اخبار داغ

گزارش/

سایه محرومیت در شهرک 20 ساله شهرآرا سنگینی می‌کند/ فرار شهرداری زنجان و شهرک‌سازان از انجام تعهدات

سایه محرومیت در شهرک 20 ساله شهرآرا سنگینی می‌کند/ فرار شهرداری زنجان و شهرک‌سازان از انجام تعهدات
مشکلات شهرک بلاتکلیف شهرآرا به حدی است که بعد از ۲۰ و اندی سال هنوز آرایش شهری به خود نگرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  موج رسا; مشکلات در کوی شهرآرا به حدی است که برخی از اهالی فرار را بر ماندن ترجیح می‌دهند و راضی‌اند حتی به قیمت پایین‌تر از آن چیزی که عرف بازار می‌گوید ساختمان‌شان را بفروشند و به داخل شهر بروند انگار شهرآرا را جزوی از شهر برای زندگی نمی‌دانند که متاسفانه این نگاه با بی‌توجهی مسئولان به این شهرک شکل گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

شهرآرا با گذشت بیش از 20 سال هنوز تحویل شهرداری نشده و دلیل آن نیز آماده نبودن زیرساخت‌هاست که سبب شده شهرداری از قبول و ارائه خدمات مناسب به آن خودداری کند، وضعیت کوچه و خیابانها، نبود فضای سبز، روشنایی مناسب و امکانات رفاهی و آموزشی از جمله مدرسه و پارک از یک طرف و از طرفی دیگر وضعیت بد زندگی در قسمتی از انتهای این شهرک زندگی را حسابی برای اهالی سخت کرده است.

,

شهرآرا در غرب زنجان واقع و به 650 قطعه تقسیم شده و سه شرکت نیز مسئولیت ساخت آن را بر عهده دارند، این شهرک در نزدیکی مسکن‌های مهر، مهرآرا واقع شده که خود از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد و حل شدن بیشتر مشکلات مربوط به شهرآرا اهالی مهرآرا را نیز خوشحال خواهد کرد.

,

نخستین مشکلی برای کسی که می‌خواهد وارد این شهرک شود، راه آن است یعنی برای کسی که از جنوب قصد به ورود به شهرک را دارد دو راه متصور است یا باید راه دور اتوبان را تا خروجی دوم سه راه امجدیه طی کند و از میدان سپاه دور زده و به سمت پایین و در نهایت به ورودی شهرک برسد و راه دوم نیز از طرف جنوب از داخل پارک در ابتدای جاده تبریز است که اهالی این را راه را به عنوان میانبر انتخاب می‌کنند اما به دلیل شرایطی که دارد، مناسب نیست و اهالی درخواست ایجاد دوربرگردان و کوتاه شدن مسیر طی شده خود را دارند.

,

ساخت پل عابرین پیاده یکی از درخواست‌های اهالی شهرآرا و مهرآرا است که گویا بعد از جان باختن پسر بچه‌ای بر اثر تصادف ایجاد این پل در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

,

همسایگی با کشتارگاه

, همسایگی با کشتارگاه, همسایگی با کشتارگاه,

در نزدیکی انتهای این شهرک کشتارگاه زنجان نیز وجود دارد که علوفه دامها به وضوح در چند صد قدمی این شهرک قابل مشاهده است که بوی خروجی از این کشتارگاه و همچنین بوی فاضلاب شرایط بدی را به وجود آورده است، حال اگر خط آهنی که بدون هیچ استانداری در کاهش خطرات در چند متری منزل برخی از اهالی وجود دارد را به این اضافه کنیم شهرآرا در نگاه نخست یک روستا و در خوشبینانه‌ترین حالت سکونت‌گاه غیررسمی جلوه می‌دهد.

,

, ,

اهالی این شهرک اما جزئیات بیشتری از مشکلاتی که با آن سر و کار دارند می‌گویند، مرد ۴۳ ساله از اهالی این شهرک می‌گوید: فرزندان اهالی این شهرک چه گناهی کرده‌اند که جای بازی برای خود ندارد و گاهی مجبور می‌شوند برای پر کردن اوقات فراغت‌شان به بازی با سگ‌های ولگرد روی بیاورند، در شهرکی که هیچ زیرساخت درست و حسابی ندارد و فضای سبزی موجود نیست از یک کودک ۶ ساله چه انتظاری می‌توان داشت؟ آیا کسی که پول خرید خانه در مناطق خوب شهر را ندارد باید از کوچکترین امکانات نیز بی‌بهره باشد؟

,

نبود مدرسه و سالن ورزشی

, نبود مدرسه و سالن ورزشی, نبود مدرسه و سالن ورزشی,

وی با بیان اینکه با وجود نزدیکی مهرآرا و شهرآرا به همدیگر حتی یک سالن ورزشی در این منطقه ساخته نشده است، ابراز کرد: سه فرزند در حال تحصیل دارم و برای هر یک ماهانه ۵۰ هزار تومان پول سرویس مدرسه می‌دهم که در کل ۱۵۰ هزار تومان می‌شود که بیشتر از پول یارانه‌ای است که دولت پرداخت می‌کند با این وضعیت نامطلوب اقتصادی چطور به دیگر نیازهای زندگی پاسخ دهم.

,

در مورد ساخت مدرسه برای این شهرک اهالی پیگیری‌های زیادی را انجام دادند که پاسخ معاون توسعه و تجهیز مدارس این بوده که باید برعلیه شهرک‌ساز شکایت کنید چرا که بر اساس ماده ۱۸ این شهرک‌ساز است که باید نسبت به ساخت مدرسه اقدام کند و یا اگر مسکن و شهرسازی شهرکی را ایجاد کرده باید مدرسه را نیز بسازد و یا اینکه باید به سراغ خیرین مدرسه‌ساز بروید.

,

مرد ۴۵ ساله یکی دیگر از اهالی شهرآرا با گلایه از مسئولان نسبت به بی‌توجهی وضعیت این شهرک به نبود کلانتری در این منطقه اشاره کرد و افزود: وجود کلانتری برای تامین امنیت بیشتر این منطقه نیاز است ما گشت‌های نیروی انتظامی را دراین شهرک شاهد هستیم اما با توجه به شرایط منطقه وجود کلانتری بر امنیت خواهد افزود.

,

وی با بیان اینکه چرا ما باید شاهد تبعیض در خدمت‌رسانی باشیم، خاطرنشان کرد: بیشتر پیاده‌روها‌ به طور معمول سنگ‌فرش می‌شوند اما در این شهرک آسفالت را آن هم بعد از چندین اعتراض به صورت ناقص ریختند که بعد از مدتی باز به دلیل برخی اشتباهات اقدام به تخریب قسمتی از آن کردند.

,

, ,

این مرد ۴۵ ساله با اشاره به نیروی انسانی کم جهت خدمت رسانی به این شهرک اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه ما فقط در یکشنبه‌ها و چهارشنبه‌ها نیروهای خدمت رسان را می‌بینیم.

,

اهالی شهرآرا همچنین با انتقاد از وضعیت آسفالت و روشنایی این شهرک به مشکلاتی همچون نبود ایستگاه آتش نشانی، کانال فاضلاب شهری، پایگاه فوریت‌های پزشکی، اختصاص ون یا تاکسی، نبود جایگاه مسافرین و ایستگاه اتوبوس و مسطح نبودن ابتدای بلوار محیط بان که سبب تصادفات مکرر می‌شود نیز اشاره کردند.

,

, ,

یکی از اهالی شهرآرا با تاکید بر اینکه ما خواهان تحویل هرچه سریع‌تر این شهرک به شهرداری هستیم، گفت: با تحویل این شهرک تکلیف ما مشخص می‌شود چرا اکنون در مطالبه کوچکترین خدمت نیز با هزاران مانع روبرو هستیم.

,

پاتوق معتادان و بازی کودکان با قورباغه‌ها

, پاتوق معتادان و بازی کودکان با قورباغه‌ها, پاتوق معتادان و بازی کودکان با قورباغه‌ها,

در انتهای شهرک مردم اما وضعیت بدتری دارند، خانم ۵۰ ساله با گلایه از شرایط زندگی که برای او و فرزندانش تحمیل شده می‌گفت: خودتان وضعیت را مشاهده کنید انگار در یک روستا زندگی می‌کنیم نیمه شب صدای قطارها آسایش را از ما گرفته و از طرفی هر لحظه امکان تهدید جان فرزندانم را به خاطر این شرایط و ایمن نبودن احساس می‌کنم.

,

مرد ۵۵ ساله نیز با اشاره به اینکه چند روز گذشته کودکی را از ارتفاع به نزدیکی ریل راه آهن افتاده بود را نجات دادم، افزود: به واقع شرایط برای زندگی در این منطقه سخت است ما علاوه بر اینکه باید بوی بد کشتارگا و فاضلاب را تحمل کنیم نگران جان فرزندان‌مان نیز هستیم.

,

, ,

وی افزود: علاوه بر این چند روزی است که سیم‌های تیرهای برق را بریده‌ و به سرقت برده‌اند، برخی از معتادان به دلیل شرایط مناسبی که در این منطقه می‌بینند اینجا را پاتوق خود قرار داده‌اند که در خواست ما از مسئولان این است که فکری به حال این شهرک بکنند این شرایط محیط زندگی است که فرزندان ما به جای داشتن محل مناسب بازی با قورباغه‌ها بازی می‌کنند.

,

اهالی شهرآرا حرفهای زیادی برای گفتن داشتند که ممکن است برخی از مشکلات‌شان از قلم افتاده باشد با این شرایط به سراغ محمد جعفری رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی کارکنان دولت و حبیب یگانه شهردار زنجان رفتیم تا پاسخ آنها را نیز بشنویم هرچند برخی از مشکلات این شهرک به دیگر ارگانها نیز مربوط می‌شود.

,

شهرک‌ساز: چند برابر آورده اعضا هزینه کردیم

, شهرک‌ساز: چند برابر آورده اعضا هزینه کردیم, شهرک‌ساز: چند برابر آورده اعضا هزینه کردیم,

محمد جعفری با بیان اینکه شهرآرا از اوایل دهه ۷۰ استارت خورده است، افزود: ما از سال ۸۷ این شهرک را تحویل گرفته‌ایم و از ابتدا در دست ما نبود و از زمانی که تحویل گرفته‌ایم آماده سازی شهرک را انجام داده‌ایم.

,

وی بیان کرد: اقداماتی که ما در شهرآرا انجام داده‌ایم عبارتند از تامین برق، اتصال به آب و گاز شهری، آسفالت چندین باره خیابانها و جدول کشی و در کل مقدمات آماده سازی بوده است که وضعیت کنونی قابل مقایسه با شرایطی نیست که ما آن را تحویل گرفتیم.

,

جعفری با بیان اینکه آورده اعضا کوی شهرآرا کم بوده است، عنوان کرد: ما چندین برابر آورده اعضا از منابع داخلی اتحادیه هزینه کرده‌ایم جهت اینکه شهرآرا قابل تحویل به شهرداری باشد اما متاسفانه بنا به دلایلی این امر اتفاق نیفتاده است.

,

وی با بیان اینکه متولیان امر و مسئولان استان نباید اجازه احداث این شهرک را می‌دادند، گفت: قانون برنامه توسعه بر این موضوع تاکیده کرده است که باید امکانات و تجهیزات زیربنایی مهیا باشد که متاسفانه امکانات و تجهیزات زیربنایی در آن زمان برای ایجاد این شهرک پیش بینی نشده بود و به نظرم این عدم پیش بینی به دلیل نداشتن تخصص و تجربه لازم بوده است هر چند که ممکن است نیت خیری نیز داشتند.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه این شهرک ۶۵۰ قطعه بوده که اهالی آن عمدتا از قشر ضعیف و محترم جامعه هستند، اظهار کرد: دستگاه‌های متولی دقت نکرده‌اند که این منطقه توجیهی برای ساخت شهرک ندارد متاسفانه در حالی که شهرداری پروانه صادر کرده و عوارض و نوسازی دریافت می‌کند و همچنین سایر سازمانها نیز چندین عوارض مربوط به خود را دریافت می‌کنند اما در تحویل شهرک این را مطرح می‌کنند که چون عملیات زیربنایی کامل نیست ما حاضر به تحویل نیستیم.

,

مسئولان شهرداری به تعهدات شهرداران قبلی توجهی ندارد

, مسئولان شهرداری به تعهدات شهرداران قبلی توجهی ندارد, مسئولان شهرداری به تعهدات شهرداران قبلی توجهی ندارد,

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی کارکنان دولت با بیان اینکه ما سه بار صورتجلسه تحویل را تنظیم کرده‌ایم، گفت: متاسفانه مسئولان شهرداری به هیچ یک از تعهداتی که شهرداران قبلی و اعضای شورای شهر داده بودند تمکین نمی‌کنند.

,

وی با بیان اینکه اگر شهرداری به تعهداتش عمل کند ما به زمان تحویل شهرک نزدیک می‌شویم، ابراز کرد: موضوع اصلی اکنون بحث فضای سبز است که طبق برآوردها هزینه بالایی نزدیک به ۷۰۰ میلیون تومان را می‌طلبد ما برای ایجاد این فضای سبز و ترمیم تخریب‌هایی که در بحث جداول و غیره بوده باید به سراغ اعضا برویم که اعضا نیز با توجه به اینکه قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند توان پرداخت ندارند.

,

جعفری با بیان اینکه این شهرک تنها دست ما نبوده و سه شریک دارد که آنها حاضر به انجام تعهدات نیستند تصریح کرد: با صراحت می‌گویم اگر شهرداری اقدام به تحویل این شهرک نکند با توجه یه اینکه اعضا قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند این شهرک مدتها باید در چنین شرایطی بماند و خبری از تحویل نخواهد بود، هر چند که باید به نیکی از آقای یگانه یاد کنیم.

,

وی بیان کرد: نظر ما این است که شهرداری همانطور که الهیه و گلشهر را تحویل گرفت برای تحویل شهرآرا نیز اقدام کند آیا در تحویل الهیه نیز چنین سخت‌گیری‌هایی انجام شده است که اکنون می‌شود؟

,

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی کارکنان دولت در مورد مشکلات فاضلاب این شهرک نیز گفت: کل مشکلات فاضلاب به ما مربوط نمی‌شود چرا که فاضلاب چند شهرک و منطقه به این شهرک منتقل می‌شود که در این رابطه دستگاه‌های مربوطه باید مساعدت کنند.

,

وی در مورد نزدیکی کشتارگاه و مشکلات راه آهن عنوان کرد: ما نامه‌نگاری‌های لازم را انجام دادیم اما متاسفانه راه آهن کم لطفی کرده و همکاری نکرده است، تعدادی از زمینهای ما به حریم راه آهن خورد و ما مجبور شدیم در جای دیگر به اعضا زمین دهیم اما راه آهن زیانهای تحمیل شده به ما را جبران نکرد و مجبوریم شکایت کنیم، در مورد کشتارگاه نیز نامه‌نگاریهای لازم انجام شده است اما باید گفت که یکی از دلایل ایرادات ما به مکان یابی این شهرک چنین مواردی بوده است.

,

, ,

جعفری در پایان در مورد تامین زیرساخت‌های مدنظر شهرداری زنجان نیز یادآورد شد که ما برای این کار باید به اعضا مراجعه کنیم که اعضا نیز از توان مالی خوبی برای پرداخت هزینه‌ها برخوردار نیستند.

,

شهردار زنجان: شهرک‌سازان به تعهداتشان عمل کنند

, شهردار زنجان: شهرک‌سازان به تعهداتشان عمل کنند, شهردار زنجان: شهرک‌سازان به تعهداتشان عمل کنند,

حبیب یگانه شهردار زنجان در این رابطه به موج رسا گفت: طبق فصل چهارم و مواد ۲۲ تا ۲۸ آئین نامه اجرایی قانون زمین شهری در خصوص آماده سازی و عمران اراضی، متولیان و شهرک‌سازان باید برای احداث و تامین زیرسخت‌های شهرک‌های مسکونی اقدام کنند در این قانون فعالیت‌ها به دو قسمت تعریف شده که زیربنایی و روبنایی هستند و متولیان ساخت شهرکها باید این عملیات را انجام دهند.

,

وی افزود: عملیات زیربنایی شامل تامین آب، برق، گاز، مخابرات، زیرسازی، راهسازی و چنین اقداماتی است و عملیات روبنایی نیز شامل احداث فضاهای آموزشی، احداث فضای سبز، احداث پاسگاه انتظامی، درمانگاه و غیره است.

,

شهردار زنجان با بیان اینکه متاسفانه متولیان کوی شهرآرا در گذشته این موارد را انجام نداده‌اند، ابراز کرد: علی رقم تشکیل جلسات در شهرداری، فرمانداری و استانداری برای انجام تعهدات اما متاسفانه تعهدات بر زمین مانده است.

,

وی با تاکید بر اینکه شهرداری تعهد خدمت‌رسانی دارد، اظهار داشت: یعنی باید شهرک باید به صورت کامل تکیمل و تنها برای ارائه خدمات نگهداری تحویل شهرداری شود اما اکنون عمده درخواست‌ها در این شهرک خدمات عمرانی بوده که طبق قانون بر عهده ما نیست، با این وجود ما در مورد جاده دسترسی و مشکلاتی که داشت اعتبار در نظر گرفیتم و جاده دسترسی را ایجاد کردیم و اکنون نیز پیگیر روشنایی مسیر هستیم.

,

یگانه با بیان اینکه تا چند روز آینده پل عابرین پیاده در اتوبان ۲۲ بهمن نصب می‌شود، خاطرنشان کرد: در کل باید گفت که شهرک باید از لحاظ مسائل زیربنایی و روبنایی آماده باشد تا ما آن را تحویل بگیریم و هیچ قانونی شهرداری را موظف به ارائه خدمات عمرانی در محدود شهرکها نکرده است ما نمی‌توانیم از منطقه دیگر شهر پول و عوارض بگیریم و برای منطقه دیگر خدمات عمرانی ارائه دهیم.

,

مسئول خدمات عمرانی شهرکها نیستیم

, مسئول خدمات عمرانی شهرکها نیستیم, مسئول خدمات عمرانی شهرکها نیستیم,

وی با بیان اینکه افرادی که تصمیم گرفتند زمینی را خریداری کنند به خیر و شر آن نیز شریک هستند، عنوان کرد: بعد از اینکه مسائل زیربنایی و روبنایی آماده شد ما خدماتی از جمله اتوبوس، تاکسی و نگهداری را انجام می‌دهیم، باید توجه داشت که نگهداری فضای سبز برعهده ماست نه احداث آن که متولیان احداث باید به آن توجه کنند.

,

شهردار زنجان با اشاره به اینکه ما تا این لحظه شهرک غرب را هم تحویل نگرفته‌ایم، گفت: تعدادی از فازهای گلشهر را نیز به دلیل مشکلاتی که دارند تحویل نگرفته‌ایم چرا که مکلفیم طبق قانون شهرک را بعد از آماده‌سازی تحویل بگیریم.

,

وی با اشاره به اینکه با مساعدت شورا برای کانال، بلوار ورودی و آسفالت خیابان هزینه زیادی را انجام داده و روشنایی را نیز تامین خواهیم داد تصریح کرد: ما بعضا به دلیل مشکلاتی که اهالی شهرآرا با آن روبرو هستند و با در نظر گرفتن اینکه قشر پایین جامعه هستند با اجازه شورا یک بخش از خدمات را انجام می‌دهیم اما نمی‌توانیم تمامی نواقصات را بر عهده بگیریم.

,

یگانه با بیان اینکه ما ۳۰ شهرک اقماری در اطراف زنجان داریم، ابراز کرد: ما کم کم برای برطرف کردن نواقصان هزینه می‌کنیم.

,

وی در مورد اشتباه بودن استقرار شهرآرا نیز گفت: وقت این حرفها گذشته است و اکنون تعدادی از مسکن‌های مهر نیز در آن حومه هستند و از طرفی کاربری این منطقه در پهنه بندی طرح تفصیلی نیز مسکونی بوده است در حالی قیمت زمین و مسکن در این مناطق پایین بوده اما مطالعات لازم انجام شده است.

,

اینکه شهرک‌ساز به دنبال تحویل این شهرک و رهایی از مشکلات است و شهرداری نیز حاضر به تحویل این شهرک بدون تامین مسائل زیربنایی و روبنایی نیست برطرف شدن مشکلات اهالی به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد مگر اینکه دیگر مسئولان استانی به بحث مشکلات ورود کرده و با هدف خدمت به اهالی زحمت‌کش این منطقه، مردم را از وضع موجود نجات دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه