اخبار داغ

جزییات جدید از سبد کالای دوم

جزییات جدید از سبد کالای دوم
خانواده ها چهار ماه فرصت دارند تا برای دریافت بسته های حمایتی غذا به فروشگاه های مربوط مراجعه کننداگر تا چهار ماه خرید نکنند می توانند ۲۰ درصد کمتر از موجودی کارت خود مبلغ نقدی دریافت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا  به نقل ار پارس، بر اساس برنامه MIDHS وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۸۹‌ در میان کودکان زیر ۶ سال کل کشور به طور میانگین ۴.۰۸ درصد کم وزنی، ۶.۸۳ درصد کوتاه قدی و ۴ درصد از لاغری رنج می‌برند و این در حالی است که در مناطق محروم این آمار بیش‌تر است. با توجه به آن‌که هزینه درمان بیماری‌های حاصل از سوءتغذیه هزینه‌های گزافی را متحمل دولت، سازمان‌های بیمه‌ای و مردم می‌کند و در راستای پیشگیری از بیماری‌های گوناگون مرتبط با سوءتغذیه دولت به عنوان متولی رفاه اجتماعی و مبارزه با فقر غذایی موظف است منابعی را به امر تأمین امنیت غذایی در بین اقشار آسیب‌پذیر شناسایی شده توسط سازمان‌های حمایتی تخصیص دهد تا ضمن جبران گرسنگی از ادامه پیدا کردن و یا به وجود آمدن بیماری‌های مرتبط با سوء تغذیه در آینده جلوگیری کند. بر همین اساس دولت چندی پیش طرح حمایت غذایی را مصوب و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی متولی اجرای آن شد که وزیر مربوطه نیز از ۷.۵ میلیون نفر مشمول طرح حمایت غذایی خبر داد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,


بر اساس تجربه توزیع نقدی یارانه ها در سه سال و نیم گذشته، و توزیع دو سری سبد کالا در سال ۱۳۹۳، طرح سبد دوم کالا مطرح شد که بر این مبنا، کارت یارانه ای به خانواده های تحت پوشش ارایه می شود که این کارت هر سه ماه یکبار شارژ می شود تا طبق آن سبد کالا به مشمولین ارایه شود.

در سبد کالای سری اول تعداد اقلام ارایه شده محدود بود که در این سری تعداد اقلام افزایش یافته در عین حال که افراد مشمول این طرح می توانند به وسیله این کارت به فروشگاههای مربوطه مراجعه کرده و مواد غذایی مدنظر خودشان را برابر با ذائقه و زندگی خود تا آن سقفی که مجاز است خریداری کنند.

در این مرحله گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، ماکارونی، حبوبات، لبنیات، روغن مایع، رب و خرما توزیع می شود که در مراحل بعدی، اقلام دیگری به این سبد افزوده می شود.

خانواده ها چهار ماه فرصت دارند تا برای دریافت بسته های حمایتی غذا به فروشگاه های مربوط مراجعه کنند و اقلام مورد نیاز خود را با کارت یارانه ای که برای آن شارژ شده است خریداری کنند لیکن اگر تا چهار ماه خرید نکنند می توانند ۲۰ درصد کمتر از موجودی کارت خود مبلغ نقدی دریافت کنند.

یک کارشناس ستاد طرح حمایت غذایی در مورد چرایی این موضوع به «پارس» گفت: علت این موضوع آن است که برای مشمولان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد که ۴ ماه برای ۲۰ درصد کمتر صبر کنند و لذا به سمت و سوی خرید مواد غذایی برای فرزندان یا افراد ضعیف تر خانواده بروند تا با سوءتغذیه روبرو نشویم.

هر سه ماه یکبار در کارت یارانه ای، به ازای هر نفر ۳۰ هزار تومان شارژ می شود ولی این مبلغ برای خانوارهای تا سقف دو نفر است برای خانواده های دو نفر به بالا ۱۰ هزار تومان به ازای هر نفر به این رقم اضافه می شود. یعنی اعتبار کارت خانوار سه نفره ۷۰ هزار تومان، چهار نفره ۸۰ هزار تومان، پنج نفره ۸۰ هزار تومان، شش نفره ۹۰ هزار تومان و هفت نفره ۱۱۰ هزار تومان و سقف این میزان تا ۱۲۰ هزار تومان است.

تعدا مشمولان این طرح ۷.۵ میلیون نفر است و در سال ۱۳۹۳مجموع کل اعتبار آن، ۲.۴ هزار میلیارد تومان است که بر این اساس احتمالا تعداد مشمولان افزایش میابد.چرا که اگر برای ۴ مرحله در سال این بسته های غذایی توزیع شود حتی اگر به هر نفر ۳۰ هزار تومان، کارت یارانه ای شارژ شود حدود ۲۰ میلیون نفر مشمول این سبد حمایتی خواهند شد.

بر اساس آنچه اعلام شده است طبق این طرح در مرحله اول خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مشمول طرح هستند لیکن پارس مطلع شد در مرحله بعدی افرادی که به صورت موردی نیز تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند احتمالا تحت پوشش طرح حمایت غذایی قرار می گیرند.

کار اطلاع رسانی به جامعه هدف مشمولان دریافت سبد حمایت غذایی، از سوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی از تیرماه آغاز و به مشمولان ۴ ماه مهلت داده شده تا برای دریافت کالای خود اقدام کنند.

در راستای اجرای طرح ۴۸۰۰ فروشگاه برای توزیع بسته حمایت غذایی اعلام آمادگی کرده و ۶ هزار دستگاه کارت خوان نیز در فروشگاهها برای خدمات دهی به مشمولان در نظر گرفته شده است.

همزمان با توزیع بسته های حمایت غذایی، در تمامی ادارات بهزیستی میز خدمات جهت رفع هرگونه مشکل احتمالی پیش بینی شده است.

بر اساس این مصوبه افراد تحت پوشش در مرحله اول طرح حمایت غذایی به شرح زیر تعیین شده اند:
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه