اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه و فوق تخصص جراحی قلب و عروق:

ایران یکی از موفق‌ترین کشورهای خاورمیانه در حوزه پیوند قلب است/ باید در زمینه اهدا عضو فرهنگ‌سازی شود

ایران یکی از موفق‌ترین کشورهای خاورمیانه در حوزه پیوند قلب است/ باید در زمینه اهدا عضو فرهنگ‌سازی شود
عضو هیئت علمی دانشگاه و فوق تخصص جراحی قلب و عروق گفت: مراکز پیوند قلب در ایران جز موفق ترین و مجهزترین مراکز در خاورمیانه هستند، و با اشاره به کمبود اهدا کننده، ترویج فرهنگ اهدا عضو توسط رسانه ها ضروری دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ علی صادق‌پور طبایی در مصاحبه اختصاصی با سپیدپوش درباره پیوند قلب اظهار داشت: عمل پیوند قلب تنها درمان نارسائی پیش رفته قلبی است که به‌صورت کار تیمی متشکل از چندین رشته تخصصی و فوق تخصصی شده است که این رشته‌ها شامل  جراحی قلب، کاردیولوژیست، متخصصان رشته عفونی، متخصصین نورولوژی، پرسنل هماهنگ کننده بین وزراتخانه و بیمارستان، متخصصین بی‌هوشی، پرسنل اتاق عمل، بخش‌های ویژه و غیره انجام می‌شود.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا, سپیدپوش ,

وی یکی از شرایط لازم برای انجام یک عمل موفق و قوی را هماهنگی بین اعضا این تیم دانست و گفت: تمام اعضا تیم پیوند باید به‌صورت دائم و شبانه‌روزی آمادگی انجام پیوند را داشته باشند چراکه مرگ مغزی و پیدا شدن اهدا کننده هر لحطه ممکن است اتفاق بیفتد.

,

فوق تخصص جراحی قلب و عروق در ادامه بیان کرد:  بیمارستان شهید رجایی تهران در حال حاضر تنها مرکز پیوند قلب اطفال ایران و یکی از مجهزترین مراکز پیوند قلب خاورمیانه است و نتایج درمانی این مرکز به استانداردها و آمار جهانی نزدیک است. وی در زمینه پیوند قلب اطفال خاطر نشان کرد: این مرکز حدود ۲ سال است که به تجهیزات لازم برای پیوند قلب اطفال مجهز شده است و در این مدت حدود ۲۰ پیوند قلب اطفال صورت گرفته که بیش از ۹۵ درصد این پیوندها موفقیت آمیز بوده است، و در صورت تامین بودجه‌های مربوطه، این مرکز ظرفیت انجام ۲ عمل پیوند قلب در روز را دارد.

,

صادق‌پور در پاسخ به مشکلات این حوزه عنوان کرد: یکی از مسائلی که در زمینه پیوند هم بیمار و هم مراکز پیوند مطرح می باشد مشکل داروهای مصرفی برای بیماران پیوندی است که گاها دسترسی به داروها مشکل است، البته بعد از برجام شرایط مساعدتر شده است اما هنوزدر این مورد با شرایط ایده ال و استاندارد فاصله داریم.

,

وی متذکر شد علی‌رغم بالا رفتن فرهنگ اهدا عضو در سال‌های اخیر، هنوز با کمبود اهدا کننده مواجه هستیم و برای حل این مشکل نیازمند فرهنگ‌سازی و دادن آگاهی بیشتر به مردم از طریق رسانه‌ها عمومی هستیم، به‌ویژه در مورد اهدا عضو در کودکان به علت وجود وابستگی احساسی والدین به فرزند، نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر احساس می‌شود.

,

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این‌که دریافت کنندگان قلب بعد از چند روز می‌توانند فعالیت‌های نرمال زندگی را از سر بگیرند، مراقبت‌های بعد از عمل را بسیار مهم خواند و اظهار کرد: همکاری بیمار با پزشکان بعد از پیوند قلب از اهمیت بالایی برخوردار است و در موفقیت پیوند کمک زیادی می‌کند.

,

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با بالا رفتن فرهنگ مردم در امر اهدا عضو، بتوان شاهد روزی بود که بیماران نارسایی قلبی که نیازمند پیوند قلب هستند  خدمات درمانی را سریع تر و بهتر دریافت کنند.

,

انتهای پیام/2462

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه