اخبار داغ

مستند ساز کرمانی مطرح کرد

ساخت مستند شیرکی پیچ گامی کوچک در جهت معرفی صنایع دستی استان کرمان

ساخت مستند شیرکی پیچ گامی کوچک در جهت معرفی صنایع دستی استان کرمان
تهیه کننده و کارگردان مستند شیرکی پیچ گفت: گلیم شیرکی پیچ هویت ما استان کرمانی ها است که یک قدمت طولانی دارد ساخت این مستند یک قدم کوچکی برای معرفی این هنر اصیل می باشد گلیم شیرکی پیچ یک دریای بی کرانی است که هر کدام از نقش های شیرکی پیچ خود موضوع چندین فیلم مستند می تواند باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛ گلیم شیریکی پیچ یا سوزنی یکی ازشاخص ترین دستبافته های عشایر و روستائیان استان کرمان محسوب میشود که سابقه ای چند صدساله درسنت های بافندگی عشایرکرمان دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛,

 

,

, ,

 

,

شیرکی پیچ ظاهری شبیه به قالی دارد و همانند قالی با گره بافته می شود و برخلاف دیگر انواع گلیم که پود باعث تکمیل و نماینده نقوش می شود در این جا پود تنها نقش اتصال تارها را برعهده دارد و همیشه در پشت گوشت (پرز) گلیم مخفی است و قابل روییت نمی باشد. خواستگاه این نوع گلیم  و مرکز تولید و نیز نوآوری در شکل و طرح و بافت این نوع گلیم ،روستای دارستان سیرجان بوده است. برهمین اساس گسترش این صنعت در بین سایر روستاها ، در سال 1354 سازمان صنایع دستی ایران در یک کنکاش میدانی تصمیم به ساخت کارگاه بزرگ تولید و آموزش گلیم شیریکی پیچ در دارستان نمود.

,

این صنعت دیرینه همچنان ادامه دارد و به عنوان هنر اصیل دست عشایر مردم این خطه شناخته می شود و ویژگی های خاص و متمایز کننده این گلیم آن را درمسیر جهانی شدن انداخت و پس از سال ها بررسی و پیگیری نهایتا به ثبت ملی می رسد و به عنوان هویت هنری و صنایع دستی کشورمان شناخته می شود درهمین راستا تهیه و پخش  مستند های مختلف تلویزیونی از شبکه های مختلف، از گلیم خاص دارستان بخشی از اهمیت این موضوع است که گفتگویی با یکی از مستند سازان کرمانی انجام داده ایم از منظرتان می گذرد.

,

, ,

 

,

محمد مهدی ملک قاسمی تهیه کننده و کارگردان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛ در خصوص تهیه مستند گلیم شیرکی پیچ گفت: مستند گلیم شیرکی پیچ با همکاری مرکز صدا وسیمای استان، سازمان صنایع دستی و سایر مسئولین شهرستان سیرجان و بخش دارستان آغاز به کار کرد و همکارانی چون محسن مولایی، محمد نداف، هدایت امیری، رضا ملک قاسمی، میثم ملک قاسمی و آقای حسین زاده و... ما را در ساخت این مستند همراهی کردند و همچنین همراهی کارشناسان مرتبط تکمیل کننده این مستند بود.

, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان؛, ،, و ,

 

,

, ,

, ,

 

,

کار گردان و تهیه کننده این مستند ازمراحل تولید این گلیم که شامل پشم چینی، ریسندگی، چله‌کشی و تکنیک‌های بافت  می شود گفت و بیان داشت: دراین مستند ازچله کشی، پشم چینی، نخ ریسی سنتی که توسط خانم های روستایی و عشایر صورت می گیرد فیلمبرداری کردیم و همچنین رنگ آمیزی سنتی بخشی از این مستند بود که در کارگاه هایی در کرمان و سیرجان فیلمبرداری شد.

,

 

,

, ,

ملک قاسمی اظهارداشت:در مرحله بعد از تکنیک های بافت این گلیم گفته می شود که چگونه تارها را روی دار برقرار می کنند که در این قسمت خانم افضلی نژاد و دکتر یزدان پناه ما را همراهی کردند.

,

این مستند ساز تصریح کرد: بعد از نقشه ها به قدمت و تاریخچه گلیم پرداختیم و بازار گلیم را بررسی کردیم که مشتری های این دستباف کدام کشورها و کدام مناطق هستند و همچنین از کاربردهای گلیم در گذشته و حال حاضر صحبت کردیم.

,

, ,

 

,

وی بیان کرد: بعد از تلاش های فراوان یک کلیپ  شش هفت دقیقه ای آماده شد و این کلیپ در مراسمی با حضور داوران بین المللی و به زبان انگلیسی کلید خورد که بسیارمورد استقبال قرار گرفت همچنین مستندهای مختلف دیگری که از شبکه های متعدد تلویزیونی پخش شدند.

,

تهیه کننده وکارگردان این مستند توجه به اهمیت موضوع را دلیل کار خود دانست و اظهار داشت: حوزه کاری من بیشتر مردم شناسی است و چیزی که ذهن مرا سال ها مشغول کرده بود و دراستان دارم راجع به آن فعالیت می کنم هویت فرهنگی استان است و یکی ازمصادیق هویت فرهنگی همین صنایع دستی هستند.

,

وی بیان کرد: گلیم شیرکی پیچ هویت ما استان کرمانی ها است که یک قدمت طولانی دارد ساخت این مستند یک قدم کوچکی برای معرفی این هنر اصیل می باشد گلیم شیرکی پیچ یک دریای بی کرانی است که هر کدام از نقش های شیرکی پیچ خود موضوع چندین فیلم مستند می تواند باشد.

,

 

,

, ,

 

,

ملک قاسمی از زبان کارشناسان ازاهمیت این گلیم گفت و بیان داشت: واژه پیچ در اسم این گلیم در واقع نوع گره پیچیده و شریکی آن است که این اثر دست باف را بسیار مستحکم می کند و این ویژگی بارز آن به ما می گوید وقتی شما این گلیم را خریداری می کنید همانند پول نقد است مثل طلا می ماند هر لحظه که بخواهی میفروشی بیشتر از آنچه در گذشته پول داده ای پس این یک سرمایه است

,

این مستند ساز ابراز کرد: از دیگر ویژگی های این هنر دستی اشتعال زا نبودن این گلیم است نوع مصالحی که در این گلیم به کار رفته است باعث می شود اشتعال پیدا نکند بلکه همانجا تبدیل به خاکستر می شود.

,

, ,

واین مستند ساز در پایان بیان کرد: این گلیم در بحث صنعت و تجارت نیز رونق فراوانی دارد و همچنین هنرزیبا شناسی در این اثرهنری به دلیل آن نقش ها و رنگ های ذهنی بافنده که بدون نگاه کردن به نقشه آماده می شود بسیار مورد تحسین است.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه