب مشتری ضروری است، تصریح کرد: وضعیت برندسازی در محصولات کشاورزی استان زنجان با وجود تنوع در تولید و کیفیت قابل قبول محصولات راضی کننده نیست.

,

این مسئول اصلاح و بازنگری در برنامه‌ های تدوین شده در حوزه بازار محصولات کشاورزی را مهم ارزیابی کرد و گفت: حتی در جلب مشتری برای زیتون که استان زنجان دارای رتبه برتر کشور است، خوب عمل نشده است.

,

جعفری بر ضرورت ورود بخش خصوصی در این زمینه تاکید کرد و گفت:حمایت از برند محصولات کشاورزی زنجان با جذب بخش خصوصی امکان‌ پذیر است.

,

"علی وقف چی"سخنگوی کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات پیش روی بخش کشاورزی استان زنجان، استان زنجان دارای ظرفیت های بیشماری در بخش کشاورزی است اما با وجود این ظرفیت ها کشاورزان با مشکلات عدیده ای نیز مواجه هستند.

,

وی با بیان اینکه به عنوان نمونه استان زنجان در تولید محصول زیتون حرف های بسیاری برای گفتن دارد اما چه فایده که در زمینه فرآوری این محصول هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

,

این نماینده ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در زمینه محصول زیتون را ضروری دانست و گفت: باید نسبت به توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و به خصوص در زیتون برنامه ریزی و مدیریت لازم را داشت.

,

وی افزایش سهم زیتون تولیدی در شهرستان طارم  را در بازار صادارات محصولات کشاورزی مهم ارزیابی کرد و گفت:زنجان می تواند در بخش صادرات محصولات کشاورزی رتبه خوبی را در سطح کشور به خود اختصاص بدهد که باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی  مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی را از دیگر اقدامات لازم در این زمینه عنوان کرد و افزود: در راستای تحقق این امر مهم در استان زنجان باید اصلاح الگوی مصرف در دستور کار قرارگیرد.

,

وقف چی با اشاره به تصویب کلیات طرح «هرروز تا یک طرح » در راستای توسعه و آبادانی بخش کشاورزی، بیان داشت:برای مقابله با بحران آب در آینده باید مدیریت مناسبی صورت گیرد و فرهنگ سازی در بحث مدیریت آب به جد مورد توجه دست اندرکاران باشد. 

,

وی یکی از دلایل عمده بخش کشاورزی را سنتی بودن تجهیزات آبیاری در این بخش عنوان کرد و بیان داشت:باید نسبت به مدیریت و برنامه‌ ریزی مناسب توجه جدی کرد.

,

 سخنگوی کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات مطلوب به بخش کشاورزی پیشنهاد تجمیع روستاها به فرماندار زنجان داده شده است، گفت:با تجمیع روستاها علاوه بر کاهش هزینه‌ ها، مردم این مناطق نیز از نعمت تحصیلی، رفاهی، بهداشتی و درآمدی بهتر برخوردار می شوند.

,

وقف چی وضعیت برخی روستاهای استان زنجان را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: با بازدیدهایی که از روستاها انجام شده است، گزارش کار به مسئولان استانی و کشوری داده شده است و گاهی به تذکر نیز رسیده است.

,

وی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی، گفت: ظرفیت های کشاورزی استان نادیده گرفته شده و هنوز کشاورزان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

,

, ,

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی باید دغدغه های کشاورزان مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: حداقل فعالیت در این حوزه فرآوری محصولات است که متاسفانه در بسیاری از مواقع زنجان فاقد این بخش است.

,

وقف چی با اشاره به اینکه محصولات تولیدی استان به دلیل عدم فرآوری به صورت خام به بازار ارائه می شود که کمترین سود را عاید کشاورز می کند، خاطرنشان کرد: مدیران توانمند و پاسخگو می توانند مشکلات استان را در زمینه های مختلف حل کنند.

,

وی با بیان اینکه امروز نگاه خوبی به بخش کشاورزان وجود ندارد، اظهار کرد: امروز جهان، جهان علم است و باید با علم کشاورزی مدیریت کنیم.

,

 

,

*خیلی از تولیدکنندگان ما به دلیل ورشکستگی در زندان‌ ها هستند 

,

وی با اشاره به اینکه کشاورزی ما همچنان روش سنتی را دارد و باید از این وضعیت خارج شویم، تصریح کرد: امروز خیلی از تولیدکنندگان ما به دلیل ورشکستگی در زندان‌ ها هستند و این برای ما ننگ بوده و این امر نیز در شان مقدس نظام جمهوری اسلامی نیست.

,

سخنگوی کمسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا این اتفاقات می‌افتد علت آن این است که ما با هم همدردی نمی‌ کنیم، افزود: حلقه‌ هایی که باید به هم وصل شود و زنجیره‌ ها را تشکیل بدهد در بخش کشاورزی وجود ندارد.

,

وی با اشاره به اینکه امروز همه ما میگوییم مدافع کشاورز هستیم ولی با تسهیلات 20 درصد حمایت از کشاورز امکان ندارد، افزود: بدون توجه به صادرات توجه به بخش کشاورزی شعاری بیش نیست و بدون توجه به تکنولوژی و نیروی انسانی در بخش کشاورزی توسعه در این بخش امکان ندارد.

,

وقفچی با بیان اینکه امروز خیلی از نیرو‌های بازنشسته دولت باید در خانه باشند، بیان کرد: ما باید به نیرو‌های کار آمد در جامعه ارزش قائل شویم و جوانان این مرز بوم که جنگ هشت سال دفاع مقدس با سربلندی اداره کردند امروز هم جوانان این کشور را باور کنیم که این توانایی را دارند.

,

وی با بیان اینکه بعد از اینکه شورای نگهبان برنامه ششم توسعه را تایید کردند در این برنامه همه موارد و دغدغه‌ های کشاورزان از بیمه تامین اجتماعی و غیره پیش ‌بینی هایی شده است، بیان کرد: نزدیک به 90 درصد مصوباتی که در بحث کشاورزی در مجلس مطرح بود به تصویب رسیده است.

,

سخنگوی کمسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس نیز در حل مشکلات کشاورزان تلاش می ‌کند، بیان کرد: دولت نیز باید در حل مشکلات کشاورزان وارد شود.

,

 

,

*بخش کشاورزی زنجان از کمبود تعاونی رنج می برد

,

محمود نوری نیز در گفت ‌و گو با موج رسا, با اشاره به جلوگیری از بازار فروش محصولات کشاورزان گفت: ما موظفیم به منظور بهبود شرایط بازار و جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان برنامه‌های حمایتی را تهیه و اجرایی کنیم.

, موج رسا,

وی خاطر نشان کرد: حمایت از بخش کشاورزی و کشاورز گامی موثر برای رونق بخشی به حوزه کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت آنان از روستا به شهرها می‌شود.

,

مدیرعامل تعاون روستایی استان زنجان با بیان اینکه طارم قطب کشاورزی استان زنجان بوده است، بیان کرد: معتقدیم به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان برای تولید محصولات با کیفیت در مرحله نخست باید بازارهای عرضه محصولات کشاورزی استان زنجان را ساماندهی کنیم.

,

وی با اشاره به فعالیت ۲۰ تعاونی تولید، ۱۷ تعاونی کشاورزی و چهار تعاونی زنان روستایی در استان زنجان گفت: شهرستان خدابنده با دارا بودن ۲۶ تعاونی در حال حاضر بیشترین تعداد تعاونی ها را به خود اختصاص داده است به طوری که تعاونی های مستقر در این شهرستان به لحاظ سود دهی و بازرگانی فعال تر از تعاونی های سایر شهرستان ها هستند.

,

مدیرعامل تعاون روستایی استان زنجان به لزوم تشکیل تعاونی در حوزه گیاهان دارویی در استان زنجان اشاره کرد و افزود: نظام های صنفی کشاورزی نیز که با هدف هویت بخشی و دفاع از حقوق کشاورزان راه اندازی می شوند هم اکنون در تمام شهرستان های استان تشکیل و به ارایه خدمت به کشاورزان مشغول هستند.

,

نوری با بیان اینکه تعاونی‌ های روستایی بیش از ۸۰ درصد تعاونی ‌ها در استان زنجان را تشکیل می ‌دهد، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۶۷ تعاونی روستایی در سطح استان فعال است.

,

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر در مجموع ۱۰۸ تعاونی در حوزه تعاونی‌ های تولید، کشاورزی، روستایی و زنان در مناطق مختلف استان زنجان در حال فعالیت هستند.

,

 

,

*نظر استاندار زنجان در خصوص بخش کشاورزی

,

اسدالله درویش امیری استاندار زنجان نیز در جلسه شورای هماهنگی مدیران جهاد کشاورزی استان زنجان ، با بیان اینکه در طول سالیان تاسیس جهاد کشاورزی اقدامات خوب و قابل توجهی در زمینه جهاد کشاورزی انجام شده است، اظهار کرد: اقداماتی که جهاد کشاورزی انجام داده است خروجی قابل تقدیری داشته است.

,

وی با اشاره به اینکه استان زنجان از خاک حاصلخیز و آب برخوردار است، تصریح کرد: استان زنجان استان کم آبی نیست استانی است که از آب به صورت درست و صحیح استفاده نمی کند.

,

استاندار زنجان با بیان اینکه اشتغال کشاورزی در استان زنجان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است و توانسته این تا به امروز عده ای را در روستاها نگهداریم، افزود: تلاش در حوزه کشاورزی مهیاست 31.8 حوزه اشتغال کشور را بخش کشاورزی تشکیل می دهد که حوزه اشتغال استان زنجان در بخش کشاورزی 18 در صد است.

,

مقام عالی استان زنجان خاطرنشان کرد:آب سرمایه ملی است و ما بخش عظیمی از این سرمایه ملی را چه درست و چه نادرست  مصرف کرده ایم.

,

استاندار زنجان به روش های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: اجرای کامل آبیاری نوین باید به یک عزم و اراده ملی تبدیل شود.

,

درویش امیری با بیان اینکه باید به سراغ کشتی برویم که به مصرف آب کمتری نیاز داشته باشد، اظهار کرد: جایگزینی کشت با مصرف آب کمتر بجای کشت پرمصرف آب یکی دیگر از راههای کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی است.

,

وی با بیان اینکه کشاورزی در استان زنجان به شکل سنتی انجام می شود و بخش اعظمی از کشاورزی به شکل سنتی باقی مانده است، تصریح کرد: باید از مصرف آب به صورت غیر مجاز در بخش کشاورزی جلوگیری کرد.

,

مقام عالی استان زنجان با اشاره به اینکه نزدیک به 800 هزار چاه آب مجاز در استان زنجان وجود دارد، خاطرنشان کرد: نزدیک به 7 هزارو 500 چاه غیر مجاز در استان زنجان وجود دارد که باید در مورد استفاده صحیح از آبهای زیر زمینی آموزش های لازم ارائه شود.

,

استاندار زنجان با بیان اینکه اقدامات و فعالیت های خوبی در زمینه آبیاری نوین در استان زنجان انجام شده است، گفت: اجرای طرح آبیاری نوین در استان زنجان یکی از برنامه های دولت در سال 93 بوده است که با حضور رئیس جمهور در استان زنجان کلید خورد.

,

درویش امیری با اشاره به اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به صورت منظم در استان زنجان برگزار می شود، افزود: تا به امروز نزدیک به 152 میلیارد تومان به بخش کشاورزی تزریق شده است.

,

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی استان زنجان آسیب پذیر است، تصریح کرد: سازمان کشاورزی مرجع و پناهگاه کشاورزان است برای اینکه محصولات کشاورزی دپو نشود و از بین نرود باید به سرعت در مورد آنها تصمیم گیری کرد.

,

, ,

مقام عالی استان زنجان با اشاره به اینکه کشاورز آب را مصرف می کند محصول را تولید می کند و در این راستا سرمایه ملی را هزینه می کند و در پایان گاهی شاهد دپو شدن محصولات تولیدی خودش می شود، افزود: در این راستا برای فروش محصولات تولیدی خود باید با دلالان هماهنگ شود یا محصولات خود را به زیر قیمت وارد بازار کند.

,

استاندار زنجان با بیان اینکه تولید گوجه فرنگی در استان زنجان طی سالجاری بسیار بالا بوده است، اظهار کرد: محصولات تولیدی از روی ناچاری به زیر قیمت به فروش به فروش می رسید یا با نازل ترین قیمت توسط دلالان یا کارخانجات خریداری می شود که کشاورز در این راستا هیچ سودی به دست نخواهد آورد.

,

درویش امیری با اشاره به اینکه هنوز در جابجایی و حمل و نقل محصولات تولید شده کشاورزی به نتیجه خوبی نرسیده ایم، گفت: در حال حاضر صنایع تبدیلی از نیاز های اساسی و جدی در استان زنجان است.

,

وی با بیان اینکه 40 درصد تولید زیتون کشور متعلق به زنجان است، خاطرنشان کرد: بسیاری از واسطه ها و دلالان از استان های دیگر به صورت فله ای محصولات تولیدی استان زنجان را خریداری می کنند و در سایر استان ها به قیمت دیگری به فروش می رساند  و سود اصلی را در این راه دلالان به دست می آروند.

,

مقام عالی استان زنجان با اشاره به اینکه هنوز به دلیل وجود خاک حاصلخیز در استان زنجان ظرفیت و پتانسیل های تولید وجود دارد، گفت: مشکل اصلی در زنجان آب است اگر از آب در بخش کشاورزی به صورت مکانیزه استفاده کنیم خلاء مشکل آب برطرف خواهد شد.

,

  تنوع اقلیمی و اکولوژیکی برای توسعه فعالیتهای مختلف کشاورزی،پتانسیل خوب منابع آبی با توجه به پتانسیل خوب اراضی استان و امکان توسعه آبزی پروری،پتانسیل خوب خاکهای استان،وجود صنایع مرتبط با دامداری،موقعیت بسیار مناسب استان برای تولید و صادرات انواع محصولات کشاورزی و دامی،موقعیت بسیار مناسب و مساعد استان باری توسعه بخش کشاورزی از نظر آب و هوا، زیر ساخت ها، ارتباطها و بازار مصرف،امکان بهره برداری از آبهای زیرزمینی دشتهای استان،امکان اجرای طرح های مهم آبهای سطحی  با الویت اجرای طرح های تنها بخشی از مزیتهای کشاورزی و دامداری استان زنجان محسوب می شود.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه