اخبار داغ

در دانشگاه ارومیه؛

نرخ جنگ میان اصلاح طلبان چند است؟

نرخ جنگ میان اصلاح طلبان چند است؟
درست یک سال از انتشار خبر افشاگری های پایگاه علمی نیچر در مورد جعل مقالات علمی در کشور و در راستای آن بعضی فارغ التحصیلان دانشگاه ارومیه اخیرا با انتشار آن اقدام غیر اخلاقی سرقت علمی در چاپ مقالات بین المللی توسط محققین ایرانی در نشریه بسیار معتبر نیچر رقم خورده بود می گذرد...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نسل برهان؛ درست یک سال از انتشار خبر افشاگری های پایگاه علمی نیچر در مورد جعل مقالات علمی در کشور و در راستای آن بعضی فارغ التحصیلان دانشگاه ارومیه اخیرا با انتشار آن اقدام غیر اخلاقی سرقت علمی در چاپ مقالات بین المللی توسط محققین ایرانی در نشریه بسیار معتبر نیچر رقم خورده بود می گذرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل برهان,

همان زمانی که خبر نیز بدلیل کثرت مقالات تقلبی(58 فقره در حوزه پزشکی و دامپزشکی) بسیار تاسف بارتر و موثرتر از گذشته جلوه گری می کرد و حدس و گمان ها این بود که در آینده رتبه و جایگاه علمی کشور را در سطح جهانی تنزل پیدا کند.

,

سوال اصلی این است که آیا این موضوع الزاما رنگ و بوی سیاسی دارد؟ آیا فعالیت تخصصی علمی چه در مسیر درست آن و یا احیانا نادرست آن ارتباط با سیاست و سیاست مداری می تواند داشته باشد؟

,

چیزی از انتشار این خبر در پایگاه خبری نسل برهان نگذشت که جامعه دانشگاهی و منتقدان واکنش نشان دادند و هجمه عظیمی از تخریب ها و تهمت ها به سوی آن روانه شد. اما چیزی که مد نظر بود روشنگری و تبیین این مساله بود که این موضوع در چاپ مقالات تقلبی، یک سرقت علمی از پایان نامه های دانشجویی می باشد یا سرقت علمی از مقالات چاپ شده دیگران می باشد که در نشریه نیچر گزارش شده است؟

,

موضوع از طرف بیانیه دانشگاه ارومیه چنین بیان می شود که انگار پایان نامه های بسیار غنی دانشگاه به سرقت رفته است و نه اینکه تعدادی دانشجو بهمراه استاد راهنما سرقت علمی از مقالات سایر افراد را انجام داده اند! و متاسفانه این اقدام را تضعیف حقوق اساتید راهنما در تولید و چاپ مقالات مستقل وانمود می کنند.

,

اما بعد از همه این افشاگری ها و تحلیل ها در مورد این مساله و صدور رای نهایی برای برخی از متخلفان 58 مقاله ردشده در "نیچر" گویا بعد از یک سال انجمن اسلامی حامی دولت در دانشگاه ارومیه لب به سخن گشوده و این نکته را در کانال تلگرامی خود یادآور می شود. تا جایی که از وزارت علوم در جهت استیفای حقوق دانشجویان تقاضای بررسی دقیق تر این موضوع را دارد.

,

در قسمتی از یادداشت منتشر شده توسط انجمن اصلاح طلب دانشگاه ارومیه آمده است؛ "ادعای تقلب علمی توسط ریاست دانشگاه باعث شرم 16 هزار دانشجوی دانشگاه ارومیه می‌شود که تا کنون توسط ریاست دانشگاه بی پاسخ مانده است. اینجانب از طرف دانشجویان دانشگاه ارومیه از جناب آقای فرهادی وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری تقاضا میکنم که در صورت ادامه سکوت، موضوع تقلب علمی جناب آقای دکتر حب نقی را پیگیری کنند و درصورت اثبات این موضوع انفصال از خدمت و یا مجازات مناسب را ملزوم دارند."

,

حال سوالی که مطرح می شود اینجاست، چرا انجمن اصلاح طلب دانشگاه ارومیه بعد از حدود یک سال پشت تریبون مطالبه گری رفته و حال که زمان تغییر و تحولات دانشگاه است خلاف جهت آب حرکت می کند؟

,

چرا در زمانی که مساله جعل این مقالات علمی از سوی رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت هیچ یک از مسولین این انجمن و حتی دانشگاه موضع رسمی خود را اعلام نکردند؟ چرا رییس دانشگاه، شخص شخیص دکتر حب نقی در برابر این موضوع سکوت کردند؟ چرا ....؟!

,

حال که انجمن اصلاح طلب دانشگاه ارومیه سر از پیله خود درآورده است و حدود یک ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری و زمان تحولات اساسی در مدیریت دانشگاه، مستوفی حقوق دانشگاهیان می شود و از سرقت علمی رییس دانشگاه می نویسد و حب نقی را استیضاح می کند، جای بسی تعجب دارد؟!

,

در انتشار چنین مطلبی دو مساله قطع به یقین آشکار است:

,

یک اینکه اگر استیفای حقوق دانشگاهیان را حق و وظیفه خود می دانید و بر اساس آنچه در اساسنامه خود بازگو میکنید به آن اذعان دارید، آیا پس از یکسال طلب حق کردن و نقد مسولین همفکر خود دیر بنظر نمی رسد؟ یا به اینکه "هر وقت ماهی را از آب بگیری تازه است" ایمان دارید و همه امورات را مدیریت میکنید؟

,

دوم اینکه آبان ماه امسال تقریبا یکسال از افشاگری های سایت "نیچر" خواهد گذشت و مسولین مأخوذ به حیای دانشگاه ارومیه می توانند یکسالگی افشاگری نیچر را جشن بگیرند. آیا هنوز وقت آن نرسیده تا در مورد دیوان سالاری مدرن و فن سالاری که از آن سخن می گویید توضیحات دقیقی ارائه دهید، تا بیش از این ماجرای جعل مقالات علمی صدمه ای به بدنه ی علمی دانشگاه نزده است؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه