اخبار داغ

آیین عید سعید فطر در اردبیل

آیین عید سعید فطر در اردبیل
سبلانه: عیدانه های مخصوص تازه عروس ها و دید و بازدید های ویژه از افرادی خاص از جمله آداب و سنن مردم استان اردبیل در عید فطر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا  به نقل از سبلانه ، عید فطر در بین مردم استان اردبیل همچون تمام بلاد اسلامی از اهمیت، قداست والایی برخوردار است و جایگاه این روز سراسر رحمت، برکت موجب شده است تا مردمان دیار سرفراز سبلان از چند روز مانده به عید فطر خود را برای برگزاری مراسم آماده کنند.

, شبکه اطلاع رسانی دانا,   , سبلانه,

نظافت منازل، خرید لباس نو و بویژه خرید عیدانه برای نامزدها و پختن حلوا برای عید فطر و برنامه ریزی برای دید و بازدید از جمله کارهایی است که اردبیلی ها قبل از اعلام عید فطر به فکر تهیه آن هستند.

,

حلوا شیرینی مخصوص عید فطر در استان اردبیل است که بسته به سلایق افراد به شکل های مختلف پخته می شود اما حلوای سیاه این شهر که پختن آن هم زحمت فراوان می خواهد از مقبولیت بیشتری در بین مردم اردبیل برخواردار است .

,

 

,

"فطیر بایراملیقی" عیدانه های ویژه نوعروس های اردبیلی در عید فطر

,

در استان اردبیل رسم است بعداز ظهر آخرین روزماه رمضان و قبل از اعلام ماه شوال تمام فامیل به خانه کسانی می روند که پسر و دختر نامزد دارد تا خود را برای پختن حلوای مخصوص آماده کنند تا این حلوای مخصوص شب عید فطر و دادن زکات طی مراسمی به خانه عروس برده شود.

,

این رسم که در استان اردبیل از آن به عنوان "فطیر بایراملیقی" یاد می شود در استان اردبیل بدین گونه است که شب عید فطر معمولا خانواده داماد به همراه فامیل عیدانه هایی را که به رسم شادباش این عید بزرگ فطر تهیه کرده و معمولا حلوای تزیین شده به همراه طلا و جواهر و لباس به منزل عروس می برند.

,

اردبیلی ها زکات فطریه را شب عید برای دادن به نیازمندان کنار می گذارند و بعد مراسم عید فطر را انجام می دهند. 

,

 

,

صفوف فشرده نماز عید فطر در مصلی های استان  اردبیل

,

با اعلام روز اول ماه شوال و فرا رسیدن روز عید سعید فطر، مردم پس از عمل مستحبی غسل و پوشیدن لباسهای نو و معطر خود را برای برپایی نماز پر شکوه عید فطر آماده می کنند و در مساجد تمام محلات نماز باشکوه عید فطر برگزار می شود.

,

 

,

"قره بایرام"؛ دیدار از مصیبت زدگان آیینی متداول در اردبیل

,

پس از برپایی نماز عید فطر در اکثر مناطق استان اردبیل رسم است که براساس یک سنت دینی و ارزشی نمازگزاران به زیارت اهل قبور می روند و حلوا و خرما خیرات می کنند.

,

دید و بازدید از خانواده های مصیبت دیده که به آن  "قره بایرام" می گویند از دیگر سنت های رایج در بین استان اردبیل است.

,

 دیدار از بزرگتر ها و ریش سفیدان خانواده ها در عید فطر هم از دیگر آدابی است که  در استان اردبیل  رسمی دیرینه است.

,

 مردمان دیار سرافراز استان اردبیل به شکرانه حضورشان در یک ماه میهمانی خدا و انجام عبادات و ترک معصیتها عید سعید فطر را در جمع خانوده و کنار بزرگتر ها تا پاسی از شب به شادمانی می گذرانند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه