اخبار داغ

جزئیات نامه ۱۶ بندی به وزیر کار

جزئیات نامه ۱۶ بندی به وزیر کار
کارگران می گویند از طرح ۲ ساله آموزش متقاضیان کار به ویژه فارغ التحصیلان برای آماده شدن به منظور ورود واقعی به بازار کار حمایت می کنند و این طرح را که قرار است به زودی از سوی وزارت کار اجرا شود را جایگزین مطمئنی برای طرح "استاد-شاگردی" می‌دانند. رئیس کارگروه تخصصی مزد و بهره وری وزارت کار در نامه ای به علی ربیعی وزیر کار، ضمن تشریح دیدگاه کارگران درباره این طرح، خواستار بازگرداندن حق بن نقدی به فیش‌های حقوقی کارگران شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از مهر، به تازگی تصمیمی در شورای عالی کار درباره کارگران و مشمولان قانون کار گرفته شده که حواشی فراوانی را در جامعه کارگری کشور به همراه داشته است. توقف دریافت حق بیمه از بن نقدی کارگران و حذف بن از فیش های حقوقی، باعث ایجاد بحث هایی در بین نمایندگان کارگری شده تا جایی که امضاء کنندگان کارگری طرح توقف دریافت بیمه از بن نقدی کارگران مورد مواخذه قرار گرفته اند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,
 
,
از سویی، اخیرا طرحی از سوی سازمان فنی و حرفه ای درباره اجرای طرح مهارت آموزی نیروی کار قبل از ورود به بازار کار و جایگزین کردن آن با استاد - شاگردی مطرح شده که نمایندگان کارگران می گویند ایده اولیه این طرح از آنها بوده؛ بنابراین از اجرای این طرح از سوی وزارت کار حمایت خواهند کرد و معتقدند مسیر روشنی است برای اشتغال زایی دستکم بخشی از فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور.
,
 
,
در این باره فرامرز توفیقی، رئیس کارگروه تخصصی مزد و بهره وری وزارت کار به مهر گفت: برای تشریح محورهای طرح مهارت آموزی نیروی کار و دستیابی به اشتغال ارزان و پایدار از این طریق و همچنین تاکید بر لزوم بازگرداندن حق بن نقدی مشمولان قانون کار به فیش های حقوقی، نامه ای به وزیر تعاون، کار و تعاون نوشته شده است.
,
 
,
در این نامه آمده است: "پیرو بحث های روزهای اخیر بیش از آنکه ارزش عملیاتی برای کار و کارگر داشته باشد خوراکی است در راستای ایجاد جو بی اعتمادی و سست نمودن ارزش های بنیادی مدنظر حضرتعالی مبنی بر تحکیم اصل ۳ جانبه گرائی، خواهشمند است به طرح پیشنهادی این حقیر توجه نموده و امید است کارگشا باشد.
,
 
,
پیشنهاد بازگرداندن حق بن به فیش های حقوقی صرفنظر از بحث های قانونی که این روزها زیاد به چشم می خورد، اینجانب از منظر فرصت به این موضوع نگاه کرده ام و بحث نیز بر این فرضیه می چرخد.
,
 
,
الف) ورود حق بن به فیش حقوقی و مشمول شدن بیمه و مالیات به این مبلغ: همانطوری که مستحضرید بالغ بر ۱۲ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی داریم که کسر بیمه و مالیات مبالغ چشمگیری را در اختیار سازمان تامین اجتماعی (بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان) و مالیات کشور (بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان) قرار می دهد که می تواند در حوزه تامین اجتماعی صرف قدرتمند نمودن سازمان در راستای اهداف متعالی حضرتعالی قرار گیرد و در حوزه مالیاتی نیز هرچند کوچک ولو موثر در زمینه تحقق بودجه و تخصیص به عملیات عمران و آبادانی کشور قرار گیرد.
,
 
,
ذکر این نکته ضروری است که ۱۰۰ درصد مالیات و ۷ درصد بیمه توسط کارگران و تنها ۲۳ درصد حق بیمه بن توسط کارفرمایان پرداخت می شود.
,
 
,
ب) پیشنهاد جهت مقبولیت این طرح در راستای کاهش بار هزینه ای برای کارفرمایان
,
 
,
همانطوری که می دانیم مهم ترین دغدغه حال حاضر حوزه کار بقای صنعت و اشتغال است تا بتوانیم سیل جویندگان کار تحصیل کرده را سامان ببخشیم و هر طرحی جز پیشنهاد ذیل به علت عدم وجود زیرساخت نمی تواند به سهولت به سرانجام رسیده تا بتواند اثرات فرایندی مناسب در سطوح کار، رفاه، تامین اجتماعی و در راستای اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
,
 
,
اجرای ماده ۱۰ نوسازی صنایع با فرمول پیشنهادی ذیل می تواند درمانی برای اشتغال باشد بدون نیاز به سرمایه گذاری های آنچنانی که بنا به تاکید رئیس سازمان فنی و حرفه ای، برای ایجاد شغل نیاز داریم.
,
 
,
اجرای ماده ۱۰ نوسازی صنایع در تلفیق با طرح مهارت آموزی می تواند از یکسو باعث ورود نیروهای جوان، تحصیل کرده و آشنا به علم روز به صنعت شده و از سوی دیگر با خروج نیروهای سنتی، با سطح پائین انگیزه از صنعت به ارتقاء بهره وری نیروی کار بیانجامد. در ضمن تلفیق این دو با هم انگیزه ای برای کارفرمایان فراهم می آورد.
,
 
,
منظور از طرح مهارت آموزی این است که با توجه به سابقه خوب کشورهای صنعتی همچون ژاپن در اجرای این طرح جهت تلفیق علم با عمل، نیاز صنعت برای نیروهای جدید تحصیل کرده در قالب این طرح اشتغال زایی هدفمند با حداقل هزینه صورت می گیرد.
,
 
,
در این طرح در بازه ای ۲ ساله جویندگان کار تحصیل کرده به صنعت معرفی می شوند و دولت در قبال استخدام این نیروها موارد تشویقی همچون قبول سهم بیمه کارفرما، پرداخت وام کم بهره در ازای هر نیروی به کار گمارده شده، تقبل قسمتی از حقوق و .... (که در این طرح پیشنهادی تقبل سهم بیمه کارفرما مدنظر است) با صنعت همکاری کرده و بعد از ۲ سال اگر نیرو توانست خود را به سیستم نشان دهد که جذب صنعت می شود و در یک شرایط دو سر برد نیروی کارامد به بدنه صنعت تزریق خواهد شد. در غیر اینصورت جامعه دین خود را به فرد ادا کرده و این ناکارامدی فرد است که نتوانسته جذب بازار کار شود.
,
 
,
ج) روش اجرای طرح تلفیقی ماده ۱۰ نوسازی با طرح مهارت آموزی
,
 
,
در این طرح آن دسته از کارگاه هایی که متقاضی استفاده از ماده ۱۰ نوسازی صنایع هستند می بایست سهم دولت در قبال اجرای طرح را متقبل شده و در قالب این طرح باید فرد معوض را در قالب طرح مهارت آموزی به کار گمارند.
,
 
,
سازمان تامین اجتماعی نیز می پذیرد سهم کارفرما و دولت را در بازه زمانی ۳ تا ۶ ماهه بسته به تعداد مشمولین از کارفرمایان بپذیرد و با نظارت بر استخدام فرد معوض در قالب طرح مهارت آموزی، زمینه را برای کاهش نرخ بیکاری، کارآمد نمودن صنعت و افزایش بهره وری نیروی کار فراهم نماید.
,
 
,
سازمان تامین اجتماعی از محل دریافت بیمه حق بن، سهم بیمه اجرای ماده ۱۰ نوسازی صنایع و سهم بیمه فرد معوض، نسبت به سرمایه گذاری و تحکیم زیرساخت ها و تقویت سازمان عمل نموده تا در همین راستا بتواند با فراغ بال نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام نماید.
,
 
,
دولت نیز با قبول تعهد پرداخت سهم بیمه شاغلین جدید در قالب طرح مهارت آموزی به مدت ۲ سال به اهداف ذیل نائل می شود:
,
 
,
۱- ایجاد اشتغال با کمترین هزینه
,
۲- بالابردن سطح علمی کارخانجات و بروز نمودن نیروهای انسانی
,
۳- بالا بردن بهره وری نیروی کار
,
۴- کمک در جبران بخشی از هزینه های کارفرمایان در قبال پذیرش سهم دولت در قبال اجرای ماده ۱۰ نوسازی صنایع
,
 
,
د) مزایای اجرای پیشنهاد تلفیقی
,
 
,
۱- حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی با بالابردن قدرت رقابت صنایع با اتکا به علم روز، افزایش کیفیت محصولات و تمایل به خرید از داخل به جای همتای خارجی ۵ و ۱۹ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اهداف و سیاست های وزارت تعاون
,
 
,
۲- در راستای اهداف بندهای ۳ کار و رفاه اجتماعی در توسعه سرمایه های انسانی، تقویت و توسعه کار شایسته و کارآفرینی، ارتقاء قابلیت رقابتی محصولات، ارتقاء شاخص های سهولت کسب و کار، توسعه زیرساخت توانمندسازی نیروی کار، شفاف و سالم سازی فعالیت های اقتصادی
,
 
,
۳- ایجاد اشتغال با کمترین هزینه
,
 
,
۴- ترمیم بافت فرسوده نیروی انسانی در صنعت
,
 
,
۵- بروز رسانی سطح علمی صنعت که در کنار تخصیص سهم صنعت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در قالب پرداخت یارانه استهلاک سرمایه برای خرید تکنولوژی جدید با بهره وری بالا و سطح مصرف انرژی پائین قدرت رقابت را برای صنعت فراهم می نماید.
,
 
,
۶- بالا رفتن توان سازمان تامین اجتماعی
,
 
,
۷- جلوگیری از افزایش بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی
,
 
,
۸- ایجاد قدرت سرمایه گذاری برای سازمان جهت برآوردن تعهدات
,
 
,
۹- عدم کاهش تعداد بیمه شده ها
,
 
,
۱۰- ایجاد نشاط و امید به زندگی در خانواده ها با اشتغال فرزندان
,
 
,
۱۱- افزایش زیرساختارهای اجتماعی جهت پرداختن به مقوله ازدواج و کمک به طرح افزایش جمعیت دولت
,
 
,
۱۲- ورود نیروهای مولد به بدنه صنعت به جای اشتغال در چرخه غیرمولد و .... موارد دیگر
,
 
,
لذا از آن مقام وزارت در راستای تحکیم اصل ۳ جانبه گرائی و صیانت از سازمان تامین اجتماعی، خواستار ابقای حق بن در موارد مشمول کسر بیمه و اجرای طرح پیشنهادی فوق را داریم. باشد که بتوانیم قدمی در راه ایجاد اشتغال و بقای صنعت برداریم."
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه