اخبار داغ

در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی صورت گرفت؛

رونمایی از مجموعه کامل «ساختار سوره‌های قرآن کریم»

رونمایی از مجموعه کامل «ساختار سوره‌های قرآن کریم»
مجموعه کامل «ساختار سوره‌های قرآن کریم» طی مراسمی در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی رونمایی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانابه نقل از صبح توس، این مراسم با حضور سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی، علی امینی، مهدی لسانی و حجت‌الاسلام و المسلمین محمد خامه‌گر، مؤلف و معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی دانا, صبح توس,

 

,

سید جلال حسینی در این مراسم عنوان کرد: نظریه هدفمندی سوره‌های قرآن در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه قرآن‌پژوهان و مفسران قرار گرفته است و این مجموعه شامل ۱۱۴ نمودار از سوره‌های قرآن کریم است که بر مبنای نظریه هدفمندی سوره‌های  تنظیم شده است.

,

 

,

دبیر شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: این مجموعه، برای نخستین بار در جهان اسلام ارائه می‌شود. بر اساس این نظریه، هر سوره دارای یک هدف اصلی است و محتوای آن قابل تفکیک به فصل‌ها و مقاصد فرعی است هر دسته از آیات به ‌لحاظ تناسب درونی و ارتباط نزدیکی که با یکدیگر دارند، ذیل یک فصل قرار می‌گیرند و این فصل‌ها در یک نکته اساسی که هدف و غرض اصلی سوره نامیده می‌شود، مشترک هستند.

,

 

,

وی در ادامه افزود: برای تدوین این اثر از تفاسیر معتبر شیعه و اهل سنت از جمله تفسیر المیزان، التحریر و التنویر، النظم الفنی للقرآن الکریم، التفسیر البنایی و … استفاده شده است اما دیدگاه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان مورد توجه خاص نویسنده بوده و در تفسیر آیات و ارتباط گفتارهای مستقل، به‌طور مکرر به این تفسیر شریف مراجعه شده است.

,

 

,

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به این که  ترسیم نمودار درختی سوره‌ها کاربردهای متعددی برای اقشار مختلف جامعه در‌بر ‌دارد، اظهار داشت: امکان آشنایی اجمالی و آسان با محتوای سوره‌های قرآن کریم و همچنین  سرعت، تثبیت و دقت بیشتر در حفظ آیات برای عموم علاقه‌مندان به معارف قرآن، از جمله کاربردهای این نمودار است.

,

 

,

وی بیان داشت: لازمه طبیعی اعتقاد به هدفمندی سوره‌ها این است که به ارتباط منطقی آیات با یکدیگر معتقد باشیم، به‌گونه‌ای که بتوان در یک نمودار درختی، همه آیات را از طریق محورها و عناوین فرعی به یک عنوان و موضوع اصلی متصل ساخت.

,

 

,

حسینی افزود: همچنین در بنیاد پژوهش‌های اسلامی به‌طور خاص و ویژه کار پژوهشی بنیادی در حوزه قرآن اتفاق می‌افتد که یکی از محصولات و خروجی این پژوهش‌ها، کتاب «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغه» است، همچنین از سایر حوزه‌های مختلف قرآنی که ممکن است در حرم مطهر نباشد ولی ذیل سیاست‌های فرهنگی آستان قدس رضوی حرکت می‌کند، می‌توان به چاپخانه بین‌المللی قرآن با چاپ سالانه حدود ۵ میلیون قرآن، اشاره کرد.

,

 

,

وی با بیان اینکه عنایت امام هشتم(ع) و شرکت مجاوران و زائران در برنامه‌های قرآنی حرم رضوی مشوق خدمتگزارن این بارگاه است، عنوان کرد: در دارالقرآن الکریم برنامه‌های متنوع قرآنی ارائه می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بحث‌های تدبر، تفسیر و مفاهیم قرآن اشاره کرد.

,

 

,

مؤلف مجموعه کامل ساختار سوره‌های قرآن کریم حجت‌الاسلام و المسلمین محمد خامه‌گر، در حاشیه مراسم رونمایی این مجموعه تصریح کرد: ۱۰ سال روی این طرح کار کردم تا مجموعه کامل سوره‌های قرآن کریم در قالب نمودارهای درختی آماده شد.

,

 

,

وی افزود: این کتابچه به‌صورت روان و آسان این امکان را برای قرآن‌دوستان فراهم می‌ آورد که با مرور تفسیر مختصر و کوتاه در هر روز به تفسیر جامع و کامل در طول کمتر از یک سال دست یابند.

,

 

,

مؤلف مجموعه کامل ساختار سوره‌های قرآن کریم، به کلاس‌های تفسیر ساختاری طی پنج سال اخیر در حرم مطهر رضوی اشاره و بیان کرد: امسال در ماه مبارک رمضان همه روزه پس از اقامه نماز ظهر و عصر به‌مدت نیم ساعت تفسیر ساختاری یک جزء قرآن کریم را برای زائران و مجاوران مضجع شریف ثامن‌الحجج(ع) بیان کردیم.

,

 

,

خامه‌گر با اعلام اینکه این نمودارها استفاده‌های مختلفی دارد، بیان کرد: اولین کاربرد آن، این است که وقتی یک صفحه قرآن خوانده می‌شود به‌مدت ۵ دقیقه که این نمودار در دستتان باشد، می‌توانید بفهمید آیاتی که خواندید، حاوی چه مطلبی بوده و چه نکته‌ای در آن گفته شده است.

,

 

,

وی تأکید کرد: نمودارها باید در ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها استفاده شود تا کسانی‌که به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند و رفت و آمد دارند طی ۱۱۴ روز با کل تفسیر ساختاری سوره‌های قرآن آشنا شوند. زیرا این امر مقدمه‌ای می‌شود تا انسان بیشتر انگیزه پیدا کرده و سوره‌های قرآن را با دقت بیشتری دنبال کند.

,

 

,

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: به هرحال این روش اولین گام برای آشنایی با معارف سوره‌های قرآن است و کسانی‌که فرصت مطالعه و ترجمه قرآن را پیدا نمی‌کنند، می‌توانند حداقل با محتوای کلی سوره آشنا شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه