اخبار داغ

گفتگو باصاحب مقام نخست جشنواره صلح ایتالیا؛

کارم را با جیب خالی و بدون حمایت مسئولین ادامه می دهم/ حتی به صدقه فرهنگی هم فکر کردم

کارم را با جیب خالی و بدون حمایت مسئولین ادامه می دهم/ حتی به صدقه فرهنگی هم فکر کردم
عباس ناصری متولد 1358 در بجنورد است .هنرمندی که با تمام کمبودها ، محرومیت ها ، بی مهری ها و عدم حمایت برخی مسئولین به کار خود عاشقانه ادامه می دهد. او توانسته بیش از 40 عنوان مقام بین المللی و کشوری از جمله رتبه های اول تا سوم و جوایز ویژه ای را به خود اختصاص دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا  به نقل از  اترک نیوز، ناصری همچنین، مدیریت مجله کارتون و حدود 25 عنوان عضویت در هیات داوران جشنواره های خارجی و داخلی را در کارنامه خود دارد. دبیر هنری و اجرایی 12 جشنواره بین المللی و کشوری، چاپ و انتشار بیش از 2 هزار کاریکاتور در مطبوعات ،مدیرگروه بین المللی کارتون تلنگر و ریاست انجمن هنرهای تجسمی بجنورد نیز از دیگر سوابق این هنرمند بجنوردی است. کسب جایزه بزرگ جشنواره سوم توریسم ترکیه، جایزه اول جشنواره صلح ایتالیا، جایزه نخست جشنواره شیطان در برابر قرآن، کسب مدال طلا، نقره و برنز جشنواره وب کارتون چین در سه سال متوالی و... از جمله جوایزی است که این کاریکارتویست بجنوردی تاکنون توانسته آنها را به نام خود ثبت کند. او می گوید بخش بیشتر زندگیش کاریکاتور است و با این هنر تمامی وقتش را سپری می کند .

, شبکه اطلاع رسانی دانا, اترک نیوز, اترک نیوز,
 
برای آشنایی بیشتر با این کاریکاتوریست خبرنگار فرهنگی اترک نیوز گپی دوستانه  داشته با این هنرمند استانی که در ادامه که می خوانید . صبحتی که حاکی از دل پردرد و گذر از  پیچ و خم های بسیار برای رسیدن به  بزرگترین آرزویش که همان هنر کاریکاتور است در برابر تمام ناملایمت ها ایستاده است.
 
کمی از خودتون و خانوادتون بگوید؟
من دریک خانواده ای که با هنر فاصله زیادی داشتند بزرگ شدم خانواده ای که کسب وکار بیشتر اقوامش با کامیون سپری می شد زندگی می کردم و می کنم.
خانواده و فامیلی که هنوزکه هنوزاست کار من را به عنوان یک حرفه مقبول،  قبول ندارند.اما من عاشقانه زندگی در کنار انها را دوست دارم.
 
می گوید همه دغدغه تان کاریکارتوراست یعنی به کار و موضوع دیگری فکر نمی کنید؟
 
چون همه دغدغه ام کاریکارتوراست تمام وقتم را با این هنر می گذرانم ، نه در جایی استخدام شده ام و نه خودم دراین سال ها فرصت کرده ام به موضوع دیگری فکر کنم.
 
آخرین کارتان چه بوده است؟
 
برگزاری دومین جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور مجله کارتون وسایت مجله کارتون در خراسان شمالی که اوایل خرداد امسال به پایان رسید با موضوع ˈمعرفی جاذبه های گرشگری و فرهنگ و صنایع دستیˈ استان خراسان شمالی و معرفی اساتید بخشی استان (استاد عیسی قلی پور و استاد حسین ولی نژاد و موسیقی استان بود که هنرمندان 37 کشور 300 اثر خود را برای شرکت در جشنواره کاریکاتور این استان ارسال کرده اند. این جشنواره با حضور 12 داور بین المللی 8 داور ایرانی و 4 دارو خارجی برگزار شد.که داوری این آثار با نشست داوران در خانه کاریکاتور ایران در تهران انجام شد .
 
 
گفتید سایت مجله کارتون لطفا توضیح بیشتری دهید؟
 
سایت مجله کارتون بروزترین اخبار سایت کاریکارتوریست های ایران است که به دو زبان انگلیسی و فارسی تهیه شده است سایتی  که امروز علاوه بر اخبار به روز کاریکاتور درآن، با نزدیک60 فیلم ، متن و عکس به معرفی استان به خصوص بجنورد  پرداختیم. کاری که در کشور بی سابقه بود. کاری که از زبان کاریکاتور استان خراسان شمالی را به دنیا معرفی می کند.آدرس سایتwww.cartoonmag.com
 
در صحبت هاتون اشاره کردید برای این کار تلاش بسیار و بی مهری های زیادی دیدید؟
 
بله این جشنواره خیلی سخت بود.موضوعی بسیار سخت برای هنرمندان.موضوعی که برای اولین بار در کشور برگزار می شد.هنرمندان دنیا باید استان ما را در اثرشان تبلیغ می کردن که شناخت زیادی از آن نداشتند .دو ماه تلاش برای جمع آوری اطلاعات ،عکس، مطلب و مخصوصا فیلم برای معرفی استان و بارگذاری آنها در سایت و انتشار در سایتهای دیگر دنیا...یک سال تمام تلاش بی وقفه شبانه روزی برای برگزاری این جشنواره ، اونهم یک نفره  حتی بدون یک ریال مساعدت مسئولین شروع کردم ابتدای کار  مسئولین استانی قول ها و وعده های فراوان دادند ولی متاسفانه بعداز فراخوان با بی مهری مسئولین استانی مواجه شدم  کاری که فراخوان داده شده بود و نمی شد عقب نشینی کرد .جشنواره ای جهانی که قطعا هزینه های مورد نیازش باید تامین می شد.
 
در مواجه با این بی مهری ها چه کردید؟
 
تا جایی که رو داشتم به همه ادارات و مدیرانی که قول داده بودم سر زدم که در آن زمان جوابی نگرفتم. ابتدا تنها فکری که به ذهنم رسید گرفتن وام از بانک بود که متاسفانه چون سپرده ای نداشتم و سود وام ها با بهره بالا بود و برای منی که کاری مشخص و پردرآمدی نداشتم میسر نشد. دراین بحبوبه تنگناها و بی مهری ها با توجه به فشار عصبی فوق العاده بالایی که داشتم و از طرف دیگر هنرمندان 37 کشور که آثارشان رسیده بود و در انتظار معرفی برندگان و کتاب و انجام تعهدات ما بودند حتی به فکر گرفتن صدقه فرهنگی در معصوم زاده بجنورد شدم .واقعا روزهای سخت و فشارهای عصبی زیادی داشتم.آثار خوبی رسیده بود و مشارکت خوب هنرمندان دنیا در یک موضوع سخت و حالا بی مهری ها و رفتاری های ناشایستی  زیادی که از سوی مسئولین با آن مواجه شدم.
 
 
با این حال جشنواره به خوبی برگزارشد؟
 
بله .استانداربومی ما نگذاشت آبروی استان در این جشنواره که موضوعش معرفی استان بود به خطر بیفتد.با جلساتی که با آقای استاد بهرام شیخ نژاد مشاور فرهنگی استاندار داشتم و انتقال حرفهای من توسط ایشان به جناب پرویزی استاندار تقریبا نصف هزینه ها را بر عهده گرفتند که کمک بسیار یزرگی برای زمین نخوردن این پروژه بود.ما تنها جشنواره ی شهرستانی اخیر بودیم که به تمامی تعهدات خود عمل کردیم و جای دارد تشکر ویژه از استاندار و معاونین و مشاورین محترمشان داشته باشم که در بحبوبه کمبودها مالی و فشار روحی و کاری مضاعفی که بر ما بود دستمان را گرفتند.
 
دراین جشنواره  به جز استانداری که بیشترین همکاری با شما داشتند چه دستگاه های با شما همکاری کردند؟
 
به جز میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان که هیچ گونه همکاری با ما نداشت مابقی ادارات چون فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه هنری ، شهرداری بجنورد، شورای شهرهای بجنورد، اسفراین وشیروان ، سازمان آتش نشانی ، انجمن موسیقی استان و انجمن هنرهای تجسمی بجنورد همکاری لازم را درحین برگزاری جشنوار با ما داشتن که دراین زمینه قدردان این عزیزان هستیم.ضمن اینکه جناب ثابت قدم ،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ثروتی نماینده مجلس نیز در حال رایزنی ها برای این جشنواره در تهران بوده و تلاشهای زیادی کردند که جای تشکر دارد.
 
 
آقای ناصری باتوجه به این همه بی مهری مسئولان استانی و موقعیت بیشمار شما چرا به استان های بزرگتر نمی روید تا حداقل دچار این کم توجهی نشوید و موفق ترباشید؟
 
به دلیل علاقه زیادی که به استان و شهر خودم بجنورد دارم هیچ وقت  نخواستم ونمی خواهم از این استان خارج شوم و آرزوهای خودمو در جاهای دیگه دنبال کنم و هرکس در هر زمینه بمن گفته بدلیل عدم حمایت دست از کار خود کشیده این رو قبول ندارم چراکه باید همیشه راه درست و صحیح را در زندگی پیش ببریم.چون اگر امروز به لطف خدا به این موفقیتها رسیده ام من هم در همین استان و محل بوده ام و با همین امکانات که همه بوده اند.این روهم بگم من در بهترین زمان کاریم اداره فرهنگ ارشاد اسلامی که حامی ما هنرمندان است به مدت چند سال با من همکاری نکرد و من رنگ اداره فرهنگ و ارشاد را طی آن مدت ندیدم  (البته در مدیریت قبلی).اما بهترین افتخارات و آرزوهایم را در همان سالها کسب کردم. چراکه من معتقدم هنرمند می تواند کار خود را از گوشه کنار خیابان هم شروع کند.
 
بجنورد به جز این جشنواره آیا میزبان برپایی جشنواره دیگری نیز در حوزه کاریکاتور بوده است؟
 
علاوه براین فراخوان جشنواره پنجم سالانه کاریکاتور حوزه هنری استان نیز که مدیریت هنری آن برعهده من بود و همچنین برگزاری دومین کارگاه کشوری کاریکاتور در حوزه هنری استان با حضور کاریکاتوریست های کشور نیز ازدیگر برنامه هایی است که دراین استان برپا خواهد شد.و زحمات عزیزان حوزه هنری در طی این سالها در جایگاه کارتون استان در کشور بسیار پر رنگ بوده که از آقای میثم مرادی بیناباج  رییس و وحید نمازی معاون این حوزه باید قدردانی کنم.
 
بااین اوصاف کاریکاتور و توجه به آن را در زادگاه خود چگونه ارزیابی می کنید؟
 
 همه این مسائلی را که مطرح کردم یعنی حضور کاریکاتور بجنورد در راس فعالیت های کار بومی استان های کشور است.
امروز در معرفی کارتون شهرهای ایران با توجه به آمار چهار سال اخیر بجنورد بعد از تهران در جایگاه دوم کشور و جلوتر از شهرهای بزرگی چون اصفهان و همدان و مشهد و ... ایستاده است
 
کاریکاتور یکی از زیرشاخه های هنر است تعریف شما از هنر وهنرمند چیست؟
 
هنرهنرمند ،تفکر اوست و همیشه شعار من این بوده که برای شناخت هنرمند باید پلیس راه های شهر را رد کنیم چراکه اگر هنرمند فقط در محدود شهری برای قشری شناخته شده باشد و برای قشردیگر خارج از محدوده شهری شناخته شده نباشد ما نتوانسته ایم دراین زمینه موفق باشیم و این یعنی هنرمند نیستیم.
 
این هنر را از چه زمانی آغاز شد؟
سال 68 زمانی که 10 ساله بودم و بدون هیچ استاد و راهنمایی ترسیم کاریکاتور را آغاز کردم درآن زمان همه دلخوشی من ماهنامه طنز و کاریکاتور بود و از سال 75 هم آثارم در مجلات تهران به چاپ رسید و تا امروز هم در همه زمینه ها این هنر مشغول به کار هستم.
 
کمی هم درباره آثارتان صحبت کنید کاریکاتورهای شما بیشتر چه مضامینی دارد؟
 
بیشتر مضامین اجتماعی در کارهای من مشاهده می شود به عبارتی سوژه های کارم را می بینم و سپس اجرا می کنم. کارهای من از کف خیابان ها و کوچه ها به روی کاغذم می آید و برای همین برای مخاطب هم قابل لمس است.
 
کارهای دردست اقدام چه دارید؟
 3 جشنواره در دست اجرا داریم اولی جشنواره خطوط لوله ، مخابرات و نفت ایران با موضوع اهمیت خطوط لوله در اقتصاد کشور موضوعی که فوق العاده کارش سخت بود به پایان رسید و به زودی کتاب آن به چاپ می رسد، دومی جشنواره شرکت بورس ایران بود که درمرحله چاپ کتابش است و سومی، پنجمین جشنوار ه حوزه هنری با موضوع جمعیت است که فراخوان داده شده است که دراین جشنواره ها مسئولیت دبیرهنری را برعهده داشتم.
 
انتهای پیام/
,
 
,
برای آشنایی بیشتر با این کاریکاتوریست خبرنگار فرهنگی اترک نیوز گپی دوستانه  داشته با این هنرمند استانی که در ادامه که می خوانید . صبحتی که حاکی از دل پردرد و گذر از  پیچ و خم های بسیار برای رسیدن به  بزرگترین آرزویش که همان هنر کاریکاتور است در برابر تمام ناملایمت ها ایستاده است.
,
 
,
, ,
کمی از خودتون و خانوادتون بگوید؟
,
من دریک خانواده ای که با هنر فاصله زیادی داشتند بزرگ شدم خانواده ای که کسب وکار بیشتر اقوامش با کامیون سپری می شد زندگی می کردم و می کنم.
,
خانواده و فامیلی که هنوزکه هنوزاست کار من را به عنوان یک حرفه مقبول،  قبول ندارند.اما من عاشقانه زندگی در کنار انها را دوست دارم.
,
 
,
می گوید همه دغدغه تان کاریکارتوراست یعنی به کار و موضوع دیگری فکر نمی کنید؟
,
 
,
چون همه دغدغه ام کاریکارتوراست تمام وقتم را با این هنر می گذرانم ، نه در جایی استخدام شده ام و نه خودم دراین سال ها فرصت کرده ام به موضوع دیگری فکر کنم.
,
 
,
آخرین کارتان چه بوده است؟
,
 
,
برگزاری دومین جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور مجله کارتون وسایت مجله کارتون در خراسان شمالی که اوایل خرداد امسال به پایان رسید با موضوع ˈمعرفی جاذبه های گرشگری و فرهنگ و صنایع دستیˈ استان خراسان شمالی و معرفی اساتید بخشی استان (استاد عیسی قلی پور و استاد حسین ولی نژاد و موسیقی استان بود که هنرمندان 37 کشور 300 اثر خود را برای شرکت در جشنواره کاریکاتور این استان ارسال کرده اند. این جشنواره با حضور 12 داور بین المللی 8 داور ایرانی و 4 دارو خارجی برگزار شد.که داوری این آثار با نشست داوران در خانه کاریکاتور ایران در تهران انجام شد .
,
 
,
, ,
 
,
گفتید سایت مجله کارتون لطفا توضیح بیشتری دهید؟
,
 
,
سایت مجله کارتون بروزترین اخبار سایت کاریکارتوریست های ایران است که به دو زبان انگلیسی و فارسی تهیه شده است سایتی  که امروز علاوه بر اخبار به روز کاریکاتور درآن، با نزدیک60 فیلم ، متن و عکس به معرفی استان به خصوص بجنورد  پرداختیم. کاری که در کشور بی سابقه بود. کاری که از زبان کاریکاتور استان خراسان شمالی را به دنیا معرفی می کند.آدرس سایتwww.cartoonmag.com
,
 
,
در صحبت هاتون اشاره کردید برای این کار تلاش بسیار و بی مهری های زیادی دیدید؟
,
 
,
بله این جشنواره خیلی سخت بود.موضوعی بسیار سخت برای هنرمندان.موضوعی که برای اولین بار در کشور برگزار می شد.هنرمندان دنیا باید استان ما را در اثرشان تبلیغ می کردن که شناخت زیادی از آن نداشتند .دو ماه تلاش برای جمع آوری اطلاعات ،عکس، مطلب و مخصوصا فیلم برای معرفی استان و بارگذاری آنها در سایت و انتشار در سایتهای دیگر دنیا...یک سال تمام تلاش بی وقفه شبانه روزی برای برگزاری این جشنواره ، اونهم یک نفره  حتی بدون یک ریال مساعدت مسئولین شروع کردم ابتدای کار  مسئولین استانی قول ها و وعده های فراوان دادند ولی متاسفانه بعداز فراخوان با بی مهری مسئولین استانی مواجه شدم  کاری که فراخوان داده شده بود و نمی شد عقب نشینی کرد .جشنواره ای جهانی که قطعا هزینه های مورد نیازش باید تامین می شد.
,
 
,
در مواجه با این بی مهری ها چه کردید؟
,
 
,
تا جایی که رو داشتم به همه ادارات و مدیرانی که قول داده بودم سر زدم که در آن زمان جوابی نگرفتم. ابتدا تنها فکری که به ذهنم رسید گرفتن وام از بانک بود که متاسفانه چون سپرده ای نداشتم و سود وام ها با بهره بالا بود و برای منی که کاری مشخص و پردرآمدی نداشتم میسر نشد. دراین بحبوبه تنگناها و بی مهری ها با توجه به فشار عصبی فوق العاده بالایی که داشتم و از طرف دیگر هنرمندان 37 کشور که آثارشان رسیده بود و در انتظار معرفی برندگان و کتاب و انجام تعهدات ما بودند حتی به فکر گرفتن صدقه فرهنگی در معصوم زاده بجنورد شدم .واقعا روزهای سخت و فشارهای عصبی زیادی داشتم.آثار خوبی رسیده بود و مشارکت خوب هنرمندان دنیا در یک موضوع سخت و حالا بی مهری ها و رفتاری های ناشایستی  زیادی که از سوی مسئولین با آن مواجه شدم.
,
 
,
 
,
با این حال جشنواره به خوبی برگزارشد؟
,
 
,
بله .استانداربومی ما نگذاشت آبروی استان در این جشنواره که موضوعش معرفی استان بود به خطر بیفتد.با جلساتی که با آقای استاد بهرام شیخ نژاد مشاور فرهنگی استاندار داشتم و انتقال حرفهای من توسط ایشان به جناب پرویزی استاندار تقریبا نصف هزینه ها را بر عهده گرفتند که کمک بسیار یزرگی برای زمین نخوردن این پروژه بود.ما تنها جشنواره ی شهرستانی اخیر بودیم که به تمامی تعهدات خود عمل کردیم و جای دارد تشکر ویژه از استاندار و معاونین و مشاورین محترمشان داشته باشم که در بحبوبه کمبودها مالی و فشار روحی و کاری مضاعفی که بر ما بود دستمان را گرفتند.
,
 
,
دراین جشنواره  به جز استانداری که بیشترین همکاری با شما داشتند چه دستگاه های با شما همکاری کردند؟
,
 
,
به جز میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان که هیچ گونه همکاری با ما نداشت مابقی ادارات چون فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حوزه هنری ، شهرداری بجنورد، شورای شهرهای بجنورد، اسفراین وشیروان ، سازمان آتش نشانی ، انجمن موسیقی استان و انجمن هنرهای تجسمی بجنورد همکاری لازم را درحین برگزاری جشنوار با ما داشتن که دراین زمینه قدردان این عزیزان هستیم.ضمن اینکه جناب ثابت قدم ،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ثروتی نماینده مجلس نیز در حال رایزنی ها برای این جشنواره در تهران بوده و تلاشهای زیادی کردند که جای تشکر دارد.
,
 
,
, ,
 
,
آقای ناصری باتوجه به این همه بی مهری مسئولان استانی و موقعیت بیشمار شما چرا به استان های بزرگتر نمی روید تا حداقل دچار این کم توجهی نشوید و موفق ترباشید؟
,
 
,
به دلیل علاقه زیادی که به استان و شهر خودم بجنورد دارم هیچ وقت  نخواستم ونمی خواهم از این استان خارج شوم و آرزوهای خودمو در جاهای دیگه دنبال کنم و هرکس در هر زمینه بمن گفته بدلیل عدم حمایت دست از کار خود کشیده این رو قبول ندارم چراکه باید همیشه راه درست و صحیح را در زندگی پیش ببریم.چون اگر امروز به لطف خدا به این موفقیتها رسیده ام من هم در همین استان و محل بوده ام و با همین امکانات که همه بوده اند.این روهم بگم من در بهترین زمان کاریم اداره فرهنگ ارشاد اسلامی که حامی ما هنرمندان است به مدت چند سال با من همکاری نکرد و من رنگ اداره فرهنگ و ارشاد را طی آن مدت ندیدم  (البته در مدیریت قبلی).اما بهترین افتخارات و آرزوهایم را در همان سالها کسب کردم. چراکه من معتقدم هنرمند می تواند کار خود را از گوشه کنار خیابان هم شروع کند.
,
 
,
بجنورد به جز این جشنواره آیا میزبان برپایی جشنواره دیگری نیز در حوزه کاریکاتور بوده است؟
,
 
,
علاوه براین فراخوان جشنواره پنجم سالانه کاریکاتور حوزه هنری استان نیز که مدیریت هنری آن برعهده من بود و همچنین برگزاری دومین کارگاه کشوری کاریکاتور در حوزه هنری استان با حضور کاریکاتوریست های کشور نیز ازدیگر برنامه هایی است که دراین استان برپا خواهد شد.و زحمات عزیزان حوزه هنری در طی این سالها در جایگاه کارتون استان در کشور بسیار پر رنگ بوده که از آقای میثم مرادی بیناباج  رییس و وحید نمازی معاون این حوزه باید قدردانی کنم.
,
 
,
بااین اوصاف کاریکاتور و توجه به آن را در زادگاه خود چگونه ارزیابی می کنید؟
,
 
,
 همه این مسائلی را که مطرح کردم یعنی حضور کاریکاتور بجنورد در راس فعالیت های کار بومی استان های کشور است.
,
امروز در معرفی کارتون شهرهای ایران با توجه به آمار چهار سال اخیر بجنورد بعد از تهران در جایگاه دوم کشور و جلوتر از شهرهای بزرگی چون اصفهان و همدان و مشهد و ... ایستاده است
,
 
,
کاریکاتور یکی از زیرشاخه های هنر است تعریف شما از هنر وهنرمند چیست؟
,
 
,
هنرهنرمند ،تفکر اوست و همیشه شعار من این بوده که برای شناخت هنرمند باید پلیس راه های شهر را رد کنیم چراکه اگر هنرمند فقط در محدود شهری برای قشری شناخته شده باشد و برای قشردیگر خارج از محدوده شهری شناخته شده نباشد ما نتوانسته ایم دراین زمینه موفق باشیم و این یعنی هنرمند نیستیم.
,
 
,
این هنر را از چه زمانی آغاز شد؟
,
سال 68 زمانی که 10 ساله بودم و بدون هیچ استاد و راهنمایی ترسیم کاریکاتور را آغاز کردم درآن زمان همه دلخوشی من ماهنامه طنز و کاریکاتور بود و از سال 75 هم آثارم در مجلات تهران به چاپ رسید و تا امروز هم در همه زمینه ها این هنر مشغول به کار هستم.
,
 
,
کمی هم درباره آثارتان صحبت کنید کاریکاتورهای شما بیشتر چه مضامینی دارد؟
,
 
,
بیشتر مضامین اجتماعی در کارهای من مشاهده می شود به عبارتی سوژه های کارم را می بینم و سپس اجرا می کنم. کارهای من از کف خیابان ها و کوچه ها به روی کاغذم می آید و برای همین برای مخاطب هم قابل لمس است.
,
 
,
کارهای دردست اقدام چه دارید؟
,
 3 جشنواره در دست اجرا داریم اولی جشنواره خطوط لوله ، مخابرات و نفت ایران با موضوع اهمیت خطوط لوله در اقتصاد کشور موضوعی که فوق العاده کارش سخت بود به پایان رسید و به زودی کتاب آن به چاپ می رسد، دومی جشنواره شرکت بورس ایران بود که درمرحله چاپ کتابش است و سومی، پنجمین جشنوار ه حوزه هنری با موضوع جمعیت است که فراخوان داده شده است که دراین جشنواره ها مسئولیت دبیرهنری را برعهده داشتم.
,
 
,
انتهای پیام/
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه