اخبار داغ

انتظارات مردم سراب از رییس جمهور منتخب چیست؟

انتظارات مردم سراب از رییس جمهور منتخب چیست؟
پیشرفت چشمگیر در نفلین سینیت سراب, ساماندهی سراب بافت, چرخش چرخ خای صنایع کوچک و کارگاههای تولیدی و تکمیل پروژه های نیمه تمام شهرستان سراب در کنار توجه به صنایع تبدیلی و کشاورزی از خواسته های مهم مردم سراب از رییس جمهور منتخب هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, بعد از گذشت ۴ سال از دوره دولت تدبیر و امید و علی رغم قول گشایش اقتصادی در کشور که به گفته دولت مردان به علت آواربرداری حاصل از دولت احمدی نژاد محقق نشد امروز دولت توانست دوباره رای اعتماد مردم را به خود جذب کند و این درحالی است که باز به گفته دولت مردان وضعیت کشور به حالت ثبات رسیده است و آماده برای گشایش اقتصادی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

ضمن اینکه دولت قول ایجاد ۹۵۰ هزار شغل را سالانه در کشور داده است مردم سراب نیز مطالباتی از دولت دارند که عمدتا روی اشتغال متمرکز هست اشتغالی که می تواند از سیر نزولی جمعیت در این شهرستان بکاهد.

,

دلایل مختلفی دست در دست هم داده تا شاهد مهاجرت بی رویه از مناطق محرومی مثل سراب باشیم باید بی تعارف وبی پرده سخن گفت: بی توجهی مسئولین و دولتیها به تشویق سرمایه گذاری در مناطق محروم کشور, نظیر تسهیل اعتبارات بانکی با نرخ بهره کم و یا تشویق معافیت های مالیاتی تا سقف ۱۰سال تا برای صنایع. و … از ان جمله هست, که می تواند با اشتغالزایی مانع مهاجرت شود.

,

 

,

توجه به صنایع کوچک, کارگاهها و  واحدهای تولیدی

, توجه به صنایع کوچک, کارگاهها و  واحدهای تولیدی , توجه به صنایع کوچک, کارگاهها و  واحدهای تولیدی,

در حدود چهار کیلومتری شهر سراب و در مسیر روستای اسلام‌آباد (کرده میهن) شهرک صنعتی با خیابان‌ها و بلوارهایی خلوت و ساکت قرار دارد، محلی که با بسترسازی و تلاش‌های حمایت گونه مجموعه حاکمیتی و نیز مشارکت جهاد گونه بخش خصوصی می‌تواند به محل ارتزاق هزاران خانواری تبدیل شود که برای یافتن رزق و روزی خود به‌ناچار راهی کلان‌شهرها می‌شوند تا شغلی به دست آورند و شرمنده اهل‌ و عیال نشوند، کمبود نقدینگی، بوروکراسی اداری، پرچرب بودن تجارت و دلالی و بالابود هزینه‌های تولید و حمایت‌های ربا گونه بانک‌ها از صنعتگران سکوت آرامستانی را بر شهرک صنعتی مستولی ساخته است.

,

نرخ بهره های بانکی مشکل اساسی تولید کنندگان هست که دولت نقش اساسی در این میان دارد و نباید با وام های کمر شکن کاری کند که هنوز سرمایه گذاری به نرخ سودهی نرسیده نرخ بهره بانکی  ومالیات ها کمر صاحب سرمایه گذار را کج و یا به کلی فلج کند.

,

همانا که اکثریت صنایع کوچک در شهرک صنعتی در شرف واگذاری وتعطیلی میباشند و  تا روزی که مسئولین با شعار حمایت از مناطق محروم  به صورت عملی اقدامی ننمایند همین خواهد بود و شاهد رشد صنایع در محور شهرهای بزرک  و بوجود آمدن  معظل بزرگ حاشیه نشینی. آلودگی هوا و… خواهیم بود.

,

تولیدکننده و صاحب واحد تولیدی در شهرک صنعتی سراب به خبرنگار ما گفت: تمام مشکلات کارخانه‌های شهرستان و استان و کشور، عدم نقدینگی و سرمایه در گردش کافی هست.

,

وی افزود: شرکت‌هایی که در سالهای اخیر به بهره‌برداری رسیده‌اند با اخذ تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت با درصد ۲۴ و نرخ جریمه دیرکرد ۳۶ (که برای تولید امری بدیهی در شکست واحد خواهد بود)، بدون تنفس خود را در منجلاب بدهی بانکی انداختند و متعاقباً به دلیل رکود بازار و عدم رونق کسب‌ و کار و همچنین سود پایین کارخانه‌ها به دلیل رقابت در تجارت؛ عملاً کارخانه‌ها در پرداخت اقساط به مشکلات عدیده‌ای برخوردند. یعنی از سرمایه در گردش اقساط را پرداخت کردند و یا به‌مرور زمان سرمایه در گردش اولیه به دلیل بالا بودن هزینه‌های تولید، تقلیل یافته است.

,

هزینه‌های بیمه تأمین اجتماعی، دارایی و امور مالیاتی، معاونت غذا و دارو، استاندارد، همه و همه جزو هزینه‌ایی هست که کمر تولید را در کشور شکسته و تولیدکننده عملاً بجای اینکه به فکر تولید محصول باکیفیت و مرغوب باشد، در حاشیه قرار گرفته و با ادارات سروکله می‌زند.

,

 

,

DSCF4265

, DSCF4265,

DSCF4268

, DSCF4268,

DSCF4255

, DSCF4255,

 

,

توجه ویژه به کارخانه های لبنی و صنایع تبدیلی و عسل

, توجه ویژه به کارخانه های لبنی و صنایع تبدیلی و عسل , توجه ویژه به کارخانه های لبنی و صنایع تبدیلی و عسل,

منطقه سراب در زمینه تولید محصولات لبنی و دامی توانمندی های بسیار بالایی دارد بطوریکه در تولید شیر رتبه نخست استانی را دارد و سالانه ۱۳۲ هزارتن شیر در این شهرستان تولید و به بازار عرضه می شود.

,

این رقم تولید شیر در یک میلیون واحد دامی شهرستان انجام می شود و در حال حاضر دست کم سه , چهار کارخانه لبنی در سراب فعالیت می کنند که متاسفانه تعداد کارگران آنها انگشت شمار بوده و ماهها حقوق آنها به تاخیر می افتد .

, .,

سراب در زمینه تولید عسل شهرستان نیز ابراز داشت: سراب در تولید این محصول در واحد کلونی رتبه اول آذربایجان شرقی را در اختیار دارد و متوسط برداشت از هر کندوی این شهرستان معادل ۳۸ کیلو گرم است.

, .,

در حال حاضر ۶۱ هزار کندوی عسل در منطقه وجود دارد و سراب در مجموع با تولید دو هزار تن عسل در سال رتبه دوم استانی را در آذربایجان شرقی دارد.

,

این همه ظرفیت در تولید شیر و عسل در سراب لزوم توجه به صنایع در این حوزه را بیش از پیش می طلبد چرا که شیر تولیدی در شهرستان به جای اینکه چرخه های تولید سراب را به گردش در آورد در اختیار سرمایه داران بزرگ و شرکت های بزرگ قرار می گیرد و عملا کارگران سرابی از اشتغال در این حوزه بی بهره می مانند.

,

احمد غفرانی مدیرعامل شرکت آریا لبن سراب درگفتگو با خبرنگار ما گفت: چندسالی بود که به علت پاره ای از مشکلات شرکت تعطیل بود که در سال ۹۴ اقدام به بازگشایی واحد کرده و ۲۰ نفر را به کار گرفتیم.

,

وی افزود: در حوزه مشکلات کاری شرکت آریا لبن هم در گیر همان مشکلاتی است که سایر واحدهای تولیدی با آن دست و پنجه نرم می کنند که این مشکلات باعث تعطیلی بیش از ۳۰ واحد از مجموع ۳۵ واحد تولیدی در شهرک صنعتی سراب شده است.

,

غفرانی ادامه داد: علت این تعطیلی ها رکود و علی الخصوص بهره های بانکی است که با ۷ درصد سودی که داریم ۲۱ درصد سود بانکی می پردازیم که هیچ توازن و تعادیلی در آن مشاهده نمی شود.

,

مدیر عامل شرکت آریا لبن اظهار داشت: تا زمانی که تعادل بین سود و بهره بانکی ایجاد نشود کارخانه های کشور همین وضعیت را خواهند داشت.

,

این تولید کنندمحصول لبنی با بیان اینکه در حال حاضر صادر محصولات به کشور عراق و نقد شدن سریع پول را موجب سرپا ماندن این واحد شده ابراز داشت: متاسفانه در کشور ما برگشت پول محصولات تولیدی با چک حدود چهار ماه است خاطرنشان کرد: در این چهار ماه سود کم حاصل از تولید در مقابل بهره و همچنین دیرکرد در طولانی مدت کمر تولید را می شکند.

,

غفرانی در پایان با بیان اینکه چشم انداز خوبی برای لبنیات شهرستان سراب می بیند گفت: این چشم انداز در صورتی به وقوع می پیوندد که دولت حمایت خود را با تزریق نقدینگی کم بهره و کاهش سودهای بانکی در حوزه تولید عملی سازد.

, , , , , , , , , ,

سراب بافت ناامید کننده ترین واحد در سراب که نیازمند تغییر مدیریتی است

, سراب بافت ناامید کننده ترین واحد در سراب که نیازمند تغییر مدیریتی است, سراب بافت ناامید کننده ترین واحد در سراب که نیازمند تغییر مدیریتی است,

در هفت کیلومتری شهرستان سراب، مجتمع بزرگ صنعتی سراب بافت قراردارد، این مجتمع روزی با به کارگیری ۵۰۰ کارگر در منطقه از امیدهای اشتغال جوانان بود که در سال ۸۷ طعمه حریق شد که دیگر بنا به اذعان مدیر عامل این شرکت، نبود توجیه اقتصادی برای کارخانه‌های نساجی این واحد تولیدی چرخ‌هایش خاموش شد.

,

هرچند که از سال ۸۴ حقوق کارگران به صورت نامنظم پرداخت می‌شد ولی این حریق از یک سو و عدم بیمه دستگاه‌های ریسندگی از سوی دیگر بهانه ای برای عدم پرداخت حقوق کارگران شد, تاجایی که تعدادی از کارگران پس از سال‌ها به کمک دستگاه قضا و زمانی که ارزش پولشان افت کرده بود توانستند حقوق عقب مانده خود را دریافت کنند و برخی هنوز در انتظار طلب‌های میلیونی خود هستند.

,

اکنون بعد از سالها  که حذف ارز ارزان به عنوان یک عامل منفی از سیستم اقتصادی شرایط و توجیه اقتصادی برای فعالسازی واحدهای نساجی فراهم شده، بازگشایی مجدد سراب بافت موجی از شادی و امید را در دل خانواده‌هایی که امیدشان را در گره‌های در هم تنیده پارچه‌های این واحد تولیدی می‌دیدند نمی‌گذرد که متاسفانه گره‌های کوری را دوباره به جان خانواده‌ها و کارگران انداخته و آن‌ها را از تأمین مایحتاج زندگی‌شان عاجز کرده است که گواه آن افرادی است که یکی به دنبال دیگری از کار در این واحد تولیدی انصراف می‌دهند.

,

بسیاری از مسئولان رده بالای شهرستانی و حتی استانی آنچه در توان داشتند برای راه اندازی این واحد تولیدی به کار گرفتند و دوباره این واحد را به چرخه تولید بازگرداندند و انتظار می‌رفت که روز به روز شاهد پیشرفت در کارخانه و وضع معیشتی کارگران باشیم که در مصاحبه با خبرنگار ما ، مدیران کارخانه به آن اذعان داشتند ولی نه تنها این امر محقق نشده بلکه کارگران همچنان دست خالی مانده و مسئولان همچنان سکوت کرده‌اند.

,

با توجه به اینکه مدیر کارخانه سراب بافت همان مدیر کارخانه تعطیل شده تبریزکف است و سابقه وی در عدم پرداخت حقوق کارگران در این کارخانه‌ها کاملاً روشن است، انتظار می‌رفت که مسئولانی که در راه اندازی مجدد این واحد تولیدی تلاش کرده‌اند تضمین‌های لازم را در مورد کارگران نیز می‌گرفتند تا دوباره شاهد چنین مواردی نباشیم هر چند “جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است”.

,

مدیریت این کارخانه در طول این چند سال با قول های واهی برای فرمانداران, نمایندگان و ئمه جمعه سراب در طول این سال ها نشان از فریب کاری هایی دامنه دار است و با توجه به بدهی مدیر کارخانه به بانک ها تاز مانی که مدیریت فعلی در ان هست نباید شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.

,

اکنون یکی از کارگران در دل خود را اینگونه برای ما بازگو می کند:بیش از سه سال  است که سراب بافت با تبلیغات وسیع وایجاد یک قطب شغلی برای همشهریان سرابی بازگشایی شده است طی این مدت مقادیری از محصولات تولیدی جدید این کارخانه است تولید و ازکارخانه بمقصد فروش خارج شده است.

,

کارخانه فوق که قرار بود حقوق کارگرانش را سر برج پرداخت نماید الان بیش از ۲۰ ماه است که هیچ حقوقی به کارگران خود پرداخت نکرده است.

,

ضعف شدید مالی برخی کارگران آنها را مجبور به کارگری در ایام هفته و تبعا کسر کارو مهمتر از آن کسر بیمه از جانب کارخانه را سبب میشود.

,

یکی دیگر از کارگران در گفتگو با ما گفت: این روزها ما کارگران سراب بافت در حالی زندگی می گذرانیم که بیش از ۲۰ ماه هست حقوق کاملی  از جانب کارخانه ای که وعده حقوق سربرج میداد ندیدیم.

,

۱۷ماه تمام است که درخواست مساعده و حداقل هزینه معیشت شدیدا از جانب کارخانه سرکوب و تعبیر بر تشویش و اختلال در امور کارخانه و پیگیری حقوقی این مسئله از جانب کارخانه میشود.

,

به نظر میرسدکارفرما از شرایط حاکم بر کشور و رکود کاملا سوئ استفاده میکند به نحوی که علی رغم فروش محصولات تولیدی نخ بازهم حقوقی پرداخت نمیشود.

,

مدیر کارخانه تاب هیچ گونه انتقادی را نداشته و کارگر معترض با خدعه و نیرنگ به نحوی اخراج میشود که در اداره کار عنوان استعفا از کار را بر دوش میکشد.

,
ده ۳وزیرصنعت برای کارخانه آلومینیوم سراب
,

«نفلین سینیت» ۱۸ساله شد

, «نفلین سینیت» ۱۸ساله شد,

اهمیت و ارزش فلز آلومینیوم و توجه به برنامه چهارم توسعه که پیش‌بینی شده بود بیش از ۱.۲ میلیون تن آلومینیوم در کشور تولید و از واردات آن کاسته شود باعث شد مسئولان و معدن‌کاران به فکر کشف و استخراج پودر آلومینا و نفلین سنیت در کشور و همچنین تولید آلومینیوم بیفتند.

,

جستجوهای معدن شناسان ادامه داشت تا اینکه معدنی بزرگ و شگفت انگیز با ظرفیت شش میلیارد تن نفلین سینیت در شهرستان سراب آذربایجان شرقی کشف شد و مسئولان صنعتی دولت وقت را مجاب کردند تا کلنگ احداث کارخانه‌ای را درکنار این معدن زمین بزنند تا هم میزانی از پودر آلومینای مورد نیاز برای تولید فلز آلومینیوم تامین شود و هم باعث ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شود.

,

بالاخره بعداز کش و قوس‌های فراوان کلنگ طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب در سال ۱۳۷۶ و زمان دولت هفتم زمین زده شد. سال‌ها گذشت و زیرساخت‌های اندکی در این منطقه ایجاد شد ولی هرگز این طرح به نتیجه نرسید.

,

با تغییر یافتن دولت‌ها وزرای صنعت و معدن در سفرهای خود به آذربایجان شرقی قول اتمام این طرح را تا پایان عمر دولت می‌دادند تاجایی‌که سه وزیر به این منطقه آمدند و وعده‌هایی برای اتمام این طرح داده شد ولی همچنان مردم در انتظار تحقق این وعده‌ها هستند.

,

, ,

هم‌اکنون و بعداز گذشت ۱۸سال هنوز خبری از اتمام این پروژه نیست و مردم منطقه منتظر بهره‌برداری از این طرح و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان هستند.

,

طرح نفلین سینیت سراب باهدف تولید ۲۰۰ هزار تن آلومینا در سال و تولید محصولات جانبی همچون سیمان سال‌هاست آغاز شده ولی هنوز به پایان نرسیده است و نیاز است باتوجه به نیاز مبرم کشور به این محصول شاهد افزایش سرعت اجرایی این پروژه باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه