اخبار داغ

یک روانشناس مطرح کرد:

ازدواج شیشه ای تهدیدی بسیار جدی برای سلامت روان و جامعه

ازدواج شیشه ای تهدیدی بسیار جدی برای سلامت روان و جامعه
نوع جدید سبک زندگی مشترک مردان و زنان بدون ثبت ازدواج به تعبیر کارشناسان ازدواج سفید نام دارد که این امر می تواند تهدیدی برای سلامت روانی جامعه باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  فاطمه مرادی، روانشناس در گفت و گو با چشم نیوز اظهار داشت: چند سالی است برخی از جوانان در کشورهای غربی روی آوردن به ازدواج دائم را امری بیهوده تلقی می کنند و به جای بدوش کشیدن بار مسئولیت های مدنی ، اجتماعی و اقتصادی زندگی مشترک به سمت یک دورهمی ساده و به دور از همه مسائل زناشویی می روند و زیر یک سقف زندگی می کنند که از آن به عنوان ازدواج سفید یاد می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چشم نیوز,

 

,

روانشناس بیان داشت: اگرچه روی آوری به این نوع سبک زندگی از نیمه دوم قرن بیستم در کشورهای غربی نسبت به گذشته افزایش چشم گیری یافت و در تفکر جهان صنعتی این نوع باهم بودن زوجین به معنای مقدمه ای برای آغاز ازدواج رسمی و دائمی آنها است اما برخی از دختران و پسران ساکن کشورهای جهان سوم و حتی کشورهای اسلامی نیز بنا به دلایل مختلف و بدون توجه به آسیب های آن به سمت  ازدواج سفید رفته اند.

,

 

,

وی گفت: متأسفانه این مدل زندگی غربی به کشور ما هم طی چند سال اخیر وارد شده و برای افرادی که نمی توانند بار مسئولیت های زندگی را تحمل کنند و یا به نوعی تنوع طلب هستند مسیر تازه ای را ایجاد کرده تا با جنس مخالف خود زیر یک سقف بدون نکاح شرعی و رسمی زندگی کنند.

,

 

,

مرادی تصریح کرد: با وجود آنکه روی آوردن به این نوع سبک زندگی آنطور که در کشورهای غربی به خصوص فرانسه به وفور دیده می شود اما اعتقادات اسلامی حاکم بر جامعه ما هنوز از استواری مناسبی برخوردار است .

,

 

,

روانشناس افزود: شاید بهترین تعبیر از ازدواج سفید، با هم زیستی در زیر سقف های شیشه ای که هر لحظه امکان شکستن آن وجود دارد باشد چراکه وقتی طرفین زندگی به یکدیگر هیچگونه تعهدی نداشته باشند در نتیجه رسیدن به ایستگاه پایانی زندگی مشترک یعنی جدایی امری بسیار ساده خواهد بود.

,

 

,

  وی گفت: در این نوع ازدواج ها ایجاد تنش بسیار بالاست و طرفین آن به دلیل آنکه از لحاظ عرفی ، دینی و عاطفی هیچ ربطی با یکدیگر ندارند به همین منظور در هر رابطه ای می توانند با هم درگیر و در نهایت زندگی را ترک نمایند و معمولأ به دلیل عدم رضایت کافی و حتی ترس از ادامه رابطه دچار حالت روحی و عاطفی نامناسب می گردند و سلامت روانی آنها نیز تهدید می شود.

,

 

,

مرادی بیان داشت:  مشکلات اجتماعی در ازدواج سفید زمانی بیشتر می شود که پای فرزندی بدان باز شود که نوزاد در ابتدا نه تنها محبتی از والدین خود دریافت نمی کند بلکه از نظر اجتماعی درواقع هویتی هم ندارد و به طبع آینده ای هم نخواهد داشت چراکه سرپرستی برای وی تعریف نشده و همواره نگاه سنگین اجتماعی بر روی وی سایه می اندازد که حاصل یک باهمزیستی بی حاصل بوده است .

,

 

,

روانشناس خاطرنشان کرد:  این امر می تواند مشکلات گسترده ای را برای این فرد به وجود آورد و وی را به دلیل آنکه نمی تواند کاری مناسب پیدا کند به سمت بزهکاری و جرم های مختلفی سوق دهد. علاوه بر این ها ازدواج سفید از نظر پزشکی هم مورد تأیید نیست و می تواند موجب بیماری های مختلف حاصل از آن شود و لذت فرزندآوری را از جامعه به راحتی بگیرد.

,

 

,

وی ادامه داد: بسیاری معتقدند که این نوع رابطه دوام آن چنانی ندارد چراکه غالب مردان به دلیل عدم تعهدات لازم تا زمانی که فرد مقابل جوان و ظاهری آراسته دارد همزیستی را با وی ادامه می دهند و بعد از گذر زمان نه چندان طولانی وی را ترک کرده و به سمت فرد دیگری گرایش پیدا می کنند.

,

 

,

مرادی تاکید کرد:  از این رو ازدواج سفید برای دختران می توان تهدیدی بالقوه باشد که در زمانی اندک ایجاد حس تنوع طلبی در مردانی که با آنها زندگی می کنند به بالفعل تبدیل شود. البته بر عکس این مورد نیز صادق است و زن ها هم بعضأ تا زمانی که مرد از لحاظ اقتصادی و یا سایر موارد دارای جذابیت است با وی می مانند و به دلیل عدم تعهد و سهولت خروج از این نوع همزیستی اقدام به ترک زندگی می نمایند.

,

 

,

روانشناس تصریح کرد: اگرچه در کشور ما همزیستی بدون نکاح از نظر عرفی ، شرعی و فرهنگی پذیرفته نیست و در قانون اساسی به عنوان یک جرم از آن یاد می شود اما برخی ها به منظور گرایش به مدرنیته و جذابیت کاذب، با دانستن همه مشکلات این سبک زندگی به سمت این معضل تازه اجتماعی می روند و ازدواج سفید تبعاتی  مطمئنا برای آنها خواهد داشت.

,

 

,

 وی افزود: پیشگیری از آنان نیازمند مکانیزم هایی خواهد بود که یکی از این موارد به تصویر کشیدن تبعات ناشی از نوع سبک زندگی در قالب رسانه های دیداری و نوشتاری است. از صحبت راجع به ازدواج سفید نباید ترسید به همین منظور شروع آموزش های ویژه از مدارس و ارائه کارگاه های تخصصی برای والدین دانش آموزان در این رابطه نیز می توان مؤثر واقع شود.

,

 

,

مرادی ادامه داد:  ایجاد مراکز مشاوره ای روانشناسی و دینی رایگان در سطح شهرها می تواند در کاهش میزان گرایش به ازدواج سفید راه گشا باشد همچنین افزایش امکانات رفاهی و تفریحی برای ایجاد شادابی و نشاط در بین دختران و پسران نیز مؤثر است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه