اخبار داغ

پس از برداشت پیاز در شاهرود؛

پیاز کشاورزان شاهرودی روی دست آنها مانده است/ نوسان بازار و انبار کردن پیاز توسط کشاورزان

پیاز کشاورزان شاهرودی روی دست آنها مانده است/ نوسان بازار و انبار کردن پیاز توسط کشاورزان
هر سال شاهد هستیم که نوسانات بازار در بخش محصولات کشاورزی ضرر و زیان های زیادی را به کشاورزان وارد می کند و امسال این مشکل در شهرستان شاهرود گریبانگیر محصول پیاز کشاورزان شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نسل شاهوار شاهرود پیاز یکی از محصولات کشاورزی است که به عنوان چاشنی غذا به صورت خام یا سرخ شده استفاده میشود و به نوعی یکی از محصولات کشاورزی پر مصرف در هر خانواده ایرانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار شاهرود,

70 درصد پیاز استان سمنان در روستای مزج شاهرود کشت می شود

, 70 درصد پیاز استان سمنان در روستای مزج شاهرود کشت می شود,

روستای مزج از توابع بخش بسطام شهرستان شاهرود است که در 70 کیلومتری شهرستان شاهرود قرار گرفته است و ارقام مختلف پیاز زرد توسط کشاورزان در اراضی کشاورزی این منطقه کشت می شود و 70 درصد نیاز پیاز استان سمنان نیز توسط کشاورزان پیازکار این منطقه که تبحر خاصی در کار خود دارند کشت می شود.

,

اما هر سال شاهد هستیم که نوسانات بازار در بخش محصولات کشاورزی ضرر و زیان های زیادی را به کشاورزان وارد می کند و امسال این مشکل در شهرستان شاهرود گریبانگیر محصول پیاز کشاورزان شده است.  

,

پیاز کشاورزان شاهرودی روی دست آنها مانده است

, پیاز کشاورزان شاهرودی روی دست آنها مانده است,

پس از درج پیامی از سوی برخی بازدیدکنندگان پایگاه خبری نسل شاهوار در خصوص اینکه پیاز کشاورزان شاهرودی روی دست آنها مانده است، خبرنگار این رسانه در گفتگویی با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود درباره این ماجرا گفت و گو کرد که ماحصل آن در ذیل آمده است:

, پایگاه خبری نسل شاهوار,

محمدرضا قاسمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با بیان اینکه 70 درصد محصول پیاز استان در روستای مزج بخش بسطام شهرستان شاهرود تولید می شود گفت: کشاورزان این منطقه در زمینه کشت پیاز بسیار ماهر هستند و ارقام مختلف پیاز زرد در این روستا کاشت و برداشت می شود.

,

قیمت پایین پیاز و انبار کردن این محصول توسط کشاورزان

, قیمت پایین پیاز و انبار کردن این محصول توسط کشاورزان,

وی علت ماندن پیاز روی دست کشاورزان را قیمت پایین این محصول و انبار کردن آن توسط کشاورزان دانست و بیان کرد: در سال گذشته قیمت خرید پیاز از کشاورزان به هر کیلو دو هزار و 500 تا سه هزار تومان نیز رسید و از همین روی برخی از کشاورزان سطح زیر کشت پیاز خود را در سال جاری افزایش دادند که قسمتی از پیاز انبار شده تولید محصول مازاد کشاورزان نسبت به سال قبل است.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود افزود: یکی از نگرانی های ما معمولا همین مساله است که اگر قیمت محصولی یک سال در بازار خوب بود کشاورزان در سال آینده سطح زیر کشت آن محصول را افزایش می دهند و ما این موضوع را توصیه نمی کنیم اما برخی کشاورزان روش های خاص خود را دارند و به توصیه ها گوش فرا نمی دهند.

,

250 هکتار از اراضی شهرستان شاهرود زیر کشت پیاز است

, 250 هکتار از اراضی شهرستان شاهرود زیر کشت پیاز است,

قاسمی بیان کرد: برای ماندگاری بیشتر محصول پیاز روش ساخت انبارهای نگهداری جدید را به آنها آموزش دادیم که برخی استقبال کرده و انبارهای خود را همانگونه که آموزش دادیم ساختند اما برخی دیگر نیز به همان صورت قدیمی پیازها را نگهداری می کنند که باعث فاسد شدن این محصول می شود.

,

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه 250 هکتار از اراضی شهرستان شاهرود زیر کشت پیاز است توضیح داد: پیاز از جمله گیاهانی است که کشت آن نیاز به آب فراوان دارد که با توجه به کم آبی منطقه تغییر الگوی آبیاری را در برنامه کشاورزی خود داشته باشند و به جای استفاده از روش غرقابی برای آبیاری از روش طیفی و نواری استفاده کنند.

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با تاکید بر تغییر الگوی آبیاری در کشاورزی ادامه داد: جهاد کشاورزی هیچ گونه ابزار قانونی برای برخورد با کشاورزانی که به جای روش طیفی و نواری از روش غرقابی استفاده می کنند ندارد و تنها می تواند به این کشاورزان ارائه خدمات نداشته باشد.

,

منتظر اعلام نتیجه تقاضای خرید تضمینی محصول پیاز هستیم

, منتظر اعلام نتیجه تقاضای خرید تضمینی محصول پیاز هستیم,

قاسمی با بیان اینکه استفاده از روش طیفی در آبیاری محصول پیاز به میزان 30 تا 35 درصد در هر هکتار صرفه جویی آب را به دنبال خواهد داشت گفت: یکی از کشاورزان نمونه ما که از روستای مزج است با استفاده از روش طیفی برای آبیاری اراضی زیر کشت پیاز خود به طور متوسط یکصد و 70 تن برداشت محصول پیاز در هر هکتار داشته است.

,

وی در خصوص طرح خرید تضمینی محصول این پیاز توسط دولت اظهار کرد: با اداره تعاون روستایی طرح خرید تضمینی پیاز را مطرح کردیم و منتظر اعلام نتیجه و تامین اعتبار در صورت موافقت هستیم اما با توجه به اینکه پیاز یک محصول استراتژیک نیست نمی توان خیلی به خرید تضمینی آن امیدوار بود.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه