اخبار داغ

یک روانپزشک مطرح کرد

اکثر ازدواج‌های ناموفق از روی هیجان و اجبار است /سلامت روانی؛ شاه‌کلید تداوم زندگی مشترک

اکثر ازدواج‌های ناموفق از روی هیجان و اجبار است /سلامت روانی؛ شاه‌کلید تداوم زندگی مشترک
استاد تمام دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران گفت: سلامت روان نقش به سزایی در حفظ ازدواج و رابطه سالم دارد که در سایه آن عشق، عاطفه و تعهد بین زوجین ایجاد می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدبانو؛ «دکتر پروانه محمدخانی» استاد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه طلاق در همه‌ی ادیان و نهادهای اجتماعی امری ناپسند است و تنها در شرایط عسر و حرج می‌تواند راه‌حل مشکلات باشد، تصریح کرد: طلاق ممکن است به خاطر انتخاب بد شریک زندگی، ازدواج‌های نامناسب، مشکلات ارتباطی، عاطفی، جنسی و ... بین زوجین پدید آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدبانو, .,

وی با بیان اینکه ازدواج مانند هر چیز دیگری باید برای بشر مفید و سودمند واقع شود که اگر ازدواجی چنین نباشد و برای فرد ضرر داشته باشد، طلاق را به دنبال خواهد داشت، اذعان کرد: طلاق آخرین راه‌حلی است که زن و شوهر به آن روی می‌آورند و برای تحقق این عامل، از افراد مختلفی کمک و راهنمایی می‌گیرند.

, .,

این متخصص روان‌پزشکی ادامه داد: افراد حتی در بعضی مواقع به والدین، دوستان و ... متوسل می‌شوند تا با هر اقدام منطقی، عاطفی و تغییر رفتار رابطه زناشویی‌شان را حفظ کنند؛ در بعضی موارد به علت پایین بودن سطح سازگاری، مفید نبودن و طی نکردن صحیح راه‌حل‌ها و فرایندهای حل مسئله، زوجین برای خروج از بحران، طلاق را انتخاب نهایی خود قرار می‌دهند.

, .,

محمدخانی با اشاره به اینکه ترک رابطه‌ای که برای آن زحمت‌کشیده شده، زمان و هزینه صرف شده، بسیار دشوار و با مشکلات جدایی‌ناپذیر همراه است، خاطرنشان کرد: مرد و زن باید تلاش خود را به‌کارگیرند تا طلاق صورت نپذیرد اما درصورتی‌که مسیر زندگی به‌درستی طی نشود و شرایط به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها و فرزندانشان در این خانواده بیشتر آسیب ببینند، قاعدتاً طلاق بهترین گزینه برای کاهش مشکلات است.

, .,

استاد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی عوامل مختلفی را باعث جدایی یک خانواده عنوان کرد و افزود: از جمله این عوامل می‌توان به عدم تبادلات ارتباطی زوجین و سرکوب شدن نیازهایشان که در توان‌افزایی و تکمیل زندگی مجردی فرد اختلال ایجاد می‌کند، اشاره کرد.

, .,

محمدخانی درگیری عاطفی، عدم صمیمت و علاقه بین زوجین، تعهد نداشتن به یکدیگر را از دیگر عوامل دخیل در طلاق دانست و تصریح کرد: به‌طورکلی، سلامت روان نقش به سزایی در حفظ ازدواج و رابطه سالم دارد که در سایه آن عشق، عاطفه و تعهد بین زوجین ایجاد می‌شود؛ در بسیاری از ازدواج‌هایی که طلاق اتفاق می‌افتد به این دلیل است که فرد ازنظر شخصیتی سلامت روان ندارد.

, .,

وی با بیان اینکه ازدواج فقط یک عنصر نیست و نشان‌دهنده سلامت روانی جامعه و نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سالم است، اظهار کرد: افراد در این جامعه می‌توانند شخصیت و نیازهای خود را شناخته و به‌درستی زندگی کنند.

, .,

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه با اشاره به اینکه هم‌اکنون اکثر ازدواج‌های ناموفق از روی هیجان و اجبار است و عقل و منطق کمتر در آن دیده می‌شود، گفت: جامعه سالم ضمانت کننده ازدواج خوب و کاهش طلاق است، در جامعه‌ای که ازدواج از لحاظ فرهنگی امری سالم و محترم شمرده می‌شود، افراد آن جامعه ازدواج را راهی برای تکمیل رشد خود می‌دانند و آن‌ها در این اجتماع با برهم زدن رابطه زناشویی خود، باعث آسیب به حمایت‌ها و موقعیت‌های مالی و اجتماعی خود خواهند شد. در این صورت است که شاهد کاهش طلاق خواهیم بود.

, .,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه