اخبار داغ

آیت الله ناصری:

عبادت ده جزء است که نُه جزء آن، در کسب حلال است

عبادت ده جزء است که نُه جزء آن، در کسب حلال است
استاد اخلاق حوزه اصفهان گفت: خداوند، رزق همه مخلوقات را از حلال، تقدیر کرده است،گر به این رزق حلال اکتفا کردم و احکام الهی را رعایت کردم، آن رزق حلال به من می‌رسد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مباحث، آیت الله  محمد علی ناصری امروزدر راستای سلسله جلسات اخلاق خود گفت: خداوند ما را برای مراتب عالیه، خلق کرده است نه اینکه در این دنیا بخوریم و بخوابیم و استراحتی بکنیم و عیش و نوشی داشته باشیم، اگر فلسفه خلقت فقط  این بود که با سایر حیوانات، تفاوتی نداشتیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مباحث,

وی افزود: حضرت داود سؤال کرد: «یا رب لِمَ خلقت هذا الخلق؟ خدایا! این مردم را برای چه آفریدی؟» خطاب شد:  ای داوود! من یک گنج پنهان بودم و دوست داشتم که شناخته شوم، آمدم خیمه در آب و گل آدم زدم تا آدم من را بشناسند؛ بنابراین ما در می یابیم که هدف از خلقت، رسیدن به کمال است نه اینکه در امور دنیوی غوطه ور شویم.
استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه هدف از خلقت، ترقی و تعالی و رسیدن به مقام اولیای الهی شدن است، تصریح کرد: براساساین دیگاه، کسب و کار، خود نوعی عبادت است، همان گونه که در در روایت معتبر آمده است که می‌فرماید: «عبادت ده جزء است که نُه جزء آن، در کسب حلال است»، لذا انسان باید حرکت و فعالیت داشته باشد.

,
,

وی ادامه داد:  هیچ کس نباید به خود اجازه دهد که همین طور یک گوشه‌ای بخواهد بخورد و بخوابد و تبدیل به یک عضوی فلج و بی اثر ‌شود، چون اگر  اجتماع همه بخواهند این کار را بکنند، نظم اجتماع به هم می‌خورد، خداوند عقل و دانش، هوش و فهم به شما داده است و اقتضای کسب روزی را ایجاد کرده است.
آیت الله ناصری  خاطرنشان کرد : خداوند، رزق همه مخلوقات را از حلال، تقدیر کرده است، رزق من را خدا از حلال قسمت من کرده است، اگر به این رزق حلال اکتفا کردم و احکام الهی را رعایت کردم، آن رزق حلال به من می‌رسد؛ اما اگر دنبال حرام رفتم، دیگر حلال را قلم می‌زنند و از آن کم می‌کنندو  در نهایت همان مقداری که بنا بود از حلال به من برسد،می‌رسد، نه بیشتر؛ منتهی از این حرام هم از من انتقام می‌گیرند.
استاده حوزه در پایان به حدیثی از امام باقر (علیه السلام) که فرمودند: “خداوند، براى هر کسى روزى حلالى مقرّر کرده است که به سلامت به او خواهد رسید اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر، روزىِ حرام را نیز در دسترس او قرار داده است که اگر انسان روزى خود را از آن حرام به دست آورد، خداوند در عوض، روزىِ حلالى را که براى او مقدّر کرده بود، از وى باز ستاند” ،  غیر از این دو روزى (حلال مقدّر و حرام در دسترس) روزى هاى فراوان دیگرى نیز نزد خداوند هست.

,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه