اخبار داغ

شهرستانی در بن‌بست جغرافیایی

آژیر مرگ در جاده‌های آبدانان

آژیر مرگ در جاده‌های آبدانان
جاده های شهرستان آبدانان حال و روز خوشی ندارند چون غیراستاندارد بودن و تعدد نقاط حادثه‌خیز در این راه‌ها باعث شده آژیر مرگ همواره در محورهای این شهرستان روشن باشد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آبدانان خبر ، شهرستان آبدانان  یکی از مناطق محروم به لحاظ دسترسی به امکانات به شمار می‌رود چراکه راه‌های ارتباطی به پاشنه آشیل این شهرستان در توسعه تبدیل‌شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آبدانان خبر,

این شهرستان بافاصله بیش از ۱۸۰ کیلومتر با مرکز استان دارای راه‌های ارتباطی پرپیچ‌وخم، حادثه‌خیز و غیراستاندارد است، از سمت دهلران-آبدانان، دره شهر-آبدانان، دشت عباس-آبدانان که مسیر اصلی تردد به خوزستان محسوب می شود، دارای نقاط حادثه‌خیز فراوانی است.

,

راه‌هایی که امروز باعث شده بخش مهمی از تصادف فوتی استان ایلام در این شهرستان رخ دهد، جاده دره شهر-آبدانان که از رشته کبیر کوه عبور می‌کند یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور به شمار می‌رود که البته تونل بزرگ کبیر کوه در این منطقه در حال احداث است.

,

جاده پشت قلعه-آبدانان نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط حادثه‌خیز این شهرستان هرسال شاهد فوت تعدادی از اهالی این شهرستان است که البته طبق گفته مردم به رفت‌وآمدهای موتورسیکلت و تراکتورها مربوط می شود.

,

راه‌های ارتباطی ازاین‌جهت برای شهرستان حائر اهمیت هستند که بیشتر مردم برای کارهایی نظیر پزشکی مجبور به رفت و آمد به مرکز استان و یا استان خوزستان هستند ولی متأسفانه  این جاده‌های پرپیچ خود معضل بیشتر برای مردم به شمار می رود.

,

هفته گذشته یکی از شهروندان آبدانان با ماشین به دره ۳۰۰ متری سقوط کرد و با کمک مردم روستا به‌طور معجزه‌آسایی نجات یافت، اما همیشه این‌طور نیست و بارها شاهد حوادث تلخی نظیر شاخ‌به‌شاخ شدن دو موتور و فوت هر دو راکب بوده‌ایم.

,

۱۶ درصد از تصادفات ایلام مربوط به شهرستان آبدانان است

,

سرهنگ محسن ناصری رئیس پلیس‌راه استان ایلام اظهار داشت: شهرستان آبدانان دارای ۴۰۰ کیلومتر راه فرعی واصلی است که از ۱۰۰ درصد تصادفات استان، ۱۶ درصد مربوط به این شهرستان است.

,

وی بیان داشت: برای کاهش تصادفات در این شهرستان به‌خصوص تصادفات فوتی، پلیس‌راه در مسیر آبدانان-پشت قلعه تا دشت عباس دایر شده و خوشبختانه طی یک ماه خیر تصادف فوتی در این مسیر مشاهده نشده است.

,

تونل کبیر کوه؛ راه اصلی توسعه آبدانان

,

یکی از مهم‌ترین محورهای ارتباطی شهرستان آبدانان محور آبدانان-دره شهر است چراکه این مسیر به مرکز استان متصل می‌شود و هم‌اکنون طرح تونل کبیر کوه در مسیر آبدانان-دره شهر در حال انجام است.

,

تکمیل تونل کبیر کوه در خارج شدن آبدانان از بن‌بست جغرافیایی بسیار حائز اهمیت است و با افتتاح این طرح ملی ضمن کاهش مسافت منطقه به مرکز استان و سایر شهرستان‌ها، میزان بروز حوادث جاده‌ای که هم‌اکنون به دلیل تردد از گردنه کبیر کوه بسیار بالاست، نیز کاهش می‌یابد.

,

, ,

سید کمال‌الدین میر جعفریان مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راه‌سازی استان ایلام تونل کبیر کوه در حد واسط شهرستان‌های دره شهر-آبدانان است.

,

وی بیان داشت: حفاری تونل کبیر کوه با طول 4 هزار و ۷۰۰ متر که بزرگ‌ترین تونل در دست احداث کشور محسوب می‌شود، تاکنون از سمت آبدانان 2هزار و 7۰۰ متر حفاری صورت گرفته است.

,

وی یادآور شد: ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این تونل تاکنون هزینه شده و ۴۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز قرارداد منعقدشده است و بر اساس برآوردها حفاری کامل آن نیازمند ۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار است و تکمیل نهایی تونل شامل لاینینگ ، روشنایی و تهویه نیز دو هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

,

میر جعفریان افزود: تونل کبیر کوه باعث حذف گردنه صعب‌العبور بین شهرستان‌های دره شهر و آبدانان می‌شود و علاوه بر آن این تونل یکی از پروژه‌های کریدور شمال به جنوب استان می‌شود.

,

وی عنوان کرد: از سمت دره شهر نیز برای دسترسی به تونل اصلی هفت کیلومتر راه دسترسی و حفاری سه تونل فرعی در حال انجام است که یک تونل ۱۰۰ متری و ۳۶۰ متر تونل دیگر حفاری‌شده است.

,

اختصاص ۱۷۰ میلیارد ریال برای تسریع در اجرای طرح تونل کبیر کوه

,

شادمهر کاظم‌زاده نماینده حوزه جنوبی ایلام در مجلس نیزچند روز گذشته اعلام کرد: با تخصیص ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار از محل تبصره ۳۶ قانون بودجه سال ۹۵ جمع اعتبارات اختصاص‌یافته به این طرح در شش‌ماهه اخیر سال مالی عمرانی به ۲۱۲ میلیارد ریال می‌رسد.

,

وی عنوان کرد: مجموع اعتبارات اختصاص‌یافته به طرح تونل کبیر  کوه در سال ۹۵ را  با جمع اعتبار اختصاص‌یافته به این طرح  از ابتدای سال ۸۸ تاکنون را برابر دانست. 

,

کاظم‌زاده اجرا طرح تونل کبیر کوه را  یکی از طرح‌های مهم و تأثیر گزار در توسعه استان دانست و گفت: با بهره‌برداری از این تونل استان از بن‌بست جغرافیایی خارج می‌شود.

,

هم‌اکنون پروژه مهم راه‌سازی دیگر که از ایلام-میمه-آبدانان در حال اجراست متأسفانه با اعتبارات قطره‌چکانی در حال انجام است که این مسیر نیز نقش مهمی در توسعه شهرستان و کاهش حوادث رانندگی در شهرستان دارد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه