اخبار داغ

کنترل مصرف بنزین، تصوری غیرواقعی است/ افزایش قیمت سوخت اشتباهی تکراری خواهد بود

کنترل مصرف بنزین، تصوری غیرواقعی است/ افزایش قیمت سوخت اشتباهی تکراری خواهد بود
با توجه به افزایش مصرف سوخت از ابتدای امسال اتخاذ سیاست‌های درست جهت کاهش مصرف سوخت امری مهم است که چندین بار با روش‌های مختلف مانند افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌ای کردن آن قصد محقق شدن این امر را داشتند که موفقیتی حاصل نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از  تهران نیوز ، رشد مصرف بنزین از اوایل سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته سبب شد تا مسئولان وزارت نفت در واکنشی بجای پذیرش اشتباهات خود در کنترل مصرف سوخت بهانه‌ای برای افزایش قیمت بنزین داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تهران نیوز,

در دهه ۱۳۰۰ هجری با افزایش نیاز سوخت فسیلی در داخل کشور انگلیسی‌ها سازمان جدیدی به نام پخش فرآورده‌های نفتی تاسیس کردند که بعدا با فشار مردم مصطفی فاتح جایگزین مدیران انگلیسی در این سازمان شد.

,

آمارها می‌گویند بنزین برای نخستین بار در سال ۱۳۰۶ مورد استفاده قرار گرفت که میزان این فرآورده نفتی در این سال  ۱۱۰۰۰ لیتر در روز بود. این میزان در سال ۱۳۰۷ با ۷۲.۷ درصد رشد به ۱۹۰۰۰ لیتر در روز، در سال ۱۳۰۸ به ۳۳۰۰۰ لیتر در روز، در سال ۱۳۰۹ به ۳۸۰۰۰ لیتر در روز و در سال ۱۳۱۰ به ۴۶۰۰۰ لیتر در روز رسید.

,

طی سال‌های ۱۳۳۶ تا ۱۳۶۵ مصرف بنزین سه مرتبه و در سال‌های ۱۳۵۹، ۱۳۴۴ و ۱۳۶۰ با رشد منفی مواجه شد که به نظر می‌رسد رشد منفی سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ ناشی از آغاز جنگ تحمیلی بوده است، همچنین در سال ۱۳۸۶ شاهد رشد منفی ۱۲.۵ درصدی مصرف بنزین در کشور هستیم که به نظر می‌رسد این رشد منفی ناشی از آغاز سهمیه بندی سوخت در ایران و صدور کارت هوشمند در تیر ماه سال مذکور است. 

,

در سال ۹۵ میزان مصرف بنزین در کشور  ۷۴.۹ هزار لیتر در روز بود. همچنین  متوسط میزان مصرف بنزین از ابتدای سال جاری ۸۱ میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

,
منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مورد دلایل افزایش میزان مصرف بنزین در کشور، اینگونه توضیح می‌دهد: مهمترین دلیل افزایش مصرف بنزین در کشور افزایش تولید خودرو است. در سال ۹۴، ۹۶۶هزار خودرو تولید شد که این میزان در سال ۹۵ به یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو رسید به عبارت دیگر تولید خودرو در کشور در سال ۹۵نسبت به سال ۹۴، ۳۸ درصد رشد داشته است. هم‌زمان با افزایش تولید خودرو در کشور، تولید موتورسیکلت نیز در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ ، ۶۳ درصد رشد داشته است. در سال ۹۴، ۴۵۳ هزار موتورسیکلت تولید شد که این میزان در سال ۹۵به ۷۴۰هزار موتورسیکلت رسید.
وی همچنین در اظهاراتی این میزان رشد را نشان دهنده رشد اقتصادی کشور دانست.
,
,
 
,
دولت یازدهم با حذف مکانیزم‌های مدیریت مصرف و تقاضای بنزین، موجب افزایش مصرف شد و حالا که متوجه این خطای خود شده است، دو برنامه افزایش قیمت بنزین یا سهمیه بندی را در ذهن می‌پروراند. هدف اولی بالا بردن عایدات خود از مصرف است و غرض دوم، کنترل مصرف سوخت با سهمیه بندی.
,
 
,
از طرفی معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه متوسط میزان مصرف بنزین از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است، گفت: طبق آخرین آمار میزان مصرف بنزین از ابتدای شهریور بیش از ۸۶ میلیون لیتر بوده است. شاهرخ خسروانی در مورد آخرین میزان مصرف بنزین در کشور به «ایسنا» اظهار کرد: میزان مصرف بنزین از ابتدای شهریورماه بیش از ۸۶ میلیون لیتر بوده است.
,
 
,
, ,

 گران کردن سوخت اشتباهی دوباره است

,  گران کردن سوخت اشتباهی دوباره است,
 دکتر الیاس محبان کارشناس نفت و بودجه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز، در خصوص افزایش مصرف سوخت گفت: افزایش ۸درصد میزان سوخت، نسبت به سال گذشته رقمی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد و باید دلایل آن به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.
, تهران نیوز، ,
 
,
محبان افزود: طبق آمار بانک مرکزی تولید خودروی سواری در تیرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶ درصدی داشته که این میزان رشد بدون در نظر گرفتن سایر شرایط  و تنها برای بالا بردن آمار رشد اقتصادی کار اشتباهی است.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: زمزمه افزایش قیمت بنزین حدود یک سالی است که به گوش می‌رسد و اعلام رشد ۸درصد سوخت می‌تواند زمینه اجرای این تصمیم بشود اما باید به تبعات آن دقت کرد چرا که این روش اگر راه علاج بود، تنها دو سال جواب نمی‌داد.
,
 
,
این کارشناس نفت ادامه داد: افزایش قیمت بنزین نه تنها باعث گران شدن نرخ حمل و نقل می‌شود بلکه بر روی کالاهای مختلف به دلیل نظام اقتصادی غلط و کم کاری دستگاه‌های نظارتی تاثیر می‌گذارد.
,
 
,
محبان بیان کرد: حذف سهمیه‌ و یارانه سوخت روش اشتباهی بود که وزرات نفت حاضر به قبول آن نشد، به احتمال بسیار زیاد دولت روش افزایش قیمت را در پیش خواهد گرفت که باید منتظر تبعات آن باشیم.
,
 
,
وی تصمیم دولت مبنی بر حذف کامل کارت سوخت در اوایل دولت یازدهم با هدف کنترل سوخت را اشتباه دانست و گفت: اگر تنها برای نیل به هدف کاهش سوخت سهمیه بندی را حذف کردند کاملا اشتباه است چرا که سهمیه بندی با تمام نواقصی که داشت میزان سوخت را کاهش می‌داد.
,
 
,
او فرهنگ‌سازی را مهم‌ترین راه کاهش سوخت دانست و اظهار کرد: در این شرایط برگرداندن کارت سوخت سهمیه کاملا غلط است و به نظر بنده توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی و از رده خارج کردن اتومبیل‌های فرسوده می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روند کاهش مصرف سوخت داشته باشد.
,

اتومبیل‌های فرسوده را باید از رده خارج کنیم

, اتومبیل‌های فرسوده را باید از رده خارج کنیم,
دکتر حسن مرادی استاد حقوقی بخش نفت و گاز دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز در خصوص میزان مصرف سوخت گفت: متاسفانه علی رغم شعارهایی که دولت داد و بنا بود حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری را نوسازی کند این امر محقق نشد که عدم توجه به این موضوع یکی از عوامل آلودگی و افزایش سوخت است.
, تهران نیوز,
 
,
مرادی افزود: در آغاز سال تحصیلی هزاران اتوبوس از رده خارج شده شهرداری که هم اکنون زیر نظر بخش خصوصی فعالیت می‌کنند با گرفتن مجوز طرح ترافیک مسافر جابه جا می‌کنند که این یک فاجعه است.
,
 
,
وی تصریح کرد: عوامل مختلفی در افزایش سوخت دخالت دارند اما بنده معتقد هستم باید اصل موضوع یعنی حذف اتومبیل‌های فرسوده از چرخه حمل و نقل محقق شود اما متاسفانه این روند به کندی صورت می‌گیرد.
,
استاد دانشگاه تهران در مورد افزایش قیمت سوخت اظهار کرد: عوامل قیمت تاثیر معناداری در مصرف و یا عدم مصرف سوخت نداشته، دولت باید مقداری قیمت سوخت را به صورت تدریجی بالا ببرد اما نباید زمینه‌ای برای سوءاستفاده افراد جهت گران کردن خدمات خود مانند افزایش کرایه حمل و نقل شود.
,
 
,
مرادی در مورد سهیمه بندی سوخت گفت: برخی از نمایندگان به اشتباه اصرار داشتند که سیستم کارت سوخت حفظ شود، اما لزومی ندارد که هزینه‌های سنگینی بابت نگهداری این سیستم بدهیم و اما ممکن است وزارت نفت سیستم کارت سوخت جایگاهی را برای کنترل میزان فروش خود حفظ کند.
,
 
,

 کنترل مصرف بنزین، تصوری غیرواقعی است

,  کنترل مصرف بنزین، تصوری غیرواقعی است,

 دولت در ابتدای خردادماه ۹۴، سهمیه بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تک نرخی کرد. با این اقدام دولت یازدهم، انگیزه مردم برای استفاده از کارت های سوخت شخصی به شدت کاهش داد  و کارت سوخت را در آستانه حذف قرار گرفت زیرا هیچ تفاوتی بین سوخت‌گیری با استفاده از کارت جایگاه داران و کارت شخصی وجود نداشت. همین موضوع باعث شد که زمزمه های حذف کامل کارت سوخت مطرح شود؛ موضوعی که ابتدا با مخالفت وزارت نفت روبرو شد ولی این وزارتخانه هم از اواسط بهمن ماه ۹۴ از این موضوع حمایت کرد و خواستار آن شد.

,

 دولت در ابتدای خردادماه ۹۴، سهمیه بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تک نرخی کرد. با این اقدام دولت یازدهم، انگیزه مردم برای استفاده از کارت های سوخت شخصی به شدت کاهش داد  و کارت سوخت را در آستانه حذف قرار گرفت زیرا هیچ تفاوتی بین سوخت‌گیری با استفاده از کارت جایگاه داران و کارت شخصی وجود نداشت. همین موضوع باعث شد که زمزمه های حذف کامل کارت سوخت مطرح شود؛ موضوعی که ابتدا با مخالفت وزارت نفت روبرو شد ولی این وزارتخانه هم از اواسط بهمن ماه ۹۴ از این موضوع حمایت کرد و خواستار آن شد.

,

وزارت نفت اعتقاد دارد که با توجه به تک نرخی شدن بنزین، نیازی به تداوم استفاده از کارت سوخت نیست زیرا:

اولا: قیمت داخلی بنزین به قیمت فوب خلیج فارس رسیده و در نتیجه، خبری از قاچاق این فرآورده نفتی نیست؛

ثانیا: مصرف بنزین کنترل شده است و مردم بدون استفاده از کارت سوخت هم مصرف منطقی و قابل قبولی دارند.

اما این ادعاهای وزارت نفت تناسب چندانی با واقعیت ندارد زیرا همچنان قاچاق بنزین سودآوری مناسبی دارد و قیمت آن در بسیاری از کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه بین ۱٫۵ تا ۴ برابر قیمت داخلی آن است. علاوه بر این، همزمان با تضعیف تدریجی کارت سوخت، تقاضای آن در برخی از مناطق مرزی مانند برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان افزایش بسیار شدیدی (به مراتب بالاتر از میانگین رشد مصرف بنزین کشور) داشته که به معنای گسترش قاچاق بنزین است. به عنوان مثال، در یکی از این شهرستان‌های کوچک مرزی جنوب شرقی کشور مصرف بنزین بعد از تک نرخی شدن آن، حدود ۴۰  درصد رشد داشته است. بنابراین حذف کارت سوخت که به معنای کاهش شفافیت در عرضه بنزین است، قطعا موجبات شادی قاچاقچیان بنزین را فراهم خواهد کرد.

 رشد مصرف بنزین در سال ۹۳، تنها ۱٫۶ درصد بود ولی در سال ۹۴ به ۲ درصد (علی رغم افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت بنزین سهمیه ای) و در سال ۹۵ هم به ۵٫۱ درصد رسید. روند شتابان افزایش رشد مصرف سالیانه بنزین نشان می دهد که تصور کنترل مصرف بنزین بدون استفاده از کارت سوخت، تصوری غیرواقعی است.

 همچنان قیمت بنزین تفاوت فاحشی با قیمت تمام شده آن دارد و دولت یارانه زیادی برای مصرف آن اختصاص می دهد زیرا قیمت تمام شده آن (قیمت فوب خلیج فارس بعلاوه هزینه های انتقال و توزیع و مالیات و عوارض و …) حداقل  1900 تومان تخمین زده می شود.

,

وزارت نفت اعتقاد دارد که با توجه به تک نرخی شدن بنزین، نیازی به تداوم استفاده از کارت سوخت نیست زیرا:

,

اولا: قیمت داخلی بنزین به قیمت فوب خلیج فارس رسیده و در نتیجه، خبری از قاچاق این فرآورده نفتی نیست؛

,

ثانیا: مصرف بنزین کنترل شده است و مردم بدون استفاده از کارت سوخت هم مصرف منطقی و قابل قبولی دارند.

,

اما این ادعاهای وزارت نفت تناسب چندانی با واقعیت ندارد زیرا همچنان قاچاق بنزین سودآوری مناسبی دارد و قیمت آن در بسیاری از کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه بین ۱٫۵ تا ۴ برابر قیمت داخلی آن است. علاوه بر این، همزمان با تضعیف تدریجی کارت سوخت، تقاضای آن در برخی از مناطق مرزی مانند برخی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان افزایش بسیار شدیدی (به مراتب بالاتر از میانگین رشد مصرف بنزین کشور) داشته که به معنای گسترش قاچاق بنزین است. به عنوان مثال، در یکی از این شهرستان‌های کوچک مرزی جنوب شرقی کشور مصرف بنزین بعد از تک نرخی شدن آن، حدود ۴۰  درصد رشد داشته است. بنابراین حذف کارت سوخت که به معنای کاهش شفافیت در عرضه بنزین است، قطعا موجبات شادی قاچاقچیان بنزین را فراهم خواهد کرد.

,

 رشد مصرف بنزین در سال ۹۳، تنها ۱٫۶ درصد بود ولی در سال ۹۴ به ۲ درصد (علی رغم افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت بنزین سهمیه ای) و در سال ۹۵ هم به ۵٫۱ درصد رسید. روند شتابان افزایش رشد مصرف سالیانه بنزین نشان می دهد که تصور کنترل مصرف بنزین بدون استفاده از کارت سوخت، تصوری غیرواقعی است.

,

 همچنان قیمت بنزین تفاوت فاحشی با قیمت تمام شده آن دارد و دولت یارانه زیادی برای مصرف آن اختصاص می دهد زیرا قیمت تمام شده آن (قیمت فوب خلیج فارس بعلاوه هزینه های انتقال و توزیع و مالیات و عوارض و …) حداقل  1900 تومان تخمین زده می شود.

,
بنا بر برآوردهای صورت گرفته میزان مصرف بنزین شیب تندتری به خود می‌گیرد و با آغاز فصل مدارس و همچنین نزدیک شدن به فصل سرما استفاده از خودروهای شخصی بیش از پیش می‌شود که خود عاملی برای بالا رفتن مصرف سوخت می‌باشد.
,
 
,
آلودگی و افزایش مصرف سوخت بیش از هر چیز نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی را می‌طلبد که دولت و شهرداری باید با جدیت بیش‌تر بر اجرای شدن این امر دست بکار شوند.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه