اخبار داغ

گزارش/

بی توجهی به ساماندهی سفره خانه های غیرمجاز ونایی بروجرد/ پاسکاری توپ ساماندهی ادامه دارد!

بی توجهی به ساماندهی سفره خانه های غیرمجاز ونایی بروجرد/ پاسکاری توپ ساماندهی ادامه دارد!
ساماندهی سفره خانه های سنتی ونایی بروجرد موضوع جدیدی نیست، داستانی است که چند سال است قرار است اجرا شود اما بعد از هر بار جلسه ساماندهی این موضوع فراموش می شود و فعالیت سفره خانه های غیرمجاز ادامه دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از  بازتاب بروجرد "ونایی" یکی از روستاهای زیبا و خوش آب و هوای شهرستان بروجرد است که  به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان لرستان معرفی شده است، روستایی که طبیعت بکر و منحصر به فردی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , بازتاب بروجرد, بازتاب بروجرد,  "ونایی" یکی از روستاهای زیبا و خوش آب و هوای شهرستان بروجرد است که  به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان لرستان معرفی شده است، روستایی که طبیعت بکر و منحصر به فردی دارد.,

 

,

این روستای زیبا در 12 کیلومتری شمال غربی بروجرد قرار دارد و به دلیل وجود چشمه ها و رودهای پُر آب به دیار چشمه ها معروف است و با وجود تک تک این رودها صدایی دلنشینی به گوش می رسد، درختان و سبزه های زیبا در این روستا سبب شده تا مسافران و گردشگران زیادی به این روستا سفر کنند.

,

 

,

 بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت در روزهای تعطیل به روستای ونایی سفر می کنند و از آب و هوای خنک و طبیعت دیدنی لذت می برند و همین طبیعت سبب شده تا هر ساله مسافرانی که از شهرهای دیگر به بروجرد سفر می کنند به این روستا رفته و خاطره ای زیبا و یک روز خاطره انگیز داشته باشند.

,

نتیجه تصویری برای ونایی بروجرد

, نتیجه تصویری برای ونایی بروجرد,

وجود آب و هوای معتدل و خنک و همچنین خاک حاصلخیز سبب شده تا کشاورزی در این روستا رونق فوق العاده ای داشته باشد و محصولات کشاورزی با کیفیتی تولید شود، البته خیارشور، دوغ و ترشیجات ونایی بروجرد دارای طعم و مزه بی نظیری است و بسیاری از مسافران و گردشگران از این محصولات خریداری می کنند.

,

 

,

اما در طول این سالها که تعداد گردشگران به این روستا افزایش یافته، سفره خانه هایی سنتی برپا شده که این سفره خانه ها فاقد مجوز بوده و تا کنون از سوی متولیان مربوطه اقدامی چشمگیر برای مجوز دار شدن آنها صورت نگرفته است.

,

 

,

گرچه همه ساله چندین بار جلسات مختلف برای ساماندهی منطقه گرشگردی ونایی برگزار می شود اما بعد از مدتی مصوبات فراموش می شود.

,

 

,

حدود 27 سفره خانه سنتی در ونایی بروجرد وجود دارد که به گفته مسئولین هیچکدام مجوز ندارند و به نظر می رسد تنها پاسکاری برای رفع این مشکل دیده می شود.

,

نتیجه تصویری برای ونایی بروجرد

, نتیجه تصویری برای ونایی بروجرد,

ابتدا به سراغ متولی اصلی ساماندهی رفتیم"حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: یکی از مشکلات سفره خانه های سنتی ونایی این است که منابع طبعی معتقد است که این سفره خانه ها در حریم منابع طبیعی است و این مشکل بزرگترین مانع برای مجوز دار شدن این سفره خانه ها می باشد.

,

 

,

وی اضافه کرد: قرار بود یک مجوز کلی صادر شود و مشکل این سفره خانه ها برطرف گردد که تا کنون اقدامی صورت نگرفته و تا زمانی که مشکل سفره خانه ها با منابع طبیعی حل نشود نمی توان کاری کرد.

,

 

,

به گفته وی بیش از 20 سفره خانه سنتی در ونایی وجود دارد که هیچکدام مجوز ندارند.

,

 

,

"مصطفی مصطفی وند" رئیس محیط زیست بروجرد گفت: متولی اصلی ساماندهی سفره خانه های سنتی میراث فرهنگی است ولی محیط زیست اخطارهای لازم را ارائه داده چرا که یکی از شرایط استقرار این سفره خانه هااین است که برای پساب، سیستم تصفیه فاضلاب داشته باشند.

,

 

,

وی اضافه کرد: اکثر سفره خانه ها در کنار رودخانه ها و مشرف بر شیب رودخانه ها هستند و نیاز است که مجهز به این سیستم باشند و نیاز است این سفره خانه ها در جایی مستقر شوند که مشکلات زیست محیطی نداشته باشند.

,

نتیجه تصویری برای ونایی بروجرد

, نتیجه تصویری برای ونایی بروجرد,

به گفته وی بسیاری از سفره خانه ها مدیریت پسماند را رعایت می کنند اما نیاز است که همه سفره خانه ها مسائل زیست محیطی را رعایت کنند.

,

 

,

"امیر ثقلینی" رئیس منابع طبعی بروجرد افزود: با توجه به این که برخی از این سفره خانه ها در حریم آب و رودخانه هستند و برخی هم در حریم منابع طبیعی، سفره خانه هایی که در حریم منابع طبیعی بوده تشکیل پرونده قضایی شده و به دادگاه ارجاع داده شده اند.

,

 

,

وی تصریح کرد: تا کنون 10 پرونده قضایی تشکیل شده و نیاز است که بحث ساماندهی سفره خانه خانه های سنتی جدی دنبال شود چرا که برخی از این سفره خانه ها به طبیعت آسیب می زنند و نیاز است این مراکز در جایی مستقر شوند که کمترین آسیب را طبیعت بزنند.

,

 

,

ثقلینی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد جلسات ساماندهی این سفره خانه ها در ونایی خروجی ندارد و نیاز است برای اجرای این کار یک طرح کامل برنامه ریزی شود.

,

 

,

به گزارش بازتاب بروجرد نیاز است متولیان و دستگاه های مربوطه تلاش کنند تا مشکلات در این بخش از گردشگری بروجرد حل شود تا سفره خانه ها علاوه بر پذیرایی از گردشگران بتوانند در اشتغالزایی هم نقش داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه