اخبار داغ

زباله بلای جان مردم مازندران/ فقدان مدیریت صحیح، مانع رفع معضل زباله در مازندران است

زباله بلای جان مردم مازندران/ فقدان مدیریت صحیح، مانع رفع معضل زباله در مازندران است
قائم‎شهر یکی از شهرهای استان مازندران که دپوی زباله در این شهر کوهی با ارتفاع بیش از 5 متر را درست کرده است و بوی بد آن باعث شده تا کودکان و نوزادان بیمار شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، بزرگ‌ترین معضلی که این روزها سلامت مردم استان مازندران را به خطر انداخته و متاسفانه کسی هم به فکر حل این معضل بزرگ برای مردم نیست، «زباله» است که در برخی از شهرهای این استان از زباله‌ها کوه درست شده است و باعث بیماری مردمی، که در اطراف محل دپوی زباله ساکن هستند، شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

مشکل بحران‌زای مازندران

قائم‎شهر یکی از شهرهای استان مازندران که دپوی زباله در این شهر کوهی با ارتفاع بیش از 5 متر را درست کرده، درحالی‌که محل دپوی آن نزدیک به شهر است به مردم روستای اطراف آن، که تقریبا به بیس از 800 خانوار نیز می رسند، آسیب رسانده است.

اهالی منطقه نزدیک به محل دپوی زباله در قائم‌شهر، دیگر کاسه صبرشان لبریز شده و تخلیه روستا را بهتر از زندگی در این مکان می‌دانند، و از این همه کم کاری مسئولان شهرستان شاکی هستند.

یاسین رمضانی عضو شورای روستا دیوکلا در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد محل دپوی زباله و معضلات موجود در این منطقه، اظهار کرد: مردم روستای دیوکلا دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند و عدم مدیریت در شهرستان باعث شده است که این معضل هرروز بزرگ‌تر و رنج‌آورتر شود.

پیامدهای دپوی زباله برای مردم مجاور

وی افزود: شیرآبه‌های تولید شده از زباله‌ها باعث آلودگی در آب‌های آشامیدنی و بوی تعفن در کل منطقه شده است، این باعث بیماری مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند شده و نوزادان و کودکان بدلیل شرایط بد جوی دچار بیماری پوستی شده و بدنشان تاول زده است.

عضو شورای روستای دیوکلا، بیان کرد: چندین سال است که مسئولان قول‌های مختلفی برای رفع این مشکل می‌دهند ولی متاسفانه‌هر ساله این معضل بیشتر می‌شود و برای حل مشکل مردم منطقه کاری انجام نمی‌شود.

این مسوول خاطرنشان کرد: نهر آب باید در کنار این کوه زباله ساخته شود تا شیرآبه‌ها وارد رودخانه کنار محل دپو نشود تا رودخانه شیرآبه و بوی آن را در کل شهرستان پخش کند و باعث آلودگی آب‌ها شود.

زندگی توام با بوی بد به‌صورت شبانه‌روزی

رمضانی با اشاره به اینکه معضل منطقه دپوی زباله بسیار زیاد است، تصریح کرد: بوی بد ناشی از دپوی زباله تنها ظاهر این معضل بزرگ است ولی نشت شیرآبه‌ها در هنگام حمل زباله‌ها، دود زمان سوزاندن زباله‌ها در این مکان باعث شده بیماری‌های پوستی و تنفسی برای مردم منطقه بوجود بیاید و مردم به سختی در این روستاها زندگی می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: بی‌مدیریتی باعث شده این معضل سالیان سال طول بکشد و همچنان مطالعات و بررسی برای ساخت کارخانه زباله سوز یا یک کار زیربنایی در این شهرستان بوجود نیاید و این معضل همچنان ادامه دار باشد و هیچ اقدامی هم صورت نگرفته باشد.

عضو شورای روستای دیوکلا به عدم وحدت مسئولان در حل زیربنایی این معضل اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذارهای زیادی برای ساخت کارخانه زباله سوز وارد این شهر شده است ولی نمی‎دانم چرا همچنان این کار روی هوا مانده و هیچ کس این اقدام را انجام نداده است که باز هم نشان از مدیریت نادرست برای رفع این معضل است.

وقتی که مسئولان تنها اعتراف می‌کنند!

محمد بوداغی معاون خدمات شهری شهرداری قائم‎شهر در گفت‌وگویی اظهار کرد: متاسفانه معضل دپوی زباله در مازندران فراگیر شده و همه شهرهای این استان سرسبز با این معضل روبه رو هستند و قائم شهر نیز با این معضل مواجه است و با تولید روزی 250 تن زباله در این شهرستان، که وارد محل دپوی زباله می‌شود، شرایط را برای مردم منطقه سخت کرده است.

وی افزود: از مردم منطقه عذرخواهی می‌کنیم و این عزیزان کاملاً حق دارند و ما برای رفع مشکلات آن‌ها اقداماتی را در سال 96 انجام داده‌ایم تا کمی این معضل کنترل شود، ولی روال این کار، زیربنایی و عمری نیست و باید برای حل اساسی این معضل فکری درست و با صرفه اقتصادی کرد.

معاون خدمات شهری قائم‎شهر بیان کرد: زمین محل دپوی زباله نسبت به میزان ورودی آن کوچک است که باعث شده زباله‌ها مانند یک کوه در محل درست شود و ظاهر منطقه را نیز خراب کرده و برای مردم اهالی روستاهای اطراف نیز معضلاتی بوجود آورد.

دردی مزمن با چاره‌ای ساده‌اندیشانه

این مسوول با اشاره به ریختن شیرآبه‌ها توسط خودروهای حمل زباله، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از این امر و کم کردن برخی از مشکلات، خودروهای حمل زباله جدید برای شهرداری قائم شهر خریداری شد تا این شیرابه‌ها در خیابان ریخته نشود و همچنین خودرو اطفا حریق نیز برای خاموش کردن آتش برای سوزاندن زباله نیز خریداری شد که باید در محل دپوی زباله مستقر شود.

بوداغی ادامه داد: این اقدامات تنها کمی از این معضل را کم می‌کند و بعنوان مسکن برای رفع این مشکلات است و باید برای رفع کامل و ساخت کارخانه زباله سوز با کمک دولت و استفاده از سرمایه‌گذار باید هرچه زودتر اقدام کرد؛ چراکه‌هر وقت این کار را آغاز کنیم دیر است و باید این مشکل هرچه زودتر رفع شود.

دردی که سال‌ها تنها بیان می‌شود، و دریغ از حل آن!

به گزارش قائم آنلاین، زباله این روزها بعنوان بزرگ‌ترین معضل در شهرهای مازندران مطرح شده است و عدم مدیریت مسئولان شهرستان، بعد از گذشت چندین سال همچنان فکری زیربنایی برای رفع این مشکل نکرده‌اند و مردمی که در اطراف محل دپوی زباله بیمار شده‌اند، در رنج مسئولیت‌ناپذیری مسئولان مربوطه دچار چالش اساسی شده‌اند.

دولت و مسئولان وظیفه دارند که حداقل هوای تمیز را برای تنفس مردم منطقه مهیا کنند. به اذعان مسئولان و دست‌اندرکاران، مردم روستاهای محل دپوی زباله از حق داشتن هوای سالم محرومند و با تنفس هوای همراه با بوی متعفن و تاثیرپذیری از شیرآبه‌های زباله بیمار شده‌اند.
,
, مشکل بحران‌زای مازندران, مشکل بحران‌زای مازندران,
,
,
,
,
,
,
,
, پیامدهای دپوی زباله برای مردم مجاور, پیامدهای دپوی زباله برای مردم مجاور,
,
,
,
,
,
,
,
, زندگی توام با بوی بد به‌صورت شبانه‌روزی, زندگی توام با بوی بد به‌صورت شبانه‌روزی,
,
,
,
,
,
,
,
, وقتی که مسئولان تنها اعتراف می‌کنند!, وقتی که مسئولان تنها اعتراف می‌کنند!,
,
,
,
,
,
,
,
, دردی مزمن با چاره‌ای ساده‌اندیشانه, دردی مزمن با چاره‌ای ساده‌اندیشانه,
,
,
,
,
,
, دردی که سال‌ها تنها بیان می‌شود، و دریغ از حل آن!, دردی که سال‌ها تنها بیان می‌شود، و دریغ از حل آن!,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه