اخبار داغ

استاد حوزه علمیه اصفهان:

انسان های کریم شاکر خدا و خادم خلق خدا هستند/ کرامت صفت اهل جنت است

انسان های کریم شاکر خدا و خادم خلق خدا هستند/ کرامت صفت اهل جنت است
استاد حوزه علمیه اصفها گفت: رسول اکرم (ص) فرمودند بچه هایتان را با کرامت بزرگ کنید، کرامت صفت اهل جنت است و اهل کرامت وارد بهشت می شوند، بنابراین این فرهنگ والای کرامت به سیره اهلبیت (ع) پیوند خورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مباحث حجت الاسلام والمسلمین مجتبی امیریان ظهر امروز  در جمع روحانیون و طلاب مرکز حوزه علمیه اصفهان ضمن تبریک دهه با سعادت کرامت گفت: از اول ذی القعده که بنا بر نقلی ولادت سراسر نور حضرت معصومه سلام الله علیها است تا یازدهم این ماه که ولادت کریم اهل بیت امام رضا علیه السلام است را دهه کرامت گویند که حق هم همین است که اولی کریمه و دومی کریم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مباحث,

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: البته بنا بر زیارت جامعه کبیره همه اهلبیت اهل کرامت هستند و همچنین کرامت صفت پیامبر خداست آنجا که قرآن کریم در آیه چهارم سوره مبارکه حاق می فرماید «انّه لقول رسول کریم»؛ کرامت صفت اهل جنت است و اهل کرامت وارد بهشت می شوند.

,

وی به مناسبت این دهه به توضیح معنای کرامت پرداخت و ابراز کرد: معنای کرامت در مقابل لئامت است، کریم یعنی بلند همت و دارای روح بلند یعنی کسی که از نظر صفات و ارزش های انسانی عالی است.

,

استاد حوزه علمیه اصفهان در مورد علائم انسان های کریم عنوان کرد: اولین نشانه انسان کریم «خدمت به خلق» است که حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: الکریم یری مکارم افعاله دیناً علیه یقضیه، یعنی انسان کریم به مردم خدمت کرده و کار خوب انجام می دهد و این را وظیفه خود می داند.

,

وی تصریح کرد: متاسفانه یک وقت کارخوبی انجام می دهیم ولی منت می گذاریم یا توقع تشکر داریم ولی انسان کریم کار خوب را کمک به دینداری و وظیفه خود می داند و این درسی است برای مسئولان ما که در چنین فضایی و با چنین روحیه ای کار کنند،  وزرایی انتخاب شوند که با این طرز تفکر مسئولیت را بپذیرند لذا تحمل همه فشارها را دارند و از خدمت خسته نمی شوند.

,

محقق حوزه علمیه اصفهان خدمت رسانی در سیره کریم اهلبیت را پررنگ توصیف کرد و گفت: یسع بن حمزه می گوید محضر حضرت ثامن الحجج علیه السلام بودیم که مرد نیازمندی محضرشان رسید که عرضه کرد از سفر حج برگشتم ولی پولم تمام شده و الان چیزی ندارم لطفاً کمکی به من بکنید تا به شهرم برگردم  و ان شاء الله پس از رسیدن به مقصد پول را از طرف شما به فقراء صدقه میدهم. حضرت وارد اتاق شدند و دستشان را لای در بیرون آوردند و دویست درهم به آن مرد کمک کردند و فرمودند نمی خواهد خود را مکلف به پرداخت این مبلغ به فقراء کنی و آن فرد رفت. یسع بن حمزه می گوید به امام عرض کردم چرا  بین مردم به او کمک نکردید؟ که امام فرمودن دنخواستم نگاهش به من بیفتد و خجالت بکشد.

,

وی خدمت به خلق را از توصیه امام رضاعلیه السلام به جوادالائمه دانست و اذعان کرد: طبق آن داستان معروف وقتی امام علیه السلام راهی خراسان شدند و امام جواد علیه السلام در مدینه مستقر بودند مردم و نیازمندان زیادی به جوادالائمه رجوع میکردند که کثرت مراجعین باعث شدند یاران آن حضرت گفتند آقاجان از در اصلی از منزل خارج نشوید و از در دیگری بروید تا مستمندان شما را نبینند لذا وقتی امام رضا علیه السلام از موضوع اطلاع یافت به فرزندشان نامه ای نوشته و فرمودند از دری گذر کن که فقراء تو را ببینند حتی فرمودن به عموهایت 50 دینار و به عمه هایت 25 دینار کمک کن اگر به شما اظهار نیاز کردند. درحقیقت  این فرهنگ والای کرامت در دستگاه اهلبیت علیهم السلام است.

,

حجت الاسلام امیریان در ادامه به چند روایت تربیتی با موضوع کرامت اشاره  و بیان کرد: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: بچه هایتان را با کرامت بزرگ کنید، یعنی حتی گاهی شما به فرزندتان پولی بدهید تا او با دستان خود به فقیر کمک کند؛ یا در جایی دیگر می فرمایند زمانیکه فرزندتان را محمد نامیدید او را احترام کنید و زمانی که بچه هایتان وارد مجلس شدند برای آن ها جا بازکنید.

,

استاد حوزه علمیه اصفهان  در ادامه به دومین نشانه انسان های کریم اشاره کرد و گفت: «شاکر بودن» دومین علامت کریم است، امام علی علیه السلام فرمودند: «الکریم یشکر القلیل و اللئیم یکفر الجزیل» یعنی انسان کریم برچیز کم هم شکر می کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه