اخبار داغ

در گفت وگو با مجردان بالای 35 سال مطرح شد؛

"طلاق" همسالان عاملی مهم در عدم تمایل به ازدواج 38 درصد مجردان/مسئولین اراده لازم را برای رفع موانع ازدواج ندارند

"طلاق" همسالان عاملی مهم در عدم تمایل به ازدواج 38 درصد مجردان/مسئولین اراده لازم را برای رفع موانع ازدواج ندارند
بررسی مسائل مربوط به تأخیر در ازدواج، مجردان بالای 35 سال بحثی امروزی نیست اگر چه مطبوعات به این مقوله زیاد پرداخته اند اما به نظر می رسد از سوی مسئولین هیچ انگیزه یا اراده ای برای رفع موانع ازدواج جوانان دیده نمی شود. پدیده نامبارک همباشی ها و دوستی های غیرمتعارف بین پسر و دختر و عدم رقبت آنها به ازدواج، نتیجه تلخ این رویکرد است. طوری که بخشی از جامعه مجردان تجربه ازدواج های ناموفق همسالانشان را از مهم ترین دلایل تأخیر در ازدواج خود می دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، روژان زندیه - تابستان که می شود، بازار خواستگاری رفتن ها و عروسی ها گرم تر می شود. شاید این سنتی دیرینه است که خانواده ها همیشه تعطیلات تابستان را برای برگزاری مراسم ازدواج جوانان انتخاب می کردند و شاید هم رابطه مستقیمی با آب و هوای خوب و میوه های رنگارنگ آن دارد تا بتوانند از میهمانان خود به کامل ترین شکل ممکن پذیرایی کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

البته از عروسی های قدیم تا عروسی های جدید فاصله از زمین تا آسمان است! از نحوه آشنایی دختر و پسر گرفته تا میزان مهریه و تشریفات برگزاری جشن های عقد و عروسی .. از نحوه خطبه خوانی سنتی گرفته تا عقدهای آریایی که معلوم نیست محتوای آن از دکان کدامین عطار بیرون آمده است! و در نهایت مهم ترین تفاوت در فاصله آشنایی ها تا محرم شدن و طلاق است!.

,

در روزگاران نه چندان دور- 40- 30 سال پیش – دوران آشنایی بسیار کوتاه و محرم شدن با کمترین تشریفات صورت می گرفت و زن و شوهر با لباس بخت به خانه می رفتند و با کفن از خانه بیرون می آوردن شان! اما امروزه دوره آشنایی آن هم اکثرا در دو فضای مجازی و سپس حقیقی سال های متمادی طول می کشد، بعد اگر این آشنایی منجر به هم باشی نشد، با شتریفاتی وصف نشدنی و صرف هزینه های هنکفت محرم می شوند و نهایتاً طی 2 سال زندگی پر تنش زناشویی،  طلاق می گیرند! و با برپایی مجدد جشنی لوکس به نام " جشن طلاق" پایان زندگی مشترک خود را به همگان اعلام می کنند!

,

 تمام موارد گفته شده اگر چه در نگاه اول خنده دار به نظر می رسد اما واقعیت تلخ جامعه امروزی ماست. تلخ تر اینکه برخی از افراد که عموماً دختران و پسران بالای 35 سال ، همین موارد را دلیلی منطقی برای عدم ازدواج خود می دانند.

,

بابک مهدوی که یک بازاری است، 36 سال سن داد او درباره عدم رقبتش به ازدواج می گوید: « زن بگیرم که بعد از سه سال بخواهم طلاق بدهم! این چکاری است اصلا ازدواج نمی کنم که عواقبتش را بپذیرم.» وی با بیان اینکه اکثر همسالانم نتوانسته اند بیش از 5 سال با همسرانشان زندگی کنند، ادامه می دهد: این روزها برای زن گرفتن نیاز به پول داری و برای حفظ آن نیاز به صبر ایوب! من نه پولش را دارم و نه صبر ایوب در برابر مشکلات و مصائب زندگی را.

,

الهام شیراحمدی، 41 ساله می گوید: آنقدر به موضوع تأخیر در ازدواج پرداخته شده و همه تقصیرها را بر گردن زیاده خواهی های دختران و مسئولیت نپذیرفتن پسرها انداخته اند که دیگر صحبت کردن در این خصوص چندان حرفی برای گفتن نمانده است اما از نظر من کوتاهی های صورت گرفته از نظر فرهنگی و همچنین ضعف اقتصادی از مهم ترین دلایلی است که ازدواج را برای بخشی از جامعه به تأخیر انداخته است.

,

وی می گوید: مسئولین بزرگترین سدها را در مسیر ازدواج جوانان به وجود آورده اند و بلندترین آنها هم مسکن و نرخ بالای تورم و گرانی است، اگر کسی باید پاسخ گو باشد کسی جز دولتمردان نیست!.

,

مصطفی کاشمری نیز مهم ترین دلیل ازدواج نکردنش را تجربه های ناموفق دوستان و نزدیکانش می داند و می گوید: وقتی قرار است برای یک شب ماشینی 3 میلیون تومانی کرایه کنی، گل دست عروس را 500 هزار تومان بخری و برای اینکه لباس عروسی برتنش کند بیش از 100 میلیون تومان پول آرایشگاه و لباس و عکاسی بدهی .. آن وقت حتی یک شب خوش آرامش را در کنار همسرت نداشته باشی، این ازدواج به چه می ارزد؟!

,

صدف اشرف زاده که تابستان امسال 38 ساله شده است می گوید: سه خواهر دارم که دو تای آنها بعد از سال ها  زندگی زناشویی مطلقه شده و با داشتن فرزند به خانه پدری برگشته اند؛ من هم شاغل هستم و نیازی نمی بینم که به پسرهای مغرور این دوره و زمانه که باید خرج شان را هم بدهی، باج بدهم !

,

, ,

علی محبی، 45سال سن دارد او نیز معتقد است وقتی زندگی به خود رنگ مادی می گیرد و مرد در محک میزان درآمد و نوع ماشین و متراژ خانه اش مورد پسند دخترها قرار می گیرد و دخترها هم با فرم لب و زیبایی نگاهشان مورد پسند قرار می گیرند دیگر بحث تشکیل زندگی مشترک زنگ می بازد! او ادامه می دهد: با این شرایط اگر دختری را عقد دائم نکرده باشی هر زمان که نتوانی خواسته های او را براورده  کنی راحت تر می توان رابطه را قطع کرد.!

,

محبی با بیان اینکه این دیدگاه ، نظر شخصی من نیست اما وقتی در بین همسالان خود بحث می کنیم اکثر افراد به این نتیجه می رسند می گوید: این پدیده نامبارک عدم علاقمندی به ازدواج آن هم از ترس طلاق و دادن مهریه و نفقه و .. نتیجه اتفاقاتی است که در حوزه خانواده افتاده است و مسئولین نسبت به آن بی توجه هستند.

,

از بین 25 مورد پسر بالای 35 سال و 25 دختر بالای 35 سال، قریب به 9پسر و 10دختر یعنی 38 درصد از آنها زندگی های ناموفق اقوام یا دوستان شان باعث عدم رقبت شان به ازدواج شده بود.

,

اما نظر 52 درصد از جامعه آماری ما که جوانان و حتی میانسالان مجرد آن را تشکیل می دادند به اینجا ختم می شد که بحث اقتصادی در کنار تشریفات ازدواج، مسکن در کنار وعده های عمل نشده وام ازدواج، دوستی ها و همباشی های دختر و پسر در کنار عدم رقبت آنها به ازدواج، بی بندوباری ها و ارتباطات خارج از عرف در کنار بالا رفتن سن ازدواج و پایین آمدن سن بلوغ جنسی ... مهم ترین دلیل برای تأخیر در آغاز زندگی مشترک است، خواسته و ناخواسته به این هشت سنت غلط ازدواج از منظر مقام معظم رهبری می رسیم:

,

, ,

 

,

در گزارشات مختلف آنقدر به این سنت های غلط که بخش اعظم آن زاییده چشم و هم چشمی است پرداخته شده که به نظر می رسد تکرار مکررات از حوصله این مطلب خارج است، درست مصداق این ضرب المثل است که « با حلوا حلوا کردن، دهان شیرین نمی شود» با « گفتن و گفتن از مشکلات جوانان و بررسی موانع و سنت های غلط ازدواج، هیچ جوانی سر سفره عقد نخواهد نشست.!»

,

روز گذشته دکتر "ابوطالبی"، مشاور خانواده در یک برنامه رادیویی در خصوص سن ازدواج و تبعات تأخیر در آن گفت: انسان در مسیر رشد خود ماموریت و مسئولیت هایی دارد که اگر به نحو مطلوب از عهده آن برآید موجب رضایت خود و دیگران می شود هویت واقعی او شکل می گیرد. سن رسش - درجامعه کنونی عقب افتاده است چرا که کودکان ما تمرین زندگی نداشته اند و مسئولیت پذیری را نیاموخته اند.

,

وی ادامه داد: امروزه خانواده ها نسبت به گذشته در مسئولیت دادن به فرزند ، ایجاد فرصت برای خود ابرازی فرزند و کمک به شکل گیری اعتماد و عزت نفس ، میدان دادن به کودکان بسیار ضعیف تر عمل کرده اند و این موضوع سبب رسش دیرهنگام شده است.

,

این مشاور خانواده با بیان اینکه سن ازدواج در فرهنگ های مختلف متفاوت است، افزود: در فرهنگ ایرانی دختران بین 20 تا 22سال و پسران بین 22تا 24 سال به سن رسش می رسند و آمادگی جسمانی و روانی برای پذیرش مسئولیت های مختلف را دارد. اما متاسفانه میانگین سن ازدواج در جامعه ما برای پسران 25 و برای دختران 23 است.

,

, ,

ابوطالبی بیان کرد: با بالا رفتن سن ازدواج آمادگی جسمانی، روانی و حال و حوصله افراد برای تربیت فرزند دستخوش تغییرات می شود.

,

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه، ازدواج زمانی می تواند زمینه ساز ارتقای انسان شود که از اصول خاصی پیروی کند، افزود: اگر ما اصول را در ازدواج رعایت کنیم ، می توانیم مسائل دیگر که از فردیت دو نفر نشات می گیرد را حل کنیم.

,

وی با تأکید بر اینکه زندگی دوام دارد که عشق پس از ازدواج ایجاد شود، گفت: اگر انسان ها بتوانند صفا، صمیمیت، مهرورزی ، عشق را در خود و زندگی تقویت کنند بی شک در کنار هم رشد خواهند کرد.

,

ابوطالبی در ادامه با اشاره به اینکه در ازدواجی که اخلاق، محبت و عشق خالصانه زوجین با یکدیگر باشد سعادت آن ها تضمین شده است، گفت: این در حالیست که اگر ازدواجی حس استقلال را از زن و مرد توسط هریک از زوجین یا خانواده هایشان بگیرد و حس برتری و فخر فروشی داشته باشد دوام نخواهد داشت.

,

با نگاهی هر چند کوتاه به سخنان این مشاور خانواده علاوه بر هشت سنت غلط اما رایج در کشور ما در خصوص مسئله ازدواج می توان، گفت: حس برتری خواهی و فخرفروشی که در زنان گاها با افکار فمینیستی دیده می شود، عشق های آتشینی که تب آن در فضای مجازی بالا می گیرد و با چند  ماهی زندگی مشترک عرق می کند؛ صفا و صمیمتی و همدلی که در خانواده ها زیر سایه اختلافات رنگ می بازند ... همه و همه در افزایش نابسامانی های ازدواج ها و گسترش طلاق تأثیر داشته.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه