اخبار داغ

اما و اگرهای اخذ اجباری هزینه هنگام ثبت نام مدارس؛

از گرو نگه داشتن کارنامه دانش آموزان تا چانه زنی اولیا

از گرو نگه داشتن کارنامه دانش آموزان تا چانه زنی اولیا
وضعیت هرساله ثبت نام دانش آموزان در حالی به یک معضل جدی برای خانواده‌ها تبدیل شده است که آموزش و پرورش دریافت هر گونه وجه را از خانواده‌ها به‌ صورت اجباری ممنوع کرده است اما مدیران مدارس دولتی بی‌توجه به این بخشنامه‌ها همچنان از خانواده‌ها هزینه دریافت می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ائل، با فرا رسیدن فصل تابستان، مدارس در تکاپوی ثبت نام دانش آموزان افتاده؛ دانش آموزانی که با اشتیاق در انتظار روز مدرسه اند؛ مدارس ها پر و خالی می شود از  دانش آموزان و اولیا، برخی از اولیا خسته از گشت و گذار برای پیدا کردن مدارس بهتر.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ائل، ,

این روزها مدارس دولتی نیز دست کمی از مدارس غیر انتفایی ندارد، از اول ورود اولیا را دست به جیب میکنندو پول درخواست میکنند، آن هم نه پول کم، پول هایی گزاف که در توان خانواده های دانش آموزان نیست.با اینکه مسوولین هشدار به عدم پرداخت پول می دهند ولی برخی مدارس بدون اخذ پول، دانش آموز را ثبت نام نمی کنند و حتی در برخی مناطق محروم نیز هزینه های بیشتر از توان پرداخت اولیا را درخواست می کنند.

,

بی توجهی مدیران مدارس به هشدار های وزیر!

, بی توجهی مدیران مدارس به هشدار های وزیر!, بی توجهی مدیران مدارس به هشدار های وزیر!,

وضعیت هرساله ثبت نام دانش آموزان در حالی به یک معضل جدی برای خانواده‌ها تبدیل شده است که وزارت آموزش و پرورش دریافت هر گونه وجه  را از خانواده‌ها  به‌ صورت اجباری ممنوع  کرده است  اما مدیران مدارس دولتی بی‌توجه به این بخشنامه‌ها همچنان از خانواده‌ها هزینه دریافت می‌کنند، برخی هم حالا مترقی شده‌اند، آنها هنگام ثبت نام دانش آموزان کارتخوان‌هایی  جلوی  والدین می‌گذارند و از خانواده‌ها می‌خواهند مبالغ تعیین شده را همان اول ثبت نام کارت بکشند؛ این یعنی  کمک به مدرسه «اجباری» است.

,

چانه زنی اولیا برای تخفیف کمک به مدرسه

, چانه زنی اولیا برای تخفیف کمک به مدرسه, چانه زنی اولیا برای تخفیف کمک به مدرسه,

خانم جبارپور، اولیای یکی از دانش آموزان در یکی از مدارس واقع در شهرک اندیشه در گفتگو با خبرنگار ائل می گوید: برای ثبت نام مدرسه پسرم به مدارس دولتی مراجعه کردیم ولی برای تکمیل ثبت نام می گویند باید ۲۵۰ هزار تومان در کارت خوان داخل مدرسه کارت بکشی.

,

وی در ادامه می گوید: همسر من ماه هاست خانه نشین شده است، توان مالی مان این اجازه را نمی دهد که برای تحصیل فرزندم هزینه کنم، مدارس باید وضعیت ما را درک کنند که نمیکند و در صورت اعتراض از هزاران فوق برنامه‌ برای دانش آموزان حرف می‌زنند تا بدون چانه زدن پول را به مدرسه بدهیم.

,

وقتی دولت به جان مردم کیسه می کشد!

, وقتی دولت به جان مردم کیسه می کشد!, وقتی دولت به جان مردم کیسه می کشد!,

خانم دیگری نیز در این خصوص می گوید: برای ثبت نام پسرم ۱۵۰ تومان میخواهند، دولت مردم را درک نمیکند، اسمش را گذاشته اند مدارس دولتی ولی دولت در صدد کیسه کشی به

,

جان مردم است، من اگر توان مالی برای هزینه هایی همچون تحصیل و سرویس داشتم، چرا در طبقه آخر ساختمان ۵ طبقه بدون آسانسور در شهرک اندیشه مستاجر بودم؟

,

مادر یک دانش آموز در این باره به خبرنگار ائل می‌گوید: سه فرزند دارم که در مقاطع مختلف تحصیلی هستند، برای ثبت نام دوره دبستان فرزندم مدرسه حدود ۲۰۰ هزار تومان پول درخواست کرده اند، این مساله امسالم نیست تقریباً هرسال درگیر این موضوع هستم، همسرم کارگر است و تقریباً هر سال مابین یک تا ۲میلیون تومان پول به مدارس دولتی می‌دهیم.جالب اینجاست که در این اداره کل هم کسی توجهی به حرف‌های ما نمی‌کند، آقایان می‌گویند فرزند وزیر هم که به مدرسه دولتی برود باید هزینه پرداخت کند، مگر آموزش رایگان نیست چطور می‌شود برای آموزش ابتدایی باید این همه هزینه کنیم.

,

گرو کشی مدارس به خاطر عدم پرداخت پول به مدارس

, گرو کشی مدارس به خاطر عدم پرداخت پول به مدارس, گرو کشی مدارس به خاطر عدم پرداخت پول به مدارس,

مادر دانش‌آموز دیگری نیز می‌گوید: اگر پول به مدرسه ندهیم کارنامه فرزندمان را گرو می‌گیرند، همین امسال تا نیمه تیرماه کارنامه پسرم را ندادند. ما در طول سال کمک داشتیم اما مدیر می‌گفت ۱۰۰هزار تومان دیگر هم باید پرداخت کنید.متاسفانه وقتی برای شکایت به منطقه می‌آییم آنها هم سکوت می‌کنند»  

,

خبری از بررسی نیست!

, خبری از بررسی نیست!, خبری از بررسی نیست!,

مادر دیگری هم اعلام می‌کند: به چند مدرسه خارج از محدوده منطقه زندگی‌مان مراجعه کردم و همه شان می‌گفتند که نمی‌توانید بچه را ثبت نام کنید مگر اینکه پول بدهید، حتی به مدرسه انرژی هسته ای واقع در شهرک اندیشه مراجعه کردم که ۲۵۰ تومان پول خواست، مگر آموزش و پرورش نگفته زور کردن والدین به پرداخت پول در مدارس دولتی تخلف است؟ ما مشکلاتمان را کجا مطرح کنیم؟وقتی به ناحیه های آموزش و پرورش می رویم می گویند بررسی می کنیم ولی خبری از بررسی نیست.

,

مدیران مدارس برای هزینه‌های جاری دستشان خالی است

, مدیران مدارس برای هزینه‌های جاری دستشان خالی است, مدیران مدارس برای هزینه‌های جاری دستشان خالی است,

یکی از مدیران مدارس  نیز در گفتگو با خبرنگار ائل در خصوص گرفتن وجه هنگام ثبت‌نام و گرو گرفتن کارنامه‌ها را می گوید: بسیاری از مدیران برای هزینه‌های جاری مدارس دولتی، پولی در اختیار ندارند، هر‌سال در قانون بودجه مبلغی به عنوان سرانه دانش‌آموزی تصویب می‌شود و این مبلغ سال به سال روی کاغذ افزایش‌ می‌یابد، اما در عمل بسیاری از مدیران مدارس برای هزینه‌های جاری دستشان خالی است. سرانه دانش‌آموزی مبلغی است که بابت هزینه‌های جاری مدرسه مانند هزینه آب‌، برق، تلفن، کاغذ،اردوهای دانش‌آموزی و برخی فعالیت‌های فوق برنامه در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد.

,

دولت  ما را تحت فشار برای گرفتن هزینه قرار می دهد

, دولت  ما را تحت فشار برای گرفتن هزینه قرار می دهد, دولت  ما را تحت فشار برای گرفتن هزینه قرار می دهد,

آقای مدیر یکی از مدارس در این خصوص می گوید: وزارت آموزش و پرورش برای هر دانش آموز مبلغ کمی به مدیر می‌دهد، این مبلغ ناچیز است و ما نمی‌توانیم با این مبلغ مدرسه را اداره کنیم، وقتی هم به منطقه شکایت می‌کنیم مدیران مناطق می‌گویند شما می‌توانید وجه نقدی و کمک‌های مردمی از خانواده‌ها دریافت کنید، ما هم مجبور می‌شویم از خانواده‌ها وجه نقدی بگیریم.

,

چرخ مدارس با سرانه‌اندک آموزش و پرورش نمی‌چرخد

, چرخ مدارس با سرانه‌اندک آموزش و پرورش نمی‌چرخد, چرخ مدارس با سرانه‌اندک آموزش و پرورش نمی‌چرخد,

مدیر یکی از مدارس دیگر در خصوص تحویل ندادن کارنامه به والدین به خاطر عدم پرداخت کمک به مدرسه، می گوید:برخی از مدیران هستند که کارنامه را به خانواده نمی‌دهند و یا اینکه با دانش آموز رفتار درستی ندارند.پدر و مادر بارها به مدرسه می‌آیند و خواهش می‌کنند که این هزینه از آنها گرفته نشود، دانش آموز احساس خوبی در مقابل این التماس‌های والدین ندارد و بین دوستانش خجالت می‌کشد اما ما چاره‌ای نداریم، چرخ مدارس با این سرانه‌اندک آموزش و پرورش نمی‌چرخد.

,

ظلمی که برخی از مدیران مدارس می کنند

, ظلمی که برخی از مدیران مدارس می کنند, ظلمی که برخی از مدیران مدارس می کنند,

مدیری دیگر نیز بر این باور است: کمک به مدرسه اگر برای تعمیر و راه انداری سیستم گرمایشی، هزینه هایی برای بهبود و ارتقای وضعیت تحصیلی و یا کمک به دانش آموزان بی بضاعت داخل مدرسه باشد کمی قانع کننده است ولی برخی مدیران از این پول ها برای اتاق های خود مبلمان جدید می خرند و این ظلم است.

,

سخن آخر

, سخن آخر, سخن آخر,

اعتراض های هر ساله اولیا  ادامه دارد  و مدیران هر ساله به بهانه های  مختلفی  مثل تعویض  میز و صندلی ها، خرید وسایل گرمایشی  و بهبود وضعیت آموزشی، بردن دانش آموزان به اردو های آموزشی و علمی و تفریحی، سعی بر گرفتن پول از مردم دارند ولی در آخر سال هیچ خبری از برنامه هایی که مدیران مدارس قول داده بودند، نیست.

,

برخی از مدیران مدارس، با توجه به پایان امتحانات دانش‌آموزان، دریافت کارنامه ارزشیابی ایشان و آگاهی از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان را به دریافت کمک مردمی از خانواده‌‌های دانش‌آموزان منوط کرده‌اند  متاسفانه علیرغم هشدار رسانه ای و بخش نامه ای وزارش آموزش و پرورش، مدیران هیچ توجهی نمی کنند و هیچ ارگانی نیز به این وضعیت رسیدگی نمی کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه