اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

مهدی مطهرنیا: در کنار آرمان باید واقعیتها را هم دید/بتوانیم شجاعانه حرف بزنیم و شجاعانه هم تبعیت داشته باشیم/به خدا قسم ما هم دین داریم!

مهدی مطهرنیا: در کنار آرمان باید واقعیتها را هم دید/بتوانیم شجاعانه حرف بزنیم و شجاعانه هم تبعیت داشته باشیم/به خدا قسم ما هم دین داریم!
فعالیت های آقا نورالله در راستای ایجاد پایگاه اجتماعی در میان توده های مردم بوده است؛ این یعنی آنکه حرف بی پشتوانه نباید بزنیم و فقط نفی نکنیم...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از صاحب نیوز، مهدی مطهرنیا (متولد ۱۳۴۴)، تحصیلکرده دوره دکترای علوم سیاسی دانشگاه هاوایی؛ دکترای آینده پژوهی از دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم است که پیش از این گاه او را به عنوان مجری و کارشناس مسائل سیاسی رادیو و تلویزیون دیده ایم.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, صاحب نیوز, مهدی مطهرنیا,

مطهرنیا اصالتا کاشانی است، لهجه اصفهانی را دوست دارد و با شوخ طبعی خاص خود و روحیه انتقادی و البته صادقانه اش، در یک سفر خانوادگی به اصفهان میهمان بچه های صاحب نیوز بود. وی برای اثبات آزاداندیشی اش اصرار داشت که به ما بقبولاند که اگر الآن زمستان بود من با دستمال گردنم به دیدار شما می آمدم! «من نه چپم نه راست بلکه سال هاست به معنی واقعی معتدل هستم» جمله ای بود که در کلام او ترک نمی شد.

,

مطهرنیا پیش از این در چندین گفتگوی تحلیلی تلفنی با سایت صاحب نیوز مرتبط شده بود اما این بار برای اولین بار بود که حضورا با حال و هوای بچه های سایت آشنا می شد و گپ و گفتی صمیمی هم از زاویه دید خود داشت. قرار در خانه مشروطیت اصفهان برقرار شد که این روزها محل رفت و آمد بچه های خوش فکر شهر است و طبیعی است که همین افراد فراوان در صاحب نیوز قلم زده اند.

,

ابتدا آقایان فاتحی، اسدی، فروزبخش، فولادگر و جلوانی علاوه بر معرفی سبک معماری زیبای خانه مشروطیت، به معرفی مختصری از تاریخ مبارزات شهر اصفهان پرداختند و سپس مطهرنیا از تاریخ گرفته تا سیاست تا جامعه شناسی و رسالت حوزه و دانشگاه سخن گفت؛ سخنانی که گاه به بحث های داغ فی مابین دوطرف تبدیل می شد.

,

مطهرنیا

, مطهرنیا, مطهرنیا,

مطهرنیا

, مطهرنیا, مطهرنیا,

- حسین اسدی: خانه مشروطیت اصفهان درواقع منزل آقا نورالله نجفی اصفهانی واقع در تقاطع خیابان هشت بهشت و نشاط است که همین خانه محل تحصن مردم اصفهان در زمان مشروطیت و در مبارزه با رضاخان هم بود، البته در کتب تاریخ تلگرافخانه اصفهان را هم به عنوان محل تحصن نوشته اند ولی احتمال زیاد همین خانه بوده است. اولین تصویری که در اینجا جلب توجه می کند چهره قدیم مردم شهر اصفهان است که همگی دستار، عمامه و قبا داشتند و سرشان را عموما می تراشیدند اما با روحانیون اشتباه نمی شدند چون روحانیون عمامه بزرگتر داشتند.

,

- محمود فروزبخش: تفاوت خانه مشروطه اصفهان با تبریز و نقش پررنگ علما در آن مشهود است.

,

- محمد فاتحی: نکته مهم در فعالیت های آقا نورالله این است که مبارزاتش صرفا سلبی نبود بلکه ایجابی بود و مثلا زمانی که می دید مردم بچه هایشان را به مدرسه یهودیان برای تحصیل می فرستند از یک طرف بالای منبر صراحتا اعلام کرد که این کار حرام است و از طرف دیگر خود یک مدرسه اسلامی تاسیس می کند. آقانورالله درمقابل مریضخانه مسیحیان (که امروز به اسم عیسی بن مریم موجود است) و در دست میسیونرهای مسیحی بود و به تبلیغ مسیحیت می پرداختند، به کمک مردم زمینی تهیه می کنند و بیمارستان اسلامی تاسیس می کنند که این بیمارستان در زمان شاه به اسم بیمارستان شیر وخورشید تغییر نام داد و امروز به اسم بیمارستان خورشید (حضرت علی اصغر) موجود است. آقا نجفی نیز برادر آقا نورالله بود که ۱۵ سال قبل از مشروطیت در محله جلفای اصفهان مجموعه ای به اسم صفاخانه راه اندازی می کند که به گفتگو میان ادیان می پرداختند و می توان گفت این مجموعه اولین مرکز گفتگوی بین ادیان در اصفهان است. حاصل این گفتگوهای بین الادیان داخل روزنامه الاسلام درج می شد که امروز هم در آرشیو موجود است.

,

قرائتخانه ابتکار دیگر آقا نورالله بود که مردم بی سواد آنجا دور هم جمع می شدند و برایشان روزنامه خوانده می شد.

,

آقانجفی (که البته خودش مرجع تقلید است) شاگرد میرزای شیرازی است و شعار فرنگی نجس- تنباکو حرام را دو ماه قبل از داستان تحریم تنباکو در اصفهان مطرح می کنند. آنها شرکتی به اسم شرکت اسلامی تاسیس می کنند که سهام آن هنوز در موزه موجود است و پارچه کرباس در اصفهان تولید می کنند که به نقاط مختلف دنیا صادر می شد. در کنار این شرکت اسلامی یک اعلامیه ۵ ماده ای هم صادر می کنند و ۱۱ نفر از علمای بزرگ اصفهان آن را امضا می کنند که فقط باید محصول ایرانی مصرف کرد… می گویند ما بر روی کاغذ فرنگی چیزی نمی نویسیم و حتی مرده ای که کفنش فرنگی باشد اشکال شرعی ندارد اما ما بر او نماز نخواهیم خواند!

,

آقا نورالله نجفی نهایتا به قم می آید و شش ماه در قم قیامش را برضد رضاخان ادامه می دهد که در یک بیماری، رضاخان پزشک احمدی معروف را به عنوان نشانه دوستی بر بالین او می فرستد که او با تزریق آمپول سم یا آمپول هوا او را به شهادت می رساند و پزشکان بعدی که بر بالین او می آیند تشخیص می دهند که ایشان به مرگ طبیعی نمرده است. پزشک احمدی همان کسی است که سردار اسعد و تیمورتاش (که در ابتدا مغز متفکر رضاخان بود) را هم همینگونه کشته است.

, ,
  • مطهرنیا    مطهرنیا    مطهرنیا
,
  • مطهرنیا    مطهرنیا    مطهرنیا
  • , مطهرنیا, مطهرنیا, مطهرنیا, مطهرنیا,
    ,

    (تصویر فوق: سوژه های مطهرنیا خود سوژه برای شکار عکاس صاحب نیوز بود.)

    ,

    - دکتر مهدی مطهرنیا: من سیاسی ام و همه چیز را از زاویه خودم می بینم. اگرچه خانه های آن زمان بزرگ بوده است اما این خانه و سبک معماری آن خبر از وضع خوب مالی ایشان در آن زمان دارد و من مشابه این خانه را در کاشان هم دیده ام؛ (با خنده) همین جمله معروف است که می گوید ایرانی ها را گرسنه نگه دار تا قیام نکنند!

    ,

    - تحلیل سیاسی با توجیه سیاسی فرق دارد؛ متاسفانه ما تحلیل سیاسی در کشورمان نداریم. تحلیل فرهنگی اقتصادی هم نداریم. و جایی که در دهه چهارم انقلاب باید در اوج قدرت باشیم الآن اینجا ایستاده ایم و فقط شعار می دهیم. «تحلیل سیاسی» آن است که گزاره ها را کنار هم می گذارد و بررسی می کند تا ببیند به چه چیزی می رسد اما در «توجیه» من گزاره هایی که به نفعم هست را در کنار هم می چینم تا به آنچه دلم می خواهد برسم.

    ,

    - مقام معظم رهبری کتاب هایی که قبل از انقلاب خوانده اند و بعضی سخنرانی هایی که ایشان داشته اند اگر امروز در یک مصاحبه گزینش شرکت می کردند رد صلاحیت می شدند! ایشان همان موقع به روشنفکری معلوم بود.

    ,

    - کتاب های زمان مشروطه و کتاب های آقا نورالله نجفی را به دانشجویان علوم سیاسی در مقطع فوق و دکتری بدهید تا بر روی آن کار کنند؛ البته باید پیشنهاد از جانب اساتیدشان باشد که جوششی باشد و حس نکنند که کار سفارشی است. در دانشگاه الآن کسی حاج آقا نورالله را خیلی نمی شناسد چقدر زحمات اینها را صحبت کرده ایم و شناسانده ایم؟

    ,

    - من آخوند خراسانی و آقای نایینی را خیلی علاقه دارم بهشان که جلوتر از زمان خود بودند.

    ,

    - قدرت بد نیست و لازمه گسترش دین است اما آلوده به قدرت شدن بد است و اینها کسانی هستند که حاضر نیستند قدرت را رها کنند.

    ,

    - فعالیت های آقا نورالله در راستای ایجاد پایگاه اجتماعی در میان توده های مردم بوده است؛ این یعنی آنکه حرف بی پشتوانه نباید بزنیم و فقط نفی کنیم. با مذهب کسب درآمد نکنیم، تو باید با رفتارت به مذهب اعتبار بدهی نه مذهب به تو.

    ,

    - ظریف می خندد، من به او اعتقاد دارم، می خندد ولی محکم تر از همه در مقابل آمریکایی ها می ایستد و کری را هم در مقابل دیگران سنگ روی یخ می کند. روشش این است که با کمترین هزینه کارش را پیش ببرد.

    ,

    - جلوانی: می شود بفرمایید که در توافق ژنو ما چه دادیم و چه گرفتیم؟ ظاهرا حاصل سال ها استقامت مردم ایران را برباد دادیم!

    ,

    - دکتر مطهرنیا: توافق ژنو محصول دولت قبل است و محصول توافق این دولت را باید ۱۰ سال دیگر نگاه کرد- شما زود اعلام موضع می کنید و مثل فیلم قیصر همه جا سریع خودتان را قاطی می کنید و قامت برمی انگیزید که ما اومدیم و بعد هم کتک ها را خورده و باز می گردیم. در فیلم قیصر کتک ها را خورده بود و می گفت ما که می گیم زدیم شما هم بگید!

    ,

    - من یک متخصصم و اهل پاچه خاری نیستم و اگر نظرم را صریح نگویم و دروغ بگویم به نفع حکومت نیست؛ من در خیابان می روم کنار مردم مرگ بر آمریکا می گویم اما اگر واقعیت ها را نگویم به شما دیتا و اطلاعات نادرست داده ام و شما بر اساس این اطلاعات نادرست تحلیل غلط می کنید و بر اساس تحلیل نادرست تصمیم گیری نادرست می کنید و بر اساس آن این وضعیت مملکتمان باشد. خود آقا می گوید در کنار آرمان باید واقعیت را هم دید. آقا کی به ما گفتند که فکر نکنیم؟ کی به ما گفتند که اندیشه ورزی نکنیم؟ ما به آقا ظلم نکنیم. نظریات باید داده شود، تضارب نظریات باید وجود داشته باشد درعین حال تبعیت از رهبری هم داشته باشیم. از یک طرف نباید انتظار داشته باشیم که نظر من حتما در حکومت اجرا شود و از طرف دیگر نباید بترسم که الآن دارد صحبت هایم ضبط می شود و بعد تکفیر شوم یا ممنوع التدریس شوم. من به عنوان یک آدم کوچک معلم سیاسی رسالت دارم که شجاعانه حرفم را بزنم و شجاعانه تبعیت هم داشته باشم و با علم به اینکه ایشان عالم تر است حرفشان را می پذیریم و ایشان خود کرسی های آزاداندیشی را مطرح می کنند که درغیر این صورت باید درب دانشگاه ها و حوزه ها و اندیشکده ها را ببندیم که کسی حرف نزند! الآن یک تیپ فکری وجود دارد که هر حرفی می زنی می گوید شما داری به نظام ضربه می زنی؟ اول نظام را تعریف کن ببین نظام تویی؟ منم؟ یا مجموعه ای از همه این هاست. رهبر نقطه وحدت جامعه است، نقطه تکثر جامعه که نیست؟ همه باید تحت لوای رهبر باشند و اگر رهبر را در حد یک حزب یا یک جناح سیاسی یا منازعات حزبی پایین بیاوری به رهبر ضربه زده اید. قبل از انقلاب اگر یک برگه کتاب ولایت فقیه نوشته امام خمینی را دست کسی پیدا می کردند ۱۳ سال زندان داشت، الآن به برکت انقلاب امروز ما این آزادی را داریم پس چرا از آن استفاده نمی کنیم؟

    ,

    - ژنو ۳ نه ترکمنچای است نه فتح الفتوح، ولی بهترین عمل سیاسی در بدترین موقعیت تاریخی برای ایران است. پخش سبد کالا نهایت درایت آقای روحانی بود که نشان دهد به امثال من و شما که ملتی که می گویید استقامت دارد به خاطر یک مرغ و تخم مرغ حاضر است در صف بایستد و کارت بکشد و عزت نفس کاذبی که شما می گویید کنار رود تا واقعیت جامعه را بفهمیم.

    ,

    - بچه هایی مثل شما را والله قسم می خورم که حاضرم پایتان را ببوسم چون می دانم نیتتان خیر است اما خلوص شما فقط کافی نیست و باید واقعیت ها را دید و اعتماد ما به خلوص شما ما را بیچاره کرد! بروید دعا کنید که همین ظریف سازشکار بتواند کار را تمام کند وگرنه سال دیگر حقوق کارمندانمان را هم نمی توانیم بدهیم!!

    ,

    - جلوانی: حرف های شما ناامید کننده است. من خواهش دارم این حرف ها را به دانشجویانتان به این شکل نگویید.

    ,

    - مطهرنیا: این حرف ها ناامید کردن دانشجویان نیست زیرا مشکلات فرهنگی و آمار بالای طلاق و فحشا نیز در جامعه ما ریشه در مشکلات اقتصادی دارد که جوانی که می خواهد ازدواج کند یا ازدواج کرده است دستش در جیب خودش نیست. البته حالا نمی خواهیم بحث کنیم که اول مرغ بود یا تخم مرغ و مشکل اقتصادی اول است یا فرهنگی؛ من امیدها را جلوی توده های مردم می گویم اما بچه هایی که سر کلاس من هستند همگی حداقل در مقطع کارشناسی ارشد اند و برخی خودشان از مدیران هستند که در بالا نشسته اند. من عاشق مملکتم هستم، نیت ها خوب است اما باید واقعیت ها را هم ببینیم. بگذارید ما دیده بان باشیم. یکی از مشکلات مملکت ما این است که در گذشته مانده ایم و به فکر آینده نیستیم. یه ذره فکر کنید ما هم مملکتمان را دوست داریم، به خدا قسم ما هم دین داریم، نه مثل شما، اما ما هم نماز می خوانیم، ما هم برای امام حسین گریه می کنیم..

    ,

    - جلوانی: من نمی دانم شما چرا دوست دارید که خودتان را جدا کنید، چه اصراری است اصلا؟! (خنده حاضرین)

    ,

    - مطهرنیا: من اصولا جلوی استقلالی ها می شوم پرسپولیسی، جلوی پرسپولیسی ها می شوم استقلالی چون می خواهم این مباحثه را بکنم که چیز یاد بگیرم؛ وقتی شما به من می گویی دانشجو فلان است و باید به دانشجو امید داد، اگر دانشجو به دنبال امید است باید برود در مجلس وعظ شرکت کند اما در دانشگاه باید واقعیت ها را گفت، اگر در حوزه و دانشگاه نگویی کجا بگویی؟

    ,

    - چهره هایی که اهل مبارزه و ممارست بودند لازم است که شناسانده شوند و حرکتی که در خانه مشروطه شده است حرکت ارزشمندی است و الآن باید در کاشان هم در مورد مبارزات سردار کاشی با رضاخان همین کار صورت گیرد.

    ,

    - خوشحال شدم که در جمع شما بودم و دوست داشتم با بچه های صاحب نیوز از نزدیک آشنا شوم البته من به عنوان یک معلم سیاست همه سایت ها اعم از چپ و راست را می خوانم و به یک دیدگاه اکتفا نمی کنم.

    ,

    مطهرنیا

    , مطهرنیا, مطهرنیا]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه