اخبار داغ

گزارش؛

عدم بکارگیری نیروی بومی در شهرک رازی عامل بیکاری ۱۴ درصدی در شهرضا

عدم بکارگیری نیروی بومی در شهرک رازی عامل بیکاری ۱۴ درصدی در شهرضا
شهرک صنعتی رازی شهرضا اگرچه دومین شهرک صنعتی و بزرگ ترین شهرک شیمیایی کشور در منطقه ویژه اقتصادی است، اما سومدیریت و عدم بکارگیری نیروی بومی، بیکاری محدوده این شهرک را به ۱۴ درصد کشانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ شهرستان شهرضا یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین شهرستان های استان اصفهان است که از ابتدای تقسیم بندی امروزی کشور به عنوان شهرستان در نقشه کشوری شناخته شده و دارای زیرساخت های متعددی در حوزه شهرنشینی، صنعتی و البته میراث فرهنگی و صنایع دستی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

این شهرستان از دیرباز دارای صنعتی پویا بود که وجود کارخانه ریسندگی نوین که در زمان پهلوی اول به کمک آلمان ها تاسیس شد و به عنوان اولین کارخانه های مدرن در منطقه به حساب می آمد گواه بر این مدعا است.

,

شهرستان شهرضا در حال حاضر بنا به گفته یکی از مسئولان شرکت شهرک های صنعتی استان از 20 استان کشور صنعتی تر بوده و یکی از قطب های صنعتی به شمار می رود. این شهرستان از ابتدای دهه 90 در کنار کاشان به عنوان یکی از  دو منطقه ویژه اقتصادی استان به ثبت رسید و عنوان پرطمطراق منطقه ویژه اقتصادی شیمیایی را از آن روز یدک می کشد.

,

اقتصاد رانتی و رکود دومشکل شهرستان صنعتی شهرضا
اما روی کار آمدن دولت جدید اگرچه با بحث رونق اشتغال همراه بود اما رکود بی سابقه ای را در کشور حاکم کرد که تمام صنایع کشور را با آن روبرو ساخت؛ علاوه بر این رکود مسئله اقتصاد رانتی مشکل دیگری بود که صنایع و مناطق بدون مدیر قوی را بیش از پیش در مشکلات اقتصادی فروبرد که شهرستان شهرضا نیز به دلیل صنعتی بودن دچار مشکلات عدیده ای در این زمینه شد.

, اقتصاد رانتی و رکود دومشکل شهرستان صنعتی شهرضا, اقتصاد رانتی و رکود دومشکل شهرستان صنعتی شهرضا,
,

مهم ترین شهرک صنعتی شهرضا در حال حاضر شهرک صنعتی رازی است که به دلیل استقرار صنایع شیمیایی به شهرک صنعتی رنگسازان نیز در سطح کشور معروف است؛ این شهرک صنعتی به استناد سایت شرکت شهرک های صنعتی استان بزرگ ترین شهرک صنعتی شیمیایی در کشور محسوب می شود و به گفته مسئولان شهرستانی پس از شهرک صنعتی کاوه، بزرگ ترین شهرک صنعتی کشور است.

,

شهرک صنعتی رازی با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کند
این شهرک درحال حاضر 418 قراداد صنعتی منقده داشته و بالغ بر 7089025 میلیون ریال سرمایه گذاری در آن صورت گرفته است که رقم عظیمی به شمار می رود؛ اما این شهرک با وجود قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی که هنوز بر روی کاغذ مانده دارای مسائل عدیده ای است که هر روز با آن ها دست و پنجه نرم می کند.

, شهرک صنعتی رازی با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کند, شهرک صنعتی رازی با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می کند,
,

نبود زیرساخت های لازم در شهرک صنعتی رازی
احداث این شهرک صنعتی بدون توجه به تامین زیرساخت ها مشکل اولین بود که هر سرمایه گذار موجود در آن را برای توسعه سرمایه گذاری خود دچار بی رغبتی می کرد؛ پس از اعتراض های متعدد کارخانه داران و تولیدکنندگان و جلسه های مختلف در فرمانداری شهرضا و اداره کل های استانی، فیبر نوری مخابرات، تصفیه خانه فاضلاب و بخشی از آب مورد نیاز صنایع این شهرک از طریق پساب فاضلاب شهرضا ایجاد و تامین شد که البته به طور کامل تکمیل نشده و بخش هایی از شهرک با مشکل مواجه هستند.

, نبود زیرساخت های لازم در شهرک صنعتی رازی, نبود زیرساخت های لازم در شهرک صنعتی رازی,
,

استقرار صنایع خطرآفرین شیمیایی، بازی با جان 200 هزار ساکن منطقه
مشکل دیگر این شهرک، وجود معضلات زیست محیط است که به گفته محسن گلابی، فرماندار شهرضا، بسیاری از صنایع استقراریافته در این شهرک جز صنایع خطرناک بوده که هم برای محیط و هم برای شهر شهرضا و نزدیک به 200 هزار نفر ساکن در منطقه خطر آفرین خواهدبود.

, استقرار صنایع خطرآفرین شیمیایی، بازی با جان 200 هزار ساکن منطقه, استقرار صنایع خطرآفرین شیمیایی، بازی با جان 200 هزار ساکن منطقه,
,

نبود سیستم مکانیزه دفع زباله ها در این شهرک و هزینه بالای انتقال زباله های صنعتی به محل های بازیافت که در فاصله چندصد کیلومتری از این شهرک قرارداشته و دارای ظرفیت محدود است، موجب شده بخش عظیمی از این زباله ها به شیوه های غیربهداشتی دفع یا دپو شود.

,

وقوع باد در این منطقه غبار شیمیایی موجود در این شهرک را به سمت شهرضا روانه می کند که مشکلات تنفسی را در مرور زمان به ارمغان می آورد و از طرفی وجود مواد اشتعالزا و خطر انفجار این مواد، آرامش و بهزیستی روانی را از مردم منطقه گرفته است؛ اگر اتفاقی ناگوار در یکی از کارخانه های این شهرک بیفتد و کار به انفجارهای شیمیایی بکشد؛ نه تنها ایستگاه محدود آتش نشانی این شهرک قابلیت مهار آتش را نخواهد داشت، بلکه سرعت انتقال گازها و غبارشیمیایی حاصل از انفجار به سرعت کل منطقه را آلوده خواهد کرد.

,

تنها 10 درصد ظرفیت شهرک رازی فعال است
با وجود تمام خطرهای جانی و زیست محیطی که استقرار شهرک صنعتی مواد شیمیایی و ناحیه ویژه اقتصادی شیمیایی برای منطقه دارد، اما مردم شهرستان شهرضا و حتی شهرستان های مجاور به امید اشتغال اعضای خود، تمام خطرها را به جان خریده اند؛ اما متاسفانه سوءمدیریت در کشور، استان و شهرستان به ویژه در زمینه صنعتی کار را به جایی رسانده که به گفته محسن گلابی، فرماندار شهرضا، این شهرک تنها با 10 درصد ظرفیت خود کار می کند. فاجعه زمانی عظیم تر می شود که بررسی خبرنگاران و گفته مسئولان نشان می دهد که بیشتر کارگران و کارکنان این شهرک غیربومی شهرستان بوده و از مرکز استان و سایر شهرستان ها هستند.

, تنها 10 درصد ظرفیت شهرک رازی فعال است, تنها 10 درصد ظرفیت شهرک رازی فعال است,
,

نبود نیروی بومی در شهرک رازی، عامل بیکاری 14 درصدی در شهرضا
عدم توجه مدیران شهرک صنعتی رازی شهرضا به ظرفیت های داخلی شهرضا و مدیران استانی در این زمینه موجب شده است که نه تنها کم ترین سهم اشتغال در این شهرک به شهروندان شهرضا اختصاص پیدا کند، بلکه کارخانه های این شهرک برای تامین نیازهای روزانه خود مانند غذای کارکنان، یبدهای حمایتی کارگرران، حمل و نقل و حتی انجام امور بانکی مرتبط با کارخانه خود به مرکز استان مراجعه کنند و حتی فرصت شغل های غیرمستقیم را نیز از مردم شهرستان شهرضا بگیرند؛ آمار بیکاری 14 درصدی در شهرستان شهرضا که چهار درصد بیشتر از میانگین کشور و دو درصد بیشتر از میانگین استان در سال 95 بوده است، گواهی برهمین عدم توجه به توانمندی های داخلی شهرستان است؛ حال آن که شهرستان شهرضا به عنوان مرکز تلاقی پنج استان دارای سطح بالای دادستد بین این استان ها، سیستم درمانی و شهری بالاتر از سطح منطقه و هشت دانشگاه مطرح برای آموزش نیروی متخصص است.

, نبود نیروی بومی در شهرک رازی، عامل بیکاری 14 درصدی در شهرضا, نبود نیروی بومی در شهرک رازی، عامل بیکاری 14 درصدی در شهرضا,
,

ماجرای عدم دعوت از خبرنگاران شهرستان؛ مشت نمونه خروار
متاسفانه این سومدیریت ها نه تنها در طول این سال ها برطرف نشده بلکه افزایش یافته است و هیئت مدیره این شهرک هفته گذشته در اقدامی معنادار با همکاری شرکت شهرک های استان اقدام به دعوت از خبرنگاران مرکز استان برای بازدید صنعتی از این شهرک کرده و با صرف هزینه های زیاد خبرنگاران را از مرکز استان به قلب شهرستان آورده است تا شاید در بین محافل خبری استانی جای پایی برای خود باز کند؛ این اقدام درحالی است که این شهرستان از لحاظ خبری دارای جایگاه ویژه ای بوده و تمام خبرگزاری ها، سایت های خبری و روزنامه های کشوری حاضر در استان و استانی دارای خبرنگار در این شهرستان هستند.

, ماجرای عدم دعوت از خبرنگاران شهرستان؛ مشت نمونه خروار, ماجرای عدم دعوت از خبرنگاران شهرستان؛ مشت نمونه خروار,
,

نکته مهم در این برخورد نسنجیده که مسئولان هیئت مدیره این شهرک باید نسبت به آن پاسخگو باشند؛ اجازه ندادن به آن ها برای تهیه گزارش و یا ورود خبرنگاران شهرستانی به مشکلات این شهرک است.

,

گزارش از عارف نصر

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه