اخبار داغ

بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:

خود باوری نتیجه حضور زنان در عرصه های اقتصاد مقاومتی/بازنشستگی زمان انتقال تجربه هاست

خود باوری نتیجه حضور زنان در عرصه های اقتصاد مقاومتی/بازنشستگی زمان انتقال تجربه هاست
بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که اساس آن بر روی داشته های خودمان است اقتصادی که نتیجه ابتکار و تلاش بی وقفه باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازمشکات برین توجه به ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی علاوه بر اینکه به تقویت رویه خودکفایی در روستاها کمک می کند از سویی حلال مشکلات اقتصادی کشور و راهکار برون رفت از رکود تورمی است. از این رو باید از روشی تولید را توسعه و رونق داد که کمترین میزان وابستگی به نقدینگی را ایجاد و در سریع‌ترین زمان به بازدهی مطلوب برسد.

طلعت قابی یکی از افراد برتر ایجاد طرح های اقتصاد مقاومتی در تولید و پرورش قارچ روستای وانان از توابع شهرستان شهرکرد در گفت وگو با خبرنگار مشکات برین از چگونگی ورود به این عرصه و فراز و نشیب های آن سخن گفت.

مشکات برین: ضمن معرفی خود از تحصیلات و سوابق خود بگویید

بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی: من طلعت قابی بازنشسته آموزش و پرورش که ۱۵ سال اول در خدمت فرزندان استان چهارمحال و بختیاری بودم و ۱۵سال دوم در خدمت فرزندان استان اصفهان بودم.
قبل از بازنشستگی همیشه به این فکر می کردم که چه کاری رو پیشه کنم که در کنار آن هم وقت خالی ام را پر کنم و هم ازطریق آن بتوانم درآمدی حاصل کنم.
طرح های زیادی از ذهنم می گذشت اما اینکه بتوانم آن را اجرایی کنم، با راهنمایی عزیزان تصمیم گرفتم که وارد کار پرورش قارچ شوم، به گفته امام علی (ع) بهترین تفریح کار هست و من با الهام گرفتن از شغل پیامبران به کار کشاورزی روی آوردم، فکر می کنم باید رهرو بزرگان دین باشیم چون آنها در هر کاری که پیشه کردند حکمتی نهفته است.
تحصیلاتم را در مقطع کاردانی علوم تجربی به پایان رساندم، و از آنجایی که رشته تحصیلیم مرتبط به کارم هم می شود رویش هر هاگ و تبدیل آن به قارچ من را بیشتر و بیشتر به خالق هستی نزدیک می کند.
به هرحال با انجام اینکار نشاط خاصی را در خود احساس می کنم، و میدانم به اذن خداوند رزق من در رشد قارچ ها نمودار می شود.
چندماه قبل از اینکه بازنشست شوم با حمایت شوهرم در روستای خودشان و در خانه پدریشان با تغییر و تحولاتی که در ساخت خانه دادیم دو سالن کوچک درست کردیم و با هزینه شخصی گام به گام کشت قارچ را شروع کردیم.

مشکات برین: از کی وارد این کار (پرورش قارچ) شدید از کجا شروع کردید و الان در چه مرحله ای هستید؟

بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی: کار پرورش قارچ را قبل ازاینکه بازنشسته شوم در واقع شروع کردم. شوهرم قبل از بهار سال ۹۰ شروع به ساختن سالن و تهیه و تجهیز سالن کرد و من بعد از امتحانات خرداد ۹۰ از اصفهان آمدم و هر دو با هم و با هزینه شخصی خودمان اولین دوره کشت قارچ را با چهار تُن کمپوست شروع کردیم. اما بعد از مدتی با خرید قطعه زمینی و ساخت آن روی اصول صحیح ساختمانی دو سالن با مساحت ۱۸۰مترمربع برای پرورش قارچ درنظر گرفتیم که در هر کدام ۱۰ تُن کمپوست قرار می گیرد.
در این مدت دوره های زیادی کشت کردیم که گاهی با ضرر مالی هم همراه بوده اما ناامید نشدیم و کماکان این کار را هنوز ادامه می دهیم.
در این مسیر از تجربیات دیگران هم استفاده کرده ایم و هم خودمان تجربه پیدا کردیم. سعی می کنیم محصولی با کیفیت و عالی تولید کنیم و در اختیار هم وطنان قرار دهیم، به همین دلیل از سم کمتری استفاده می کنیم و تقریبا کشت ارگانیک داریم.

مشکات برین: چه تعداد نیرو اشتغال زایی داشته اید و چه مقدار محصول تولید می کنید؟

بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی: در کاری که شروع کردیم در هر دوره برای دست کم برای ۱۲ نفراشتغال فراهم می شود که با کمک آنها در هر دوره ۲۵-۲۰ درصد قارچ تولید شده برداشت می کنیم و در این دوره  هم ۳۰درصد برداشت قارچ داشتیم که موفقیت خوبی بود.
تولیدات ما علاوه بر بازارهای داخل استان به استان های خوزستان، گاهی هرمزگان و کرمان و همچنین استان یزد و اصفهان صادر می شود.
از قارچ ترشی قارچ نیز تولید می کنیم که به تازگی بازار خوبی پیدا کرده است.

مشکات برین: آیا از وضع بازار فروش راضی هستید و وضعیت محصول شما در استان و خارج استان به چه شکل است؟

بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی: از بازار فروش هم در داخل استان بیشتر راضی هستیم اما برای استان های دیگر دست واسطه گرها باعث می شود که تولیدات ما با قیمت پایین تری فروش برسند.

مشکات برین: نظر شما درباره اقتصاد مقاومتی چیست؟ و به نظر خودتان آیا در تحقق اقتصاد مقاومتی نقشی داشته اید؟

بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی: اقتصاد مقاومتی به نظر من یعنی اقتصادی که اساس آن بر روی داشته های خودمان است که با سعی و تلاشمان آن را به بهترین صورت تبدیل و مورد استفاده قراردهیم و این یعنی اقتصادی که نتیجه ابتکار و تلاش بی وقفه باشه.
فکر می کنم سهم ناچیزی در اقتصاد مقاومتی داشتم، با تلاش شبانه روزی کاری را ایجاد کردم که چند نفر از جوانان روستا در کنار آن مشغول به کار می شوند و بجای آنکه برای کار روانه شهرها و استان های دیگه شوند همین جا در کنار خانواده خود مشغول کار هستند و درآمدی حاصل می کنند، همچنین تولیدات خودمان به مصرف هموطنان می رسد و از نتیجه آن درآمدی هم برای خودم حاصل می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشکات برین,
,
, مشکات برین,
,
, مشکات برین: ضمن معرفی خود از تحصیلات و سوابق خود بگویید, مشکات برین: ضمن معرفی خود از تحصیلات و سوابق خود بگویید,
,
, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:,
,
,
,
,
,
,
, مشکات برین: از کی وارد این کار (پرورش قارچ) شدید از کجا شروع کردید و الان در چه مرحله ای هستید؟, مشکات برین: از کی وارد این کار (پرورش قارچ) شدید از کجا شروع کردید و الان در چه مرحله ای هستید؟,
,
, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی: , بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی: ,
,
,
,
, مشکات برین: چه تعداد نیرو اشتغال زایی داشته اید و چه مقدار محصول تولید می کنید؟, مشکات برین: چه تعداد نیرو اشتغال زایی داشته اید و چه مقدار محصول تولید می کنید؟,
,
, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:,
,
,
,
, مشکات برین: آیا از وضع بازار فروش راضی هستید و وضعیت محصول شما در استان و خارج استان به چه شکل است؟, مشکات برین: آیا از وضع بازار فروش راضی هستید و وضعیت محصول شما در استان و خارج استان به چه شکل است؟,
,
, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:,
,
, مشکات برین: نظر شما درباره اقتصاد مقاومتی چیست؟ و به نظر خودتان آیا در تحقق اقتصاد مقاومتی نقشی داشته اید؟, مشکات برین: نظر شما درباره اقتصاد مقاومتی چیست؟ و به نظر خودتان آیا در تحقق اقتصاد مقاومتی نقشی داشته اید؟,
,
, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:,
,
Image result for ‫مصاحبه با تولید کننده قارچ‬‎
, Image result for ‫مصاحبه با تولید کننده قارچ‬‎,


مشکات برین: به عنوان یک بانوی کارآفرین چه پیامی برای دختران و بانوان جوان و جویای کار دارید؟

بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی: پیام من به خانواده ها و بانوان این است گه نترسیم از اینکه دخترانمان زمین بخورند و اجازه بدهیم گریه کنند و دوباره بایستند، بزرگ تر که شدند گاهی از آنها بخواهیم نان بخرند، حتی یکبار شده توصف بایستند. همانقدر که آنها را به آشپزی تشویق می کنیم برای تعمیر قفل اتاق هم تشویق کنیم.
دخترهای مان را اگر کلاس هنری می فرستیم یک دوره هم دفاع شخصی بفرستیم.
دخترهایمان منتظر کسی نباشند که مثل پدرهایشان برایشان نان بیاورد، دنبال مردی مثل پدرهایشان در اینستاگرام و تلگرام نباشند و من اینها را می گویم که دخترهایمانن باور کنند که می توانند روی پای خودشان بایستند.
به دخترهایمان بگوییم که هیچ فرش ابریشمی و پشمی و هیچ دسته گل رُزی به اندازه زحمت چندین و چندساله بزرگ کردنشان نمی ارزد، به آن ها بگوییم ازدواج تنها هویت آنها نیست و هیچ شوالیه ای با هیچ اسب سفیدی قرار نیست آنها را به هیچ قصری ببرد.
از دخترهایمان بخواهیم برای بدست آوردن خواسته هایشان کار کنند، که بدانند شوالیه ها خودپرداز نیستند که ازدواج فقط و فقط برای دروکردن پاساژها نیست.

به فرزندانمان اجازه بدهیم زمین بخورند و دوباره بایستند. به دخترهایمان اعتماد کنیم و آنها را به کسب تجربه های بزرگ دعوت کنیم و بگذاریم از حلقه بسته تجربه های کوچک رهایی پیدا کنند و بعد از آن خیالمان از چند نسل بعد خودمان راحت باشد.

مشکات برین: مشکلات شما در زمینه تولید و فروش محصول چیست؟ و از مسئولان چه انتظاراتی دارید؟

بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی: مشکلات ما، تهیه کمپوست مرغوب باقیمت مناسب، بدست آوردن کمپوست مرغوب در هر زمان که نیاز هست، کوتاه شدن دست واسطه گرها، کسب تسهیلات چشمگیر با درصد سود پایین و... است و از مسؤلان انتظار داریم راه را برای فعالین عرصه تولید و اقتصادمقاومتی هموار کنند.

در پایان از تمام کسانی که خاضعانه و خالصانه در هر سِمت و منصبی که هستند کار می کنند تا کشورمان ایران را به قله های ترقی و موفقیت برسانند تشکرمی کنم و سر تعظیم فرود می آورم.

چو ایران نباشد تن من مباد.

,
, مشکات برین: به عنوان یک بانوی کارآفرین چه پیامی برای دختران و بانوان جوان و جویای کار دارید؟, مشکات برین: به عنوان یک بانوی کارآفرین چه پیامی برای دختران و بانوان جوان و جویای کار دارید؟,
,
, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:,
,
,
,
,
,
,
,
, مشکات برین: مشکلات شما در زمینه تولید و فروش محصول چیست؟ و از مسئولان چه انتظاراتی دارید؟, مشکات برین: مشکلات شما در زمینه تولید و فروش محصول چیست؟ و از مسئولان چه انتظاراتی دارید؟,
,
, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:, بانوی کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:,
,
,
,
,

 

,
انتهای پیام/
, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه