اخبار داغ

مدیر فعلی وزارت امور استراتژیک اسرائیل:

اسرائیل از بی ثباتی محیط اطراف خود رنج می برد

اسرائیل از بی ثباتی محیط اطراف خود رنج می برد
دو نویسنده اسرائیلی اخیرا با نوشتن کتابی با عنوان چالش های جامعه اطلاعاتی اسرائیل برخی تهدیدات بی سابقه پیرامونی، که آن را احاطه کرده و نیاز به یک بررسی دقیق و پیگیری اثرات آینده آن در امنیت اسرائیل دارد ابراز نگرانی هایی کرده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا، دو نویسنده اسرائیلی اخیرا با نوشتن کتابی با عنوان چالش های جامعه اطلاعاتی اسرائیل برخی تهدیدات بی سابقه پیرامونی، که آن را احاطه کرده و نیاز به یک بررسی دقیق و پیگیری اثرات آینده آن در امنیت اسرائیل دارد ابراز نگرانی هایی کرده اند.
این کتاب توسط شموئل ایون پژوهشگر موسسه تحقیقات امنیت ملی، متخصص در امنیت ملی و شرق میانه که این کتاب را با بودجه مالی مربوطه در زمینه های امنیتی، اطلاعاتی و تروریسم نوشته است. همچنین او به عنوان مشاور امور استراتژیک اسرائیل در برخی وزارتخانه ها کار کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوگانا،,
,




نویسنده دوم یک محقق بنام "دیوید سیمن توو" در زمینه جاسوسی و سایبری در بخش های امنیتی ارتش اسرائیل در جمع آوری اطلاعات بمدت 25 سال فعالیت کرده است او با برشماری تهدیدهای ویژه اطراف دستگاههای  ارتش اسرائیل در این کتاب نقش دارد و چندین کتاب و ده ها مقاله در مورد مسائل امنیتی منتشر کرده است.
این کتاب در 16 فصل بواسطه مسئولین امنیتی و کارشناسان دانشگاهی اسرائیل در محورهای مهمی چون بی ثباتی سایبرنتیک و ارزیابی سازمانهای امنیتی و جاسوسی اسرائیل با همکاری موشه یعلون، وزیر دفاع سابق تالیف گریده است.
در خصوص وضعیت امنیتی اسرائیل؛ نیز ژنرال آموس یادلین، رئیس سابق امنیت اطلاعات نظامی آن رژیم در ابعاد نظری به مهمترین چالش های امنیتی پیش روی اسرائیل پرداخته است، در حالی که یوسی کوپرواسر رئیس سابق بخش تحقیقات در سرویس اطلاعاتی اسرائیل، مدیر فعلی وزارت امور استراتژیک در این کتاب نوشته است اسرائیل از بی ثباتی محیط اطراف خود رنج می برد.
 

,
, ,
,
,
,
,
,

این کتاب توانایی جامعه اطلاعاتی اسرائیل را در پیوند با خطرات امنیتی بررسی کرده و ارزیابی درونی خود را بر تهدیدگروه های فعال تروریستی یهودی درمیان مهاجران به بحث گذاشته است و میزان موفقیت کمیسیون های تحقیق را منوط در دانستن جنبه های از شکست امنیتی سرویس های امنیتی اسرائیل نهفته می داند و چالش های تحقیقاتی انجام شده در این دستگاه را مورد بحث قرارداده است.

,


این کتاب همچنین به تجزیه و تحلیل امنیت واقعی سیستم های دولتی سیاسی اطراف اسرائیل بویژه کشورهایی که از وضعیت ثبات سیاسی برخوردارند و همچنین جنبه هایی از هماهنگی و همکاری میان نیروهای امنیتی اسرائیل و همتایان خود در کشورهای همسایه را افشا کرده که در این همکاری آنها به ارائه برخی از شرایط و تسهیل دربکار گیری ابزار ها و تجهیزات در تامین امنیت اسرائیل مانندهواپیمای بدون سرنشین ، وسایل نقلیه هوایی و شبکه های اجتماعی هماهنگ نشان می دهد.

,
,


سه مسیر اصلی

,
,


این کتاب اشاره کرده که دنیای اطلاعات اسرائیل از سه مسیر اساسی که هر یک متفاوت از مسیر دیگری است حکایت دارد اول گردآوری مجموعه ای از اطلاعات و اجرای پژوهش های عملیاتی سوم گزارش های امنیتی و انجام تحقیقات عملیاتی و ارزیابی موقعیت مخالفان و دشمنان که در کمین ضربه زدن به اسرائیل هستند که هدف اصلی از این دوره ارائه اطلاعات مواد خام برای موسسات اسرائیلی در تمام سطوح اجرایی تصمیم گیری می باشد.

,
,


مسیر دوم کار از طریق خدمات خود نیروهای اطلاعاتی اسرائیل از جمله جمع آوری اطلاعات واحدها و شرکت کنندگان در جنگ پنهان و افرادی که سرگرم آماده کردن لیست بانک اهداف هستند را تشریح می کند.
 مسیرسوم به طور خاص به ماموریت و وظایف انجام شده توسط واحد مخفی اسرائیلی برای انجام حملات امنیتی در صفوف دشمن و تلاش برای نفوذ در آنها از جمله با ابزار جنگ روانی و از طریق اینترنت سخن می گوید .
این کتاب در بخش دیگری اشاره می کند که دهه های اخیر شاهد تغییرات چشمگیری در کار سرویس های اطلاعاتی اسرائیل، به دلیل تحولات ژئوپولتیک و جهانی شدن و فروپاشی برخی از کشورهای اطراف بخاطرملاحظات قومی و ملی و همچنین امنیت، ساختارهای اجتماعی، و مسائل فنی، از جمله جنگ سایبری و ماهواره بوده ایم.

,
,
,
,


و این کتاب تایید می کند که همه اینها در نهایت منجر به پیدا شدن گروه ضد اسرائیلی مسلح شد که از روزنه های موجود و تاثیر پذیری آنها در دستور کار منطقه ای و بین المللی استفاده شده است. البته در بخشی از این تحولات منجر به ایجاد خطرات امنیتی برای اسرائیل شد جایی که در حال حاضر خطر سازمان های مسلح و مشکل آفرینی پیش روی اسرائیل و متحدانش در آن از نظر نفوذ این گروه در میان جمعیت غیر نظامی و شلیک راکت به اسرائیل،  حملات سایبری صورت گرفته بحث شده است. در مقابل جنگ سایبری از سوی منابع امنیتی اسرائیل و جمع آوری اطلاعات جدید و استفاده از آنها در جنگ ها و بهبود عملکرد سازمان های اطلاعاتی اسرائیل مورد پیگیری واقع شده است.
 بحث در مورد چگونگی واقعیت فعالیت موجود در سرویس های اطلاعاتی اسرائیل از جمله سرویس اطلاعاتی ارتش (امان) و سرویس امنیتی عمومی شاباک(GSS) و امنیت خارجی و توابع خاص (موساد) در کنار وزارت اطلاعات و تحقیقات پلیس و مرکز تحقیقات سیاسی در وزارت امور خارجه همه از آن برای جمع آوری اطلاعات و بررسی و اجرای برخی از مأموریت های مخفی به نفع امنیت ملی اسرائیل از دیگر جزئیات این کتاب است.

ضعف هماهنگی

,
,
,
,
,


با وجود روشنی تمام وظایف برای همه سازمان های امنیتی و بازوهای اطلاعاتی، هنوز اهداف هر یک از آنها در ماهیت عملکردی ضعیف است که باید در چارچوب نقش سیاسی اختصاصی هماهنگی دقیقی وجود داشته باشد که اینطور نیست برای قرار دادن تعدادی از فرضیه هایی که به دنبال اهداف که این دستگاه ها ایجاد شد تا چگونه کار می کنند تناسبی با میزان چالش های پیش رو وجود ندارد چون در دنیای اطلاعات که از یک پیکره سنتی تشکیل شده است در حال حاضر به اندازه چالش های مورد امنیتی اسرائیل استراتژیک متناسب با مواجهه میدانی نیاز دارد.

,
,


به عبارت دیگر شاخه های اطلاعاتی اسرائیل رهبری یا رئیس یا مدیر موفق جمعی را نداشته است، و فاقد نهادهای دولتی به استثنای کمیته سران که گاهی اوقات بخش در نظر گرفته هماهنگی جایگزین را برمی گزیند که بر روی زمین قدرت و دسترسی کامل تاثیر گذاری در این دستگاه فاقد تصمیم گیری قاطع گردیده است.

,
,


در حالی که دستگاه"امان" تابع اداری و سازمانی ستاد کل ارتش است و از نظر مالی بخش ضروری بودجه را از ارتش دریافت می کند و دو دستگاه دیگر"شاباک" و "موساد" به طور مستقیم زیر نظر مستقیم نخست وزیر قرار دارند که در نتیجه هیچ نهاد اداری برای تعیین ماهیت بودجه نظارتی و مکانیسم پرداخت و زمینه های مالی وجود ندارد.

,
,


این واقعیت پر از چالش ها و نگرانی های استراتژیک در دستگاه کلان اطلاعاتی اسرائیل وجود داشته که به همکاری و هماهنگی بیشتر عمیق نیاز بیشتری دارند چرا که چنین هماهنگی و همکاری اگر نباشد ممکن است ما در پرتو افزایش رو به رشد چالش ها سطح فزاینده تنش بین این دستگاه ها و این اختلافات ممکن است زده "چشم انداز امنیتی" کل اسرائیل را طوفان زده کند.

,
,


 این کتاب مشغول به بحث در مورد ماهیت رابطه واقعی میان نهادهای امنیتی اسرائیل امروزاست و انتظار مورد نظر را از آنهاست تا صاحب منصبان سطوح مختلف سیاسی یا نظامی مشخصات و شرایط مرتبط با وظایف خو را دریابند که در میان برجسته ترین این وظایف کار مخفی در یک جبهه گسترده و مشارکت بیش از یک دستگاه امنیتی اسرائیل در طول استفاده ارتش شعله های آتش زنده کار خود را دنبال کند و سرویس های امنیتی اسرائیل در برابر چالش ها از "جنگ با آگاهی" کامل با تاثیر گذاری بر افکار عمومی در  هرجا به خنثی کردن عملیات خصمانه از طریق استفاده از ابزار های در دست و افشای آن از مسیر ابزارهای محرمانه بپردازد.

,
,

 

,

ترجمه:عبدالمجید اورا
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه