اخبار داغ

در گفت و گو با رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد:

قضاوت شغل سختی است/ یک قاضی در وهله نخست باید یک شنونده خوب باشد + تصاویر

قضاوت شغل سختی است/ یک قاضی در وهله نخست باید یک شنونده خوب باشد + تصاویر
یک قاضی در وهله نخست باید یک شنونده خوب باشد تا درد ها و حرف های مردم را به خوبی بشنوند و براساس قانون و وجدان رای صادر کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، فعالیت در دستگاه قضایی به دلیل ارتباط با مردم و اجرای عدالت برای امنیت و نظم در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است و پیگیری پرونده ها و صدوراحکام قضایی و کیفری در اسرع وقت نقش تعیین کننده ای در این زمینه ایفا می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,  ,

 قضاوت و فعالیت در دستگاه قضایی از جمله مشاغلی است که به دلیل اهمیتی که دارد همواره جزو مشاغل سخت و پردردسربه شمار میرود که برای حضور در این حوزه باید صبر و حوصله زیادی به خرج داد زیرا روزانه افراد و پرونده های زیادی به دادگستری و دادسراها ورود پیدا می کند که باید به دقت و موشکافانه مورد بررسی قرار گیرند و به نتیجه منجر شوند.

,

هفته قوه قضائیه فرصت مناسبی را فراهم آورد تا خبرنگار این پایگاه خبری با رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت و گویی را ترتیب دهد و در فضایی صمیمی و خودمانی سوالاتی را از وی بپرسد.

,

هنگامی که راهروی شلوغ دادگستری مرکز کهگیلویه و بویراحمد را که می پیمایی و پله ها را یکی پس از دیگری رد می کنید به طبقات بالایی و اتاقی می رسید که در بالای درب ورودی آن تابلوی فلزی طلایی رنگ عنوان "رئیس کل" نقش بسته است و ارباب رجوع های زیادی برای پیگیری کار خود و دیدار با رئیس کل از طریق مسئول دفتر وی هماهنگی لازم را به عمل می آورند.

,

خبرنگار این پایگاه خبری برای مصاحبه با نگین تاجی رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب کهگیلویه و بویراحمد از قبل هماهنگی لازم را انجام داد و پس از ورود به اتاق آقای رئیس با استقبال گرم وی مواجه می شود.

,

دکتر حسن نگین تاجی انسانی خوش برخورد و مهربان است که با تواضع و فروتنی خاصی از ارباب رجوع ها و مهمانان خود پذیرایی می کند و به معتقد است باید با مردم به نیکی رفتار کرد چرا که خودمان نیز وقتی جایی می رویم دوست داریم تکریم شویم و این یک امر برای هر فردی خوشایند است و باید مورد توجه قرار گیرد.

,

از تعداد زیاد ارباب رجوع ها و زنگ خوردن مداوم گوشی رئیس کل به خوبی می شد فهمید که کار در دستگاه قضایی مشکلات خاص خود را دارد اما دکتر نگین تاجی با حوصله و سعه صدر در این مدت هم کار برخی پرونده ها را که برای امضا به اتاق وی ارجاع داده می شد انجام می داد و هم در برخی مواقع به تماس های ضروری پاسخ می داد و هم به سوالات خبرنگار گوش می داد و هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذاشت.

,

گفت و گوی زیر با دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب کهگیلویه و بویراحمد ماحصل کار خبرنگار صبح زاگرس است که تقدیم مخاطبان گرامی این پایگاه خبری می شود.

,

, ,

 

,

ابتدا ضمن معرفی بفرمائید چند سال در دستگاه قضایی استان مشغول به فعالیت هستید؟

, ابتدا ضمن معرفی بفرمائید چند سال در دستگاه قضایی استان مشغول به فعالیت هستید؟,

دکتر حسن نگین تاجی هستم اهل شهرستان بویراحمد و بیش از 15 سال است که در دستگاه قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنم و مناصبی همچون معاون دادستان، معاون دادگاه عمومی و انقلاب و همچنین قاضی شعبه های حقوقی را در کارنامه کاری خود دارم.

,

چی شد که یاسوج و کهگیلویه و بویراحمد را برای کار انتخاب کردید؟

, چی شد که یاسوج و کهگیلویه و بویراحمد را برای کار انتخاب کردید؟,

به دلیل عِرق و علاقه ای که به کهگیلویه و بویراحمد و مردم استان داشتم فعالیت در دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد را انتخاب کردم.

,

 از شغل خود راضی هستید؟

,  از شغل خود راضی هستید؟,

از شغل خود رضایت دارم و دوست دارم مشکلات مردم برطرف شود تا پای آنها به مراجع قضایی باز نشود.

,

, ,

سختی کار قضاوت چیه؟

, سختی کار قضاوت چیه؟,

 به دلیل شغل و جایگاهی که یک قاضی دارد بالطبع محدودیت هایی در رفت و آمدها و همچنین ارتباط با بیرون دارد.

,

به طور متوسط یک قاضی در روز چند پرونده را رسیدگی می کند؟

, به طور متوسط یک قاضی در روز چند پرونده را رسیدگی می کند؟,

ورودی پرونده ها به دادگاه ها حدود دو هزار فقره است که در شعبه های کیفری، حقوقی و دادگاه انقلاب رسیدگی می شوند.

,

شغل قضاوت را به فرزندان خود توصیه می کنید؟

, شغل قضاوت را به فرزندان خود توصیه می کنید؟,

 قضاوت حرفه سختی است و چنانچه شرایط اخلاقی و روحی آنها به این شغل سازگار باشد هیچ مانعی موجود ندارد.

,

, ,

آیا از مجازات های جایگزین حبس استفاده می کنید؟

, آیا از مجازات های جایگزین حبس استفاده می کنید؟,

بله . صدور احکام جایگزین حبس یا احکام سبز قضایی در مورد متهمین تصرف منابع طبیعی و تخریب کنندگان محیط زیست توسط دستگاه قضایی اجرا می شود به طور مثال برای فردی که چند اصله درخت را قطع کرده علاوه بر پرداخت جریمه نقدی حکمی به این صورت صادر می شود که در آن متهم به کاشت چند اصله نهال در همان محلی که اقدام به تخریب درختان کرده و 2 سال حفاظت و نگهداری از درختان کاشته‌شده محکوم می شود.

,

"بطور مشخص بر اساس ماده 66 قانون مجازات اسلامی، مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات قانونی آنها 91 روز تا 6 ماه حبس است، به جای حبس به مجازات جایگزین حبس محکوم می‌شوند البته استفاده از این مقررات برای مجرمان و محکومانی است که سابقه کیفری نداشته‌اند یا از سابقه کیفری آنها بیشتر از پنج سال نگذشته باشد".

,

, ,

 

,

معیارهای شما برای اجرای عدالت چیه و تا چه اندازه به شیوه قضاوت امام علی (ع) توجه دارید؟

, معیارهای شما برای اجرای عدالت چیه و تا چه اندازه به شیوه قضاوت امام علی (ع) توجه دارید؟,

همه ما باید تلاش کنیم که در کار قضاوت امام علی (ع) را الگوی خود قرار دهیم و در پرونده های مختلف اجرای قانون و عدالت واقعی را رعایت کنیم.

,

امام علی (ع) الگوی عدالت است و در عین مهربانی و اینکه شبانه برای ایتام و نیازمندان غذا می برد در اجرای عدالت قاطع بود و همه را به یک چشم نگاه می کرد و در دفاع از بیت المال کوتاه نمی امد و قوم و خویش برایش معنا نداشت.

,

یک قاضی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

, یک قاضی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟,

یک قاضی در وهله نخست باید یک شنونده خوب باشد تا درد ها و حرف های مردم را به خوبی بشنوند و براساس قانون و وجدان رای صادر کند.

,

, ,

 

,

چگونه ممکن است به دلیل برخی مشکلات یک قاضی رشوه دریافت کند؟

, چگونه ممکن است به دلیل برخی مشکلات یک قاضی رشوه دریافت کند؟,

در هر کاری ممکن است برخی از اینگونه افراد وجود داشته باشند اما در استان کهگیلویه و بویراحمد قضاتی پاک و نخبه به مردم خدمت می کنند.

,

تلخ ترین پرونده هایی که تاکنون رسیدگی کردید چی بودند؟

, تلخ ترین پرونده هایی که تاکنون رسیدگی کردید چی بودند؟,

به طور کلی ورود پرونده های مختلف جرائم به دادگاه ها تلخ است اما دعوا، طلاق، اختلاف بین خانواده ها بر سر ارث و ملک از پرونده هایی است که ناراحت کننده است.

,

شیرین ترین خاطره شما از کار قضاوت چی بوده؟

, شیرین ترین خاطره شما از کار قضاوت چی بوده؟,

وقتی یک پرونده را خوب رسیدگی کردیم و حقی را به عدالت رفتار کردیم و به مظلوم برگرداندیم یک خاطره شیرین است و روزی که در جامعه جرمی اتفاق نیفتد و مشکلی نباشد آرزوی ماست.

,

, ,

 

,

چه موقع احساس رضایت و خوشحالی دارید؟ 

, چه موقع احساس رضایت و خوشحالی دارید؟ ,

در پرونده هایی که خیلی تلاش و مطالعه و تحقیق می کنم تا رای درست صادر کنم خوشحال می شوم و هر وقت ارباب رجوع عصبانی باشد ما خوشحال هستیم چون که کار وی را انجام می دهیم .

,

چه چیزهایی در کاهش جرایم در کهگیلویه و بویراحمد نقش داشته است؟

, چه چیزهایی در کاهش جرایم در کهگیلویه و بویراحمد نقش داشته است؟,

از زمان حضور حجت الاسلام مزارعی رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در استان و توجه ویژه ایشان به پرونده های مختلف به خصوص جرائم خشن بسیاری از جرایم روند کاهشی داشته اند و  امنیت اجتماعی ایجاد شده و کم شدن نزاع های دسته جمعی و ایجاد شعبه های ویژه برای رسیدگی به جرایم نیز نقش تعیین کننده ای داشته است.

,
 
,
گفت و گو و عکس: ابراهیم عزیزی
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه