اخبار داغ

سرمایه گریزی شهرک صنعتی؛

«شهرک صنعتی فریدونشهر» همچنان برای تولیدکننده‌ها جاذبه ای ندارد

«شهرک صنعتی فریدونشهر» همچنان برای تولیدکننده‌ها جاذبه ای ندارد
مشکلات ۱۸ ساله شهرک صنعتی فریدونشهر، حتی با وجود سفر مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور به این شهرک نیز حل و فصل نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازپونه زار؛ تعطیلات نوروز سال جاری بود که با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرک صنعتی فریدونشهر برای چندمین بار مشکلات این شهرک صنعتی در جلسه ای مطرح و تصمیمات لازم برای رفع آن اتخاذ شد اما اکنون بعد از گذشت بیش از دو ماه از آن روز هر چند قدم هایی در این راه برداشته شده است اما همچنان این مشکلات بر قوت خود باقی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پونه زار,

علی یزدانی، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور، در جلسه ای که در این شهرک و در کارخانه دستمال کاغذی نسترن برگزار شد، بعد از شنیدن مشکلات شهرک صنعتی فریدونشهر از زبان فرماندار، دستور ساماندهی آن را ظرف مدت سه ماه صادر کرد و خواستار توسعه آن شد.

,

, , ,

اکنون با گذشت دو ماه از آن روز پایگاه خبری شهرستان فریدونشهر، پونه زار، به بررسی مشکلات مطرح شده شهرک صنعتی فریدونشهر شامل مالکیت اراضی شهرک، اصلاح زون بندی، خارج شدن واحدهای غیرمرتبط از شهرک، بازپس گیری زمین ها از واحدهای غیرفعال و محصور کردن حریم آن پرداخته است.

, پونه زار,

این گزارش در حالی تهیه می شود که راه حل غالب این مشکلات درون شهرستانی بوده و تنها بیست روز تا موعد تعیین شده توسط مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی برای اصلاح این زمان باقی مانده است.

,

*مالکیت اراضی شهرک

,

مهمترین مشکل این شهرک از زبان صاحبان واحدهای تولیدی، مالکیت اراضی شهرک است به نحوی که هم اکنون اسناد مالکیت اراضی این منطقه صنعتی بعد از گذشت قریب 18 سال از تأسیس آن هنوز به نام واحدهای تولیدی صادر نشده و همچنان به نام سازمان منابع طبیعی است و حتی به نام شرکت شهرک ها به عنوان متولی امور شهرک های صنعتی واگذار نشده است.

,

این مسأله مشکلات عدیده ای را برای کارخانجات این شهرک به وجود آورده است. قابل ارائه نبودن سند زمین برای دریافت وام و وارد کردن خلل در دریافت پروانه بهره برداری نمونه هایی از مشکلات مربوط به نداشتن سند مالکیت واحدهای تولیدی است. این مشکل قرار بود بعد از هماهنگی داخل شهرستان با پیگیری فرماندار درر کمیسیون مربوطه در مرکز استان مطرح و همان جا مالکیت زمین ها به شرکت شهرک ها واگذار شود که تاکنون این اتفاق نیافتاده است.

, ز,

, , ,

*اصلاح زون بندی و خروج واحدهای غیرمرتبط

,

زون بندی یا جانمایی واحدها به تناسب غذایی یا غیرغذایی بودن(بهداشتی بودن یا نبودن) دیگر مشکل مطرح شده بود که باید در داخل شهرستان رفع می شد اما این مورد نیز تاکنون حل نشده است و مشاهده می شود کارگاه تولید بتون در کنار یک واحد صنعتی بهداشتی در حال فعالیت است.

,

این مسأله باید توسط مسئولان شهرستانی حل می شد تا هم روند اعطای پروانه بهره برداری به واحدهای نوپا سریعتر پیگیری شود و هم بهداشت و سلامت تولیدات بهداشتی و غذایی حفظ شود.

,

خروج واحدهای صنفی غیرمرتبط از شهرک، دیگر مشکلی بود که باید در داخل شهرستان حل می شد ولی الان شاهد هستیم در این محل دام نگهداری می شود و با ادامه این روند پیش بینی می شود دوباره با فرا رسیدن زمان خرمن، خیابان های شهرک مثل سال های قبل به خرمن گاه تبدیل شوند.

,

اکنون در حالی که زمینی در محدوده شهرک برای واگذاری متقاضیان جدید احداث واحد صنعتی باقی نمانده است، واحدهای غیرفعال زمین های خود را برای نگهداری دام در اختیار گله داران قرار دهند.

,

شاید با تعیین نگهبان ورودی شهرک در کنار حصاربندی آن و مشخص شدن حریم شهرک صنعتی فریدونشهر که قرار بود دست کم با دپوی خاک اطراف محدوده شهرک انجام شود تا حدی جلو این مسأله گرفته شود که البته برای استقرار نگهبان ساختمان نیمه کاره ای فراهم شده است.

,

*لزوم حمایت اداری

,

روح اله قلانی، تولید کننده نوپای محصولات نایلونی در شهرک صنعتی فریدونشهر، با بیان این که چهار میلیارد ریال در این کارخانه سرمایه گذاری کرده است، از تعلل و ندانم کاری ها در ادارات و ارگان ها در رابطه با اعطای پروانه و مجوزهای مورد نیاز این واحد صنعتی سخن گفت و اظهار کرد: با پرس و جو از دیگر صنعتگران متوجه شدم این روند در فریدونشهر سخت تر از دیگر نقاط طی می شود و بدون شک موجب فرار سرمایه گذاران از شهرستان می شوند.

,

, , ,

علاوه بر این موارد، حمایت اداره ها، نهادها و مردم از تولیدکنندگان بومی با خرید محصولات آن ها در بسیاری از شهرهای دیگر بدیهی به نظر می رسد اما گویی هنوز در این شهرستان جا نیافتاده است.

,

به عنوان مثال ادارات مختلف می توانند هزینه ای که می خواهند بابت خرید دستمال کاغذی پرداخت کنند را برای خرید دستمال کاغذی تولید خود شهرستان بپردازند و با این قبیل حمایت ها راه را برای سرپا ماندن و توسعه هر چه بیشتر واحدهای تولیدی فریدونشهر هموار کنند.

,

سخن پایانی یادآور می شود این مشکلات سال گذشته 17 ساله بوده و امسال هجدهمین سال خود را طی کردند و با وجود سفر شخص مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور هنوز مرتفع نشده اند.

,

اکنون همت جهادی مسئولان را می طلبد که دیگر اجازه ندهند سن این مشکلات از این بیشتر شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه