اخبار داغ

آشی که داروی قوی ضد سرماخوردگی است/ دویینه میراث غذایی مردمان کرمانشاه

آشی که داروی قوی ضد سرماخوردگی است/ دویینه میراث غذایی مردمان کرمانشاه
«دوینه» و «ترخینه» از قدیم تاکنون در بین مردم استان کرمانشاه و قصرشیرین در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد و مردم این منطقه معتقد هستند این آش به دلیل استفاده از مواد خوراکی طبیعی برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از الوندخبر، هر شهر و استانی از کشور در چهار فصل سال برای خودش نشانه هایی دارد که به نحوی جزو شناسنامه آن شهر و استان  محسوب می شوند؛ از صنایع دستی گرفته تا مکان های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از الوندخبر، هر شهر و استانی از کشور در چهار فصل سال برای خودش نشانه هایی دارد که به نحوی جزو شناسنامه آن شهر و استان  محسوب می شوند؛ از صنایع دستی گرفته تا مکان های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می شوند., الوندخبر, هر شهر و استانی از کشور در چهار فصل سال برای خودش نشانه هایی دارد که به نحوی جزو شناسنامه آن شهر و استان  محسوب می شوند؛ از صنایع دستی گرفته تا مکان های گردشگری و غذاهای محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می شوند.,

استان کرمانشاه و قصرشیرین نیز از جمله مناطق ثروتمند کشور در حوزه غذاهای محلی هستند که مردم این مناطق به دلیل شیوه معیشت مبتنى بر دام‌داری، زراعت، باغ‌دارى و زنبورداری، از گیاهان طبیعى خوراکى مانند قارچ، کرفس، ریواس، کنگر به هر دو صورت تازه و خشک کرده، بسیار استفاده مى‌کنند.

,

 الگوهاى غذایى و مواد تشکیل‌دهنده خوراکی ها در میان کردها بسیار ساده و از موادى تشکیل مى‌شود که در دسترس خانوارها قرار دارد. آش های بومی و محلی منطقه زاگرس نشین که با دوغ، کشک یا گیاهان کوهی برای فصل زمستان پخت می شود بسیار خاطره انگیز است اما باید این نکته را به خاطر سپرد هر غذایی شناسنامه و اصالتی برای خودش دارد که همیشه با آن باقی می ماند. قصرشیرین نیز غذاهایی مخصوص خودش را داراست.

,

, ,

 

,

وجود طبیعت بکر از گذشته تاکنون باعث رونق دامداری در استان شده و همین عامل باعث شده امروز شاهد بهترین فرآورده‌های دامی کشور در این استان باشیم، از روغن حیوانی گرفته تا نان محلی و کره، تخم‌مرغ محلی، شیر، عسل و....

,

 

,

مردم استان از گذشته تاکنون در فصول مختلف از غذاهای مختلفی استفاده می‌کردند؛ در فصل زمستان برای جلوگیری از سرماخوردگی نوعی آش به نام «دوینه » یا «ترخینه» در استان رواج داشته که مردم همچنان این آش را جزو اولویت‌های فصل زمستان می دانند.

,

 

,

آش دوینه که از دوغ محلی درست می‌شود، معمولاً در فصل سرما پخت می‌شود و با توجه به مواد متشکله آن حاوی ارزش غذایی بسیار زیادی بوده و غذای مناسب برای سرماخوردگی است.

,

 

,

خانم بیگی از زنان کهنسالی است که در گفتگو با  خبرنگار الوند خبر اظهار داشت: منطقه کرمانشاه و قصرشیرین غذاهای محلی بسیاری دارد که از موادی درست می شوند که در طبیعت محلی خودمان یافت می شود. این غذاها سالم و مقوی بوده و از بسیاری از بیماری هایی که امروزه در جامعه می بینیم پیشگیری می کنند.

, از موادی درست می شوند که در طبیعت محلی خودمان یافت می شود. این غذاها سالم و مقوی بوده و از بسیاری از بیماری هایی که امروزه در جامعه می بینیم پیشگیری می کنند.,

, ,

 

,

یکی دیگر از شهروندانمان که خانمی 50 ساله بود در گفتگو با الوندخبر اظهار کرد: غذاهایی محلی چون ترخینه یا دوینه که غذاهای فصل های سرد در این منطقه هستند و خانم ها در اواخر تابستان اقدام به درست کردن و خشک کردن آن در پشت بام هایشان می کنند، با فصل سرما رونق می یابد.

,

 

,

فاطمه امیری ادامه داد: در گذشته ما خانم ها در روستا ها به دلیل اینکه مواد تشکیل دهنده  این غذاها در روستاها بود آن ها را تهیه و برای اقواممان در شهر می فرستادیم.  ولی امروزه با وجود مهاجرت مردم به شهرها و زندگی شهر نشینی، خانم های منطقه کردنشین همچنان اقدام به تهیه آن می کنند چرا که غذایی فوق العاده سالم و مفید است.

,



راضیه مرادی یکی دیگر از بانوان این منطقه  گفت: به دویینه، ترخینه، آش بلغور و دوغ هم گفته می شود.

, ,
,
,

 

,

وی با اشاره به روش درست کردن ترخینه گفت: مواد لازم برای تهیه آن دوینه خیس شده ( دوینه گندم پخته شده در دوغ است) نخود خیس شده، روغن، پیاز، نعناع خشک، نمک و فلفل به مقدار لازم است. طرز تهیه آن به این صورت است که دوینه و نخود را با هم می پزند و نمک و فلفل و پیاز داغ می زنند و پس از جا افتادن آش برای تزئین از نعنا داغ استفاده می شود که دوای درد سرما خوردگی محسوب می شود.

, دوای درد سرما خوردگی محسوب می شود.,

, ,

 

,

امینی ادامه داد: این آش ها در فصل زمستان و پاییز که هوا سرد می شود بسیار گرم و خوش طعم و مزه است و برای کسی که سرما می خورد می گویند دوینه  و ترخینه درست کن  و به فرد سرماخورده اگر این خوراک داده شود بهبود پیدا می کند.

,

, ,

مقوی ترین و سالم ترین غذاهای بومی و محلی

, مقوی ترین و سالم ترین غذاهای بومی و محلی,

 

,

رحیمی کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار  الوندخبر اظهار داشت: غذاهای محلی از سالم ترین غذاها هستند که لازم و ضروری است که خانم ها به آن توجه لازم را داشته باشند چراکه به دلیل مواد استفاده شده در آنها  طبیعی و مقوی ترین و سالم ترین غذاها هستند.

,

 

,

رحیمی ادامه داد: در غذاهای محلی و بومی از هیچ گونه مواد شیمیایی و افزودنی و رنگ ها استفاده نمی شود چرا که امروزه همین مواد افزودنی  مشکلات بسیاری را برای سلامتی به وجود آورده اند.

,

, ,

وی افزود: در صورت معرفی و زنده نگه داشتن این غذاها می توان گفت که سفره سلامتی شهروندان و جامعه هر روزه گسترده تر خواهد شد و این همت بانوان و خانم ها را می طلبد که بار دیگر به تغذیه سالم و غذاهای سنتی و بومی ومحلی خود روی آورده و سفره های خود را با  تغذیه  سالم زینت بخشند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه