اخبار داغ

حرف حساب/ دودوتا چهارتای هدررفت منابع آب فسا

حرف حساب/ دودوتا چهارتای هدررفت منابع آب فسا
آب از هر چیزی گران بهاتر است، بدون موبایل می توان زندگی کرد، بدون ماشین می توان زندگی کرد، بدون طلا می توان زندگی کرد و... اما بدون آب بیش از چند روز نمی توان زنده ماند و حیات نابود خواهد شد. پس آب از هر چیزی ارزشمندتر و گران بها تر از هر گنچی است که روی زمین داریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از فسایی: فرایند تصفیه آب خیلی هزینه بر و مشکل است وقتی یک لیوان آب را روی زمین میریزیم باید فکر کنیم که در همین بندر لنگه خودمان افراد زیادی بودند یا هستند که آبهای کرم زده آب انبارها را می نوشند و شاید در آینده ای نه خیلی دور مجبور باشیم آب را بصورت بطری یا گالن های بزرگ خریداری کنیم و حتما هم چنین خواهد شد ، چون کمبود آب یک شوخی نیست .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فسایی,

واقعا کسانی که آب آشامیدنی به این ارزشمندی را باز میکنند و ساعتها با فشار زیاد مشغول شستن حیاط و ماشین و ... میشوند چطور جواب از بین بردن حق دیگران برای استفاده از آب را به خود و خداوند خواهند داد؟

,

مهمترین منبع تامین آب باران است که هم در امور نظافت و شخصی و هم درصنایع بسیار حائز اهمیت است. مصرف آب فقط به امور شخصی و مصارف خانگی محدود نمی شودبلکه در صنایع برای خنک نگه داشتن دستگاه ها و موتورها به آب نیاز داریم.
همانطور که می دانیم دمای کره زمین رو به افزایش است. این مسئله توازن میان آب مصرفی و آب مورد نیاز را برهم می زند. بدین ترتیب آب مصرفی بیشتر از ذخایر آبی موجود می شود. این عدم توازن علاوه بر صنایع کشاورزی را هم تحت الشعاع قرار می دهد و انسان را از نعمت داشتن آب تسویه شده و تغذیه مناسب محروم می سازد.
متاسفانه هدر رفت آب در ایران بیش از میانگین جهانی است براساس گزارشات موجود میزان هدر رفت آب در کشور ما 28 تا 30 درصد است درحالی که این مقدار اتلاف در دنیا9 تا 12 درصد گزارش شده است.

,
,
,

****************
و اما در شهرستان فسا وضع چگونه است. طبق نقشه های جغرافیایی وسعت شهرستان فسا 4302 کیلومتر مربع است.
از قرار هر کیلومتر مربع، یک میلیون متر مربع پس وسعت شهرستان فسا معادل  4302000000 متر مربع میباشد.
یک میلیمتر بارندگی معادل یک لیتر در متر مربع محاسبه میشود. مقدار بارندگی در سال زراعی جاری 550 میلیمتر اعلام شده است. این یعنی:
4302000000*550=2.376.000.000.000 لیتر
به روایت دیگر هرمتر مکعب آب هزار لیتر هست.پس تاکنون 2.376.000.000.000÷1000=2.376.000.000 متر مکعب نزولات بارندگی رحمت الهی داشته ایم.
متاسفانه منابع  آبی که همراه با میلیونها تن خاک حاصلخیز هرساله در اثر جاری شدن سیل به سمت دریاها جاری می شوند.
و حالا چند سوال:
- چند درصد از این رحمت الهی را  در حوزه شهرستان ذخیره کرده ایم؟
- اگر این اعداد را در سطح استان و یا کشور پوشش بدهیم چه رقم بالایی می شود. غافل از اینکه،این همه منابع خدادادی به دلیل عدم مدیریت و سرمایه گذاری در  ذخیره و حفظ منابع آب از بین میرود و بعد مسئولین به فکر شیرین کردن آب دریا با قیمت گزاف و انتقال ان به استانها می باشند.

   بختیار رحمانی/رئیس سابق جهاد کشاورزی فسا
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه