اخبار داغ

با رای اعضای شورای شهر؛

فاضلاب شهرضا به تبصره رفت/ شهرداری فاضلاب را به کمک مردم به اتمام می رساند

فاضلاب شهرضا به تبصره رفت/ شهرداری فاضلاب را به کمک مردم به اتمام می رساند
اعضای شورای شهر شهرضا در جلسه بررسی طرح اجرای پروژه فاضلاب شهرضا، اجرای پروژه فاضلاب شهرضا توسط شهرداری و استفاده از تبصره ۳ را به رای گذاشته و آن را تصویب کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شهرضانیوز؛ جلسه بررسی طرح اجرای پروژه فاضلاب شهرضا، توسط شهرداری شهرضا با حضور اعضای شورا، نماینده مردم، فرماندار، شهردار، امام جمعه و برخی از دیگر مسئولان شهر برگزارشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شهرضانیوز,

رئیس شورای شهر شهرضا عصر امروز در جلسه بررسی وضعیت فاضلاب شهرضا با بیان این که ما امیدواریم این پروژه فاضلاب شهرضا به عنوان باقیات الصالحات شورای شهر چهارم ثبت شود، گفت: این فاضلابی که در طول ۳۰ سال تنها ۳۰ درصد رشد کرده با بودجه ای که دولت به آن اختصاص داده تا ۷۰ سال دیگر به سرانجام خواهد رسید.

,

فرماندار شهرضا دیگر سخنران این جلسه با اشاره به روش های اجرای پروژه فاضلاب در شهرهای مختلف ایران، گفت: یکی از روش های معمول اجرای پروژه فاضلاب در شهرهای ایران اجرا آن توسط آب منطقه ای و یا با استفاده از بودجه تملک دارایی است که با توجه به این که بودجه ماده ۱۸۰ در ۲ سال گذشته تخصیص پیدا نکرده و بودجه تملک دارایی هم تنها ۶ میلیارد تومان برای کل شهرستان است که بخشی از آن هم تخصیص پیدا نکرده است.

,

محسن گلابی یکی دیگر از روش ها را اجرای فاضلاب با کمک بخش خصوصی و در اختیار قراردادن پساب آن دانست و عنوان کرد: گفت و گوهایی با بخش های خصوصی و شرکت های منطقه انجام شد، ولی با توجه به این که ما مخالف خروج این پساب از شهرستان بودیم و شرکت بزرگی نیز در سطح شهرستان برای استفاده از این پساب وجود نداشت، این روش نیز به نتیجه نرسید.

,

وی با بیان این که در تبصره ای که بر قانون ایجاد فاضلاب ها خورده است، می توان از توان مردم برای اتمام آن نیز کمک گرفت، گفت: در روش سوم، کار به صورتی است که نه شخصی قرارداد بسته و نه اعتباری از این راه در دولت اختصاص پیدا می کند و پروژه به کمک خود مردم به اتمام می رسد.

,

وی با بیان این که نباید این فرصت را از دست بدهیم، خاطر نشان کرد: با استفاده از بودجه تملک دارایی اگر تورم را هم در نظر نگیریم حداقل ۴۰ سال طول خواهد کشید تا این پروژه به اتمام برسد و دولت هم بودجه ای به ما نمی دهد.

,

فرماندار شهرضا با بیان این که منطقه جرم افشار و اطراف آن از بوی این پساب در عذاب هستند، گفت: در حال حاضر حدود ۳۵ لیتر از این آب به صنعت اختصاص پیدا کرده است.

,

وی با بیان این که ما پیشنهاد می کنیم، این تبصره ۳ انجام بشود و مراحل اولیه انجام شود، گفت: دولت بعدی پس از تشکیل زمانی بالغ بر ۱۰ ماه برای تشکیل جلسه نیاز خواهد داشت تا در مورد پروژه تصمیم گیری شود که در صورت تصویب این پروژه در حال حاضر این ۱۰ ماه و هزینه تخلیه چاه های خانوار و مشکلات اجتماعی حاصل از نبود فاضلاب کم می شود.

,

وی ادامه داد: اگر لیتر بر ثانیه آن را ۲ میلیارد بگیریم چیزی در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه فروش آن خواهد بود.

,

شهردار شهرضا دیگر سخنران این جلسه با اشاره به وجود ناهمواری ها و چاله ها در سطح شهر، گفت: وجود همین چاه های جذبی در سطح شهر موجب این فرسودگی زودهنگام خیابان ها و کوچه های شهر می شود.

,

رحیم جافری با بیان این که سال های گذشته بودجه های خوبی به فاضلاب شهرها اختصاص پیدا کرده، گفت: در خصوص انجام کل پروژه، با توجه به وجود وام های سنگین برعهده شهرداری، اجرای کل آن امکان پذیر نیست، از طرفی تشکیل شرکت سهامی هم زمان بر بوده و در حال حاضر امکان پذیر نیست.

,

وی با اشاره به ضرورت ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرضا، گفت: با توجه به بادخیز بودن و نقاط بیابانی نیاز به این فضای سبز در اطراف شهر وجود دارد که افزیش سهم شهرداری از این پساب، سهم فضای شهر را افزایش خواهد داد.

,

وی با بیان این که نباید از این که بخشی از پرداخت برعهده مردم است، هراس داشت، گفت: مردم در حال حاضر نیز از طریق تخلیه چاه های خانگی این هزینه را پرداخت می کنند که این طرح هم هزینه های آن ها را در بلند مدت کم کرده و هم خواسته آن ها نیز است.

,

وی ادامه داد: وجود مدیران مدبر و شجاع در چنین موقعیت هایی مشخص می شود که با تصمیمی شجاعانه و با قبول برخی نارضایتی های محدود، عواید بلندمدت آن را در نظر می گیرد.

,

نماینده مردم شهرضا با بیان این که مطالعه کلی در مورد این پروژه انجام شده است، گفت: برآورد ما برای اتمام این پروژه در سال ۹۵، ۱۳۵ میلیارد تومان بود.

,

وی با بیان این که صحبت هایی با مجتمع فولاد و ذوب آهن برای عقد قرارداد انجام شده است، گفت: با توجه به مشکلات آبی شهرستان این کار، صحیح نبود و به همین دلیل مذاکرات لغو شد.

,

محمودی با بیان این که بررسی هایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است، گفت: در حال حاضر صنایع شهرستان طبق تفاهم نامه وزارت صنعت و معدن با آب منطقه، پساب را با قیمت کم تری دریافت می کند که تقاضای پساب را در شهرستان کاهش داده است.

,

نماینده مردم شهرضا تبصره ۳ را بهترین حالت برای پروژه فاضلاب شهرضا دانست و عنوان کرد: ۳۴ میلیارد از این ۱۳۴ میلیارد تومان، مربوط به تصفیه خانه شهرستان است که تامین بودجه آن برعهده دولت خواهد بود؛ با توجه به پروسه چند ساله تجهیز تصفیه خانه مشکلی از نظر تامین بودجه وجود نخواهد داشت.

,

گفتنی است، در پایان این جلسه، اعضای شورای شهر، اجرای پروژه فاضلاب شهرضا و استفاده از تبصره ۳ را به رای گذاشته و تصویب کردند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه