اخبار داغ

کارشناس مذهبی تبیین کرد؛

چرایی نامیده شدن امام صادق به لقب اباعبد الله

چرایی نامیده شدن امام صادق به لقب اباعبد الله
حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه در بین ائمه اطهار دو امام یعنی امام حسین و امام صادق، ملقب به «اباعبدالله» هستند، گفت: امام حسین(ع) با خون مطهرخود اسلام را حفظ و امام صادق (ع) با رفتار و گفتار حکیمانه خود، به تقویت بنیه فکری، عقیدتی و اخلاقی دین مبین اسلام پرداختند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مباحث؛ کارشناس دینی ظهر امروز  به مناسبت شهادت امام صادق (ع) در جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی اظهار کرد: تلاش به منظور تبیین توحید یکی از  اقدامت امام صادق (ع) برای  تبیین دین اسلام  بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مباحث,

حجت الاسلام سیدعباس طباطبایی بیان کرد: خداوند در آیه 125 سوره مبارکه نحل(( ادْعُ إِلَیٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَجَٰدِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ)) دعوت به راه پروردگار را از طریق حکمت امکان پذیر می داند.

,

وی تصریح کرد:  سخنان حکیمانه امام صادق (ع) بود که چنان نورانیتی را در شنونده ی خود ایجاد می کرد که همان نورانیت به هدایت بسیاری از منحرفان فکری منجر می شد.

,

کارشناس دینی  این سیره امام (ع) را الگویی برای همه مبلغان دینی قلمداد کرد و گفت: علم به تنهایی کافی نیست و حکمت و سخنان حکیمانه است که همچون نوری از قلب انسانی که مومن واقعی است ساطع شده و قلب شنونده را نیز سرشار از نورانیت می کند.

,

وی در این خصوص تاثیر فعالیت های فکری و فرهنگی و تبلیغی  علمای شیعه در طول تاریخ را نیز نشات گرفته از همین الگوی رفتاری و گفتاری حضرت امام صادق (ع) عنوان کرد و به ذکر حکایت هایی از شیوه تبلیغی مرحوم آیت الله بافقی پرداخت.

,

حجت الاسلام طباطبایی در ادامه وجود روایات و احادیث زیادی که از امام صادق (ع) اکنون به یادگار مانده است را نیز به دلیل شرایط مساعد آن زمان قلمداد و  خاطرنشان کرد: اکثریت احادیثی که امروز در دست ماست از امام صادق و امام باقر (ع) نقل شده  و این در حالی است که احادیث اندکی از سایر ائمه (ع) مانند امام حسن مجتبی (ع) نقل شده است چرا که اصلا اجازه صحبت و سخنرانی به حضرت داده نشده است.

,

وی با بیان اینکه ائمه (ع) سعی می کردند از هر شرایطی برای ترویج دین مبین اسلام و  تقویت مذهب شیعه استفاده کنند، گفت: به طور مثال امام رضا (ع) در خراسان که جمعیتی قریب به چهارده هزار نفر از علما آماده استفاده از سخنان گهر بار امام بودند به بیان حدیث سلسله الذهب «کلمه لااله الا الله حصنی . . . .» پرداخته و در انتها پذیرش ولایت اهل بیت (ع) را لازمه پذیرش توحید دانستند.

,

انتهای پیام/مباحث

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه