اخبار داغ

نگاهی به نقش مردم در اقتصاد مقاومتی؛

ضرورت تغییر الگوی مصرف/ مصرف گرایی عامل وابستگی به بیگانگان است

ضرورت تغییر الگوی مصرف/ مصرف گرایی عامل وابستگی به بیگانگان است
زمانی که مردم به مصرف برندها و اجناس خارجی تمایل زیادی داشته باشند و مصرف کالاهای داخلی را یک ارزش ندانند،‌ ساختار اقتصادی کشور را وابسته و غیرمقاومتی خواهد کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن: سید رضا حسین‌زاده/ نقش مردم در اقتصاد بسیار حیاتی است، بر این اساس مقام معظم رهبری تصریح می‌کنند: «مسئله‌ى اقتصاد مهم  است؛ اقتصاد مقاومتى مهم است. البته اقتصاد مقاومتى الزاماتى دارد. مردمى کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتى است.» (دیدار با کارگزاران نظام، ۳/۵/۱۳۹۱) مردم در ساختار اقتصاد در سه بُعد می‌توانند مؤثر باشند: مشارکت مردم در فعالیت‌های تولیدی و بخش خصوصی، جایگاه مردم در مصرف کالاهای تولید شده و مدیریت مصرف و در نهایت، جایگاه آنان در عرضه‌ی نیروی کار برای دولت و بخش خصوصی  است که نقش بسزایی در بی اثر کردن تحریم‌ها دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خطب شکن,

IMAGE635380878861798548

, IMAGE635380878861798548, IMAGE635380878861798548,

اقتصاد مردمی و انعطاف در برابر تحریم‌ها

,

مردم با مشارکت در بخش خصوصی می‌توانند نقش بیشتری در اقتصاد داشته باشند و زمینه انعطاف کشور در مقابل تحریم‌ها را به وجود آورند و فساد و ناکارآیی ناشی از بزرگی دولت را کاهش دهند. به عنوان مثال، زمانی که دولت فروش نفت را به بخش خصوصی واگذار کند، این امر می‌تواند زمینه فروش نفت و دور زدن تحریم‌ها را بهبود بخشد.

,

البته مردم با گسترش فعالیت‌های کارآفرینانه و کوچک، در کنار فعالیت‌های بزرگ و گسترده می‌توانند نقش بیشتری در اقتصاد داشته باشند و به مشارکت خویش تنوع بدهند و در گسترش ساختار اقتصاد بیشتر تلاش کنند و وابستگی کشور را کاهش دهند. از طرف دیگر، مسوولان نیز وظیفه دارند که مسیر کسب و کار را هموار کنند و موانع رشد بخش خصوصی و تعاونی را کاهش بدهند و در اجرایی شدن سیاست‌های اصل ۴۴ و حمایت از تولید ملی اهتمام داشته باشند.

,

اصلاح الگوی مصرف

,

گسترش روحیه مصرف‌گرایی در ایران نشانه‌های آشکاری همچون عدم مدیریت مصرف نان دارد. باید توجه نمود که مصرف‌گرایی تیغی دو لبه است: یکی لبه‌ی تیز آن که عبارت است از واردات بی‌رویه کالاهای مصرفی و غیرضروری که ضمن تغییر ذائقه و فرهنگ مردم، به نابودی اقتصاد کشور منجر می‌شود؛ دیگری لبه کُند آن است که افزایش تولیدات داخلی، شکوفایی بخش‌های مختلف تولید، بهبود وضعیت اشتغال، از بین رفتن معضل همیشگی اقتصاد ایران یعنی تورم (بهبود وضعیت عرضه در ایران که به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان عامل اصلی رفع تورم است) و قطع وابستگی به درآمدهای نفتی (با توجه به بهبود وضعیت تولید و در نتیجه صادرات محصولات غیرنفتی) را به همراه خواهد داشت.

,

607590

, 607590, 607590,

نبض اقتصاد مصرفی در خارج می‌زند!

,

ساختار وارداتی و مشکلات موجود تولید در ایران، گسترش واردات و غیر مقاومتی شدن اقتصاد باعث می‌شود در شرایط کنونی، لبه تیز کارایی بیشتری داشته باشد. اما بعد دیگر مصرف‌گرایی، تنوع در مصرف و به ویژه تمایل به استفاده از برندهای خارجی است. این خصوصیت می‌تواند بیشتر از خصوصیت اسراف‌کاری به کشور ضربه بزند. زیرا زمانی که مردم به مصرف برندها و اجناس خارجی تمایل زیادی داشته باشند و مصرف کالاهای داخلی را یک ارزش ندانند،‌ نه تنها کالاهای داخلی رشد چندانی نخواهند داشت، بلکه ساختار اقتصادی کشور را وابسته و غیرمقاومتی خواهد کرد. در این وضعیت، نبض اقتصاد کشور به دست خارج است و زمینه انعطاف کشور و مدیریت معیشت مردم در شرایط مختلف از بین می‌رود و ریشه‌های اقتصاد را سست می‌کند.
«یک مسئله هم در اقتصاد مقاومتى، مدیریت مصرف است. مصرف هم باید مدیریت شود. این قضیه‌‌ى اسراف و زیاده‌‌روى، قضیه‌‌ى مهمى در کشور است. خب، حالا چگونه باید جلوى اسراف را گرفت؟ فرهنگ‌‌سازى هم لازم است، اقدام عملى هم لازم است. فرهنگ‌‌سازى‌‌اش بیشتر به عهده‌‌ى رسانه‌‌هاست. واقعاً در این زمینه، هم صدا و سیما در درجه‌‌ى اول و بیش از همه مسئولیت دارد، هم دستگاه‌‌هاى دیگر مسئولیت دارند. باید فرهنگ‌‌سازى کنید. ما یک ملت مسلمانِ علاقه‌‌مند به مفاهیم اسلامى هستیم، این قدر در اسلام اسراف منع شده، و ما متأسفانه در زندگى‌‌مان اهل اسرافیم! بخش عملیاتى‌‌اش هم به نظر من از خود دولت باید آغاز شود. در گزارش‌هاى شماها من خواندم، حالا هم بعضى از دوستان اظهار کردند که دولت درصدد صرفه‌‌جوئى است و می‌خواهد صرفه‌‌جوئى کند؛ بسیار خوب، این لازم است؛ این را جدى بگیرید. دولت خودش یک مصرف‌‌کننده‌‌ى بسیار بزرگى است. شما از بنزین بگیرید تا وسائل گوناگون، یک مصرف‌‌کننده‌‌ى بزرگ، دولت است. حقیقتاً در کار مصرف، صرفه‌‌جوئى کنید. صرفه‌‌جوئى، چیز بسیار لازم و مهمى است.» (بیانات رهبری در دیدار با هیئت دولت، ۲/۶/ ۱۳۹۱)

,
,

eqtesad

, eqtesad, eqtesad,

وظیفه مردم چیست؟

,

مردم کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی در بعد مصرف، دو وظیفه اصلی را بر دوش دارند: نخستین وظیفه، دوری از فرهنگ اسراف و مصرف بهینه و اصلاح الگوی مصرف است. بر اساس آیات و  روایات، نه تنها خداوند مسرفین را دوست ندارد؛ بلکه اسراف سبب گسترش فقر در کشور می‌شود. نقش دیگر مردم که از آن سخن گفتیم، توجه به مصرف کالاهای داخلی برای رونق اقتصاد ملی است. در صورت تحقق این دو راهکار، پیشرفت اقتصادی کشور شکل خواهد گرفت و ایران از مشکلات موجود خود در زمینه اقتصادی رها خواهد شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه