اخبار داغ

مسئول جذب سازمان انتقال خون همدان:

باور غلط مردم موجب کاهش اهدای خون در بانوان است

باور غلط مردم موجب کاهش اهدای خون در بانوان است
مسئول جذب سازمان انتقال خون همدان اظهار داشت: باور غلطی است که در بین مردم وجود دارد و به اشتباه تصور می کنند خانم ها توانایی اهداء خون را ندارند موجب شده است آمار اهدای خون بانوان در همدان پایین تر از آمار کشوری باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبنم همدان: هر گاه سخن از هدیه به میان می آید همه اذهان به سمت هدایای نقدی و غیر نقدی که ارزش مادی داشته باشد می رود. اما از هدایای نقدی و عاطفی که بگذریم، هدایای بسیاری وجود دارند که در دنیای مادی نمی توان جایگزینی برای آنها یافت. گاهی هدیه ما می تواند جان یک انسان را نجات دهد.  اهدای خون و اهدای عضو هر یک نقش مهمی در ادامه حیات بیماران نیازمند دارند و به نوعی می توان گفت اهداء خون اهداء زندگی به شریان های حیات است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبنم همدان,

در خصوص اهدای خون گفتگویی با مهری کیوان راد مسئول جذب در سازمان انتقال خون شهرستان همدان انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

,

چند نفر در شهر همدان در سال گذشته برای اهداء خون مراجعه کرده اند و چند تن از اهداء کنندگان خون خانم بوده اند  ؟

, چند نفر در شهر همدان در سال گذشته برای اهداء خون مراجعه کرده اند و چند تن از اهداء کنندگان خون خانم بوده اند  ؟,

کیوان راد اظهار داشت :در واحد خون گیری 35 هزار و 445واحد خون در سال 1395 اهداء شده است. از این تعداد 34 هزار و 134واحد خون توسط آقایان اهداء شده است  و نفر 1311از اهدا کنندگان خانم بوده اند و میزان مشارکت خانم ها در استان همدان 3/7درصد است که پائین تر از آمار کشوری است .

,

 

,

چرا تعداد اهداء کنندگان خانم کمتر از آقایان است ؟

, چرا تعداد اهداء کنندگان خانم کمتر از آقایان است ؟,

کیوان راد پاسخ داد :اولین عامل باور غلطی است که در بین مردم وجود دارد و به اشتباه تصور می کنند خانم ها توانایی اهداء  خون را ندارند و عده ای نیز گمان می کنند به واسطه اهداء خون ممکن است مشکلاتی در ارتباط با کم خونی برای آنها رخ دهد در صورتی که در سازمان انتقال خون مشاوره و معاینه ای  پیش از اهداء خون توسط پزشک مستقر در سازمان انجام می شود  و اگر پزشک تشخیص دهد  افراد  توانایی اهداء خون را ندارند اهداء خون صورت نمی گیرد .

,

 

,

چه افرادی می توانند اهداء کننده خون باشند ایا جثه و وزن افراد در این مورد اهمیت دارد ؟

, چه افرادی می توانند اهداء کننده خون باشند ایا جثه و وزن افراد در این مورد اهمیت دارد ؟,

مسئول جذب سازمان انتقال خون تصریح کرد : مهم ترین شرایط اهدای خون سن بالای 18 سال و وزن بالای 50 کیلو گرم است. افرادی که از سلامت کامل خود اطمینان دارند می توانند برای اهدء خون اقدام کنند. البته تنها وزن شاخص خوبی برای تشخیص توانایی اهدای خون نیست زیرا ممکن است افراد بالای وزن 70 کیلو گرم نیز شرایط اهداء خون را به علت کم خونی نداشته باشند .

,

 وی افزود :خوشبختانه در شهر همدان با توجه آب و هوای کوهستانی افراد غلظت خون بالایی دارند و شرایط مساعدی برای اهداء خون دارند  .

,

 

,

چه افرادی نمی توانند خون اهداء کنند ؟

, چه افرادی نمی توانند خون اهداء کنند ؟,

کیوان راد بیان کرد :زنان در دوران بارداری و قائدگی و شیردهی نمی توانند خون اهداء کنند, افرادی که اخیرا جراحی انجام داده اند ,افرادی که به بیماری کم خونی مبتلا هستند نمی توانند خون اهداء کنند.  همچنین  افراد  پیش از اهداء خون نباید دارویی مصرف کرده باشند .

,

 

,

اهداء خون به چه صورتی انجام می شود ؟

, اهداء خون به چه صورتی انجام می شود ؟,

مسئول جذب سازمان انتقال خون اظهار داشت : اهداء خون به طور معمول به صورت کامل انجام می شود. در این نوع از اهداء که رایج ترین نوع اهداء خون است حدود 500 میلی لیتر از فرد اهداء کننده خون گرفته می شود. سپس فرآورده های خونی مانند پلاسما ,پلاکت ها و گلبول های قرمز خون از آن جدا می شود .اما نوع دیگر آن اهدای پلاسما می باشد که 750 میلی لیتر پلاسما برداشته می شود و مابقی فراورده ها به بدن فرد بازگردانده می شود .در اهدای پلاکت 650 میلی گرم پلاکت از بدن فرد برداشته می شود .

,

 

,

افراد در هر سال چند مرتبه می توانند خون اهداء کنند و چه مدت طول می کشد آن حجم از خون را که با اهداء از دست می دهند جبران شود ؟

, افراد در هر سال چند مرتبه می توانند خون اهداء کنند و چه مدت طول می کشد آن حجم از خون را که با اهداء از دست می دهند جبران شود ؟,

کیوان راد یاد آور شد: آقایان در سال 4 مرتبه می توانند خون اهداء کنند و بانوان 3 مرتبه در سال می توانند  خون اهداء کنند ظرف  24 الی 48 ساعت مایعات به بدن بازگردانده می شود سلولها پس از دوماه در آقایان کاملا جایگزین می شود و یک ماه نیز برای استراحت سلولها فرصت داده است. در خانم ها سلولها در طی 3ماه جایگزین می شوند و یک ماه را برای استراحت سلولها در نظر گرفته شده است  .

,

 

,

وضعیت همدان از لحاظ اهدای خون چگونه است ؟

, وضعیت همدان از لحاظ اهدای خون چگونه است ؟,

مسئول جذب انتقال سازمان خون اذعان داشت : در همدان واحد خونی بالایی اهداء می شود.  البته اهداء  خون در بخش آقایان قوی تر است و به ندرت اتفاق افتاده است که در این بخش با  کمبود خون مواجه شویم .

,

در پایان لازم به ذکر می دانم که بگویم اهداء خون باعث تجدید منظم خون می شود افرادی که غلظت بالای خون دارند 250 میلی گرم آهن از دست می دهند با اهدای خون از بیماری های قلبی در امان می مانند .

,

وی افزود :افراد با نیات مختلف و خیر خواهانه  برای اهداء خون مراجعه می کنند اهداء خون   برای افراد اهداء کننده نیز  فوایدی را در بر دارد .

,

انتهای پیام / 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه