اخبار داغ

«زالو درمانی»؛ مجاز در سلامت‌کده ها- ممنوع در مطب ها!

«زالو درمانی»؛ مجاز در سلامت‌کده ها- ممنوع در مطب ها!
زالو درمانی یکی از روش های درمانی در طب سنتی است که شاید در گذشته ممنوع بود، امّا امروزه این کار در درمانگاه ها و سلامتکده های طب سنتی و همچنین به طور غیر قانونی در مطب های شخصی انجام می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سلامت؛  طب سنتی یکی از طب های ماست که از زمان های بسیار قدیم نشئت می گیرد و  ریشه آن را می توان در سال های دور پیدا کرد. با پدید آمدن طب نوین غفلت هایی از طب سنتی صورت گرفت و این غفلت ها باعث شد تا برای مدتی طب سنتی در حوزه سلامت کمرنگ تر شود، امّا امروزه دوباه این طب قد بلند کرده و به عقیده متخصصان، حتّی برخی از نارسایی های طب نوین را هم پوشش می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سلامت,

زالو درمانی را می توان یکی از راه های درمانی در طب سنتی دانست که درباره آن حرف های زیادی به وجود آمده و برخی مخالف این کار هستند. در زالو درمانی با استفاده از زالو برای درمان برخی بیماری ها مانند خون رسانی دوباره به مناطقی از بدن که عروق وریدی در آن جا آسیب دیده است به کار گرفته می شود و در کنار این کاربردهای دیگری هم دارد که تخصص خاص خود را می طلبد. بنا به مستندات تاریخی، زالو درمانی یک هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مصر باستان انجام می شده که با توجه به این مستند تاریخی، این روش قدمت بالایی دارد. حکیم های به نامی هم مانند حکیم جرجانی و ابن سینا در مکتوبات خود از زالو درمانی یاد کردند و این درمان امروزه با رشد طب سنتی در پزشکی بیشتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

,

تا جائی که سازمان غذا و داروی امریکا در سال ۲۰۰۴ هم برای زالو درمانی چارچوب خاصی را تعریف کرده و این روش در دنیا مطرح است. حتّی داروسازان از بزاق زالو دارو تهیه کردند، چرا که بزاق زالو آنزیمی دارد که جلوی انعقاد خون را می گیرد.

,

 

,

* زالو هر دردی را درمان نمی کند!

, * زالو هر دردی را درمان نمی کند!, * زالو هر دردی را درمان نمی کند!,

امّا همان طور که برخی به اشتباه وارد عرصه طب سنتی شدند و با عقاید و عملکرد خود هم به طب سنتی ضربه می زنند و هم مردم و کادر درمانی را به طب سنتی بد بین می کنند، زالو درمانی را هم از این خاصیت بی بهره نکردند و با برخی زیاده روی ها و اغراق ها زالو درمانی را بسیار منفور جلوه داده، تا جایی که اگر بخواهیم برخی تبلیغات کذب را باور کنیم، دردی نیست که با زالو درمان نشود.

,

به عقیده کارشناسان، زالو درمانی باید از جانب پزشک متخصص طب سنتی انجام شود که یا خود پزشک متخصص این کار را می کند و یا بر روی کار نظارت داشته باشد. چرا که این روش درمانی بر خلاف باور عمومی، یک کار کاملاً علمی و تخصصی است و نباید این کار را به هر کسی سپرد. امروزه در برخی از مطب ها زالو درمانی انجام می شود که مردم به اعتماد پزشک بودن طرفِ مقابل یه این کار روی می آورند.

,

گزارش میدانی ما از برخی پزشکان که به دلایلی از افشای نام آن ها معذوریم، حاکی از آن است زالو درمانی در مطب ها را حق خودشان می دانند. این ادعای پزشکان عمومی است که تخصص طب سنتی را هم اخذ نکرده اند. آخرین قانون وزارت بهداشت هم مبنی بر ممنوعیت این کار بود.

,

* زالو درمانی فقط توسط متخصص طب سنتی

, * زالو درمانی فقط توسط متخصص طب سنتی, * زالو درمانی فقط توسط متخصص طب سنتی,

مدیر گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان در این باره می گوید: زالو درمانی یک بحث گسترده است و باید مشخص شود که این کار از سوی چه کسانی و حتّی برای چه کسی انجام می شود.

,

 

,

محمد مظاهری ادامه داد: در این شکی نیست که زالو درمانی باید از جانب یک متخصص طب سنتی باشد و هر گونه اقدامی غیر از این قطعاً مورد قبول نیست و مشکل زاست و ما این کارهای بیشتر زالو اندازی است.

,

این استاد دانشگاه علوم پزشکی همچنین تصریح کرد: ما هم قبول داریم که زالو درمانی به نفع آحاد مردم جامعه است و زمانی هم بود که حجامت مورد تأیید نبود ولی اکنون می بینیم که حتّی در کتاب ارزش گذاری آمده و برای آن تعرفه مشخص می کنند.

,

وی افزود: یکی از موارد آسیب زننده به زالو درمانی این است که مبالغه صورت می گیرد ولی در تمامی بیماری های انسان کاربرد ندارد و برای مصارف خاصی به کار گرفته می شود.

,

* برخورد با خاطیان زالو درمانی

, * برخورد با خاطیان زالو درمانی, * برخورد با خاطیان زالو درمانی,

مظاهری با اشاره به انجام زالو درمانی در مطب های شخصی هم گفت: انجام این کار در مطب های شخصی حتّی اگر از سوی متخصص طب سنتی هم باشد مورد قبول نیست و حتماً باید در درمانگاه ها و سلامتکده های طب سنتی انجام شود که اگر غیر از این رخ بدهد، حوزه معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی با این موارد برخورد می کنند.

,

این متخصص طب سنتی معتقد بود زالو درمانی و ممنوعیت کار آن در مطب ها مانند متادون است که توزیع آن در داروخانه ها ممنوع شده و حتّی پزشک هم نباید تجویز کند، امّا در مراکز مربوطه به خودش که MMT نام دارند، توسط پزشک تجویز و برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرد.

,

ما هم می دانیم که وزارت بهداشت متولّی سلامت جامعه و هر نوع اخبار و اطلاعیه ای از سوی این دستگاه، قطعاً برای حفظ سلامت مردم است. هیچ گاه برای زالو درمانی به مطب های شخصی مراجعه نکنیم. فراموش نکنیم که این کارها قطعاً می تواند سلامت ما را به خطر بیندازند و تجربه این کار بهای سنگینی را در پی خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه