اخبار داغ

نقدی بر سخنان فیروزی معاون استاندار کردستان؛

«تورم انتقاد» مفهومی گنگ همچون اصلاحات خواست منفعت طلبان

«تورم انتقاد» مفهومی گنگ همچون اصلاحات خواست منفعت طلبان
یک اصلاح طلب در واکنش به سخنان معاون امور اقتصادی و توسعه انسانی استاندار کردستان، گفت: معاون استاندار با اختراع واژه "تورم انتقاد" در پاسخ به منتقدان، که واژه ای بی پایه و اساس است بار دیگر به همه نشان داد که اصلاحات خواست ایشان و دوستانش با آنچه منتقدان و اصلاح طلبان واقعی می فهمند متفاوت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  زریوار خبر، انتقاد تلاشی برای بهتر شدن است. منتقدان سیاسی با نقد سازوکار های موجود در اداره کشور تلاش می کنند، نظم وضع موجود را بهم بزنند و صاحبان قدرت را متوجه کاستی هایشان بکنند. گرچه انتقاد از قدرت دولت ها همیشه  هزینه هایی به دنبال داشته است، اما ثمره کار منتقدان پویایی سیاسی و جلوگیری از استبداد است. در نظام های سیاسی بسته که صاحبان قدرت با سازوکاری غیر دموکراتیک و بر حسب لابی و  اتفاق به سریر قدرت نشسته اند، کار منتقدان بسیار دشوار و هزینه بر است. در این شرایط بازیگران سیاسی فضا را چنان بسته و تنگ می نمایند که قلم به دستان از ترس سکوت می کنند و فقط تعدادی اندک نظم تحمیلی را بهم می زنند که برایشان سخت و گران تمام خواهد شد. محافظه کاران که خود را در چارچوب قرائت خاصی از یک ایدئولوژی محبوس می کنند تا به بهترین شکل وضع موجود را حفظ کنند، برای منتقدان نیز نسخه "انتقاد با حفظ چارچوب" را می پیچند و عملا منتقدان را در یک حصار ایدئولوژیکی از پیش طراحی شده محبوس می کنند و ناقضان حصار نه با صاحبان قدرت بلکه با خود ایدئولوژی روبه رو خواهند شد و آنگاه حذف شان آسان می گردد.

یکی از شاخصه های مهم توسعه سیاسی نقد آزادانه ساخت قدرت است، اگر قدرت و صاحبان قدرت نقد نشوند، خود به خود زمینه برای ایجاد  فساد سیاسی هموار خواهد شد. منتقدان سیاسی نیز طبیعتا روبه روی صاحبان قدرت قرار خواهند گرفت. منتقدان کاستی های صاحبان قدرت را می بینند و با هدف بهبود انتقاد می کنند که اینجاست مقاومتی در سطح منتقدان در برابر ساخت قدرت شکل می گیرد و کاملا طبیعی می نماید.

اگر قدرتی نباشد مقاومتی نخواهد بود و صاحبان قدرت در همه نظامها زیر ذرهبین منتقدان هستند و بسته به نوع نظام و فضای سیاسی موجود این انتقاد بروز می یابد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 عده ای محدود آرای مردم به روحانی در استان کردستان را مصادره کردند و به مرور تمام حلقه محدود به بدنه قدرت و مدیریت استان تزریق شد و در مقابل تمام منتقدان، متخصصان و اصلاح طلبان واقعی غیر حلقه محدودشان را یکی پس از دیگری حذف نمودند. تمام ساختار و ارکان دموکراسی را تخطئه کردند. احزاب را انتصابی نمودند، ملاکشان را برای مدیریت نه تخصص و تعهد بلکه حضور در حلقه محدود خود قرار دادند و شورای هماهنگی اصلاحات را به سان قاجار و با پدرخوانده گی اداره کردند و نهایتا منتقدان را که خواست اساسی اصلاح طلبی است با تند ترین عناوین نوازش کردند.

معاون استاندار با اختراع واژه "تورم انتقاد" در پاسخ به منتقدان، که واژه ای بی پایه و اساس است بار دیگر به همه نشان داد که اصلاحات خواست ایشان و دوستانش با آنچه منتقدان و اصلاح طلبان واقعی می فهمند متفاوت است. واژه بی پایه و اساس " تورم انتقاد" احتمالا ریشه در اصلاحات مورد وثوق آقای معاون و دوستانش باشد، چرا که عملکرد ایشان در این چند سال و سکوت شان در هشت سال دولت احمدی نژاد در چارچوب اصلاحات قابل تحلیل نیست و احتمالا آنها تفکرشان نیز مانند همین واژه اختراعی از جایی اخذ نموده اند که برای منتقدان گنگ و پیچیده است.

معاون استاندار  و دوستانش با نزدیک شدن به ایام انتخابات برای مصادره دوباره آرای مردم مظلوم استان در تکاپو هستند اما این بار کمی عجولانه اطاله کلام کرده اند و در اختراع واژه برای نوازش منتقدان نیز عجول بوده اند چرا که "تورم انتقاد" را فقط باید در ادبیات گذشته نه چندان دور یافت. باز تولید ادبیات دوران سیاهی ایران از زبان مدعیان اصلاحات پیوند نامبارکی است که امروزه بیش از پیش خود را نشان داده است.


نویسنده:  امید عزیزیان (کارشناس ارشد علوم سیاسی)

مطلب فوق بیانگر دیدگاه و نظر نویسندگان آن است. این سایت در نظر دارد با انتشار نظرات صاحب نظرانی از طیف های گوناگون، چشم انداز متنوع و متوازنی از دیدگاه ها رابه کاربران خود در شهرستان مریوان و استان کردستان ارائه دهد.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زریوار خبر, ،,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه