اخبار داغ

"کاداستر"؛ راهی برای جلوگیری از زمین‌خواری در مازندران/ضرورت عزم ملی برای حفاظت از اراضی

"کاداستر"؛ راهی برای جلوگیری از زمین‌خواری در مازندران/ضرورت عزم ملی برای حفاظت از اراضی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اجرای طرح "کاداستر" را راهی برای جلوگیری از زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی عنوان کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری از مازندران، تأمین امنیت غذایی، مدیریت مصرف و استفاده از تولیدات داخلی از جمله سیاست‌های ابلاغی رهبر فرزانه در سال ۹۲ بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در حال حاضر امنیت غذایی در مازندران و همین طور کشور براساس آمارهای رسمی اهمیت ملی حوزه کشاورزی استان را نشان می‌دهد، به طوری که یکی از آمارها ضریب کشت 35/1 درصدی در مازندران است که این شاخص در کشور هفت دهم درصد است و به عبارتی دیگر سطح زیر کشت سالانه استان بیش از 670 هزار هکتار و 2 برابر میانگین کشوری است. 

,

 

,

اجرای طرح کاداستر برای تقویت فعالیت کشاورزی استان

, اجرای طرح کاداستر برای تقویت فعالیت کشاورزی استان,

استان مازندران با 5/10 درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی که حدود 5/4 برابر میانگین کشور است، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. 
72 نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15نوع از جمله برنج با یک میلیون تن ،مرکبات با 2 میلیون و 500 هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و در حوزه شیلات رتبه نخست تا سوم کشور را دارد

,
,

در راستای حفاظت و مشخص کردن از اراضی کشاورزی مازندران به تازگی طرحی باعنوان کاداستر«سنددارکردن اراضی»کشاورزی در حال اجراست.

,

کاداستر براساس تعریفی که سازمان ثبت اسناد و املاک ارائه داده است به مجموعه عملیات فنی،مهندسی،ممیزی،ثبتی و حقوقی که محدوده و موقعیت املاک را مشخص می کند و ارتباط جغرافیایی آنان را با یکدیدگر نشان می دهد، گفته می شود.

,

می‌توان گفت کاداستر سیستمی است که درآن اطلاعات فنی و حقوقی املاک ضمن تلفیق با یکدیگر، نگهداری و مدیریت می شود.

,

 منظور از اطلاعات فنی، نقشه رقومی حاوی مختصات املاک در یک سیستم جهانی و منظور از اطلاعات حقوقی،مالکیت،حقوق و محدودیت های جاری در ملک یادشده و به طور کلی وضعیت حقوقی و قانونی ملک است.

,

در راستای صیانت و مدیریت بهینه منابع آب و خاک کشور،رفع موانع تولید،افزایش بهره وری،حفظ حقوق مردم،ساماندهی اراضی ،رفع تداخلات و صدور اسناد مالکیت کشاورزان از دهه فجر سال ۹۳اجرای طرح کاداستر اراضی کشاورزی در دستور کار سازمان امور اراضی کشور قرار گرفت.

,

به همین دلیل اجرای طرح کاداستر و مشخص کردن اراضی کشاورزی، خط مشی فعالیت این حوزه را بیش از پیش نمایان می کند.

,

 

,

سنددار کردن اراضی، راهی برای کاهش درگیری خانوادگی

, سنددار کردن اراضی، راهی برای کاهش درگیری خانوادگی,

یک مهندس کشاورزی با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر«سنددارکردن »اراضی کشاورزی سبب مشخص شدن حدود مالکیت هر کشاورز می شود، گفت:در حال حاضر برخی نزاع و درگیری ها به دلیل نامشخص بودن حدود زمین در میان کشاورزان رخ می دهد.

,

آمنه ابراهیمی با اشاره به اینکه پس از فوت کشاورزان، فرزندان آنان نسبت به حدود اراضی آگاهی ندارند که همین عامل سبب ناراحتی و کدورت میان آنان می شود، افزود:با سنددارکردن و مشخص شدن دقیق اراضی، آرامش میان اعضای خانواده متوفی حاکم می شود.

,

 

,

حفظ زمین استان برای امنیت غذایی و اشتغال کشور

, حفظ زمین استان برای امنیت غذایی و اشتغال کشور,

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران هم اجرای طرح کاداستر را راهی برای جلوگیری از زمین خواری و تغییر کاربری اراضی عنوان کرد.

,

دلاور حیدرپور با بیان اینکه در سه سال گذشته به اندازه 10 سال پیش با متخلفان زمین خواری و تغییر کاربری غیر مجاز برخورد صورت گرفته است، گفت: 22 ماشین انتظامی ویژه گشت پیشگیری و برخورد با تغییر کاربری غیر مجاز با حکم دادستان در تمام نقاط استان به صورت شبانه روزی فعال است.
وی با اشاره به اینکه زمین استان مازندران برای امنیت غذایی و اشتغال کشور باید حفظ شود، گفت: البته نیازهای توسعه شهرها ، روستاها و طرح های عمرانی به زمین نیز دیده شده است.
حیدرپور با بیان اینکه امروز هر گونه تغییر کاربری قانونی و بر اساس نیاز ،متناسب با مقررات صورت می گیرد،افزود:در حال حاضر خسارت به زمین های کشاورزی حداقل است ومردم  به ویژه کشاورزان مازندران در پیشگیری و جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز همکاری خوبی دارند.

,
,
,

 

,

نیاز به عزم ملی برای حفاظت از اراضی

, نیاز به عزم ملی برای حفاظت از اراضی,

مدیرامور اراضی سازمان جهادکشاورزی مازندران هم یکی از مهم ترین برنامه های این سازمان را سنددارکردن اراضی کشاورزی عنوان کرد.

,

رضا دوستی ایرانی افزود:تا زمانی که مردم نسبت به سنددارکردن اراضی کشاورزی اشراف نداشته باشند، نمی دانند حق شهروندی آنان چیست و همکاری لازم را ندارند.

,

دوستی با بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری در جهت حفاظت از اراضی نیاز به عزم ملی داریم،گفت: تنها جهادکشاورزی توانایی حفاظت از اراضی را ندارد و تمام آحاد مردم باید احساس وظیفه کنند.

,

وی با بیان اینکه درجهت تحقق حقوق شهروندان دو مبحث حفاظت از امور اراضی وسنددارکردن مطرح است،اضافه کرد:سعی داریم با برنامه های مختلف مردم را نسبت به اهمیت ظرفیت های کشاورزی در گردشگر پذیربودن و استفاده از مواهب خدادادی در استان آشنا کنیم.

,

 

,

ارائه اطلاعات ۵ هزار هکتار به ثبت اسناد

, ارائه اطلاعات ۵ هزار هکتار به ثبت اسناد,

دوستی دریافت اطلاعات در اجرای طرح کاداستر را راهی برای امکان برنامه ریزی و یکپارچگی کشاورزی می داند.

,

مدیرامور اراضی سازمان جهادکشاورزی مازندران بیان کرد: از ابتدای سال سنددارکردن اراضی کشاورزی شهرستان های بهشهر و گلوگاه به دلیل آماده بودن نقشه سازمان نقشه برداری انجام ودر حال حاضر سنددارکردن در بهشهر به صورت کامل صورت گرفت و اطلاعات توصیفی هم به دست آوردیم.

,

وی با بیان اینکه اطلاعات ۵ هزار هکتار اراضی بهشهر در اختیار ثبت اسناد برای صدور سند کاداستری قرار دادیم ،گفت:مازندران برای نخستین  بار در کشور ۳ سند کاداسترآماده کرد که تحویل کشاورزان داده شد.

,

 دوستی افزود:برنامه ما این است تا پایان سال ۵ هزار هکتار به ثبت اسناد بدهیم تا براساس آیین نامه تفکیک اراضی سند مالکیت بدهد.

,

 

,

اهمیت همکاری رسانه ها در آگاهی بخشی مردم

, اهمیت همکاری رسانه ها در آگاهی بخشی مردم,

مدیرامور اراضی سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه براساس آیین نامه جدید متناسب با هر استان و شهرستان حد نصاب اراضی تعیین می شود،گفت: در حال حاضر اعتبار لازم را داریم ولی مشکل اصلی ما اطلاع رسانی مردم است.

,

دوستی بیان کرد:به منظور اصلاحات ارضی کشاورزی ،یک سری فرم های خود اظهاری به آنان می دهیم ولی خودشان باید بخواهند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

,

 

,

اجرای قانون تداخلات، گامی برای رسیدن حق عمومی

, اجرای قانون تداخلات، گامی برای رسیدن حق عمومی,

مدیرامور اراضی سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به ظرفیت رسانه هادر زمینه اطلاع رسانی طرح سنددارکردن،گفت:یکی از مهم ترین اولویت ها قانون تداخلات اراضی هست که براساس آن می توانیم تداخلات برطرف و مالکیت دولت و غیردولتی مشخص شود.

,

وی افزود:با اجرای قانون تداخلات مردم به حق خودشان  می رسند واین موضوع بهترین مصداق بارز هم دلی و هم زبانی است که براساس سند مالکیت مردم حق خودشان را دریافت کنند.

,

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج علمی،پژوهشی و فناوری مازندران،با توجه به اهمیت اجرای طرح کاداستر در استان، نیاز است نهادها و دستگاه های مختلف به ویژه کشاورزان همکاری لازم را داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه