اخبار داغ

نقدی بر یک فرهنگ‌سازی غلط؛

در شهر من انگار پاکبانی خواری است!

در شهر من انگار پاکبانی خواری است!
جامعه‌ای که در آن کرامت و حرمت انسانی اقشار مختلف جامعه حفظ نشود، آن جامعه مسیر کمال را طی نخواهد نمود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن قانون شکنان چهارشنبه سوریِ مشهد را مجبور کرده‌اند با جاروهای مخصوص شهرداری خیابان‌ها را نظافت کنند تا با این مجازات ادب شوند! و دیگر خلاف عرف و قانون اجتماع مسیری را نپیمایند. اما آیا این حرکت نوعی خودخوری اجتماعی نیست؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

برخلاف بینش آن قاضی محترمی که چنیی حکمی را روا داشته این حکم، مجازات مجرمین هنجارشکنان چهارشنبه سوری نیست بلکه اعلام مجازات و تحقیر چند هزار پاکبانی است که از این راه امرار معاش می‌کنند.

,

پاکبانانی که نه کسی با آنها سلفی می‌گیرد، نه تندیس‌شان را می‌سازند، نه کسی برایشان مقاله می‌نویسد و نه اسکار به آنها تعلق می‌گیرد اما اگر نباشند کسی نمی‌‌تواند به زندگی عادی خویش ادامه دهد.

,

دایره سخن بزرگتر از پاکبان است، مددخواه کمیته امداد و بهزیستی و کارگری که به‌سختی ضروریات خویش را تامین می‌نماید و بدتر از آن‌ها خیل بیکارانی که لابلای آمارها انکار می‌شوند نیز در این دایره قرار می‌گیرند.

,

انسان‌هایی که باید برای گرفتن چند کالای ناقابل و قرار دادنش در سبد زندگی‌شان در صفوف طولانی قرار بگیرند و به جان هم بیفتند، انسان هایی که قرار بود آنقدر درآمدسرشار داشته باشند که اصلا یارانه واریزی دولت را قبول نکنند!

,

یکی از ویژگی‌های جامعه دین مدار، اخلاق اجتماعی «کرامت محور» است. جامعه‌ای که در آن کرامت و حرمت انسانی اقشار مختلف جامعه حفظ نشود رشد و توسعه فکری و فرهنگی اتفاق نیفتاده و آن جامعه مسیر کمال را طی نخواهد نمود.

,

ای کاش برخی مدیران و مسئولان ما کمی جامعه شناسی و مقداری تربیت اسلامی می‌‌دانستند تا این چنین پیکر جامعه اسلامی مان را خراش ندهند چراکه این وضعیت محدود به شهر مشهد نمی‌شود و در سایر شهرها همچون تبریز نیز چنین نگاه‌هایی نسبت به پاکبانان وجود دارد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه