اخبار داغ

قانونی که برای فتنه گران فصل الخطاب نبود

قانونی که برای فتنه گران فصل الخطاب نبود
آیا باید با فتنه گران و کسانی که امنیت جامعه را برهم زدند و آرامش روانی جامعه را آشفته ساختن و قطار سالم انتخابات را از مسیر منحرف کردند و جامعه را به لبه پرتگاه بردند آشتی کرد؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛  تجربه تدریجی رفتارهای مدنی در سده اخیر به ایرانیان آموخته است که قانون گرایی و آرامش در شریط امروز جهانی شرط توسعه است  و باید از رفتارهای رادیکال و خشونت آمیز از نوع آن دوری کرد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

تنتیجه  چنین شرایطی در جبهه مذکور سردرگمی و اتخاذ تصمیمات پارادوکسیکال بود؛ دامن زدن به هیجانات جامعه ، تاکید بر قانون گرایی ، بی اهمیتی به قوانین مطرح جمهوری اسلامی ، ادعای پیروی از خط امام و پیگیری سیاست های که خشنودی دولت های غربی و اسرائیل را در پی داشت نمونه های از این رفتارهای پارادوکسیکال بود .

,

 مجموعا رفتارهای که از سوی این جبهه پس از انتخابات سر زد نیز رفتارهای بسیار متفاوت و گاه متعارض بود که در برخی ناشی از رفتار تجدید نظر طلبانه و در برخی ناشی از سردرگمی بود .

,

آغاز فتنه و صدور بیانیه ها

, آغاز فتنه و صدور بیانیه ها,

انتخابات دهم ریاست جمهوری در پیش و پس از 22 خرداد با حجم انبوهی از بیانیه ها و نامه های سرگشاده همراه بود که از این جهت با دوره های پیشین انتخابات ریاست جمهوری قابل مقایسه نیست ؛ در این بازه باید توجه داشت که شیوه صدور بیانیه های مسلسل از آموزش ها و توصیه های نظریه پردازان انقلاب مخملی بود .

,

اهداف و انگیزه های نگارش چنین مکتوباتی به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است، اما پرسش های دیگری که باید به آنها توجه داشت ، پرسش از تاثیرات این نوشته ها در فرایندهای اجتماعی و سیاسی در ابعاد داخلی و خارجی است ،سپس باید به انطباق این مکتوبات با عقلانیت ، قانون مداری ، اصول دمکراسی و آموزه های دینی پرداخت .

,

در میان افرادی که نوشته ها و رفتار آنها باید مورد بررسی قرار گیرد ، قطعا موسوی از مهم ترین آنهاست . سخنان و مطالب موسوی در رادیکالیزه ساختن فضای جامعه نقش مهمی بر عهده داشت که این موضوع تنها به پس از انتخابات مربوط نمی شود .

,

به طور مثال موسوی در بیانیه ای که در سیزدهم خرداد منتشر می کند ، می نویسد : اینک که به خواست خداوند و اراده سبز شما ، امواج امیدواری گوشه گوشه ایران بزرگ را فرا گرفته و صبح پیروزی بیش از پیش نزدیک می نماید ، اخباری نگران کننده از برخی تحرکات و برنامه ریزی های محفلی به گوش می رسد که ضرورت هوشیاری کامل شما را افزون می سازد .

,

معدود افرادی که نه علقه ای به جمهوریت نظام دارند و نه به احکام منور اسلام دلبسته اند ، از آنجا که رقابت قانونمند در برابر اراده شما را غیر ممکن می یابند ، در صدد بر هم زدن امنیت و آشفته کردن آرامش روانی جامعه اند تا قطار انتخابات سالم را از مسیر خود منحرف کنند .

,

آنان که به بقای کشور و جمهوری اسلامی به گونه ای مشروط باور دارند ، ظاهرا از ایجاد بحران هایی که دامنه آنها به انتخابات و ایام حاضر متوقف نخواهد ماند نیز ابا ندارند.

,

اطمینان دارم که مردم و جوانان با هوشمندی ، مجال شیطنت را از این افراد می گیرند و از هر گونه تنش که مطلوب آنان است پرهیز کرده و از دایره رفتاری که زیبنده جوان  فهیم و با فرهنگ ایرانی است خارج نمی شوند .

,

 بر خلاف محتوای ظاهری این نامه که دعوت طرفداران به " اجتناب از اغتشاش " بود، اما پیام اصلی بیانیه که در قالب چهره مظلوم نمایانه صورت می گرفت ، نوعی رادیکالیزه کردن فضای انتخابات بود .

,

اینکه ادعا شود برخی تحرکات و برنامه ریزی های محفلی از سوی رقبا برای برهم زدن امنیت و آرامش جامعه در حال وقوع است ، جز رادیکال تر ساختن طرفداران و هیجانی ساختن آن دستاورد دیگری نخواهد داشت .

,

رادیکالیسمی که زاییده مظلوم نمایی است، در این بیانیه رقیب شخصی بی هویت ، ریا کار و قدرت طلب معرفی شده است که  به جمهوریت و اسلام اعتقاد ندارد .

,

آنچه برای او مهم است تنها قدرت است و تنها به این شرط است که بقای جمهوری اسلامی را می خواهد و لذا برای حفظ آن از هیچ عملی فرو گذار نخواهد کرد . اما این بیانیه به این پرسش پاسخ نمی دهد که چرا زمانی که دو جبهه خود را پیروز انتخابات می دانند باید به خشونت و بر هم امنیت جامعه روی بیاورند . یعنی رویکردی که جبهه دوم خرداد پس از انتخابات اتخاذ کرد .

,

 در واقع همان طور که این بیانیه رقیب را متهم به برنامه ریزی برای اغتشاش می کند ، رقیب نیز پیش از انتخاب همین تصور را از جبهه دوم خرداد داشت اما چیزی که موجب شد اغتشاشات سیاسی به پیش از انتخابات به تعویق بیفتد ؛ احتمای پیروزی بود .

,

به عبارت دیگر ناآرامی هایی که از سوی جبهه دوم خرداد به بعد از انتخابات موکول شد  به دلیل احتمال پیروزی در انتخابات بود . زیرا بیم آن بود که اگر این نا آرامی ها پیش از رای گیری آغاز شود احتمال پیروزی به خطر بیفتد .

,

در این بیانیه ، موسوی همچنین خواهان سلامت در برگزاری انتخابات می شود؛ اظهار نگرانی کردن در سلامت انتخابات چنان که پیشتر نیز گفته شد از محورهای اصلی تبلیغات آن جبهه بود که از سال 1387 آغاز شده بود .

,

اهداف این محور تبلیغاتی را در سه موضوع می توان جمع بندی کرد :

,

1 / بیم واقعی در صورتی که آرا بسیار به یکدیگر نزدیک باشد .

,

2/ مظلوم نمایی به منظور کسب آرای بیشتر

,

3/ بهره برداری برای حوادث پس از انتخابات در صورت شکست

,

به کار گیری  راهبرد مظلوم نمایی در بسیاری از رفتارهای تبلیغاتی ستاد موسوی نمایان بود ، در واقع تبلیغ فراوان برای متهم سازی رقیب به بی ادبی از نمونه این تلاشها بود.

,

موسوی در ساعت های واپسین مانده به انتخابات نیز از این سیاست بهره می برد و بارها صدا و سیما را متهم به جانبداری از رقیب می کند و ملت همیشه در صحنه ایران عزیز هیچ وقت این جسارت ها را فراموش نخواهند کرد .

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه