اخبار داغ

دبیر نخستین همایش تخصصی زبان سنگسری :

زبان سنگسری غنی تر از زبان فارسی است/ حدود 100 هزار نفر به زبان سنگسری تکلم می کنند

زبان سنگسری غنی تر از زبان فارسی است/ حدود 100 هزار نفر به زبان سنگسری تکلم می کنند
دبیر نخستین همایش تخصصی زبان سنگسری با اشاره به اینکه برخی زبان های محلی از زبان فارسی غنی تر هستند، گفت: نمونه این زبان ها زبان سنگسری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا، علی عبدالحسینی در نشست خبری برگزاری اولین همایش تخصصی زبان سنگسری در مهدیشهر، اظهار کرد: این همایش به مناسبت روز جهانی زبان مادری برگزاری  می شود که سه هدف اصلی را در همایش دنبال می کنیم.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

وی شناسایی ظرفیت های زبان سنگسری، بررسی موانع و چالش های پیش رو و راهکارهای گسترش و ترویج این زبان را از اهداف همایش تخصصی زبان سنگسری برشمرد.

,

دبیر اولین همایش تخصصی زبان سنگسریبا تشریح برنامه های این همایش، تصریح کرد: تجلیل از فعالین ترویج زبان سنگسری، تشریح اهمیت زبان مادری، ارائه مقاله و رونمایی از کتاب فرهنگ و ادبیات مهدیشهراز مهمترین برنامه هاست.

,

عبدالحسینی اجرای نمایش، برپایی نمایشگاه کتاب از مولفین مهدیشهری، اجرای شعرخوانی و برنامه های مختلف به زبان سنگسری را از دیگر برنامه های همایش تخصصی زبان سنگسری مطرح کرد.  

,

وی بیان کرد: یونسکو به این نتیجه رسیده که باید زبان مادری را حفظ کرد و بر همین اساس 21 فوریه مطابق با 3 اسفند را روز جهانی زبان مادری نامگذاری کرده است.

,

دبیر اولین همایش تخصصی زبان سنگسری با بیان اینکه 100 هزار نفر در دنیا سنگسری زبان هستند، افزود: علاوه بر مردم مهدیشهر که حدود 70-80  درصد آنان بومی و سنگسری زبان هستند، شهروندان دیگری در سرتاسر کشور و خارج از کشور زندگی می کنند که به زبان سنگسری تکلم دارند.

,

عبدالحسینی با اشاره به اینکه ما قدر زبان مادری خود را نمی دانیم، اذعان کرد: شهروندانی که در خارج از مهدیشهر ساکن هستند بیشتر به زبان سنگسری تکلم می کنند.

,

وی اضافه کرد: بسیاری از زبان های محلی در کشور هستند که از زبان فارسی نیز غنی ترند که از جمله آن می توان زبان سنگسری را نام برد که ویژگی های خاصی که دارد آن را غنی کرده است.

,

دبیر اولین همایش تخصصی زبان سنگسری با تاکید بر اینکه باید هویت زبان مادری خود را حفظ کنیم، ادامه داد: زبان بسیاری از هویت ها و پیوندهای ما را برقرار و تاریخ ما را حفظ می کند.

,

عبدالحسینی بلد زبان مادری را در شکل گیری استعداد و شخصیت کودکان موثر دانست و خاطر نشان کرد: داشتن یک زبان مادری در کنار زبان اصلی به هوش و ذکاوت کودکان کمک می کند.

,

به گزارش نیزوا، اولین همایش تخصصی زبان سنگسری سه شنبه سوم اسفندماه از ساعت 15 در مجتمع فرهنگی هنری نیستان مهدیشهر برگزار می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه