اخبار داغ

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس:

کیفیت پایین برنج های خارجی خطر جدی برای سلامت جامعه محسوب می شود/ واردات بی‌رویه برنج، ضربه بر پیکره تولیدکننده این محصول وارد کرده است

کیفیت پایین برنج های خارجی خطر جدی برای سلامت جامعه محسوب می شود/ واردات بی‌رویه برنج، ضربه بر پیکره تولیدکننده این محصول وارد کرده است
موسوی لارگانی گفت: قیمت‌های تضمینی راهکار مناسبی برای دلگرمی کشاورزان است مشروط بر اینکه کارشناسان با آگاهی‌های بیشتری نرخ‌گذاری کنند و واردات بی‌رویه برنج، ضربه بر پیکره تولیدکننده این محصول استراتژیک وارد آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید ناصر موسوی لارگانی نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «تهران نیوز» بیان کرد: واردات برنج های خارجی یعنی تولید داخل را فدا کنیم و با اینکه رتبه نخست کیفیت برنج در اختیار ایران است اما برنجکاران ایرانی نسبت به سرمایه گذاری دلسرد شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

وی افزود: کیفیت پایین برنج های خارجی خطر جدی برای سلامت جامعه محسوب می شود و افزایش واردات آن علاوه بر فلج کردن اقتصاد کشور موجب تهدید سلامت افراد جامعه نیز می شود.

,

موسوی لارگانی ادامه داد: دولت باید با برنامه‌ریزی کلان از واردات برنج در کشور جلوگیری کند و ساز و کار در زمان صادرات و واردات کالا باید به نوعی تثبیت شود که در عرصه اقتصادی بر طبق استانداردهای اقتصادی حرکت کند نه اینکه ما با واردات بی‌رویه محصولی همچون برنج، سرمایه‌گذار از سرمایه‌گذاری در این عرصه پشیمان کنیم.

,

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: مشکلات رکود در اقتصاد کشور با حمایت از بخش کشاورزی بهتر قابل حل است و امنیت در کشاورزی کشور را از فشار تحریم و رکود نجات میدهد.

,

وی گفت: قیمت‌های تضمینی راهکار مناسبی برای دلگرمی کشاورزان است مشروط بر اینکه کارشناسان با آگاهی‌های بیشتری نرخ‌گذاری کنند و واردات بی‌رویه این محصول در هنگام برداشت، ضربه بر پیکره تولیدکننده این محصول استراتژیک وارد آورده است.

,

موسوی لارگانی تصریح کرد: نگرانی‌ها از سوی کشاورزان و بی‌توجهی بر تولید برنج موجب آن شد تا روستائیان مازندرانی به فروش اراضی کشاورزی خود بپردازند و سهم فروش خود را در جاهای دیگر سرمایه‌گذاری کنند و خود را از دغدغه‌های کشت، داشت و برداشت این محصول دور کند.

,

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ایران با داشتن استعدادهای طبیعی فراوان از قبیل منابع آبی غنی ، خاک مرغوب،شرایط اقلیمی مناسب و همچنین زیر ساخت های لازم ، نیازی به واردات برنج خارجی ندارد و بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید می شود.

,

وی افزود: برای اصلاح چرخه تولید و عرضه برنج ایرانی دلاری بابت واردات برنج خارجی از طرف دولت اختصاص پیدا نکند و از طرفی فرهنگ صحیح مصرف برنج در جامعه نهادینه شود در حال حاضر ۱۷ تا ۲۰ درصد در مصرف برنج اسراف می شود بنابراین می طلبد مردم بر ضرورت فرهنگ مصرف بهینه برنج در جامعه توجهی جدی داشته باشد.

,

موسوی لارگانی ادامه داد: واردات برنج گرچه بازار داخلی را سر و سامان می دهد و نیاز مردم را رفع می کند اما نابسامانی هایی را رقم می زند که جبرانش خیلی سخت است و مصرف برنج با کیفیت داخلی همه به سلامت خانواده، هم به سلامت جامعه و هم به چرخه اقتصادی داخلی کمک می کند چرا که شالیکاران با انگیزه بیشتری تلاش خواهند کرد.

,

وی در پایان مطرح کرد: با توجه به بخشنامه ای که صادر شده است تعرفه برنج خارجی کاهش یافته است بنابراین با توجه به کاهش تعرفه پیش بینی ما این است که واردات برنج خارجی افزایش یافته و در سال آینده شاهد میزان برنج خارجی بیشتری در بازار باشیم و بدون شک نیز این واردات ضربه زیادی به تولیدکننده داخلی خواهد زد و بازار داخلی برنج را به خارجی ها خواهد داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه