اخبار داغ

در شورای حفاظت آب مطرح شد:

شناسایی چاه آب کشاورزی مجاز وغیر مجاز با آمار برداری در دهگلان

شناسایی چاه آب کشاورزی مجاز وغیر مجاز با آمار برداری در دهگلان
با آما برداری چاههای مجاز و غیر مجاز در شهرستان دهگلان شناسایی و تعیین تکلیف می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دهگلان شیدا،  جلسه شورای حفاظت از آب در سالن جلسات فرمانداری دهگلان  با هدف جلوگیری از هدر رفت آب چاههای کشاورزی برگزار شد.


 غلامی رئیس منابع آب شهرستان دهگلان گفت: با آمار برداری چاههای مجاز وغیر مجاز شهرستان دهگلان شناسایی می شوند  وافراد متخلف نیز که اقدام به دستکاری کنتور هوشمند نمایند شناسایی و کنتوری  که توسط کشاورز از مدار خارج شده دوباره وارد مدار می شود.


 وی با اشاره به چاههای  کشاورزی امور اتباع در اردوگاه کریم آباد گفت: سه حلقه از این چاهها پلمپ شده و یک حلقه آن توسط یکی از کشاروزان بومی اداره می شود.


غلامی در ادامه گفت: آب به صورت حجمی  توسط کنتور هوشمند به کشاورز داده می شود وشرکت توزیع برق شهرستان تمام کنتورها را کنترل می کند  و اگر کنتوری توسط کشاورز دستکاری واز مدار خارج شود به دستگاه قضایی معرفی خواهد شد.


  وی با اشاره به نصب کنتور حجمی چاههای که با موتور دیزلی کار می کنند گفت: تعداد 200 حلقه چاه آب کشاورزی دیزلی ملزم به نصب کنتور هوشمند می شوند و باید تا پایان شهریور 96 کنتوره نصب و وارد مدار شوند

 


رئیس منابع آب دهگلان افزود: تاکنون 163 حلقه چاه تعیین تکلیف شده اند و تعداد 19 حلقه چاه در سال 96 ، تعداد 91 حلقه در سال 95 وتعداد 51 حلقه چاه در سال 94 انسداد وتعیین تکلیف شده اند.


غلامی درادامه گفت: برای انسداد چاههای آب کشاورزی غیر مجاز باید بر اساس قانون  تعیین تکلیف شود ما نمیتوانیم بدون برنامه چاه را انسداد کنیم  که 25 حلقه چاه در دستور کار برای پلمپ شدن هستند.


رئیس منابع آب دهگلان گفت:  آمار بردای از منابع آب در دستور کار قرار می گیرد و با مشارکت 4 شرکت برای اینکه بتوانیم به آمار کلی از منابع برسیم شرکتها بر اساس نقشه به محل چاهها مراجعه نموده  وبا یک بانک اطلاعاتی، اطلاعات کلی  را  به اداره منابع آب ارجاع می دهند.


 برای جلوگیری از هدر رفت آب کالاهای آب بر وارد کنیم


مجیدی رئیس اداره محیط زیست دهگلان در این جلسه با اشاره به جلوگیری از هدر رفت آب گفت: باید برای جلوگیری از این معضل کالاهای آب بر وارد کنیم  زیرا با اینکار هم کالا را وارد کشور نموده وهم آب باعث جلوگیری از هدر رفت آب شده ایم.


 وی افزود: با توجه اینکه چشمه های آب توسط جهاد کشاورزی وکشاورزان بهسازی و گاهی اوقات  به وسیله لوله گذاری به جاهای دیگر منتقل می شود جانوان وحشی اطراف چشمه برای استفاده از آب با وجود خشک شدن مسیر چشمه برای آب به داخل استخر افتند وتلف می شوند وباید  حق حیوانات  جهت استفاده از آب تعیین شود.


 مجیدی گفت: با توجه به خشک شدن رودخانه بعضی از کشاورزان اقدام به تخریب  حریم رودخانه ها شده اند که باید به شدت از اینکار جلوگیری شده و رودخانه به همان حالت باقی بمانند.

 

 از 20 حلقه چاه دیزیلی 69 کشاورز برای سوخت به شرکت نفت شهرستان مراجعه کرده اند


 در ادامه ناصر آبادی رئیس شرکت نفت شهرستان دهگلان گفت: با توجه به اینکه 200 چاه دیزلی در شهرستان وجود دارد که با سوخت کار می کنند اما از این تعداد تنها 69 کشاورز برای سوخت به این اداره مراجعه کرده اند.


 وی درادامه گفت: وانت نفت کش غیر مجاز از شهرستان قروه برای چاههای غیر مجاز به صورت قاچاقاق سوخت برای کشاورزان سوخت وارد می کنند  که باید به این مشکل حساسیت نشان داده شود و کنترل شوند.


  در پایان فرماندار دهگلان اظهار داشت: در بحث کنتورهای هوشمند تحقیقات لازم صورت گیرد و اگر کشاورزی تمکین نکند در صورت لزوم  به دستگاه قضایی معرفی شوند.


 وی افزود:  در سال 93 در چهار چوب شورای حفاظت از آب  قدمهای خوبی برداشته شده است  و منابع آب کنترل شده  وکسری مخزن ثابت است.


وی افزود: یکی از نگرانیهای  مردم منطقه خروج آب سدها به خارج استان است که استاندار و نمایندگان استان  در حال پیگیری و تلاش هستند که آب های مرزی به  داخل استان هدایت شود به خارج استان منتقل نشود.


وی با اشاره به تخریب رودخانه ها توسط کشاورزان گفت: اداره منابع طبیعی باید طبق روال قانونی با این قضیه ورود پیدا کرده وبرخودر نماید.


فرماندار دهگلان خواستار انعکاس مطالبات مردم به استان شد که  از انتقال آبهای  کشاورزی به خارج استان جلو گیری شود .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/


 

 

,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه