اخبار داغ

کارشناسان اقتصادی سیستان و بلوچستان:

نگاه سیاسی به سهام عدالت منابع اقتصادی کشور را فلج کرد/ سهام عدالت به درستی انجام نشده است

نگاه سیاسی به سهام عدالت منابع اقتصادی کشور را فلج کرد/ سهام عدالت به درستی انجام نشده است
کارشناسان اقتصادی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه نگاه سیاسی به سهام عدالت منابع اقتصادی کشور را فلج کرد، گفت: سهام عدالت به درستی انجام نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، کارشناسان اقتصادی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با برخی رسانه های بومی با بیان اینکه نگاه سیاسی به سهام عدالت منابع اقتصادی کشور را فلج کرد، گفت: سهام عدالت به درستی انجام نشده است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
مردم هیچ نقشی در سهام خود ندارند
, مردم هیچ نقشی در سهام خود ندارند,
استاد اقتصاد دانشگاه، نماینده مردم زابل از استان سیستان و بلوچستان در دوره‌های پنجم و هشتم مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ایران گفت:  از ابتدا تصمیم و سیاست های غلطی در کشور اتخاذ شد که منابع اقتصادی کشور را فلج کرد، یکی از تصمیماتی که گرفته شد اجرای سهام عدالت بود.
,
دکترعباسعلی نورا در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون افزود: اجرای طرح سهام عدالت قطع به یقین از لحاظ رفاه عمومی یک تصمیم بسیار عالی بود که بخشی از اموال کشور در اختیار مردم قرار بگیرد اما ساز و کاری برایش پیش بینی نشده است.
, عصرهامون ,
وی تاکید کرد: باید در شرکت ها، کارخانه ها و واحدهای تولیدی که سهام عدالت در آنجا سرمایه گذاری کرده است، اساسا مردم متولی باشند و دولت نقشی در آنجا نداشته باشد، متاسفانه بزرگترین چالشی که در بحث سهام عدالت وجود دارد این است که مردم هیچ نقشی در سهام خودشان ندارند و اکثر محل هایی که مردم در آنجا نقش نداشته و دولت همه کاره است، آن بنگاه های اقتصادی زیانده هستند.
,
وی ادامه داد:مدیران دولتی هیچ وقت یک تولید کننده خوب نبودند و به همین دلیل هرجا که دولت سهام داشته، زیانده بوده است.
,
 
,
نگاه سیاسی به سهام عدالت منابع اقتصادی کشور را فلج کرد
, نگاه سیاسی به سهام عدالت منابع اقتصادی کشور را فلج کرد,
این استاد دانشگاه اظهار کرد: از ابتدای طرح سهام عدالت، نگاه سیاسی به این طرح وجود داشت براین اساس، یک ساختار در زمینه سهام عدالت وجود دارد که در این زمینه باید در ابتدا مطبوعات و رسانه ها تلاش کنند تا دولت را برای مشخص کردن تکلیف سهام مردم را وادار کند غطلی است که رسانه ها و مطبوعات اول کمک کنند تا دولت در ابتدا تکلیف سهام را مشخص کند و مدیریت سهام  نیز در اختیار مردم قرار بگیرد تا مردم تکلیف خودشان را بدانند چرا که تا زمانی که مدیریت نباشد اوضاع برهمین منوال خواهد بود.
,
وی تاکید کرد به جز نظام بانکداری و یک نظام دیگر که یک مقدار سودده هستند،منابعی برای پرداخت سود به مردم وجود ندارد،اجرای سهام عدالت علاوه بر فشار آوردن به دولت، مردم را امیدوار کرد و منابع هم دارد عملا به هدر می رود.
,
وی گفت: ابتدا ساختار غلط گذشته باید درست  شود و صاحبان سهام نیز حق رای در کارخانه، شرکت و واحد تولیدی داشته باشند تا بتوانند تکلیف خود را مشخص کنند.
,
 
,
سود سهام عدالت بازی جدید دولت با مردم است
, سود سهام عدالت بازی جدید دولت با مردم است,
دکتر نورا خاطر نشان کرد: اخیرا در رسانه ها مطرح شده تا به مردم پولی به عنوان سود ندهند و یا سودها را برای توسعه واحدهای تولیدی، کارخانجات و شرکت ها بگذارند که این یک نوع بازی به شمار می آید چرا که با این میزان پول این تفکر به نتیجه نخواهد رسید و به نظر ما توسعه وتحول پیدا نمی کند و این توجیهی است تا مردم را برای چند سال دیکر معطل کنند.
,
وی در خصوص میزان سود پرداختی نیز گفت: بعید می دانم دولت بتواند اعداد بزرگی را به عنوان سود در اختیار مردم قرار دهد، سودی که به مردم می دهد رقم بسیار پایینی است که ارزش آنکه مردم دنبال آن هم بروند را هم ندارد و این سود مشکلی از مشکلات مردم و جامعه را حل نخواهد کرد. 
,
 
,
دولت مدیریت سهام عدالت را به مردم واگذار کند
, دولت مدیریت سهام عدالت را به مردم واگذار کند,
این استاد دانشگاه اظهار کرد: محل پرداخت سود به مردم اساسا از محل سهام عدالت نخواهد بود چون سهام عدالت در حال حاضر سود ندارد که به مردم  بدهد، سودی که قرار است پرداخت شود از پول اموال غیر منقولی است که زمین گیر شده و دلیل آن از خود ندانستن سهام عدالت در بین دولتی ها و غیر دولتی ها می باشد، متولیان طرح سهام عدالت افرادی هستند که برنامه ریزی ندارند و کسی نظارتی بر آنها ندارد و براین اساس معلوم است که سرنوشت سهام عدالت چه می شود.
,
وی تصریح کرد: تداوم این سهام عدالت اگر تکلیف سهام را مشخص کنند و واقعا به مردم مدیریت آن را واگذار می کردند خوب است و یا آنکه سهام را واگذار و پولش را به مردم بدهند تا خود مردم برای پولشان تصمیم بگیرند.
,
 
,
نبود نقدینگی سبب عدم پرداخت سود سهام شده است
, نبود نقدینگی سبب عدم پرداخت سود سهام شده است,
کارشناس ارشد اقتصاد و استاد دانشگاه آزاد اسلامی زابل عنوان کرد: به دلیل کمبود نقدینگی تاکنون سود سهام عدالت واریز نشده است.
,
فاطمه افروزه در گفت و گو با اوشیدا اظهار کرد: سهام عدالت نیز همانند یارانه ها به خوبی در جامعه اجرا نشده به طوری که در حال حاضر تنها باعث سردرگمی مردم شده است.
, اوشیدا,
وی افزود: اگر در خصوص سهام عدالت هم دهک های جامعه مشخص می شد و به دهک های پایین جامعه بیش از دیگران تعلق می گرفت بسیار مطلوب به نظر می رسید تا فقرا نیز به سطح متوسط جامعه نزدیک شوند.
,
افروزه تصریح کرد: مردم بسیار هوشیار شده اند به طوری که هر کار که دولت قصد انجام داشته باشد زودتر و به خوبی متوجه منظور دولت می شوند.
,
 
,
مردم با سردرگمی در انتظار واریز سود سهام عدالت
, مردم با سردرگمی در انتظار واریز سود سهام عدالت,
کارشناس ارشد اقتصاد تصریح کرد: با توجه به نبود نقدینگی واریز سود به طور مکرر به روزهای بعد موکول می شود بنابراین مردم از واریز پول برای سهام خودداری کنند چون مشخص نیست که این سهام واریز می شود یا همچنان در هاله ای از ابهام باقی می ماند.
,
وی تاکید کرد: متاسفانه مردم نسبت به دریافت سود سهام بدبین شده اند به طوری که در گفت و گو با آنان، بسیاری از مردم اعتقاد دارند که سود سهام عدالت در کار نیست و تنها دولت از این طریق قصد تامین کسری بودجه خود را دارد.
,
افروزه در پایان گفت: سهام عدالت اگر به خوبی اجرایی شود می تواند تاثیرات زیادی بر اقتصاد کشور گذارد اما تاکنون هیچ گونه اجرای مطلوب مشاهده نشده است.
,
 
,
سهام عدالت به درستی انجام نشده است
, سهام عدالت به درستی انجام نشده است,
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: انجام سهام عدالت طرح خوبی بود ولی به درستی انجام نشد و هنوز مردم نمی دانند سهام عدالت چیست و سازمان خصوصی سازی روشنگری و شفاف سازی در بین مردم انجام نداده است.
,
محمدرضا گنجی در گفتگو با چهاربهاران، اظهار کرد: سهام عدالت با وجود اینکه ۱۰ سال قبل با شروع این طرح قرار بر این شد تا دولت بصورت رایگان به مردم پول دهد و عدم واریز در طی این سال ها مانع اعتماد سازی مردم شده است.
, چهاربهاران,
وی با اشاره به بی اعتمادی مردم نسبت به دولت افزود: اکنون مردم برای واریز پول که خواستهٔ جدید دولت با ارسال پیامک بوده بی اعتماد شده اند و علت آن هم عدم واریز هزینه سهام عدالت در سالیان گذشته می باشد.
,
 
,
 
,
 گرفتن پول از مردم به نتیجه نخواهد رسید
,  گرفتن پول از مردم به نتیجه نخواهد رسید,
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: سهام عدالت در حال حاضر طرح خوبی به شمار نمی آید و هنوز هم بعد از گذشت ۱۰ سال از شروع آن برای مردم مشخص نشده است سهام عدالت چیست و چه مشکلات و نیازهایی از زندگی مردم را برطرف می کند.
,
گنجی تصریح کرد: طبق پیامک ارسالی به مردم خواسته شده بود تا در جهت تکمیل مبلغ سهام عدالت اقدام کنند ولی عوام جامعه دست به این کار نمی زنند در وجه اول به این علت که نمی دانند پولشان در چه راهی قرار خواهد گرفت و ممکن است گم شود و در صورت دوم این طرح به علت عدم واریز پول در سالیان گذشته اعتماد را از مردم سلب کرده است و عوام گمان می کنند اگر هزینه ای واریز کنند ۱۰ سال دیگر طول می کشد تا مبلغ دیگری برایشان واریز شود.
,
وی خاطرنشان کرد: اکنون دولت می تواند با واریز سود سهام عدالت به حساب افراد کاربرد مفید این طرح را رغم بزند و مطمئنا دریافت هزینه از مردم نوعی تأمین کسری بودجه تلقی می شود.
,
 
,
سود سهام عدالت در موعد مقرر پرداخت شود
, سود سهام عدالت در موعد مقرر پرداخت شود,
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم پرداخت سود سهام عدالت در تاریخی که وعده داده شده است، گفت: سود سهام عدالت در موعد مقرر پرداخت شود.
,
علی عباسی مهر کارشناس اقتصادی در گفتگو با دلگان پرس گفت: در جدیدترین تصمیم گیری ها سازمان خصوصی سازی پایان مهر ماه را به عنوان مهلت نهایی در نظر گرفته شده برای سهامداران جهت تسویه مانده ارزش سهام عدالت در نظر گرفته است.
, دلگان پرس,
وی با تاکید بر اینکه قبل از این پایان شهریور ماه سال جاری به عنوان مهلت نهایی تسویه اعلام شده بود، افزود: اما با عدم استقبال کافی سهامداران سازمان خصوصی سازی مجبور شد این بازه زمانی را برای یک ماه دیگر تمدید کند.
,
 
,
 عدم پرداخت سود سهام عدالت موجب نگرانی مردم شده است
,  عدم پرداخت سود سهام عدالت موجب نگرانی مردم شده است,
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه این موضوع موجب نگرانی سهامداران که مردم هستند شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه دولت با کسری بودجه مواجه شده است، در نظر دارد که کسری بودجه را از این راه جبران کند.
,
علی عباسی مهر عنوان کرد: متاسفانه امروز با وجود وعده‌های داده شده از طرف مسئولان دولت در ایام قبل از انتخابات، پرداخت سود سهام عدالت با ابهامات و مشکلات بسیار زیادی مواجه است.
,
وی با بیان اینکه دولت نسبت به وعده هایی که می دهد، عمل کند، اظهار کرد: سود سهام عدالت حق مردم است که باید در موعد مقرری گفته شده، پرداخت شود.
,
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در حالی که به برخی از افراد حقوق های نجومی و حق ماموریت بسیار بالا پرداخت می شود که دولت از پرداخت سود سهام عدالت مردم خودداری می کند.
,
 
,
قانون در بحث واریز سود سهام عدالت به درستی اجرا نشده است
, قانون در بحث واریز سود سهام عدالت به درستی اجرا نشده است,
کارشناس مسائل سیاسی گفت: آنچه که امروز می توان آن را به عنوان یک دور زدن در سود هام عدالت عنوان کرد، همین دریافتی های دولت از ملت است.
,
احمد ملاشاهی کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه زابل در گفت و گو با ندای هیرمند؛ گفت: سود سهام عدالت امروز به یکی از دغدغه های بزرگ ملت و دولت تبدیل شده است.
, ندای هیرمند,
وی افزود: همانطور که از اسم این سهام مشخص است، باید به طور عادلانه سودی عاید سهام داران بشود نه اینکه دولت برای پرداخت سود، پول دریافت کند.
,
ملاشاهی خاطرنشان کرد: آنچه که امروز می توان آن را به عنوان یک دور زدن در سود هام عدالت عنوان کرد، همین دریافتی های دولت از ملت است، به طوری می توان گفت که در این بین قانون در بحث واریز سود سهام عدالت به درستی اجرا نشده است.
,
کارشناس مسائل سیاسی کشور بیان داشت: اینکه در برخی از روزها اعلام  می کنند سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می شود و سپس منصرف می شوند در شان دولت و ملت نیست، اگر دولت دستش در این زمینه خالی است باید به طور شفاف به مردم اعلام کند.
,
وی تصریح کرد:با این حال، دریافت پول از سهامداران، که اکثر آنها جزو قشر ضعیف جامعه هستند از سوی دولت کار پسندیده ای نخواهد بود.
,
 
,
ایجاد سوء ظن در مردم در سایه فعالیت های دولت
, ایجاد سوء ظن در مردم در سایه فعالیت های دولت,
کارشناس اقتصادی شهرستان سراوان اظهار داشت: این مقدار پول دریافتی از مردم سود کلانی است که به جیب دولت می رود و به نوعی دستبرد به سهام عدالت مردم محسوب می شود.
,
ناهید بارک زهی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با شستون با بیان اینکه بسیاری از افراد سهام عدالت خود را ثبت نام کرده اند و واریز مقداری پول جهت دریافت سهام عدالت در آنها تردید ایجاد کرده است، گفت: این مقدار پول دریافتی از مردم سود کلانی است که به جیب دولت می رود و به نوعی دستبرد به سهام عدالت مردم محسوب می شود.
, شستون ,
وی با بیان اینکه اینکه دولت به هر طریقی در حال آزار و اذیت مردم می باشد، تصریح کرد: اگر قرار است که سهامی به مردم یا قشر خاصی تعلق بگیرد، این سهام را بدون دریافت پول بدهند.
,
کارشناس اقتصادی سراوان با بیان اینکه واریز پول مورد استقبال مردم نمی باشد و قابل هضم نیست، اظهار داشت: دولت با بررسی و تدبیر چاره دیگری اندیشه کند.
,
 
,
سهام عدالت سود کلانی به جیب دولت است
, سهام عدالت سود کلانی به جیب دولت است,
علی حسین بر استاد دانشگاه پیام نور شهرستان سراوان در این زمینه در گفت و گو با شستون با بیان اینکه واریز پول به حساب دولت جهت دریافت سهام عدالت در کشور امر نادرستی است، تصریح کرد: مردم نمی توانند پولی به حساب دولت واریز کنند تا در ازای آن مقدار ناچیزی به آنها پول داده شود و این امر با عقلانیت سازگار نیست و به همین خاطر است که مردم استقبال نمی کنند.
,
وی با بیان اینکه سهام عدالت قابل برگشت به مالکیت دولت است، خاطر نشان کرد: در واقع مردم هیچ مالکیت بر سهام عدالت خود ندارند و در واقع نوعی دستبرد محسوب می شود.
,
استاد دانشگاه پیام نور سراوان با اشاره به اینکه کسری بودجه دولت با این مبلغ ناچیز جبران نمی شود، اظهار داشت: این اقدام دولت بیشتر  باعث ایجاد سوء ظن نسبت به فعالیت های دولت می شود که می گویند به شما سهام می دهیم و هنوز خبری از سهام عدالت نیست.
,
وی در پایان تصریح کرد: مردم این موضوع را از طریق مجلس پیگیری کنند که اگر حقشان باشد از راه قانونی به سهام عدالت خود دست پیدا کنند.
,
 
,
دولت نحوه کارکرد شرکت های سهام عدالت را شفاف سازی کند
, دولت نحوه کارکرد شرکت های سهام عدالت را شفاف سازی کند,
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: پرداخت سود سهام عدالت به مردم باید دقیقا از سوی دولت و شرکت ها شفاف سازی شود تا عدم اعتماد مردم به دولت باعث ضرر رساندن به سرمایه گذاران نشود
,
به گزارش پهره، ناصر دهانی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با پهره با اشاره به پرداخت سهام عدالت در این زمینه اظهار داشت: پرداخت سود سهام عدالت به مردم باید دقیقا از سوی دولت و شرکت ها شفاف سازی شود تا مشخص شود که این شرکت ها در طی این ده سال سرمایه گذاری های انجام داده سودهی یا ضرردهی داشتند.
, پهره,
وی گفت : بسیاری از شرکت ها واقعیت های پنهانی دارند و هرگز مشخص نمی شود سهامی که از سوی افراد سرمایه گذاری می شود سوده یا ضرردهی و اختلاف قیمت را اعلام نمی کنند و هرگز برخی سیاست ها این اجازه را برای بررسی نخواهد داد.
,
 
,
عدم اعتماد مردم باعث ضرر برای دولت و سرمایه گذاران
, عدم اعتماد مردم باعث ضرر برای دولت و سرمایه گذاران,
وی بااشاره افزود: عدم زمان مشخص پرداخت، نحوه پرداخت دقیق و سرمایه گذاری انجام شده یک مشکلی است که باید با همکاری هیئت های علمی دانشگاه ها بصورت تحقیق و پژوهش انجام شود تا برای همگان شفاف سازی کامل در این زمینه شکل بگیرد.
,
دهانی تصریح کرد: عدم شفاف سازی لازم این ذهنیت را برای مردم ایجاد می کند که دولت به دلیل عدم زمان مشخص پرداخت قصد جبران کسری بودجه و خزانه را دارد و پرداخت سود سهام عدالت به دلیل همزمانی با ایام خاص صرفا یک وعده تبلیغاتی انتخاباتی بوده است.
,
وی افزود: اگر جزئیات ریز سهام عدالت برای مردم شفاف سازی نشود و فقط از مردم خواسته شود تا مجددا مبلغی را برای دریافت سود پرداخت کنند قطعا دولت با عدم اعتماد مردم روبرو خواهد شد و این مسئله تبعات منفی برای سرمایه گذاری از این قبیل دارد.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه