اخبار داغ

وعده های فراموش شده؛

سریال ادامه دار بی مهری مسؤولان به مسکن مهر خفر و خاوران

سریال ادامه دار بی مهری مسؤولان به مسکن مهر خفر و خاوران
بیش از سه سال از مهلت پایان ساخت این خانه ها می گذرد، اما هنوز هیچ خانه ای به متقاضیان تحویل داده نشده و ساخت آنها نیمه کاره رها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پسین جهرم،  "داشتن‏ مسکن‏ متناسب‏ با نیاز، حق‏ هر فرد و خانواده‏ ایرانی‏ است‏. دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ اولویت‏ برای‏ آنها که‏ نیازمندترند به‏ خصوص‏ روستانشینان‏ و کارگران‏ زمینه‏ اجرای‏ این‏ اصل‏ را فراهم‏ کند. این متن اصل سی و یکم قانون اساسی است که دولت نهم با استناد به این اصل و با دو هدف کلی تامین مسکن ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد جامعه و کنترل قیمت مسکن ، پروژه مسکن مهر را در سال 1386 کلید زد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پسین جهرم,

از همان ابتدا این طرح موافقان و مخالفان زیادی داشت که هرکدام با تکیه بر ادله های فراوان به تاکید بر نظر خود پافشاری می کردند .

,

موافقان این طرح در حمایت از اجرای مسکن مهر بر این اعتقادند که بخش بزرگی از جمعیت ایران متولدین دهد 60 و در سن تشکیل خانواده هستند. همچنین آمار رسمی بیان می دارد که از مجموع 20 میلیون خانوار ایرانی،  7 میلیون خانوار بدون مسکن هستند. با یک حساب ساده می توان نتیجه گرفت در غیبت پروژه مسکن مهر سالی 50 تا یکصد هزار واحد مسکونی ساخته می شد و برای ساخت 4 میلیون مسکن به جای 6 سال  به 40 سال زمان نیاز بود.  برای جمعیت جوانی که هم اکنون در موقعیت ازدواج است و افراد بدون خانه شخصی، که نیاز فوری به مسکن دارند، سخن گفتن از فردا و وعده های طولانی بی حاصل است.

,

اما در سوی دیگر مخالفین طرح مسکن مهر با ناکام خواندن دو هدف اصلی مسکن مهر این طرح را به چالش می کشند، این دو هدف عبارت بودند از؛  خانه دار کردن اقشار کم درآمد و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن. هدف اول در بسیاری از مواقع با شکست مواجه شد، علت این امر عدم شناخت ِ گروه های هدف بود که منجر به تخصیص وام مسکن مهر به بسیاری از افرادی شد که جزو دهک اول جامعه نبودند. از دیگر سو طبق آمارها از سال 85 تا کنون مسکن در تهران 459 درصد رشد قیمت داشته، پس تحقق هدف دوم نیز با واقعیت سازگار نیست.

,

به هر حال اجرای این طرح با روی کار آمدن دولت یازدهم با کندی فراوانی روبه رو شد و دولت اعتقاد چندانی به ادامه ی اجرای این طرح نداشت.

,

اما آنچه از این عدم اعتقاد دولت به اجرای مسکن مهر مهم تر است طرح های نیمه کاره و مردم چشم انتظار برای خانه دار شدن است.

,

پیش فروش مسکن مهر در بخش خفر شهرستان جهرم از سال 1390 با قرار تحویل 18 ماهه آغاز شد و اکنون با گذشت بیش از سه سال از پایان مهلت ساخت این خانه ها، هنوز هیچ خانه ای به متقاضیان تحویل داده نشده و ساخت آنها نیمه کاره رها شده است.

,

به گفته ی متقاضیان تا کنون حدود 30 میلیون تومان به حساب پیمانکار این پروژه واریز کرده اند و هر ساله نیز مبالغی به بهانه افزایش قیمت تمام شده ی مسکن از متقاضیان اخذ می شود.

,

یکی از متقاضیان این طرح در گفتو با خبرنگار ما گفت : مسکنی که قرار بود به عنوان مسکن مهر تحویل داده شود، اکنون به عنوان مسکن خودمالکی ثبت شده و پیمانکار نیز از مصالح نامرغوب در ساخت این مسکن ها استفاده کرده است، متأسفانه هیچ ارگانی نیز پاسخگوی این مشکلات نیست.

,

این  بی مهری دولت علاوه بر بخش خفر شامل حال شهر خاوران نیز شده است و انتظار مردم بی سرپناه برای خانه دار شدن بیش از شش سال است که پایان نپذیرفته است. 

,

علی که یکی از متقاضیان مسکن مهر در شهر خاوران است به خبرنگار ما گفت: در سال 1389 قرداد اجرای طرح مسکن مهر در خاوران و تکمیل آن در مدت زمان 2 سال با پیمانکار منعقد شد اما به دلیل ضعف پیمانکار تا کنون این طرح به سرانجام نرسیده است .

,

به گفته ی وی این طرح در شهرخاوران که تنها شامل 46 واحد است درحال حاضر بلاتکلیف رها شده و دراثر بارندگی های اخیر قسمت هایی از این بنای نیمه کاره تخریب شده است.

,

در بخش خفر نیز دو مجموعه مسکن مهر 120 و 200 واحدی در شهر باب انار در حال ساخت است و اوضاع چندان مناسب تری نسبت به مجموعه مسکن مهر خاوران ندارد.

,

باید دید این بی مهری مسؤولان تا کی ادامه خواهد داشت و چه زمانی مردم کلید خانه های خود را تحویل می گیرند.

,

انتهای پیام/صا

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه