اخبار داغ

گزارش جشنواره انگور در بیجار؛

باغات انگور حسن‌آباد یاسوکند برای یک هزار خانوار شغل ایجاد کرده است/20 رقم انگور در شهرستان بیجار تولید می‌شود

باغات انگور حسن‌آباد یاسوکند برای یک هزار خانوار شغل ایجاد کرده است/20 رقم انگور در شهرستان بیجار تولید می‌شود
چهارمین جشنواره شهرستانی انگور در بیجار برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، محمد عباسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار در چهارمین جشنواره شهرستانی انگور اظهار کرد: کشت محصول انگور از ظرفیتهای بی نظیر و فعال کشاورزی در دیار کهن و تاریخی گروس بوده که بعنوان برند پیشرفت و اشتغالازیی بالا در این منطقه از سابقه درخشان و زیادی برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجارافزود: در هر یک هکتار باغ  ۱۰ تا ۱۲ تن انگور در شهرستان بیجار تولید می شود.

,

 

,

وی عدم دسرسی باغداران به منابع آبی پایدار و قدمت طولانی باغات انگور را عامل اصلی عدم تبدیل کشت سنتی به مدرن این محصول عنوان کرد و افزود: در راستای بهینه سازی و ارتقاءپتانسیل تولید علی رغم تلاشهای انجام شده از سوی مروجین کشاورزی و باغداران تلاشگر، این عرصه نیازمند کوشش و اهتمام جدی تری است.

,

 

,

وی در ادامه یاداورشد: انگور به دلیل تنوع محصول، تعدد بهره برداری و صنایع تبدیلی، با استقبال خوب از سوی باغداران برخوردار بوده و اگر خشکسالی سالهای اخیر نبود، بسیاری از زمین های آبی منطقه گروس زیر کاشت تاکستان رفته بود.

,

 

,

 عباسی خاطرنشان کرد: انگور از انواع محصولات باغی است که اگر کارخانه های صنایع تبدیلی به کمک باغدار بیاید، می تواند، اشتغالزایی و درآمدزایی با کمترین افت و ضرر داشته باشد.

,

 

,

وی یاداورشد: تا کنون چهارجشنواره انگور با مرکزیت شهر یاسوکند و محوریت انگور این منطقه که در حد خود بی نظیر و در بعضی انواع آن بخصوص نوع یاقوتی و سیاه آن کم نظیر است برگزار شده است تا این محصول به عنوان یک برند معرفی شود.

,

 

,

عباسی تاکید کرد: هدف از برگزاری این جشنواره  اصلاح، احیا و به سازی باغات انگور، مدیریت و بهره وری عوامل تولید، اشنایی بیشتر مردم با انواع مرغوب انگور این شهرستان و بررسی و اتخاذ راهکارهای مقابله با بحران کم آبی و روشهای بهینه سازی مصرف آب در باغات است.

,

 

,

وی خاطر نشان کرد:  بیکاری در دیارگروس به یک معضل منطقه ای تبدیل شده است و بعلت نبود و یا فعالیت کم صنایع دیگر، مهاجرت تنها راه پیش روی مردم قرارگرفته و لذا با محوریت برنامه های حمایتی اقتصاد مقاومتی می توان با راه اندازی واحدهای کوچک تبدیلی و اقزایش سطح زیر کشت و توسعه باغات فعلی به ماندگاری مردم و درآمد زایی آنان کمک کرد.

,

 

,

عباسی گفت: این شهرستان دارای حدود 2 هزار 900 هکتارباغ با انواع محصولات باغی است که انگور در مقایسه با سایر آنها از وسیع ترین سطح زیرکشت در حدود یک هزار و 300 هکتار به میزان 50 درصد به خود اختصاص داده و به طور میانگین حدود 11تن انگور در هکتار برداشت می شود.

,

 

,

باغات انگور حسن آباد یاسوکند برای یک هزار خانوار شغل ایجاد کرده

,

 

,

مسئول مرکز جهاد کشاورزی حسن آباد یاسوکند درچهارمین جشنواره انگور که با حضور ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان برگزار شداظهار کرد:۱۷ رقم انگور در باغات حسن آبادیاسوکند کشت شده است که با بهره گیری ازسیستم های نوین آبیاری از کیفیت ویژه ایی برخوردارند.

,

 

,

شمس افزود:در چند سال اخیر به علت خشک سالی بسیاری از باغات انگور دچار مشکل شدند که با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان بیجار وجهاد کشاورزی استان ۲۰۰ هکتار احیاو ۲۰۰ هکتار دیگر در حال انجام است.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد:چهارمین جشنواره انگور باهدف معرفی انگور حسن آباد یاسوکند برای توسعه صادرات این محصول به استانهای دیگر و حتی الامکان اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

,

 

,

مسئول مرکز جهاد کشاورزی حسن آباد یاسوکند تاکید کرد:در این جشنواره از ۱۲ باغدار نمونه انگورکارشهرستان بیجار تجلیل می شود.

,

 

,

وی یاداورشد: ارزیابی و لحاظ پارامترهای کمی و کیفیت ( سطح زیر کشت، عملکرد در هکتار) توسط تیم کارشناسی  انحام شده است که در نهایت ۱۲باغدار به این جشنواره معرفی شند.

,

 

,

به گفته این مسئول: حسن اباد یاسوکند بیشترین سطح باغات انگور شهرستان بیجاررا به خود اختصاص داده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه